2020-01-24, 01:11
Medlem
Jobbar själv med forskning på ett av våra universitet. Och jag vet hur mycket det fuskas.
Allt börjar redan i stadiet när man bestämmer vilken forskning som skall få anslag. Man väljer "säkra" kort, kalla det PK-korten. Forskaren vet att obekväma slutsatser kommer att leda till oblida ögon. Därför vinklas och justeras mätvärden och parametrar så att resultaten blir de man vill.

När det gäller klimatforskningen är det än mer extremt. Över 95% av anslagen ges till forskning som är pro-klimathets. De övriga procenten forskare som finner motsatta bevis blir persona non grata och kan hälsa hem. Ja, så illa är det.

Forskarna sa på 60-talet: "Ny istid inom 30 år". Stämde detta? NEJ
Forskarna sa på 70-talet: "Maldiverna under vatten inom 20 år" Stämde detta? NEJ
Forskarna sa på 80-talet: "Holland, Maldiverna och New York under vatten 1999". Stämde detta? NEJ
Forskarna sa på 90-talet: "Antarktis krymper till halva sin storlek de kommande 20 åren" Stämde detta? NEJ

Forskarna har modeller som de sedan gör prognoser på. Klimathetsen grundar sig i nuvarande modells allra värsta scenario och prognos - där man fört in de mest extrema och mest verklighetsfrånvända ingångsvärdena. Lite som att Trafikverket gör prognosen att 2 miljoner kommer dö i trafiken i Sverige nästa år, med modellen att alla kommer köra 300 km/h, det kommer vara is varje dag, samt 89% av alla förare kommer vara berusade när de kör.
Citera
2020-01-24, 01:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groblad1
Det är jobbigt att läsa när en diskussion om jordens mående inte handlar om jordens mående, utan om politik, olika grupper av människor och hur fel alla i "det andra lägret" har. Det är irriterande många som bara slänger ur sig vad de tror som om det vore fakta. De flesta av oss kan ju inte veta hur illa det är. Man kan inte lyssna på en enda källa och tro blint på den och hur många orkar plöja igenom en massa studier i en vetenskaplig tidskrift om man inte redan kan ämnet. Hur skall man förstå saker på forskningsnivå om man slutade läsa naturvetenskap när slutade grundskolan eller gymnasiet. Inte ens någon med högskoleutbildning i ett vitt skilt ämne borde med lätthet kunna ta till sig och sammanställa allt till en någolunda adekvat åsikt i frågan.
Därför är det en stor, stor skam och förlust, att det tydligen upptäckts så mycket forskarfusk. Det är ju forskare inom ämnet som sitter inne med den största kunskapen. Om jag skall laga bileb, vänder jag mig helst till en bilmekaniker. Om jag skall klippa håret så går jag till frissan. Om jag vill veta något om klimathotet...ja, då vill jag åtminstone hoppas att en forskare inom ämnen relevanta för detta, kan ge mig de mest uppdaterade svaren. Nu hoppas jag verkligen att de allra flesta som forskar inom ett ämne har stolthet nog att inte fuska och istället drivs av nyfikenhet och intresse. Om man forskar och kommer fram till något viktigt, måste man väl också brinna för att få sprida detta till världen, när det kommit så långt att det blivit testat nog många gånger etc.
Jag vet inte vad man skulle fatta sina beslut utifrån, om man inte fattar de utifrån forskning. Ska man gissa, tycker ni? Fusket inom högre utbildning och forskning är fruktansvärt. Jag vet inte hur utbrett det är, men det måste ju helt klart bort. 😭. Att med politisk metod försöka styra och manipulera forskning är konstigt och det är synd att så många blandar ihop det så. Klimatet bryr sig nog inte så mycket om politik, mer än om det bidrar till gott eller ont för jorden. Snälla rensa bort allt fusk inom vetenskap. Det skall vara det högsta och tas på allvar. Var man på sin plats, men med transparens...hur man nu får till det? Ni som tydligen varit med inom forskningen...hur illa är det egentligen?

Förutom din textvägg. Det är riktigt illa. Gamla forskare är inte bättre än andra. De lär sig vad som behövs för att få examen och jobb.

Ta ett exempel som den som nämnts. Säkerligen var Freeman Dyson en ok fysiker, men en komplett idiot för den senaste klimatforskningen.

Det är så det fungerar. Som humanist kan jag tala om för dig att vi människor oftast väljer vilka data som skall användas.

Gör man sedan statistik av det kan man nå fram till slutsatser som inte alls stämmer, bara för att vi inte har tillräckligt med information, eller väljer vad vi vill få fram.

Olika generationer har sina egna uppfattningar. Ibland kan yngre generationer till och med skriva om tal i taxin, på väg för att fira äldre.

Jag vet ett sådant exempel, där den yngre historikern inte hade förstått att den äldre - som skrev något under tio-tjugo-talet, fortfarande levde. Det blev till att skriva om talet i taxin.
Citera
2020-01-24, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jobbar själv med forskning på ett av våra universitet. Och jag vet hur mycket det fuskas.
Allt börjar redan i stadiet när man bestämmer vilken forskning som skall få anslag. Man väljer "säkra" kort, kalla det PK-korten. Forskaren vet att obekväma slutsatser kommer att leda till oblida ögon. Därför vinklas och justeras mätvärden och parametrar så att resultaten blir de man vill.

När det gäller klimatforskningen är det än mer extremt. Över 95% av anslagen ges till forskning som är pro-klimathets. De övriga procenten forskare som finner motsatta bevis blir persona non grata och kan hälsa hem. Ja, så illa är det.

Forskarna sa på 60-talet: "Ny istid inom 30 år". Stämde detta? NEJ
Forskarna sa på 70-talet: "Maldiverna under vatten inom 20 år" Stämde detta? NEJ
Forskarna sa på 80-talet: "Holland, Maldiverna och New York under vatten 1999". Stämde detta? NEJ
Forskarna sa på 90-talet: "Antarktis krymper till halva sin storlek de kommande 20 åren" Stämde detta? NEJ

Forskarna har modeller som de sedan gör prognoser på. Klimathetsen grundar sig i nuvarande modells allra värsta scenario och prognos - där man fört in de mest extrema och mest verklighetsfrånvända ingångsvärdena. Lite som att Trafikverket gör prognosen att 2 miljoner kommer dö i trafiken i Sverige nästa år, med modellen att alla kommer köra 300 km/h, det kommer vara is varje dag, samt 89% av alla förare kommer vara berusade när de kör.
Fy! Detta låter ju inte klokt! Får man fråga vad du forskar inom. Du kan svara "brett" om du inte vill riskera bli igenkänd av någon. Kanske något för Janne Josefsson att hugga tag i om det är så illa...
Citera
2020-01-24, 01:35
Bannlyst
Jag vet inte om man behöver granska forskningen speciellt noga, när de förutsägelser som har skapats med hjälp av sagda forskning aldrig stämmer. På samma sätt som att jag inte behöver sätta mig in i tarotkort, eller astrologi så länge de nästan alltid har fel.

Men visst kan jag granska en del av resultaten, och än så länge har man misslyckats kapitalt att skapa förtroende. Vad man istället har lyckats med, är att göra det hela politiskt och idealismen har fått fäste i "vetenskapen".

Det betyder inte att det inte finns problem, det betyder bara att som det ser ut idag är det inte mycket att lita på.
Citera
2020-01-24, 01:39
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Jag vet inte om man behöver granska forskningen speciellt noga, när de förutsägelser som har skapats med hjälp av sagda forskning aldrig stämmer. På samma sätt som att jag inte behöver sätta mig in i tarotkort, eller astrologi så länge de nästan alltid har fel.

Men visst kan jag granska en del av resultaten, och än så länge har man misslyckats kapitalt att skapa förtroende. Vad man istället har lyckats med, är att göra det hela politiskt och idealismen har fått fäste i "vetenskapen".

Det betyder inte att det inte finns problem, det betyder bara att som det ser ut idag är det inte mycket att lita på.
Hm, intressant att se hur hjärntvätt ser ut i verkligheten.

Artikel om hur forskningen stämmer.

https://www.sciencemag.org/news/2019/12/even-50-year-old-climate-models-correctly-predicted-global-warming
Citera
2020-01-24, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Hm, intressant att se hur hjärntvätt ser ut i verkligheten.

Artikel om hur forskningen stämmer.

https://www.sciencemag.org/news/2019/12/even-50-year-old-climate-models-correctly-predicted-global-warming

Ska vi titta in på Nasa då?

Citat:
According to an ongoing temperature analysis conducted by scientists at NASA’s Goddard Institute for Space Studies (GISS), the average global temperature on Earth has increased by about 0.8° Celsius (1.4° Fahrenheit) since 1880. Two-thirds of the warming has occurred since 1975, at a rate of roughly 0.15-0.20°C per decade.

Vilket drastiskt motsäger din artikel

Citat:
Most of the models accurately predicted recent global surface temperatures, which have risen approximately 0.9°C since 1970.

Så ser vi direkt att det är motsägande information.

Här har vi ett bra exempel på någon som läser EN sak och tror att det är sanningen oavsett. Kul att du visade dig i tråden.
Citera
2020-01-24, 01:53
Medlem
Klart att forskning måste granskas och vara fri från fusk! Forskning för hela tiden mänskligheten framåt med nya, spännande och nyttiga insikter. Därför är det så viktigt att vi kan lita på den ordentligt, eftersom forskning baseras på bland annat tidigare forskning och om den inte stämmer blir resultaten inte så bra!

Jag har svårt att tro att det är så genomruttet inom forskningen ändå. Jag tror att man oftast som forskare ser en ära i att få fram bra resultat. Det förekommer tydligen orättvisa anslag, och det är dåligt för vetenskapen, men skulle systemet vara helt "maskätet" vill jag tro att flera lyfter detta problem, så att vi kan fortsätta lita på forskningsresultat som kommer fram.

Det är svårt att finna någon framtidstro utan en positiv syn från början. Jag väljer den vägen. Istället för att gå ned mig i gyttjan med skitiga och ohederliga avsikter. Som icke- forskare, får jag göra så gott jag kan. Jag tror starkt på att vetenskapen kommer över dessa problemen. Värre är det inom politiken. Där är det bara tjafs och tjyvnyp. Alla vill förstöra för alla Kanske inte i grunden men det har blivit så. Oordning i klassen stör koncentrationen på vad som verkligen skall uträttas! Varsågod för denna "väggen" också och tack för mig!
Citera
2020-01-24, 01:56
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Jag har märkt att personer som förnekar att människans aktiviteter bidrar till den globala uppvärmningen kan förvånansvärt lite om hur forskning bedrivs och hur man avgör vilken forskning som är pålitlig.

För att en studie ska ha någon form av tyngd så krävs det att studien är peer reviewed och publicerad i en ansedd vetenskaplig tidskrift. Men det räcker så klart inte för att bevisa någonting. Det är först när resultaten i studien har replikerats av flera oberoende forskarteam som man i allt högre grad kan kalla resultaten för "fakta".

Klimatförnekare förkastar ju som bekant mycket forskning, men vilken hänsyn tar de till om studierna de förkastar är peer reviewed eller replikerade? Och har förnekarna kunskapen att bedöma trovärdigheten hos de vetenskapliga tidskrifter som studierna publicerats i?
Det spelar ingen roll hur lite man vet om empirisk forskning om man tittar på resultaten.
Michael Manns hockey stick till exempel, eller om man jämför med Al Gores alla förutsägelser. Man får väl anta att Al Gore lyssnat på forskarna. Eller om man tittar på vilken typ av forskare Johan Rockström är, det hjälper inte att vara professor om man är det i en annan disciplin än klimatforskning. Då kan man lika gärna fråga Leif GW Persson som också är professor.
Citera
2020-01-24, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Groblad1
Klart att forskning måste granskas och vara fri från fusk! Forskning för hela tiden mänskligheten framåt med nya, spännande och nyttiga insikter. Därför är det så viktigt att vi kan lita på den ordentligt, eftersom forskning baseras på bland annat tidigare forskning och om den inte stämmer blir resultaten inte så bra!

Jag har svårt att tro att det är så genomruttet inom forskningen ändå. Jag tror att man oftast som forskare ser en ära i att få fram bra resultat. Det förekommer tydligen orättvisa anslag, och det är dåligt för vetenskapen, men skulle systemet vara helt "maskätet" vill jag tro att flera lyfter detta problem, så att vi kan fortsätta lita på forskningsresultat som kommer fram.

Det är svårt att finna någon framtidstro utan en positiv syn från början. Jag väljer den vägen. Istället för att gå ned mig i gyttjan med skitiga och ohederliga avsikter. Som icke- forskare, får jag göra så gott jag kan. Jag tror starkt på att vetenskapen kommer över dessa problemen. Värre är det inom politiken. Där är det bara tjafs och tjyvnyp. Alla vill förstöra för alla Kanske inte i grunden men det har blivit så. Oordning i klassen stör koncentrationen på vad som verkligen skall uträttas! Varsågod för denna "väggen" också och tack för mig!

Problemet här är ju cognitive bias och idealism. Inom just mat och klimat är forskningen extremt inriktad på att få vissa resultat, och det är också hur de får anslag. Det är inte riktigt lika illa som genusvetenskap, men inte långt ifrån.
Citera
2020-01-24, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Det spelar ingen roll hur lite man vet om empirisk forskning om man tittar på resultaten.
Michael Manns hockey stick till exempel, eller om man jämför med Al Gores alla förutsägelser. Man får väl anta att Al Gore lyssnat på forskarna. Eller om man tittar på vilken typ av forskare Johan Rockström är, det hjälper inte att vara professor om man är det i en annan disciplin än klimatforskning. Då kan man lika gärna fråga Leif GW Persson som också är professor.

Al Gore ville tjäna pengar.
Forskare är inga spåmänniskor. De undersöker, reviderar, undersöker igen. Om man skall förkasta forskningsresultat, får man ju ta och kunna något om ämnet och sätta sig in in aktuell forskning och läsa och läsa och läsa. Orkar man inte det håller man sig från att göra tvärsäkra uttalanden. Forskningen går ju framåt. Det man trodde för 20 år sedan kanske inte stämmer längre. Man får ju räkna med att de främsta forskarna inom resp. ämne fortfarande inte vet allt. Men de vet åtminstone mer än gemene man...
Citera
2020-01-24, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Problemet här är ju cognitive bias och idealism. Inom just mat och klimat är forskningen extremt inriktad på att få vissa resultat, och det är också hur de får anslag. Det är inte riktigt lika illa som genusvetenskap, men inte långt ifrån.
Men cognitive bias får man ju räkna med hela livet inom allt. Har man vetskapen om det, är det lättare att undvika och det ingår väl i vetenskapliga metoder att försöka minimera effekten av dylika fällor...
Om ändå forskningen inte var så beroende av pengar. Man kan ju inte släppa fram all forskning, men om det är ruttet just i urvalet där, borde vi ju titta på det och se om det går att ändra systemet...
Citera
2020-01-24, 02:43
Medlem
happilappis avatar
Forskare har haft fel och kommer ha fel. Och det gäller inte bara gällande klimatet. Al gore hade fel, dom hade fel på 60, 70, 80, 90 och 00 talet. Varför har dom inte fel nu? När det gäller enorma forskningsområden såsom klimat (hur mycket som helst påverkar klimatet) så kan man i princip inte säga någonting om det. Det är just därför dom haft fel dom senaste 50 åren.

Därmed sagt att det är troligtvis inte en bra idé att pumpa ut koldioxid (men främst föroreningar). Men allt skitsnack att jorden kommer gå under, det kommer bli 3c varmare år 2100 osv, det är skitsnack och ska tas med en enorm nypa salt. Kom ihåg i framtiden hur rapporterna kommer justeras. Det är så domedagsprofeter arbetar. Datumet bara skjuts upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in