2020-01-24, 09:52
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Häktningstiden räknas av. Men vid livstid är den ju marginell.
Han kommer troligen inte få livstid.
Jag sätter min krona 18 år.
Citera
2020-01-24, 09:53
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag är rätt underrättad så är det så att om du sitter häktad 4 månader, får ett straff på ex.vis 2 år, så får du räkna av 4 månader. Sen skall man då ut efter 2/3 av tiden. Blir inte mycket kvar av det straffet. Så sitter du ett antal månader, så är det dom månadernas avdrag. Rakt av. Men jag kan ha fel, skall kika runt lite.
Du har helt rätt.
Citera
2020-01-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Om detta är ett mord med uppsåt, och inte ett gräl som gick överstyr, så tror åtminstone jag på livstid. Men det är ju jättesvårt att sia om när vi inte fått minsta hint om händelseförloppet före och under dådet. Varför 18 år?

Citat:
Du har helt rätt.
Tack för bekräftelsen. Ibland blir man osäker.
Citera
2020-01-24, 09:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Varför inte livstid?
Citera
2020-01-24, 09:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det ska bevisas först. Och det är rättegången som gäller. För häktningen är kravet på bevis inte lika högt som för åtal och ännu mindre för en dom.
Skillnaden är att om han åtalas så blir förundersökningen offentlig, och då får allmänheten veta vad åklagarens misstankar grundar sig på. Anledningen till att det har kört ihop sig här är väl att det har visat sig vara svårt att få fram tillräcklig bevisning mot SD, och kanske finns det egentligen inga sakliga skäl alls att misstänka honom för brottet. Det kan faktiskt vara så illa att det inte går att visa att SD har agerat klandervärt överhuvudtaget. Förutom då att han var otrogen mot sin fru förstås, vilket väl är det enda som kan betraktas som utrett här vad jag vet.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-24 kl. 10:03.
Citera
2020-01-24, 10:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skillnaden är att om han åtalas så blir förundersökningen offentlig, och då får allmänheten veta vad åklagarens misstankar grundar sig på. Anledningen till att det har kört ihop sig här är väl att det har visat sig vara svårt att få fram tillräcklig bevisning mot SD, och kanske finns det egentligen inga sakliga skäl alls att misstänka honom för brottet. Det kan faktiskt vara så illa att det inte går att visa att SD har agerat klandervärt överhuvudtaget. Förutom då att han var otrogen mot sin fru förstås, vilket väl är det enda som kan betraktas som utrett här vad jag vet.

Det finns en hel del som pekar på att SD är skyldig annars skulle han väl inte varit häktad i månader och enligt åklagaren blir det ett åtal snart också.
Citera
2020-01-24, 10:04
Medlem
Citat:
Vad menar du? Du tror väl ändå inte att en häktningsdomare låter honom omhäktas gång på gång på gång, under många månader, utan tillräcklig bevisning? Att det inte räcker till en fällande dom under tiden, det är en sak, men misstankarna bör ha stärkts under tiden. Annars borde han ha släppts för längesedan.

Vi skall också minnas att han var fri ett helt år, innan piketen stormade in och plockade honom.
Citera
2020-01-24, 10:58
Medlem
Draifoss avatar
Den här utvecklingen med ett ständigt uppskjutet åtal (och effekterna av detta) diskuterades redan för ett år sedan:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ju fler gånger det förväntade åtalet skjuts upp, desto starkare blir alltså misstankarna mot SD. Jag hittar ingen bra beskrivning på svenska, men på engelska är det här fenomenet känt som belief perseverance:
https://en.wikipedia.org/wiki/Belief_perseverance

Det kan vara så att precis allting som sägs och skrivs nu stärker misstankarna mot SD. Även det här inlägget.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-24 kl. 11:41.
Citera
2020-01-24, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Den här utvecklingen med ett ständigt uppskjutet åtal (och effekterna av detta) diskuterades redan för ett år sedan:

Ju fler gånger det förväntade åtalet skjuts upp, desto starkare blir alltså misstankarna mot SD. Jag hittar ingen bra beskrivning på svenska, men på engelska är det här fenomenet känt som belief perseverance:

Det kan vara så att precis allting som sägs och skrivs nu stärker misstankarna mot SD. Även det här inlägget.

Vad pratar du om?
I tråden eller?
Citera
2020-01-24, 12:09
Medlem
Citat:

För min del så tolkar jag det som att ju längre förundersökningen pågår desto svårare bevisläge för ÅK.
Men det finns ju tydligen andra tolkningar.
Citera
2020-01-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
För min del så tolkar jag det som att ju längre förundersökningen pågår desto svårare bevisläge för ÅK.
Man kan tänka så här: för varje gång en omhäktning beslutas så har man redogjort för ett starkare bevisläge under häktningsförhandlingen.
Citera
2020-01-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

SD har gått från att vara Skäligen misstänkt till på Sannolika skäl. Det anser både åklagare och Tingsrätt. Så självklart har bevisläget förbättrats. Det verkar heller inte handla om något hokus pokus som vissa tycks tro utan att man helt enkelt hittat fler bevis enligt åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in