2020-01-23, 01:45
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, går räntan upp, så går boendeutgifterna upp för såväl BR som HR. I snitt. Och ungefär lika mycket.

Eller hur?
HR kommer inte gå upp för den är avtalad (så fördröjningseffekt) och reglerad i lag (så pristak).
2020-01-23, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Eftersom vi har Fiatvaluta så går det utmärkt att blåsa upp balansräkningen. Finns ingen övre gräns. Den uppenbara risken med momentet är att valutan kollapsar. FED gick till en nivå som folk inte ens kunde fantisera om. Sedan tiodubblade de denna nivå.

Helt riktigt att det är annorlunda varenda gång. När det går åt pipan så är det oftast helt annorlunda från tidigare gång.
Nej det går det inte oavsett guldmyntfot eller fiatvaluta. Värdet måste speglas av vad samhället de facto producerar eller så blir det bubbelblåsning.
2020-01-23, 07:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du verkar inte vilja kännas vid ditt tidigare påstående att företaget måste kunna generera en vinst motsvarande börsvärdet inom 1 år. Så inom vilken tidsperiod måste företaget "realistiskt sett kunna generera en vinst motsvarande börsvärdet"?
Gör det det på 10-15 år tycker jag det är ganska bra. 15-20 är ok om man kan betrakta riskerna som mycket låga.

Det är underförutsättning att bolaget inte växer får då blir det lite knöligare att räkna på.
2020-01-23, 08:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det går det inte oavsett guldmyntfot eller fiatvaluta. Värdet måste speglas av vad samhället de facto producerar eller så blir det bubbelblåsning.
Helt riktigt. Eller snarare värdet kommer representera vad man producerar samt substansvärdet på det man har. Alltså, blåser man upp balansräkningen så minskar värdet på valutan. Vilket innebär att värdet på tillgångar ökar relativt till valutan.

Problemet man försöker lösa är just förhindra att tillgångars priser rasar.

Begränsningen i hur mycket man kan blåsa upp mängden valuta ligger i hur mycket man kan tillåta valutan att rasa i värde. Det finns inget fysiskt tak.
2020-01-23, 08:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Haha kul men korkat!

Försäljningspriset är ju både det reella värdet och intäkten/inkomsten som du kallar det och därmed är de alltid lika.

Då är det alltså enligt dig aldrig någon bubbla.
Du har alltså aldrig ägt en bostad. Men skriver 5000 inlägg här? Jag har ägt ca 10 villor och lägenheter och känner mig erfarenhetsmässigt som Einstein när jag läser dina inlägg. Den som aldrig gjort en fastighetsaffär har inte mycket att komma med här till oss andra. Det är som om någon skulle ge aktieråd och aldrig ägt en aktie. Men en teoretiker som inte ens tror på sina egna aktieråd är naturligtvis värdelös.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-23 kl. 08:50.
2020-01-23, 08:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Helt riktigt. Eller snarare värdet kommer representera vad man producerar samt substansvärdet på det man har. Alltså, blåser man upp balansräkningen så minskar värdet på valutan. Vilket innebär att värdet på tillgångar ökar relativt till valutan.

Problemet man försöker lösa är just förhindra att tillgångars priser rasar.

Begränsningen i hur mycket man kan blåsa upp mängden valuta ligger i hur mycket man kan tillåta valutan att rasa i värde. Det finns inget fysiskt tak.
Vilket leder till inflation förr eller senare. Du blir utfattig oavsett, men allt för att hålla illusionen uppe.
2020-01-23, 09:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gör det det på 10-15 år tycker jag det är ganska bra. 15-20 är ok om man kan betrakta riskerna som mycket låga.

Det är underförutsättning att bolaget inte växer får då blir det lite knöligare att räkna på.

Så har du någon gräns för när det enligt dig blir en bubbla, hur högt P/E-tal anser du är bubbelnivån?

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har alltså aldrig ägt en bostad. Men skriver 5000 inlägg här? Jag har ägt ca 10 villor och lägenheter och känner mig erfarenhetsmässigt som Einstein när jag läser dina inlägg. Den som aldrig gjort en fastighetsaffär har inte mycket att komma med här till oss andra. Det är som om någon skulle ge aktieråd och aldrig ägt en aktie. Men en teoretiker som inte ens tror på sina egna aktieråd är naturligtvis värdelös.

Och ändå kommer du med ständiga självmotsägelser och vägrar svara på alla frågor du får, du har inte lärt dig något av dina erfarenheter alltså.
Haha kul men korkat!

Försäljningspriset är ju både det reella värdet och intäkten/inkomsten som du kallar det och därmed är de alltid lika.

2020-01-23, 10:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket leder till inflation förr eller senare. Du blir utfattig oavsett, men allt för att hålla illusionen uppe.
Eftersom jag som regel medvetet sitter på tillgångar och skulder istället för kapital så blir effekten positiv för mig. Det är någon annan som får stå för notan.
2020-01-23, 10:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Så har du någon gräns för när det enligt dig blir en bubbla, hur högt P/E-tal anser du är bubbelnivån?

Och ändå kommer du med ständiga självmotsägelser och vägrar svara på alla frågor du får, du har inte lärt dig något av dina erfarenheter alltså.

Jag gör inga självmotsägelser, annat än i ditt universum där du missuppfattar pga slarvig läsning och kallar wikins definitioner för löjliga fast de är korrekta.

Att lyssna på en uppblåst anonym person utan erfarenhet på FB eller gå på wikins formuleringar, valet är inte svårt.

Den dagen du använder dina klokheter i dina egna affärer ska jag börja lyssna.

Det roliga är att du själv-destruerat tråden genom att skriva så mycket. Så 99% av dina klokheter kommer aldrig någonsin att läsas av någon. Alla går bara in på de 2-3 sista sidorna. Den tanken roar mig. Själv har jag använt tiden till att förbereda nästa fastighetsaffär. Inkomst på fastigheter så här långt i livet: 15 mkr.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-23 kl. 10:18.
2020-01-23, 10:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det finns givetvis bolag som har bättre och sämre P/E-tal. Men är alla fakta på bordet så skulle jag ändå inte kalla det en bubbla. För att det ska vara en bubbla så anser jag att det behöver finnas dolda eller felaktiga uppfattningar.

Tex om företaget hävdar att de ska växa med 100% och bolagets värde baseras på detta. Men det är i själva verket är det fantasier. Då kommer värdet givetvis att kollapsa när verkligheten kommer i kapp.
2020-01-23, 10:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
När du förstått att inte ens världens kunnigaste personer i branschen kan förutse en bubbla så kommer du att spara mycket tid och kraft.
2020-01-23, 10:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det finns givetvis bolag som har bättre och sämre P/E-tal. Men är alla fakta på bordet så skulle jag ändå inte kalla det en bubbla. För att det ska vara en bubbla så anser jag att det behöver finnas dolda eller felaktiga uppfattningar.

Tex om företaget hävdar att de ska växa med 100% och bolagets värde baseras på detta. Men det är i själva verket är det fantasier. Då kommer värdet givetvis att kollapsa när verkligheten kommer i kapp.
Dvs du återgår till min förklaring som jag gett flera gånger i tråden. Man vet inte att det är en bubbla förrän det är för sent. Det är i själva verket första kravet för en bubbla, den kan inte förutses. Annars kan den inte existera.

När man fattar det slutar man göra förutsägelser om bubblor. Det är meningslöst.

Jag rekommenderar alla att se filmen The Big Short. Den största bubblan på 25 år i USA 2007. Och alla som kunde förutsäga den ryms i en film, ca 5 personer. De avled nästan av ångest för att de visste de hade rätt, men 99% av den ekonomiska expertisen var emot dem. De var utskrattade av eliten.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-23 kl. 10:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in