Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Jag storknar.
Här ser vi ett klockrent exempel på hur indoktrinerad svensken är.
Man diskuterar lån, och denna persons svar på lösning är nya lån.
Låna upp bostaden och allt löser sig.
Roligt hur du inbillar dig att allt är förevigt.
Jag blir skrämd, jag hoppas du är under 30 år så som du resonerar?
Jag gillar meningen, han kan också sälja bostaden och göra nått kul för vinsten. Måla gärna upp ett exempel kopplat till verkligheten vart hans nya adress blir? Och skriv inte flytta till hyresrätt för då är du verklighetsfrånvarande.
Återigen, detta gott folk, visar alla tecken på att svensken satt sig en fälla som kommer krympa för varje år. Så fort inflödet, så fort folk stadgat sig kommer de inte inte finnas folk villiga att betala 5-6 miljoner för era råtthål inne o sthlms stad.
Om man har en bostad med betydande övervärde ser jag inget konstigt med att belåna det värdet.
Om det är relevant kan jag meddela att jag är strax över 30.
Jag kan ge ett exempel från verkligheten baserat på min egen livssituation. Jag är som sagt strax över 30 och köpte min första bostad för ganska exakt 10 år sedan vilket innebär att jag befinner mig i ungefär samma belåningssituation som Nisse med en belåningsgrad kring 50 %, dock är det en väldigt liten del av detta som amorterats utan det beror till största delen på bostadsrätters värdestegring i Göteborgs innerstad de senaste 10 åren.
Jag har nu över 10 år i bostadskön vilken innebär att jag bedömer att jag inom 6-12 månader skulle kunna få en hyresrätt i ungefär samma område som jag bor i idag.
Kan du nu svara på mina frågor från tidigare inlägg, då får också gärna ange någon 30 års-period inom vilket det varit olönsamt att äga sitt boende.