2020-01-25, 11:38
Medlem
4598gj45s avatar
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=yQflXs0jZ9w&feature=emb_ti tle
Citera
2020-01-25, 11:39
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Av vad jag har läst, två-tre veckor. Låter väl rimligt om man antar att de flesta som dör har utvecklat lunginflammation och dör av den?
Aha, OK den infon hade jag inte. 2-3 veckor är ju inte jättefort ändå...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det funkar inte så i Kina. Kineser är totalt okunniga gällande medicin. Vid minsta feber eller förkylning så åker man till sjukhus. Läkaren ger dem dropp med antibiotika. Läkarna och läkemedelbolagen tjänar stora stålar på detta.

Ger de verkligen antibiotikadropp då och inte bara någon näringslösning? Jag menar, kinesiska läkare borde väl veta något om antibiotika, när den ska användas och vad överanvändning leder till?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det funkar inte så i Kina. Kineser är totalt okunniga gällande medicin. Vid minsta feber eller förkylning så åker man till sjukhus. Läkaren ger dem dropp med antibiotika. Läkarna och läkemedelbolagen tjänar stora stålar på detta.
Vilket är helt åt helvete. Antibiotikaresistens är en bitch vi är helt försvarslösa emot.
Citera
2020-01-25, 11:41
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4598gj45

Vad säger hon?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4598gj45

Säger hon något intressant?
Citera
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vi har också en helt annan rörlighet idag. Under digerdöden tog det år för pesten att förflytta sig mellan europeiska länder, idag tar det timmar.
Det stämmer, men dödssiffrorna visar fortfarande på att denna pandemi inte är bortom hanterbar kapacitet. Hade en massa friska, unga människor dött av viruset så hade vi verkligen legat illa till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Eftersom myndigheter har reagerat som dom gör så tycks det gå rasande fort. Jag har inget belägg för det men det verkar onekligen så

Det går verkligen fort, onekligen verkar det så. Det påminner en del om svininfluensan. Man satt och hoppades att den inte skulle ta sig till Sverige. Det gjorde den ju, jag fick den till och med. Jämförbart verkar det helt garanterat att det här viruset tar sig jorden runt flera varv.
Vad som är så oklart är dödligheten. I princip avgör den beslutet sticka till skogen eller stanna i stan.
Citera
Medlem
Xpander-s avatar
Tror som så många andra att det inte är så farligt, är mest hur man agerat kring wuhan med karantän, av miljoner människor i megastäder som gör att man tänker lite extra och börjar undra. För kinesiska staten är ju ekonomin och börsen något av det viktigaste som finns och detta drabbas ju nu av detta, just den biten får mig att fundera på om det endå är rätt allvarligt.
Citera
2020-01-25, 11:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Aha, OK den infon hade jag inte. 2-3 veckor är ju inte jättefort ändå...

Hm nä... då kan man nog räkna med både fler dödsfall och fler smittade kommande vecka.
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Jo, men det var väl inte riktigt frågeställningen. Den gällde hur fort det går från att man blir smittad tills dess att man dör

Det är ju inte så många som dött sedan december så det är nog ganska svårt att svara på också tänker jag. Beror nog på alla möjliga faktorer.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ett femtiotal döda sedan i december, rasande fort? Ja jämför man med att dö i Alzheimer är det kanske rasande fort.
Cancer smittar inte, inte heller hjärt & kärlsjukdomar, trafikolyckor eller ens att man råkar svälja en legobit och kvävas. Så alla argument att ”x dödar fler” är bara löjliga i denna diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in