2020-01-24, 09:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej du har ingen verklighetskontakt.
Den kalp-kalkyl som FI tvingar på bankerna medger knappt några lån till pensionärer.

En pension på 18k som är ganska vanlig medger ett lån på ca 400-500 k. Dvs några få % av villan.
"Knappt"... Med tanke på ditt urusla inlägg tidigare med 5 lögner så måste jag be dig ge någon källa på ditt påstående. Tills dess är du en papphatt.
2020-01-24, 09:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Bankerna är ganska restriktiva med att låna ut till pensionärer. Även till folk som närmar sig pension.

Det som byfånen invände mot var en som hade 1.5 MSEK i skuld. Det är tämligen hopplöst att öka på en sådan skuld för en pensionär.
Som jag precis skrev, har de som varit med i fastighetssvängen i Sverige i minst 30 år sannolikt inga lån. Jag sålde en 3:a på Frejgatan i Stockholm 1995, bästa läge, den kostade 1.,2 mkr. Den som inte lyckats amorterat bort närmare 1 mkr på 25 år vet jag inte vad han sysslat med. En gamling med 1.5mkr i låneskuld spekulerar jag i är otroligt sällsynt, och har sannolikt gjort några usla affärer i sitt liv. Han är inte representativ för gruppen pensionärer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-24 kl. 09:37.
2020-01-24, 09:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och du sa tidigare att försäljningspriset både är det reella värdet och det som tillgången genererar. Om du står fast vid det är det aldrig en bubbla eftersom dessa två är samma. Har du ändrat dig?
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Berätta hur du härleder ditt påstående "...eftersom dessa två är samma" från definitionen ovan.

Tvärtom är definitionen av bubbla att den spricker så fort man inser att man INTE får den avkastning som man behöver, intäkterna blir för små för att finansiera ägandet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-24 kl. 09:36.
2020-01-24, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Varför vill du bo dyrt när du är gammal?

Hyresrätt är ett väldigt bekvämt sätt att bo. Krånglar något är det bara att ringa hyresvärden. Skönt att slippa sånt som pensionär.
2020-01-24, 09:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hyresrätt är ett väldigt bekvämt sätt att bo. Krånglar något är det bara att ringa hyresvärden. Skönt att slippa sånt som pensionär.
Det finns ju hyresrätt och hyresrätt. Sannolikheten för urusla grannar och uselt område är ju större i hyresrätt än i BR. Om du inte bor i en ny som kostar oerhört mycket.

Om du har barn så kan man också säga att du tar av deras arv när du väljer att lägga en massa pengar på ditt boende. Men det gör man naturligtvis som man vill.

Eftersom pensionärs-bidragsreglerna ser ut som de gör i Sverige så är det oerhört lönsamt att sälja sin BR och flytta in i hyreslägenhet. Det är naturligtvis också en faktor.
2020-01-24, 09:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Antag, rent hypotetiskt, att jag går i pension nu och har en villa som jag kan sälja för 10 MSEK och är skuldfri på. Efter reavinst skatt har jag kvar 9 MSEK.

Jag har då två val:
a) bo kvar och leva på pension som är 30 k efter skatt. Minus boendeutgifter som är 4 k. Summa 26 k/månad "att leva på". (Antagen pension och boendeutgift).

b) sälja villan, hyra en HR för 12 k/månad i hyra. Och ha 30-12+9000/22/12 = 52k/månad "att leva på".

Varför skulle 52k/månad leda till mindre trevliga saker att göra än 26 k.
Du säger det, men det är inte så uppenbart.
Men du är ju bubbelförnekare? Det betyder att villapriset kan stiga i oändlighet. Så om man bor kvar i 10 år stiger det kanske 5 mkr till och du har helt enkelt fått betalt för att bo. Precis som de senaste 25 åren.

Det är otroligt underligt att du både är bubbelförnekare OCH vill att man ska bo i hyresrätt. Det är totalt ologiskt. Med ditt bubbelförnekande kommer en Stockholmslägenhet att kosta 100 miljoner så småningom. Du borde slåss för BR, inte jag.

Jag slår vad om att du precis som svenne-banan aldrig ägt en bostad. Er världsbild är lika snurrig som feministens eller kommunistens.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-24 kl. 09:42.
2020-01-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men du är ju bubbelförnekare? Det betyder att villapriset kan stiga i oändlighet. Så om man bor kvar i 10 år stiger det kanske 5 mkr till och du har helt enkelt fått betalt för att bo. Precis som de senaste 25 åren.

Det är otroligt underligt att du både är bubbelförnekare OCH vill att man ska bo i hyresrätt. Det är totalt ologiskt. Med ditt bubbelförnekande kommer en Stockholmslägenhet att kosta 100 miljoner så småningom. Du borde slåss för BR, inte jag.

Jag slår vad om att du precis som svenne-banan aldrig ägt en bostad. Er världsbild är lika snurrig som feministens eller kommunistens.
Frågan är väl egentligen om denna ”bubbla” kommer att brista eller inte. Jag har svårt att se att till exempel IMF slutar baila ut länder och att Riksbanken väljer att sluta trycka nya sedlar.
2020-01-24, 09:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagforgood
Frågan är väl egentligen om denna ”bubbla” kommer att brista eller inte. Jag har svårt att se att till exempel IMF slutar baila ut länder och att Riksbanken väljer att sluta trycka nya sedlar.
Om bubblan inte brister så var det ju ingen bubbla. Det bara blev så att vi måste betala 50% av våra inkomster för att få bo i en 3:a i Stockholm, och folk tog det till sina hjärtan. Då är det ingen bubbla, bara ett nytänk, boendet är värt alla mina inkomster och jag är villig att jobba extra 10 timmar på kvällar för att ha råd med räntorna. Om alla plötsligt tänker så är även Stockholms nuvarande priser hållbara på sikt.
2020-01-24, 09:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så du menar att du inte drabbas av en valuta som tappar i värde?
Okej?
Om man förutser vad som kommer att ske så kan man skydda sig.

Jag har sagt i flera år att det är valutan som kommer ta huvuddelen av smällen när bostäder är övervärderade i sverige. Nu ligger priset på bostäder mer i linje med jämförbara städer i övriga världen. Så valutan bör stabilisera sig.
2020-01-24, 10:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns ju hyresrätt och hyresrätt. Sannolikheten för urusla grannar och uselt område är ju större i hyresrätt än i BR. Om du inte bor i en ny som kostar oerhört mycket.
Inte i de områdena jag har möjlighet att få hyresrätt.

Citat:
Om du har barn så kan man också säga att du tar av deras arv när du väljer att lägga en massa pengar på ditt boende. Men det gör man naturligtvis som man vill.
Det är väl inte barnens pengar? Fast jag sparar ju till barnen redan i aktier och fonder..

Citat:
Eftersom pensionärs-bidragsreglerna ser ut som de gör i Sverige så är det oerhört lönsamt att sälja sin BR och flytta in i hyreslägenhet. Det är naturligtvis också en faktor.
Hyresregleringen är också väldigt lönsam. Det är därför vansinnet aldrig tar slut. ,)
Senast redigerad av kurt-sune 2020-01-24 kl. 10:47.
2020-01-24, 10:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hyresregleringen är också väldigt lönsam. Det är därför vansinnet aldrig tar slut. ,)
Så är det, du hade kanske inte bott i HR utan hyresreglering, om du bor fint.

Å anda sidan, även med hyresreglering så har det varit oerhört mycket lönsammare att köpa BR de senaste 25 åren. Där har du inte bara bott gratis, du har tom fått betalt.

Å tredje sidan så argumenterar jag för en bubbla. Så jag hade nog inte bytt bort HR just detta år. Så du sitter bra där du sitter.
2020-01-24, 10:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om bubblan inte brister så var det ju ingen bubbla. Det bara blev så att vi måste betala 50% av våra inkomster för att få bo i en 3:a i Stockholm, och folk tog det till sina hjärtan. Då är det ingen bubbla, bara ett nytänk, boendet är värt alla mina inkomster och jag är villig att jobba extra 10 timmar på kvällar för att ha råd med räntorna. Om alla plötsligt tänker så är även Stockholms nuvarande priser hållbara på sikt.
Kostnaden för att bo i sthlm har gått ner under lång tid. Vilket är något av ett krux eftersom sänkta räntor ger sänkta kostnader och därmed sänkt inflation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in