2020-01-25, 13:56
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Imorgon söndag kl 16.30 landar flight CA911 på Arlanda, ett direktflyg från Peking...

Ehhh, har inte varenda större nordisk flygplats flera avgångar/ankomster från Kina dagligen? Det är 2020 liksom. Det måste strömma in tusentals personer om dygnet från Kina till Norden, särskilt om du inkluderar anslutningsflyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Jag läste idag att Kina snabbt ska bygga två nya sjukhus i Wuhan området. Är de två utöver det som redan byggs?

Det där är bara Kinesisk propaganda. Det hjälper inte att bygga ett halvt sjukhus i den situation de befinner sig i nu.
Det är bara att betänka vad det innebär att bygga sjukhus, fylla det med material och utbildad personal... Hela logistiken tar väldigt lång tid.

De har inte tiden på sin sida, men det låter bra med "snabbt"... Alltså propaganda.. De må vara snabba men så snabba är de INTE....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Två totalt enligt BNO Newsroom.

Varning för twitterlänk.

https://twitter.com/BNODesk/status/1221007905467633665

Tack! Men då räckte det inte med ett bara.
Citera
2020-01-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Det där är bara Kinesisk propaganda. Det hjälper inte att bygga ett halvt sjukhus i den situation de befinner sig i nu.
Det är bara att betänka vad det innebär att bygga sjukhus, fylla det med material och utbildad personal... Hela logistiken tar väldigt lång tid.

De har inte tiden på sin sida, men det låter bra med "snabbt"... Alltså propaganda.. De må vara snabba men så snabba är de INTE....

Det första bygger de på 10 dagar.
Citera
2020-01-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Imorgon söndag kl 16.30 landar flight CA911 på Arlanda, ett direktflyg från Peking.
Vad finns det för beredskap för att hantera det?
Sådant som till exempel:
  • Screena passagerare före, under eller efter flight.
  • Ta reda på identitet, varifrån i Kina de rest, vilka resplaner de har i Sverige.
  • Hantera och sanera avfall och disk från planet på ett säkert sätt och skydda städare, mekaniker m fl
Hur smittspårar vi alla passagerare, och alla de träffat i Sverige, om vi får reda på i efterhand att någon smittad rest med planet?

Hur är det i Peking? Släpper de på folk med feber eller dyl på planet? Enligt artikeln nedan har de koll på folk som åker ut? Där gällde det en kinesiska som tog febernedsättande och åkte till Frankrike, skröt om det på sociala medier och fick den kinesiska ambassaden i Paris efter sig.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51231593
Citera
2020-01-25, 13:58
Medlem
Enorm explosion i Wuhan för ett par timmar sen om källan är sann.

https://youtu.be/wKVLyPgSCS0
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja varför skriver du ”på samma plan mitt emot” när det är på entréplan och inte finns något mittemot. Och man är inte inlagd på lungavdelningen.

Jag vet han har problem med en lunga vad han var inne för vet inte jag.Han ringde och ville jag skulle hämta honom.Jag väntade i huvudentren.När vi satt i bilen berättade han att avdelningen rätt över var avstängd med väktare utanför och vårdpersonal med skyddsutrustning gick in.Detta är allt jag vet.
Så jag vet inte vilken avdelning han var på.
Vad han var inne för.
Citera
Avstängd
Citat:
USA planerar att börja evakuera sina medborgare från Wuhan området.

"U.S. Plans to Evacuate Citizens From Epidemic-Stricken Chinese City
The U.S. government is said to be arranging a charter flight to evacuate Americans from Wuhan."

https://www.wsj.com/articles/u-s-plans-to-evacuate-citizens-from-epidemic-stricken-chinese-city-11579951256?mod=breakingnews

Men Trump tänker väl inte släppa in en massa smittade Amerikaner i USA? De körs nog till Guantanamo för karantän
Citera
2020-01-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har någon symptom kör man x till sjukhuset för att testas. Har x viruset måste man lokalisera alla passagerare och alla som x har varit kontakt med. Detta verkar man ha gjort i USA och AUS. Förmodligen kommer det vara samma i SWE.

Problemet är att viruset kan ligga i organismen upp till 14 dagar innan symptomen börjar. Man vet inte riktigt om man kan sprida viruset innan symptom. Kan man det blir det svårare att stoppa spridningen.

Kanske ett av problemen är.. folk drar till sjukhus och smittar andra. Personal lär inte vara immuna...

Men det är väl typiskt "svennebanan" som drar till Akuten för influensa...
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Jag vet han har problem med en lunga vad han var inne för vet inte jag.Han ringde och ville jag skulle hämta honom.Jag väntade i huvudentren.När vi satt i bilen berättade han att avdelningen rätt över var avstängd med väktare utanför och vårdpersonal med skyddsutrustning gick in.Detta är allt jag vet.
Så jag vet inte vilken avdelning han var på.
Vad han var inne för.

Då skojade han förmodligen med dig. Han tyckte nog du var konstig som inte ens frågade vad han varit inlagd för.
Citera
Medlem
Citat:
Det första bygger de på 10 dagar.

Och detta är det stora grundproblemet i Kina. Man bygger saker och ting snabbt, men det finns ingen planering, ingen plan. Det gör att det huset snart kommer behöva rivas igen.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag sa inte att kineserna skiter på gatan, titta på hur dom behandlar djur t.ex. , det är ett okultiverat folkslag och som sagt innan så hoppas jag att så många som möjligt stryker med.

Käkar man fladdermöss ber man nästan om att farliga sjukdomar. Det är konstigt i sig att det inte är fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in