Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfiken prickig
Sedan när kan privatpersoner komma till sådana tillställningar och ställa krav?
Det är sant att Greta fick ett antal goda chanser att framföra sitt budskap och att ytterst få privatpersoner får sådana chanser på ett internationellt toppmöte som WEF.
Även om Greta är väldigt begåvad är hon ännu en tonåring, bara 17 år, och som alla tonåringar är hon otålig för att få positiva resultat. Verkligt begåvade tonåringar har extra stora spänningar i sin hjärna, mellan sin intellektuella del och sin emotionella del!
Några saker gläds Greta dock över, som införandet av helt gratis kollektivtrafik i Luxemburg och över att vindkraften i Sverige nu står för över tio procent av vår elförsörjning. Den handlingsplan som hon nu ville, att WEF skulle ställa sig bakom, misslyckades hon dock med.
-Kruxet är att vill man påverka en sådan här internationell storkonferens resultat och beslut, behöver man vanligtvis först komma in i någon av de nationella förhandlingsdelegationer, som minst ett halvt år innan toppmötet börjar, förhandlar om förslag till beslut och inriktningar. I dessa förmöten avgörs nästan allt. Huvud(topp)mötet fastställer bara definitivt, och är mest till för att mötas och knyta kontakter.
Greta behöver då göra en formell ansökan om att få vara med i en sådan nationell förhandlingsdelegation! Eftersom detta är ett formellt diplomatiskt uppdrag, kommer man förmodligen kräva av Greta att bli mer lugn och kompromissvänlig, för att ens överväga detta! Vill Greta det!?
Om möjligen Sveriges regering skulle överväga detta, vill man nog att Greta först ska gå UD:s diplomatkurs. Vår kronprinsessa har jag för mig gått den, så undantagsvis kan även en utomstående få gå kursen! Kursen har jag för mig är ettårig med ett antal studiebesök utomlands. Bland annat ingår då ett studiebesök i FN i New York har jag för mig!