2020-01-25, 00:01
Medlem
En formellt helt korrekt skylt hade väckt mycket mindre intresse från massmedia. Gretas skylt väckte en enorm uppmärksamhet, och tjänade därmed hennes syften mycket väl!
2020-01-25, 00:06
Medlem
När Greta säger att ingenting har hänt, menar hon att CO2-utsläppen globalt fortsätter att öka, i stället för att börja minska!
2020-01-25, 00:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är sant att Greta fick ett antal goda chanser att framföra sitt budskap och att ytterst få privatpersoner får sådana chanser på ett internationellt toppmöte som WEF.

Även om Greta är väldigt begåvad är hon ännu en tonåring, bara 17 år, och som alla tonåringar är hon otålig för att få positiva resultat. Verkligt begåvade tonåringar har extra stora spänningar i sin hjärna, mellan sin intellektuella del och sin emotionella del!

Några saker gläds Greta dock över, som införandet av helt gratis kollektivtrafik i Luxemburg och över att vindkraften i Sverige nu står för över tio procent av vår elförsörjning. Den handlingsplan som hon nu ville, att WEF skulle ställa sig bakom, misslyckades hon dock med.

-Kruxet är att vill man påverka en sådan här internationell storkonferens resultat och beslut, behöver man vanligtvis först komma in i någon av de nationella förhandlingsdelegationer, som minst ett halvt år innan toppmötet börjar, förhandlar om förslag till beslut och inriktningar. I dessa förmöten avgörs nästan allt. Huvud(topp)mötet fastställer bara definitivt, och är mest till för att mötas och knyta kontakter.

Greta behöver då göra en formell ansökan om att få vara med i en sådan nationell förhandlingsdelegation! Eftersom detta är ett formellt diplomatiskt uppdrag, kommer man förmodligen kräva av Greta att bli mer lugn och kompromissvänlig, för att ens överväga detta! Vill Greta det!?

Om möjligen Sveriges regering skulle överväga detta, vill man nog att Greta först ska gå UD:s diplomatkurs. Vår kronprinsessa har jag för mig gått den, så undantagsvis kan även en utomstående få gå kursen! Kursen har jag för mig är ettårig med ett antal studiebesök utomlands. Bland annat ingår då ett studiebesök i FN i New York har jag för mig!
Studiebesöket i FN känns redan avklarat.
2020-01-25, 00:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
A Ugandan Climate Activist Was Cropped Out Of A News Agency Photo Of Greta Thunberg At Davos
https://www.buzzfeednews.com/article...thunberg-davos
2020-01-25, 00:20
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Som jag skrev är min bedömning inte av något större legalt intresse. Det är däremot polisens och åklagares bedömning av vad som inträffat! Återgav vad ett tidigare polisbefäl berättat för mig, men det är alltid så att domstol slutgiltigt tolkar lagen.

Själv är jag helt ointresserad av om journalisten får vara eller inte vara i Sverige. Konstaterar bara att i Sverige måste han följa svensk lag!

Även om du har rätt i att ett utvisningsbeslut måste bekräftas av domstol för att gälla, tror jag inte att polis och åklagare normalt har några större svårigheter, att få ett sådant samtycke från domstol i Sverige!

Du är helt och totalt hjärndöd människa, börjar jiddra om utvisning pga en tillsägelse från en polis/ordningsvakt. Du är fullständigt okunnig.
För att utvisa en människa behövs det underlag, utredning samt dom. Eller tror du att Gretas kommunistvakt har snabbuppringning till domare och får till en sådan för att en journalist ställde obekväma frågor? Som sagt, du är hjärndöd.
2020-01-25, 00:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
https://www.buzzfeednews.com/article...thunberg-davos

Det var bara det som fattades i denna historia. En rasistskandal.

Citat:
Nakate told BuzzFeed News via Twitter DMs she was heartbroken when she saw the photo. “I cried because it was so sad not just that it was racist, I was sad because of the people from Africa.

“It showed how we are valued. It hurt me a lot. It is the worst thing I have ever seen in my life.”

Nakate also posted an emotional 10-minute-long video discussing her experience at the summit and how it felt seeing the cropped photo.
2020-01-25, 00:37
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad är AP för sorts media? Högerextrem? Incels eller bara medelålders män?
2020-01-25, 00:58
Medlem
wedonthavetimes avatar
En ny panelintervju från Davos där Greta medverkar. Hon börjar bli riktigt duktig på att svara på frågor. Man märker att hon är snäppet vassare än de andra som är med.

https://www.youtube.com/watch?v=U7BqqcFr-ow

Greta pratar vid följander tider:
1:59
6:19
6:58
7:24
9:12
10:38
11:45
16:56

Greta Thunberg in Davos: `This Is Just the Very Beginning' (varning för hatkommentarer i kommentarsfältet)
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-01-25 kl. 01:04.
2020-01-25, 01:07
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Mycket enkelt, jag litade på det tidigare polisbefälets berättelse om rättsläget.
Eftersom han tjänstgjort i många år, kan han dock ha berättat om vad som tidigare gällde, alltså om ett tidigare rättsläge.

Har nu kontrollerat i Anvisningen för åklagare om utvisning (från 2019), och det visade sig att dom numera krävs för utvisning, dock fortfarande med ett undantag. För den som antas vara ett hot mot Sveriges nationella säkerhet, får regeringen besluta om utvisning.

Om det var poliser som ansåg att journalisten var ett hot mot Greta, är detta en allvarlig sak. Hänvisas till Polismyndigheten!

Men det var du som sa det inte behövde åklagare för att utvisa journalisten, när det kommer till nationell säkerhet gäller inte den Greta. Hon har ingen anställning för Sverige, där det applicerar.
Senast redigerad av AnnoyedDuDe 2020-01-25 kl. 01:09.
2020-01-25, 01:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Häpnadsväckande klumpigt.
Hur "tänkte" man här?
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Vad är AP för sorts media? Högerextrem? Incels eller bara medelålders män?
Har svårt att tro att det är enligt AP:s riktlinjer, de är ju rätt stora.
Enskilda medarbetare som felat, får hoppas att det var omedvetet, men man kan ju undra, fem tjejer som ställer upp för ett gruppfoto och man klipper bort den mörkhyade.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-01-25 kl. 01:40.
2020-01-25, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnoyedDuDe
Men det var du som sa det inte behövde åklagare för att utvisa journalisten, när det kommer till nationell säkerhet gäller inte den Greta. Hon har ingen anställning för Sverige, där det applicerar.
Jag har förklarat att jag hade inaktuell information om reglerna för utvisning, jag har rättat, och jag har angivit en god länk för nu gällande legala regler för utvisningar (Anvisningen till åklagare).

På frågan om Greta är ett officiellt skyddsobjekt, ska polismyndigheten och inte jag svara. Sekretess kan dock här gälla.

Vad jag vet behöver det inte vara fråga om anställning, det kan också vara fråga om uppdrag eller motsvarande.

Om Greta anses påverka vår nationella säkerhet, eller anses vara av betydelse för vår nationella säkerhet, lär också vara en kvalificerad bedömningsfråga.

Får återigen hänvisa till polismyndigheten! Även här kan sekretess gälla.
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-25 kl. 01:39.
2020-01-25, 01:40
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Jag har förklarat att jag hade inaktuell information om reglerna för utvisning, jag har rättat, och jag har angivit en god länk för nu gällande legala regler för utvisningar (Anvisningen till åklagare).

På frågan om Greta är ett officiellt skyddsobjekt, ska polismyndigheten och inte jag svara. Sekretess kan dock här gälla.

Vad jag vet behöver det inte vara fråga om anställning, det kan också vara fråga om uppdrag eller motsvarande.

Om Greta anses påverka vår nationella säkerhet, eller anses vara av betydelse för vår nationella säkerhet, lär också vara en kvalificerad bedömningsfråga.

Får återigen hänvisa till polismyndigheten! Även här kan sekretess gälla.

Du hänvisar frågan till polismyndigheten? Seriöst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in