2020-01-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
SD har gått från att vara Skäligen misstänkt till på Sannolika skäl. Det anser både åklagare och Tingsrätt. Så självklart har bevisläget förbättrats. Det verkar heller inte handla om något hokus pokus som vissa tycks tro utan att man helt enkelt hittat fler bevis enligt åklagaren.
De hade dessutom ett helt år att fortsätta samla bevis, medan han var på fri fot. Frågan är hur mycket han pratat, och pratat emot sig själv, under förhören nu då han suttit häktad. Det blir en diger fup.
Citera
2020-01-24, 12:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den här utvecklingen med ett ständigt uppskjutet åtal (och effekterna av detta) diskuterades redan för ett år sedan:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ju fler gånger det förväntade åtalet skjuts upp, desto starkare blir alltså misstankarna mot SD. Jag hittar ingen bra beskrivning på svenska, men på engelska är det här fenomenet känt som belief perseverance:
https://en.wikipedia.org/wiki/Belief_perseverance

Det kan vara så att precis allting som sägs och skrivs nu stärker misstankarna mot SD. Även det här inlägget.
Han blev häktad i augusti, utredningen var däremot långtifrån klar då och frågetecken fanns kring HDs delaktighet vid den tidpunkten; åtal - inte bara detta - skjuts upp allteftersom tills hela utredningen är färdig att visas upp. Vilket kan ta uppemot flera månader.
Eftersom det denna gång därtill handlar om ett material av gigantiska mått - 14k sidor - så är det inte undra på att det tar sin runda tid innan sammanställningen är färdig och försvaret har fått läsa in sig.
Citera
2020-01-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Han blev häktad i augusti, utredningen var däremot långtifrån klar då och frågetecken fanns kring HDs delaktighet vid den tidpunkten; åtal - inte bara detta - skjuts upp allteftersom tills hela utredningen är färdig att visas upp. Vilket kan ta uppemot flera månader.
Eftersom det denna gång därtill handlar om ett material av gigantiska mått - 14k sidor - så är det inte undra på att det tar sin runda tid innan sammanställningen är färdig och försvaret har fått läsa in sig.
14 000 sidor? Wow.
Citera
2020-01-24, 12:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
14 000 sidor? Wow.
Ja, ofattbart. En stor del ska tydligen bestå av konversationer mellan SD och LW.
Citera
2020-01-24, 13:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
För min del så tolkar jag det som att ju längre förundersökningen pågår desto svårare bevisläge för ÅK.
Men det finns ju tydligen andra tolkningar.

I nuläget tolkar jag det som att anledningen till att åtal inte kommit är försvarets behov av mer tid till att gå igenom utedningsmaterialet.

Åklagarens del av förundersökningen är nog klar sedan ett tag tillbaka. Det är försvaret som skjuter upp åtalet nu mao.
Citera
2020-01-24, 13:45
Medlem
Citat:
Man kan tänka så här: för varje gång en omhäktning beslutas så har man redogjort för ett starkare bevisläge under häktningsförhandlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
SD har gått från att vara Skäligen misstänkt till på Sannolika skäl. Det anser både åklagare och Tingsrätt. Så självklart har bevisläget förbättrats. Det verkar heller inte handla om något hokus pokus som vissa tycks tro utan att man helt enkelt hittat fler bevis enligt åklagaren.

Något va det som svängde över till sannolika skäl, det är det ingen tvekan om, även
HovR instämde och avslog försvarets överklagan.
Efter det antar jag att SDs adv har förklarat för honom att det är så gott som
omöjligt att gå loss om dom inte kan bevisa att SD är oskyldig, eftersom han
uppenbarligen saknar alibi så får han finna sig i å sitta där han sitter.
Dom har efter den misslyckade överklagan accepterat förlängningar av häktning
utan att protestera.

Däremot är jag inte övertygad om att ÅK har så det räcker till fällande dom, att
det räcker till utom rimligt tvivel, även om jag hoppas.

Det är bara å lusläsa FUP:et när det väl kommer å se vad hon har.
Citera
2020-01-24, 13:48
Medlem
Citat:
Något va det som svängde över till sannolika skäl, det är det ingen tvekan om, även
HovR instämde och avslog försvarets överklagan.
Efter det antar jag att SDs adv har förklarat för honom att det är så gott som
omöjligt att gå loss om dom inte kan bevisa att SD är oskyldig, eftersom han
uppenbarligen saknar alibi så får han finna sig i å sitta där han sitter.
Dom har efter den misslyckade överklagan accepterat förlängningar av häktning
utan att protestera.

Däremot är jag inte övertygad om att ÅK har så det räcker till fällande dom, att
det räcker till utom rimligt tvivel, även om jag hoppas.

Det är bara å lusläsa FUP:et när det väl kommer å se vad hon har.
Lusläsa fupen? 14 000 sidor? Det blir till att ta semester ett halvår :-)
Citera
2020-01-24, 14:01
Medlem
Citat:
Lusläsa fupen? 14 000 sidor? Det blir till att ta semester ett halvår :-)

Riktigt så illa blir det nog inte
"Slasken" går bort.

Nu säger inte ÅK att FörUndersökningsProtokollet innehåller 14000 sid.
Hon säger att FörUndersökningen innehåller 14000 sid, en viss skilnad.

Citat:
” – Förundersökningen innehåller 14 000 sidor där en stor del består av kommunikation på sociala medier, säger Åsa Hiding, åklagare.”
Citera
2020-01-24, 14:04
Medlem
Citat:
Riktigt så illa blir det nog inte
"Slasken" går bort.

Nu säger inte ÅK att FörUndersökningsProtokollet innehåller 14000 sid.
Hon säger att FörUndersökningen innehåller 14000 sid, en viss skilnad.

Citat:
” – Förundersökningen innehåller 14 000 sidor där en stor del består av kommunikation på sociala medier, säger Åsa Hiding, åklagare.”
Sant. En del läggs åt sidan (slasken). Det kanske "bara" blir 7000 sidor?
Citera
2020-01-24, 14:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad pratar du om?
I tråden eller?
Man menar att det är ställt utom rimligt tvivel att SD är gärningsmannen, dvs. att om man höll en rättegång mot honom så skulle han dömas för brottet. Misstankarna är alltså så starka att det helt enkelt inte finns något utrymme för att han skulle kunna vara oskyldig.
Citera
2020-01-24, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
För min del så tolkar jag det som att ju längre förundersökningen pågår desto svårare bevisläge för ÅK.
Men det finns ju tydligen andra tolkningar.

Så kan det förstås vara.

Men även om det finns starka indicier, behöver väl åklagaren bearbeta materialet och bygga upp en stark och hållbar indiciekedja.

I det här fallet har det ju uppenbarligen inte funnits bindande bevis under lång tid.

Vad som har föranlett häktningen i augusti återstår att se. Kanske hon fått lägga upp en annan strategi efter att det droppat in något bevis.

Det brukar väl ta ett tag efter att någon har häktats på sannolika skäl även annars? Jag tyckte någon skrev i någon tråd att ett halvt år är inte ovanligt?
Citera
2020-01-24, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man menar att det är ställt utom rimligt tvivel att SD är gärningsmannen, dvs. att om man höll en rättegång mot honom så skulle han dömas för brottet. Misstankarna är alltså så starka att det helt enkelt inte finns något utrymme för att han skulle kunna vara oskyldig.

Ja, så måste det vara när åklagaren åtalar. Det vet du ju bättre än de flesta.

Du skriver så här:
"Det kan vara så att precis allting som sägs och skrivs nu stärker misstankarna mot SD. Även det här inlägget."

Och det är väl inget som åklagaren bryr sig om, om det inte handlar om vittnesmål eller annan bevisning.

Vad som skrivs i den här tråden har ingen betydelse , varken förut eller nu om det inte finns något som kan leda till bevis eller vittnen.

Så vad ditt inlägg har att göra med misstankarna mot SD, det begriper jag inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in