2020-01-23, 23:37
Medlem
Eftersom skäggtråden är rätt död (sista inlägget i januari ifjol) så försöker jag här då.
Jo, mitt skägg kliar ej i vanliga fall men när jag tvättat skägget, med skäggschampoo samt kört med olja efteråt så kliar det som attan när jag borstar det, vad kan det bero på? nästan ohållbar klåda som gör att jag har lust att raka bort skiten
Citera
2020-01-23, 23:39
Medlem
Dr_Dollars avatar
Det är lätt att säga, och må vara en floskel...men, det kommer att bli bättre
Vi har alla varit där.
Citera
2020-01-23, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Eftersom skäggtråden är rätt död (sista inlägget i januari ifjol) så försöker jag här då.
Jo, mitt skägg kliar ej i vanliga fall men när jag tvättat skägget, med skäggschampoo samt kört med olja efteråt så kliar det som attan när jag borstar det, vad kan det bero på? nästan ohållbar klåda som gör att jag har lust att raka bort skiten

Hur länge har du haft skägget? Jag upplever också klåda i början av skäggväxten...men efter några månader så upphörde det..ibland kan jag dock få "kliattacker" oftast på kvällarna. Men inte så farligt att jag funderar på att raka bort skägget. och jag använder inget speciellt till mitt skägg..tvålar in det med dubbeldusch som används till övriga kropp och hår också. Vart kan man köpa skäggschampoo för övrigt? Har du nån bra länk så får du gärna dela med dig.
Citera
2020-01-24, 00:04
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det är lätt att säga, och må vara en floskel...men, det kommer att bli bättre
Vi har alla varit där.

Det har vi inte alls det.

TS, det kanske är skäggschampot som är boven?
Citera
2020-01-24, 00:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det har vi inte alls det.

TS, det kanske är skäggschampot som är boven?
Skulle tro det. Dom gånger jag haft "ludd" i ansiktet på ca 5 cm har jag bara använt vanlig dushtvål inget annat och jag har aldrig haft kliande i luddet
Citera
2020-01-24, 00:34
Medlem
franges avatar
Kan vara antingen torr hud eller svamp i hårbotten.
Citat:
Symptom på skäggbesvär
När det kliar i skägget
Den vanligaste orsaken till klåda är torr hud. Huden under skägget blir lätt torr eftersom skäggväxten transporterar bort fukt. Du slipper enkelt klådan genom att smörja med fuktgivande krämer.

En annan orsak till att det kliar kan vara svamp. Svamp ger kliande utslag – och ibland vätskefyllda plitor som liknar akne. Du kan också se att huden fjällar. Tror du att du har svamp ska du kontakta sjukvården för att göra en svampodling och få rätt behandling.
https://www.kry.se/fakta/skaggbesvar/
Citera
2020-01-24, 00:36
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Kan vara schampot som torkar ut huden. Är det någon starkt parfymerad skit som du använder? Köp parfymfritt hårschampo på apoteket istället, det är milt och bra. Kanske kan det vara så att det ligger en massa rester av döda hudceller i din skäggbotten, då kan det vara bra att skrubba bort dem med en ansiktspeeling.
Citera
2020-01-24, 08:20
Medlem
Tack för svar! kommer ej ihåg märket på schampoot, och inte ens vart jag köpte det men något engelskt märke iallafall, inte så parfymerat. Får bara kliattacker när jag borstar det men inte annars som sagt. Mitt skägg är ganska krulligt så funderar på om det har något med det att göra att det kliar..
Citera
2020-01-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Tack för svar! kommer ej ihåg märket på schampoot, och inte ens vart jag köpte det men något engelskt märke iallafall, inte så parfymerat. Får bara kliattacker när jag borstar det men inte annars som sagt. Mitt skägg är ganska krulligt så funderar på om det har något med det att göra att det kliar..

Nej det har det inte. Testa att sluta använda schampo i några veckor och använd oparfymerad olja i skägget eller vattenbaserad stylingprodukt som går att skölja ur utan schampo.

Jag schamponerar mitt skägg någon gång i månaden, skäggbotten tar väldigt mycket stryk annars och mjällar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in