2020-01-24, 11:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är dock bubbel-genererande om inte hyresmarknaden fungerar. Om du ska flytta till Stockholm kan du inte hyra. Så du är tvingad att köpa. Och du drar då upp priset en aning. Med en fungerande hyresmarknad i Sverige, den fungerar i 95% av alla länder, så hade många istället valt HR och priset på BR blivit lägre och bubblan mindre. Det är alltså sosse-politik som är med och driver upp BR-priserna till en mindre del.

Felet vi gjort är att vi inte avskaffat hyresregleringen och haft amorteringsfria lån. Det är inte hälsosamt. Men givet situationen har jag svårt att se någon bubbla om inte något radikalt förändrar spelreglerna på ägda marknaden.

Fastighetsskatten borde varit kvar och flyttskatten borde aldrig införts.
2020-01-24, 11:20
Avstängd
Citat:
Det är dock bubbel-genererande om inte hyresmarknaden fungerar. Om du ska flytta till Stockholm kan du inte hyra. Så du är tvingad att köpa. Och du drar då upp priset en aning. Med en fungerande hyresmarknad i Sverige, den fungerar i 95% av alla länder, så hade många istället valt HR och priset på BR blivit lägre och bubblan mindre. Det är alltså sosse-politik som är med och driver upp BR-priserna till en mindre del.

Men ingen normalbegåvad skall dra på sig högre köpebostadskostnader än vad man har råd att betala i månadshyra - elementär ekonomi.

Sen handlar köpebostadspriserna om fördelningen mellan hyresOrätter o köpebostäder.

I en avfolkningsbygd utan hyresOrätter o bara köpebostäder blir köpebostäderna billiga

I en expansionsbygd med blockerade hyresOrätter o väldigt få köpebostäder o utan nyproduktion
blir priserna höga.

Därför har Stockholms Stad en skyldighet att se till att det finns 3 miljoner hyresorätter
o gbg 1,5 miljoner o malmö 1 miljon

En bekant som skaffade förortsdam skulle till varje pris bo rimligt stort i Sthlm City enda möjligheten
var Köpebostad - jag ville egentligen ha hyresOrätt men det gick inte att få - köpte en ombilda till
som han tyckte dyra pengar - ombildaren (allmännyttan) tjänade som fan så han var sur - nu visar
det sig att det varit hans livs affär.
Senast redigerad av SC430 2020-01-24 kl. 11:22.
2020-01-24, 11:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men ingen normalbegåvad skall dra på sig högre köpebostadskostnader än vad man har råd att betala i månadshyra - elementär ekonomi.
Det är när elementär ekonomi upphör att fungera som bubblor uppstår. Men det är ju inte så enkelt som att "jag köper inte om det är för dyrt". Man har fått ett jobb i Stockholm och måste flytta dit oavsett pris, då maxar man sin budget, kanske för mycket.

Om du nu är för elementär ekonomi så förutsätter jag att du är för att marknadshyror genast införs. Om det finns en marknad för 3 miljoner hyreslägenheter så kommer de då att byggas. Nu kan man inte bygga HR för man kan inte ta ut en hyra som byggkostnaden medför.

Notera att "Stockholm" inte bygger något, och inte heller har skyldighet att bygga, och tom är förbjudna att bygga.
2020-01-24, 11:29
Avstängd
Citat:
Det är när elementär ekonomi upphör att fungera som bubblor uppstår. Men det är ju inte så enkelt som att "jag köper inte om det är för dyrt". Man har fått ett jobb i Stockholm och måste flytta dit oavsett pris, då maxar man sin budget, kanske för mycket.

DÅ ÄR JOBBET FÖR DYRT O INTE VÄRT PENGARNA
eller så hyr man in sig billigt hos en Bubblis som inte har råd att bo som han/de gör

Om du nu är för elementär ekonomi så förutsätter jag att du är för att marknadshyror genast införs. Om det finns en marknad för 3 miljoner hyreslägenheter så kommer de då att byggas. Nu kan man inte bygga HR för man kan inte ta ut en hyra som byggkostnaden medför.

DET ÄR ETT SAMHÄLLSANSVAR ATT BYGGA BOSTÄDER SOM KOSTAR 1,000 KR PER RUM + 1,000 KR PER KÖK O MÅNAD - DET HANDLAR INTE OM EKONOMI UTAN SAMHÄLLSANSVAR - UTAN BOSTÄDER SKAFFAR FOLK SOM KAN ELEMENTÄR EKONOMI INGA BARN

Notera att "Stockholm" inte bygger något, och inte heller har skyldighet att bygga, och tom är förbjudna att bygga.

Det är exakt det sista som är problemet - men Staten kan tvinga kommunerna - hur kan staten annars tvinga kommunerna att fixa bostäder till Azylköret - at any cost
2020-01-24, 11:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så är det nog. Om vi för evigt hamnar i detta limbo-läge utan räntor och skatter med massor med nyinflyttade så tar jag tillbaka allt om bubblan. Då är bostadspriserna hållbara även i Stockholm.

Ska man hårddra det så är min spekulation egentligen inte "bostadspriserna är för höga" utan "en vacker dag höjs räntorna eller skatterna eller det börjar byggas massor av billiga lägenheter, då får ni se".
Räntorna kommer bara höjas om inflationen går upp och raderar skulderna först. Så faran med höjd ränta är väldigt begränsad.

Potentiellt skulle politiska beslut kunna orsaka en kollaps. De ska ju vara rejält korkade om de tar sådana beslut men korkade politiska beslut är tyvärr inte helt ovanliga.

Bygga billigare är svårt. Byggarbetare vill ju ha betalat. När det byggs mycket så går lönerna för dessa upp. Visserligen har det hållits nere något av gästarbetare och invandrare. Du kan ju tänka dig vad det hade kostat utan dessa.

Tricket är att löner för jobb som byggarbetare behöver ligga i nivå så att byggarbetaren ska ha råd att bo i bostaden för att fungera nationalekonomiskt att bygga mer.

En potentiell bubbla skulle kunna vara att man överskattar behovet och bygger för mycket. Vi har ju sett lite turbulens angående detta senaste året efter att FI förändrade spelreglerna.
2020-01-24, 11:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Här säger du att försäljningspriset både är intäkten i punkt 1 och det reella priset. De är alltså samma enligt dig.
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Det där är inte ett svar. Så jag tar frågan igen. Du skrev

"Och du sa tidigare att försäljningspriset både är det reella värdet och det som tillgången genererar. Om du står fast vid det är det aldrig en bubbla eftersom dessa två är samma. Har du ändrat dig?"

Min fråga är Berätta hur du härleder ditt påstående "Om du står fast vid det är det aldrig en bubbla eftersom dessa två ÄR SAMMA" från definitionen 1). Var härleder du "EFTERSOM" ifrån?
2020-01-24, 11:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är exakt det sista som är problemet - men Staten kan tvinga kommunerna - hur kan staten annars tvinga kommunerna att fixa bostäder till Azylköret - at any cost
Aha, en kommunist. Ja, hur kan staten ordna mat till dina barn? Det är väl lika viktigt som boende.

Eller är det kanske bättre om ICA, bönderna, och du har en överenskommelse utanför staten som bygger på pris? Precis på samma sätt borde bostäder skötas. I alla länder där staten sköter maten blir det matbris. Precis som det är bostadsbrist när staten sköter bostäder.
2020-01-24, 11:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Bygga billigare är svårt. Byggarbetare vill ju ha betalat. När det byggs mycket så går lönerna för dessa upp. Visserligen har det hållits nere något av gästarbetare och invandrare. Du kan ju tänka dig vad det hade kostat utan dessa.
Det är prisbubblan i sig som ordnar dyrare byggkostnader. Som jag skrivit tidigare kostar en identisk nybyggd lägenhet 40% mer i Stockholm än i Berlin. I Berlin fungerar marknadsekonomin och det finns ingen bubbla (än). I Stockholm har bubblan lurat folk att deras bostäder ska kosta 40% för mycket. Det gör att man bara bygger sådana lägenheter, man ger folk vad de vill ha. Resultatet är 1000-tals nybyggda lägenheter i Stockholm som saknar köpare.
2020-01-24, 11:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så varför ska jag sälja om du inte säljer själv? Du har aldrig funderat på att någon kommer att ärva dessa pengar?
Jag måste bo, och jag vill bo fint, och jag har mina pengar för att markera status, och jag gillar att ha stora salonger att gå i när barnens kompisar bor i råtthål. Hade jag haft 2 villor hade jag sålt 1. Antagligen alldeles för tidigt.

Dock hindrar bubblan mig från att flytta tillbaka till Stockholm. Jag vägrar köpa nu eftersom priserna är för höga enligt mig. Så jag anpassar mig också efter bubblan som jag tror finns. Bubblan får mig att gilla Lund mer än jag tror jag borde.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-24 kl. 11:41.
2020-01-24, 11:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Det där är inte ett svar. Så jag tar frågan igen. Du skrev

"Och du sa tidigare att försäljningspriset både är det reella värdet och det som tillgången genererar. Om du står fast vid det är det aldrig en bubbla eftersom dessa två är samma. Har du ändrat dig?"

Min fråga är Berätta hur du härleder ditt påstående "Om du står fast vid det är det aldrig en bubbla eftersom dessa två ÄR SAMMA" från definitionen 1). Var härleder du "EFTERSOM" ifrån?

Och eftersom du säger att försäljningspriset både är det reella värdet och inkomsten så säger du detta:
1) bubbla = pris som överstiger försäljningspriset på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till försäljningspriset.
Vad avser du då med pris, är det priset man köper för eller vad anser du avses här? I så fall säger du detta:
1) bubbla = anskaffningspris som överstiger försäljningspriset på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till försäljningspriset.
Dvs. om det har fallit är det en bubbla men om det har stigit är det ingen bubbla. Om du inte avser anskaffningspris med pris får du gärna berätta vad du avser för pris.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-24 kl. 12:36.
2020-01-24, 11:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och eftersom du säger att försäljningspriset både är det reella värdet och inkomsten så säger du detta:
1) bubbla = pris som överstiger försäljningspriset på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till försäljningspriset.
Vad avser du då med pris, är det priset man köper för eller vad anser du avses här? I så fall däger du detta:
1) bubbla = anskaffningspris som överstiger försäljningspriset på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till försäljningspriset.
Dvs. om det har fallit är det en bubbla men om det har stigit är det ingen bubbla. Om du inte avser anskaffningspris med pris får du gärna berätta vad du avser för pris.
Jag tror du missuppfattat vad ordet "fråga" betyder? Kanske ska vi diskutera det istället? En "fråga" betyder att man önskar få ett "svar". Ett "svar" är inte andra frågor, eller påstående som man själv tidigare gjort. Ett "svar" är något den tillfrågade skriver själv och som "besvarar" frågan. Be mig inte diskutera ordet "besvara".
2020-01-24, 11:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tror du missuppfattat vad ordet "fråga" betyder? Kanske ska vi diskutera det istället? En "fråga" betyder att man önskar få ett "svar". Ett "svar" är inte andra frågor, eller påstående som man själv tidigare gjort. Ett "svar" är något den tillfrågade skriver själv och som "besvarar" frågan. Be mig inte diskutera ordet "besvara".

Du glömde svara på frågan,
Vad avser du då med pris, är det priset man köper för eller vad anser du avses här?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in