2020-01-24, 00:21
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Vad har dom för påföljder i Spanien har dom livstids fängelsestraff? Men han kommer säkerligen få avtjäna sitt straff på svenskt fängelse och genomgå psykiatriska undersökningar med saft och bulle .
Citera
2020-01-24, 00:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vad har dom för påföljder i Spanien har dom livstids fängelsestraff? Men han kommer säkerligen få avtjäna sitt straff på svenskt fängelse och genomgå psykiatriska undersökningar med saft och bulle .

Citat:
Ursprungligen postat av Bigkuken222
Kommer säkert få sitta i Sverige

Man döms till att få sitta i fängelse i det land man mördat i. Så funkar lagarna i Europa och i det flesta (alla?) länder i världen.

Sedan får man ansöka om förflyttning. Inget som är självklart att det går igenom. Spanien måste godkänna det. Och Sverige. Det är alltså inte fången som får avgöra det.

Är han psykotisk, kanske det finns någon form av rättspsyk i Spanien där han istället får sitta. Jag har aldrig hört om någon som överflyttats till Sverige som avtjänat vård inom rättsspyk.
Citera
2020-01-24, 00:44
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen
Det går ju bra att titta på Uppdrag Granskning från i går då falska sjuksköterskor från Rumänien avslöjades. En och annan dom för hallickar finns också plus att de organiserar tiggeriet.

Tiggeri och hallickar? Det är ju zigenare, romer, du snackar om. Blanda inte ihop rumäner med zigenare. Skulle du kalla svenskar för zigenare bara för att det bor zigenare här?

Romer är inte rumäner och kommer aldrig att bli. Sedan kanske det finns en och annan rumän som kunnat tjäna pengar på romerna, men i nästan samtliga fall är det romer som utnyttjar romer.

Oavsett så är varken etnicitet, religion eller kultur intressant i det här fallet. Här har vi en isolerad händelse där en ung man fullkomligt gått bärsärk genom flera eskalerande episoder under sitt rampage, och det enda som i dagsläget är relevant är hans psykiska tillstånd, vanor, livsstil och eventuellt drogmissbruk som kan ha föranlett morden. För något tydligt motiv för dessa 3 mord tror jag inte vi kommer att få.
Citera
2020-01-24, 00:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har fått pm från en som känner John, men som vill vara anonym.

Så här skriver han:

Citat:
Han var normal fram tills för ett par år sedan. Spårade ur totalt på grund av droger och jag är helt övertygad om att detta är drogrelaterat (kokain).

Så drogerna (kokain) fick honom att spåra ur.

Undrar om han också tagit badsalt eller nåt liknande skit som sedan skickat honom på en killing spree?
Citera
2020-01-24, 01:04
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=c6IQYHEbdjc för er som inte vet vad barcelona är för frihetscentrum.
Citera
2020-01-24, 01:22
Medlem
74TOZI74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kom till Sverige 1986 med sina föräldrar. Så nästan en blatte då, eller?
Han är ju född 91 din vänsterblivna fjant.
Citera
2020-01-24, 01:42
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Så här skriver han:

Undrar om han också tagit badsalt eller nåt liknande skit som sedan skickat honom på en killing spree?

Droger/alkohol kan få en person att trilla över givetvis. Att försöka hitta 1 drog som gör att man ränner runt och mördar är helt fel. Killen har ju onekligen mått skit i ett par år/månader och hans paranoia/diagnos har väl växt och "behandlats" med olika rusningsmedel. Finns ju en bakgrund eller genetik som varken vi eller kanske hans vänner inte känner till.

Se på Estemar som knivhögg 2 personer, mördade en och sedan sköts ihjäl av polisen i Varberg 2013. Han hade rökt gräs den dagen och fick en psykos, blev totalknäpp på en kvart. Bakgrunden var år av psykiskt lidande och ickebehandlingar. Klart det till slut börjar koka där uppe om man inte söker hjälp. Och självklart att vännerna som inte sett personen ett par veckor innan dåden har upplevt personen som "normal", möjligen lite nedstämd eller ledsen. Alla i hans närhet som står som fågelholkar idag kände honom inte tillräckligt bra, visste om hans problem eller bakgrund, eller helt enkelt inte begriper bättre.
Citera
2020-01-24, 02:11
Medlem
Citat:

Så här skriver han:

Jag tyckte mig läsa att man inte fann några droger och som jag uppfattade inte drogpåverkad vid gripandet. Det är ju inte säkert men jag tror nog att mannen är allvarligt psykiskt sjuk, sen om han då tidigare tagit droger kan det möjligen gjort honom sjukare.
Citera
2020-01-24, 02:20
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
GM är svensk, varför man inte gick ut med hans namn och uppgifter innan var för att svenska myndigheter krypterat informationen och hemlighetsstämplat hans riktiga svenska namn. Det här är något som görs kontinuerligt i Sverige.

ps. gm är 100% svensk.
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Nej det är han inte. Han är 50% svensk och 50% rumän. Namnet och Facebook finns i tråden, ...

MGM är medborgare i Sverige och sannolikt även i Rumänien

MGM John Musetescu Werberg är svensk på det sättet att han är svensk medborgare sedan sin födsel 16 juni 1991 i Gottsunda församling, Uppsala kommun, Uppsala län. Båda hans föräldrar är emellertid födda i Rumänien. Det gör sannolikheten stor att båda deras tvenne barn, MGM och hans storasyster CAMW, född 24 mars 1988 i Luleå domkyrkoförsamling, Luleå kommun, Norrbottens län, även är rumänska medborgare. Både Sverige och Rumänien tillåter att deras medborgare har multipla medborgarskap.

John Musetescu Werberg
Facebook

Utvisning till Rumänien möjlig

Det sannolika medborgarskapet i Rumänien kan göra MGM utvisningsbar till detta land. Skulle han dömas skyldig och sedan släppas efter en lång tid i spanskt fängelse, då kan han någon gång i framtiden komma att utvisas till Rumänien i stället för till Sverige. I Spanien väljer du inte själv till vilket land du blir utvisad. Spanjorerna skickar helst förbrytarna till deras etniska hemländer. På det att de inte skall ställa till med oreda och orsaka chaos hos andra.

Andra generationens invandrare

Som födda i Sverige av utrikes födda föräldrar är både MGM och hans storasyster andra generationens invandrare.

MGM är etnisk rumän på fädernet

Far till MGM och hans syster är arkitekten TM. Han föddes 1951 i Bukarest, Rumänien. Han invandrade till Sveriige 2 maj 1986 och blev svensk medborgare 17 juni 1991, dagen efter sonens födelse. Namn och födelseort pekar på fadren som etnisk rumän. Då är även hans barn etniska rumäner och till sin härstamning delar av den rumänska folkstammen.

Omdömen om MGM:s far från arbetskamrater till honom TM finns här och här.

MGM är på mödernet folktysk och etnisk siebenbürgensachsare från Transsylvanien

Mor till MGM och hans syster är dansterapeuten AW, född 1948 i Brașov, Rumänien. Brașov heter på tyska Kronstadt. Under sitt giftermål med TM 1982 - 2001 bar hon dennes efternamn. A invandrade till Sverige 18 februari 1986. Hon blev svensk medborgare 31 januari 1990.

AW:s födelsestad Kronstadt grundades på 1200-talet av Tyska orden och blev centrum för det tyskkoloniserade Burzenland i Transsylvanien. Mycket talar för att namnet W burits av tyskar, Siebenbürger Sachsen, som i gångna tider slagit sig ned i Transsylvanien och Rumänien. Man kan på goda grunder välja att se MGM och hans syster som tyskar, som Volksdeutsche och Siebenbürger Sachsen, på mödernet. Jawohl, so ist das!

Stalinstadt

Uppkallad efter Sovjetunionens ledare Josef Stalin bar den transsylvanska staden Kronstadt från 8/9 1950 till 24/12 1960 namnet Orașul Stalin på rumänska och Stalinstadt på tyska.

Från det att lilla AW var två år fyllda till det hon blivit tolv hette alltså hennes födelsestad Stalinstadt.

Greve Dracula

Apropå MGM:s hemtrakt på mödernet, Transsylvanien, så brukar greve Dracula framstå som regionens mest kände historiske person. Modellen för romanfiguren greve Dracula, fursten Vlad III Dracula, tros vara född i Sighișoara i Transsylvanien, men som furste kom han inte att styra och regera över Transsylvanien utan över furstendömet Valakiet.

Vlad III Dracula kallas på rumänska Vlad Ţepeş, på svenska lika med Vlad Pålspetsaren.

Två blodsmän med ursprungsrötter i Transsylvanien

MGM:s födelsenamn var Musetescu och hans dopnamn Jon Petru. Namnen Jon Petru bar han fram till att han åtta dagar före sin femtonårsdag i juni 1991 bytte och ersatte sina dopnamn med ett enkelt John, sedan dess hans enda förnamn.

Den gamle Jon Petru Musetescu, barcelonamannen kallad, har liksom Vlad Ţepeş, Vlad Pålspetsaren, båda Transsylvanien som geografisk ursprungstrakt.
Senast redigerad av kafu 2020-01-24 kl. 03:10.
Citera
2020-01-24, 02:28
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:

Är han psykotisk, kanske det finns någon form av rättspsyk i Spanien där han istället får sitta. Jag har aldrig hört om någon som överflyttats till Sverige som avtjänat vård inom rättsspyk.
Det har att göra med att det är respektive lands lagstiftning kring allvarligt psykiskt sjuka individer och brott inte är jämförbara och därför omöjliggör en sådan situation.
Citera
2020-01-24, 06:17
Medlem
Taokers avatar
Jag känner John sedan lång tid tillbaka, var en av mina goda vänner sedan barnsben. Det är tragiskt som fan. Hade aldrig kunnat gissa att detta skulle ske. Senaste åren har något slagit slint. Jag vet vad jag hört senaste tiden men kommer inte utlåta mig då det från min sida endast är rykten.

Kan säga så mycket att det troligtvis har med brustet hjärta, kombinerat med mycket substanser (benzo, cola) och motgångar i det ekonomiska som har gjort att han tappat fästet totalt.

Kan skicka PM om nån vill veta mer.
Citera
2020-01-24, 06:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3RbW4/narstaende-till-misstankte-trippelmordaren-chockad

Han anses extremt farlig av domstolen. Tiger sig igenom allt. Han talar spanska enligt El pais.

Offren är
Héctor Núñez, 30 år
Rosa Díaz 77 år
David Caminada 52 år
Hector, 30, är mannen i lägenheten, han som slutade sina dagar med en påse över huvudet. Skulle tro att vi får veta mer vad som skett om det läcker lite uppgifter om vem denne man är, hur han levde och om de kanske festade/drogade ihop.

Jag var tidigt inne på att svensken försökte blåsa äldre homosexuell man, varför vet jag inte, men det känns som att någon slags sexuell kränkning (känsla av äckel?) skulle kunna vara droppen som får den redan överfulla bägaren att rinna över...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in