2020-01-23, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
De är mera till för att begränsa smittan från dom smittade än att icke smittade skall råka få i sig något, eftersom om du har hosta så hostar du ut "små droppar" och har du munskydd så stoppar det upp dem.

Bortsett från det så är nCoV2019 ett Virus och inte ett Bakterie

Ah jag menade virus. och självklart är det för att begränsa smittan från sig själv. Att jag inte tänkte på det. tack för klargörandet iallafall!
Citera
2020-01-23, 23:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Vad tror ni om alla videoklipp som dyker upp på Twitter? Hur stor risk att det rör sig om faktiska fall från Wuhan osv? Personligen har jag svårt att lita på att klippen inte är fake eller tagna från helt andra sammanhang.

Jag börjar bli riktigt nojig för det här, hur stor är sannolikheten att det kommer bli ett utbrott i Sverige och att många här blir sjuka? Allt jag har tänkt på idag och igår är det här, jag har läst nyhetssidor, den här tråden och GLP vilket är ett stort misstag med tanke på hur många konspiratoriska människor det sitter där.

Angående klippen.

Människorna i Wuhan drabbas av precis allt som de brukar drabbas av även om ett virus gracerar. Folk får stroke, snubblar, krockar och allt vad det är. Ambulanspersonal tar inga risker, de vet inte om patienten bär på smitta, således smart att ha kyddskläder när de tar hand om behövande. Jämför med tandläkaren och sjukvårdspersonal, skyddsglasögon och handskar.

Se på filmerna med detta i åtanke så blir det mindre dramatiskt.
Citera
2020-01-23, 23:45
Medlem
Det är väl bara att ställa in sig på ett worst case senario:
Samtliga boende i Sverige smittas och med en dödlighet på tre procent blir det runt 30 000 döda.
Citera
2020-01-23, 23:50
Medlem
Hexen666s avatar
Mysigt med lite virusapokalyps light. Ska dricka några öl och mysa ner mig framför datorn
Vi är ju helt klart overdue för ett rejält utbrott. Lika bra att få det överstökat.
Citera
2020-01-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Vad tror ni om alla videoklipp som dyker upp på Twitter? Hur stor risk att det rör sig om faktiska fall från Wuhan osv? Personligen har jag svårt att lita på att klippen inte är fake eller tagna från helt andra sammanhang.

Jag börjar bli riktigt nojig för det här, hur stor är sannolikheten att det kommer bli ett utbrott i Sverige och att många här blir sjuka? Allt jag har tänkt på idag och igår är det här, jag har läst nyhetssidor, den här tråden och GLP vilket är ett stort misstag med tanke på hur många konspiratoriska människor det sitter där.

Dom släppte en bästa eller värsta fall att smittan i olika procent når olika EU länder de närmsta 2 veckorna och i bästa fall är det 1% chans för Sverige i värsta 3%. För andra länder som Tyskland var bästa fall 8% och värsta fall 21%.

Men om vi säger att det kommer hit till Sverige och det sprider sig här, så kommer spridningen antagligen gå på samma sätt som årliga influensan fast med högre dödlighet inom riskgrupperna och med samma riskgrupper, äldre, redan sjuka och svaga ex astmatiker.

Jag själv har astma, borde vara jätte orolig, men jag tar inte ut det i förskott, det får bli om jag blir sjuk, då kan jag oroa mig och ligga sömnlös. Tillhör inte du något av riskgrupperna bör du verkligen inte stirra upp dig, får du det så kommer du förhoppningsvis bara ha en jobbig sjukskrivning.
Citera
2020-01-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Samtliga boende i Sverige smittas och med en dödlighet på tre procent blir det runt 30 000 döda.

Du menar 300 000?
Citera
2020-01-23, 23:58
Medlem
Citat:

Samtliga i Sverige smittas, leder till att alla mataffärer är stängda, inte heller finns någon polis eller sjukvård till någonting annat, då alla eller nästan alla har influensan. Det skulle bli totalt kaos på betydligt fler sätt än att 30 000 dog i influensan.
Nu kommer det givetvis inte hända, detta är betydligt värre än worst case scenario (i princip). Men det räcker att några procent av befolkningen får smittan samtidigt för att det ska bli rejäla störningar i samhällsfunktioner. Detta är inte jättetroligt, men kan inte uteslutas helt. Ett av skälen till att dessa blåses upp så stort är att alla följdproblem som det leder till om en stor del av befolkningen insjuknar samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Dom släppte en bästa eller värsta fall att smittan i olika procent når olika EU länder de närmsta 2 veckorna och i bästa fall är det 1% chans för Sverige i värsta 3%. För andra länder som Tyskland var bästa fall 8% och värsta fall 21%.

Men om vi säger att det kommer hit till Sverige och det sprider sig här, så kommer spridningen antagligen gå på samma sätt som årliga influensan fast med högre dödlighet inom riskgrupperna och med samma riskgrupper, äldre, redan sjuka och svaga ex astmatiker.

Jag själv har astma, borde vara jätte orolig, men jag tar inte ut det i förskott, det får bli om jag blir sjuk, då kan jag oroa mig och ligga sömnlös. Tillhör inte du något av riskgrupperna bör du verkligen inte stirra upp dig, får du det så kommer du förhoppningsvis bara ha en jobbig sjukskrivning.

Struntar i mig själv faktiskt, tänker mer på min mor och far som båda är över 60 och pappa har astma... Vill inte se dom bli sjuka och stryka med av den här skiten. Oroar mig redan som det är över den dagen dom inte längre finns...
Citera
Medlem
Nu kräver kabinpersonalen på det amerikanska flyget hårdare kontroller. De vill inte ha ombord några som är smittade med coronavirus.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e2a1f8457f8310011ac2624
Citera
2020-01-24, 00:00
Medlem
Citat:

Lägg på en nolla: blir ca 300 000 döda.

Lek med tanken att 30 % av alla i Sverige smittas, ca 3 miljoner människor. Då blir det 90 000 döda.

Lär väl inte gå så illa, men bara tänk tanken. Vad skulle hända med sjukvården, alla som kommer att vara hemma från jobbet, tillgång på livsmedel osv. osv.
Citera
2020-01-24, 00:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

https://twitter.com/daithaigilbert/status/1220390449992683521

Citat:
Ursprungligen postat av OY
11 miljoner människor i Wuhan i bås?

Nej, men på Arlanda. Läs ordentligt innan du svarar!
Citera
2020-01-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
HÖGT, och?

4% är 4%, varken mer eller mindre.

I gruppen med nedsatt immunförsvar kanske 80% dör.

Alltså, man kan fibbla med siffror och statistik på alla möjliga vis, kan du inte räkna ut något mer intressant, hur många blonda kvinnor kommer statistiskt att dö, hur många smittade blåögda tyskar kommer öht inte att utveckla sjukdom?
Du glömmer bort eller är okunnig, vad vet jag . Men betänk att det är väldans många som går på någonform utav behandling. Speciellt för infektionssjukdomar och inflamations dito. Så vi kan vänta oss många döda om det vill sig illa. När spanskan gick fanns ingen pencellin så de som levde då var redan från början starkare än vi som lever nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in