2020-01-24, 02:53
Medlem
För att någon/några tjänar stora stålar, makt och gud vet allt på att taxa in lite koldioxidstålar. Jordens magnetfält blir svagare, polerna rör sig snabbare och snabbare. Man vet att vi är på väg in i en "kraftigare" klimatförändring, som jorden alltid har haft i olika stora variationer, antagligen något som sker klockvis och skedde senast för 12000 år sedan och det har inget med C02 att göra.

Hur man fifflar med forskning är inte svårt att förstå eller svårt att genomföra, äg eller sätt press på dem vetenskapliga tidskrifterna. Man ger inga skattemedel till människor som försöker bedriva en viss forskning som går emot det rådade paradigmet.

Tyvärr är det så det fungerar, men det är enklare och trevligare att fortsätta blunda.
Senast redigerad av dullako 2020-01-24 kl. 03:01.
Citera
2020-01-24, 03:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dullako
För att någon/några tjänar stora stålar, makt och gud vet allt på att taxa in lite koldioxidstålar. Jordens magnetfält blir svagare, polerna rör sig snabbare och snabbare. Man vet att en klimatförändring är på väg att ske, antagligen något som sker klockvis och skedde senast för 12000 år sedan och det har inget med C02 att göra.

Antagligen sannolikt. Man/"klimatfantasterna" har bortsett ifrån planetens naturliga klimatväxlingar för att kunna skylla allt på "mänskliga utsläpp" för att utöva makt/kunna beskatta vanligt folk.

Givetvis ska man inte släppa ut dåliga avgaser, fattar vilken idiot som helst. (Kanske). Men att dra koldioxidutsläppen in i absurdum och säga att "vi går under" är bara strunt och trams.

(Att plantera en miljard träd skulle exempelvis kunna fixa det eventuella problemet typ på en kafferast, men en sådan lösning är givetvis inte bra för krafterna som vill dra oss tillbaka till medeltiden och beskatta ihjäl oss/vill bestämma diktatoriskt..)
Citera
2020-01-24, 03:35
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Ska vi titta in på Nasa då?

Vilket drastiskt motsäger din artikel

Så ser vi direkt att det är motsägande information.

Här har vi ett bra exempel på någon som läser EN sak och tror att det är sanningen oavsett. Kul att du visade dig i tråden.
Du har bestämt fått något om bakfoten här. Lite trött såhär half fyra på natten, men delar du 0.9C på de 4.5 årtiondena som gått så får man exakt 0.2C per årtionde, vilket jag misstänker är vad du försöker prata om.

Men varsågod, skriv hemskt gärna något som "bevisar" att vetenskapen som jag enbart citerar har fel, och när jag emotsätter mig det också så kan du skriva något otroligt osammanhängande och slamsigt att jag slutar skriva, för det är ungefär så det brukar gå till.
Citera
2020-01-24, 03:39
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Givetvis ska man inte släppa ut dåliga avgaser, fattar vilken idiot som helst. (Kanske). Men att dra koldioxidutsläppen in i absurdum och säga att "vi går under" är bara strunt och trams.
Det finns inte så många forskningsartiklar som hävdar att vi "absolut kommer gå under som art i framtiden" eftersom det antar hur vi kommer att fortsätta släppa ut i framtiden, vilket är mer att vara en person med insikt i global politik än en vetenskapsman.

Men det finns samtidigt ingen forskare eller forskarlag, eller forskning som säger att vi kan fortsätta i den här takten utan att "gå under", i särskilt många årtionden till.

https://www.newvision.co.ug/new_vision/news/1513326/climate-models-suggest-paris-goals-reach

https://www.nature.com/articles/d41586-019-03595-0?error=cookies_not_supported&code=b81e4651-a85d-4029-b8bc-08581a609dad

Och om du vill käfta emot detta, please don't. Se ovan.
Citera
2020-01-24, 03:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Det finns inte så många forskningsartiklar som hävdar att vi "absolut kommer gå under som art i framtiden" eftersom det antar hur vi kommer att fortsätta släppa ut i framtiden, vilket är mer att vara en person med insikt i global politik än en vetenskapsman.

Men det finns samtidigt ingen forskare eller forskarlag, eller forskning som säger att vi kan fortsätta i den här takten utan att "gå under", i särskilt många årtionden till.

https://www.newvision.co.ug/new_vision/news/1513326/climate-models-suggest-paris-goals-reach

https://www.nature.com/articles/d41586-019-03595-0?error=cookies_not_supported&code=b81e4651-a85d-4029-b8bc-08581a609dad

Och om du vill käfta emot detta, please don't. Se ovan.

Klart att utsläpp inte är bra. Men det finns enkla lösningar att komma till bukt med detta, och "fortsätta som förr". Exempelvis plantera en massa träd. Träd slukar koldioxid genom fotosyntes.

Väldigt knepigt att de som vill dra ner på koldioxidutsläppen också är kärnkraftsmotståndare?
(Den ekvationen går inte riktigt ihop).
Citera
2020-01-24, 03:47
Medlem
Förstår klimat-alarmisterna hur hjärtvättade de blir?

-Nej.
Citera
2020-01-24, 04:04
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Klart att utsläpp inte är bra. Men det finns enkla lösningar att komma till bukt med detta, och "fortsätta som förr". Exempelvis plantera en massa träd. Träd slukar koldioxid genom fotosyntes.

Väldigt knepigt att de som vill dra ner på koldioxidutsläppen också är kärnkraftsmotståndare?
(Den ekvationen går inte riktigt ihop).
Berätta de lösningarna för Extinction Rebellion så blir de nog glada (träd är bra, men även en miljard träd kommer inte sluka mer än några procent av t.ex. ett årtiondes utsläpp i dagens takt, den är helt enkelt för hög).

Det är en (svensk) myt att "vi" (som är så kontroversiella att vi tror på vetenskapen) är kärnkraftsmotståndare, och igen, tror du annorlunda, upp till bevis. Jag menar, hela uttalandet låter som ett rykte om du frågar mig. Det går aldrig generalisera sådär, oavsett ämne.
Citera
2020-01-24, 04:08
Bannlyst
Citat:
Du har bestämt fått något om bakfoten här. Lite trött såhär half fyra på natten, men delar du 0.9C på de 4.5 årtiondena som gått så får man exakt 0.2C per årtionde, vilket jag misstänker är vad du försöker prata om.

Men varsågod, skriv hemskt gärna något som "bevisar" att vetenskapen som jag enbart citerar har fel, och när jag emotsätter mig det också så kan du skriva något otroligt osammanhängande och slamsigt att jag slutar skriva, för det är ungefär så det brukar gå till.

Är du lågbegåvad eller? Din artikel skriver att tempen har ökat 0.9C sedan 1970 och Nasa säger att det har ökat med 0.8 sedan 1800-talet.

Du verkar ju mer än lovligt efterbliven om vi skall vara ärliga.
Citera
2020-01-24, 04:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Berätta de lösningarna för Extinction Rebellion så blir de nog glada (träd är bra, men även en miljard träd kommer inte sluka mer än några procent av t.ex. ett årtiondes utsläpp i dagens takt, den är helt enkelt för hög).

Det är en (svensk) myt att "vi" (som är så kontroversiella att vi tror på vetenskapen) är kärnkraftsmotståndare, och igen, tror du annorlunda, upp till bevis. Jag menar, hela uttalandet låter som ett rykte om du frågar mig. Det går aldrig generalisera sådär, oavsett ämne.

Den gode Trumpen sa i Davos nyligen att han ställer upp med att plantera en miljard träd.
(USA:s räknesätt är olikt det europeiska. Möjligen sa han tusen miljarder träd.)

Helt klart görbart, och kommer ta hand om problemet totalt. (Tja, lustigt nog heter det faktiskt "växthuseffekten")
Citera
2020-01-24, 07:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Forskarna sa på 60-talet: "Ny istid inom 30 år". Stämde detta? NEJ
Då kan du säker plocka fram en hel bunt vetenskapliga artiklar där forskarna påstår något sådant? Resten av dina påståenden är på samma nivå, du ger en missvisande bild av forskningsläget för respektive decennium, även om du om du letar kan hitta något extremfall som gör den förutsägelse du beskriver, precis som du om du letar än idag kan hitta enstaka artiklar som förutspår snabb avkylning mot i alla fall en liten istid.
Citera
2020-01-24, 08:03
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Jag har märkt att personer som förnekar att människans aktiviteter bidrar till den globala uppvärmningen kan förvånansvärt lite om hur forskning bedrivs och hur man avgör vilken forskning som är pålitlig.

För att en studie ska ha någon form av tyngd så krävs det att studien är peer reviewed och publicerad i en ansedd vetenskaplig tidskrift. Men det räcker så klart inte för att bevisa någonting. Det är först när resultaten i studien har replikerats av flera oberoende forskarteam som man i allt högre grad kan kalla resultaten för "fakta".

Klimatförnekare förkastar ju som bekant mycket forskning, men vilken hänsyn tar de till om studierna de förkastar är peer reviewed eller replikerade? Och har förnekarna kunskapen att bedöma trovärdigheten hos de vetenskapliga tidskrifter som studierna publicerats i?

Klappmongo, röstar S prob
Citera
2020-01-24, 08:04
Bannlyst
För att svara TS:
Det är inte så lätt att granska rapporter och olika bevis.

När Fermats stora sats påstods bevisad så var det en handfull människor i hela världen som kunde granska beviset.

Dom hittade faktiskt ett fel (som Wiles lyckades fixa) men felet kunde lika gärna förblivit oupptäckt och då hade alla varit övertygade om att ett av Hilberts problem hade lösts, när det inte alls var löst.

Nu hamnade vi plötsligt i Gettierproblemet, men det är väl passande i en tråd om vetskap, eller hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in