Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-22, 18:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det framgår klart och tydligt av polisens finansiella utredning av överföringarna från Debbie Nujens och Rickard Damms gemensamma privatkonto till Rakhmat Akilovs personkonto i Nordea. Dessa hittar du i mitt inlägg nr 10711.

Däremot är det högst sannolikt att ett kontoutdrag som visade samtliga mottagare av penningöverföringar från Debbie Nujens och Rickard Damms konto skulle innefatta personer eller "firmor" utan F-skatt som Nujens har anlitat svart för byggnadsprojekten i Tingstäde. Väldigt många svarta betalningar som förr gjordes från hand till hand med sedelbuntar genomförs idag genom digitala överföringar mellan internetbanker. Risken för upptäckt närmar sig idag siffran 0 - i synnerhet sedan Skatteverket på grund av massinvandringen till Sverige från Mellanöstern och Afrika har stöpts om från en kontrollerande till en i huvudsak "kundorienterad" myndighet. Även analfabeter skall med myndighetens hjälp kunna lära sig att deklarera rätt, är det väl tänkt.
Jag skulle tro att själva huvudmetoden avseende svartbetalningarna var att det skedde kontant. Men att det blivit något knas som tvingade fram ett undantag till Akilov. Man hade inte tid att åka till Gotland eller liknande.

Så frågan är var dessa svarta kontanter kommer ifrån?
Citera
2020-01-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag skulle tro att själva huvudmetoden avseende svartbetalningarna var att det skedde kontant. Men att det blivit något knas som tvingade fram ett undantag till Akilov. Man hade inte tid att åka till Gotland eller liknande.

Min direkta erfarenhet av den brottsliga världens människor har visserligen rätt många år på nacken nu. Men jag har faktiskt svårt att föreställa mig Debbie Nujen och/eller Rickard Damm med sedelbuntar nedpackade i en bag på färjan på väg till Gotland. Det är mer förknippat med notoriska yrkesförbrytare som t.ex. Clarc Olofsson, d.v.s. 1900-talets bankrånare och knarkbaroner. Idag krävs det dessutom ett visst mått av personligt mod att forsla stora penningsummor långa vägar enbart för att betala några utländska svartarbetare på plats med kontanter. Nej, jag tror en advokat som Debbie Nujen och en företagsekonom som Rickard Damm föredrar den enkla vägen att överföra pengarna via internetbanken. Risken för upptäckt är ju som jag skrev i mitt inlägg i stort sett obefintlig - ingen bankpersonal är inblandad och bankernas system för att upptäcka penningtvättsbrott är överhuvudtaget inte inriktade på privatpersoners transaktionskonton. Familjen Nujen hade dessvärre "oturen" att nära en blivande terrorist - och just detta är skälet till att deras svartlöner upptäcktes när polisen gick igenom Rakhmat Akilovs bankkonton.

Det är (förutom ett skattebrott) ett kombinerat bokföringsbrott och penningtvättsbrott att föra över pengar från ett företags konto till en privatpersons konto för att sedan från det sistnämnda pytsa ut löner till svartarbetare som bygger om en fastighet tillhörande företaget. Vid åtminstone två tillfällen i intervjun i Uppdrag granskning säger Özz Nujen med eftertryck, att några pengar inte har förts över för att betala det omfattande byggnadsarbetet i Tingstäde "vare sig från hans privata eller från hans företags konton". Han säger det för att han vid den tidpunkten tror att det bara handlar om pengar till "sommarhuset" (dvs skolan) och för att han är helt övertygad om att ingen någonsin kommer att undersöka utbetalningarna från hans och hans företags bankkonton. Nu snart två år senare tror jag inte han är lika säker på den saken. Min intuition och erfarenhet av manschettbrottslingar säger mig, att det ändå är precis så som hela byggnadsprojektet på 1325 kvm på Gotland har finansierats (förutom belåningspengarna om halvannan miljon kronor som man erhållit på helt korrekt väg vid inteckningen av skolfastigheten). Det påminner om hur Özz Nujen några år tidigare mot bättre vetande pumpade in miljonbelopp i brodern Ulas galna radioföretag.

Hur Özz Nujen för Skatteverket kommer att förklara varför han låtit sin syster och svåger betala ombyggnaden av Gazeliigården, som till 100 % ägs av hans eget företag Nujen Media AB, blir åtminstone för mig personligen en upplevelse att så småningom få ta del av.
Senast redigerad av medianox 2020-01-22 kl. 19:30.
Citera
2020-01-22, 19:30
Medlem
valleros avatar
Citat:

Nej, frågan är snarare varför Nujens fifflande inte utreds. Jag hoppas på att det hela kommer om inte redas ut offentligt åtminstone granskas journalistiskt. Med anledning av det som redan från början har varit uppenbart - att de anlitat svart arbetskraft. Men den chansen är liten. Det behövs en stor journalist till att börja med.
Men jag tror inte ens det räcker. Fiffel från en representant av nyadeln som (troligen) har täckts upp av politiker som basar över myndigheter gör att jag tvivlar att något mer händer.
Dessutom är nyadelns systematiska skatte- och bidragsfusk med våra myndigheters goda minne något man vill begrava djupt.
Det skulle kunna skapa anarki om folk fick veta.
Citera
2020-01-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nej, frågan är snarare varför Nujens fifflande inte utreds. Jag hoppas på att det hela kommer om inte redas ut offentligt åtminstone granskas journalistiskt. Med anledning av det som redan från början har varit uppenbart - att de anlitat svart arbetskraft. Men den chansen är liten. Det behövs en stor journalist till att börja med.
Men jag tror inte ens det räcker. Fiffel från en representant av nyadeln som (troligen) har täckts upp av politiker som basar över myndigheter gör att jag tvivlar att något mer händer.
Dessutom är nyadelns systematiska skatte- och bidragsfusk med våra myndigheters goda minne något man vill begrava djupt.
Det skulle kunna skapa anarki om folk fick veta.

Bara en liten kort fråga, vallero. Varför kallar du ett misstänkt grovt skattebrott som kan ge två års fängelse för "fiffel"?

Tillägg kl. 20:05

Du verkar inte vilja svara på min korta fråga, och inte heller på de tidigare av mig ställda frågorna till dig, så då avslutar jag för min del kvällens debatt med följande kommentarer till ditt inlägg:

Du tycker att frågan är, varför Nujens "fifflande" inte utreds. Men visst har Nujens "fifflande" utretts, eller vad kallar du de 50-60 sidorna som offentliggjorts av tillsynsteamet på Gotland för? Även polisen har utrett Nujens "fiffel" med den olagliga hotell- och utredningsverksamheten och stackars Rickard har suttit i förhörsrummet i Visby. Dessutom pågår just nu utredningar av Nujens misstänkta "fiffel" på två olika skattekontor.

För ett år sedan sade du i princip samma sak - du trodde precis som Hannes Müller att ingenting skulle hända med tillsynsärendena. Varför inte krypa till korset och medge att du hade fel då - och antagligen kommer att få lika fel den här gången också. Jag tror att din och Hannes gemensamma nämnare är, att ni båda hetsat upp er på min anonyma person. Att ligga på en balkong i Nice och driva en digital brottsutredning hundratals mil från brottsplatsen kan visserligen uppfattas som stötande. Men betänk då att jag trots min höga ålder och mina krämpor har sett bättre dar och vet rätt väl hur en slipsten skall dras även om den ibland gör hårt motstånd. Jag tror inte det behövs någon journalist som vinklar till det här ärendet - varken en stor sådan eller en liten sådan. Jag är enbart tacksam för att de alternativa mediernas journalister som har tillgång till mina och min sons alla skrivelser i ärendet hittills har haft vett att hålla tyst om saken tills rättsmaskineriet har kommit litet längre på väg..
Senast redigerad av medianox 2020-01-22 kl. 20:12.
Citera
2020-01-22, 20:29
Medlem
valleros avatar
Citat:
Bara en liten kort fråga, vallero. Varför kallar du ett misstänkt grovt skattebrott som kan ge två års fängelse för "fiffel"?
För att i det stora hela är det fiffel. Det grova brottet är att vi har ett rättsväsende som har havererat. Är du uttalat vänster och dessutom nyadel (dvs av utom-europeiskt muslimskt ursprung) så lägger man locket på eventuella kriminella aktiviteter om det är möjligt.

En liten kort OT fråga tillbaka:
Du raljerade nyligen (inlägg #1179) att du varit gotlänning i 50 år. Tidigare har du angivit att du bott på Gotland i 20 år" (inlägg #8872). Vilket av dessa inlägg är lögn? Normalt sett så ifrågasätter man inte dylika uppgifter eftersom man är anonym. Men du har ju byggt upp en persona där du strösslar detaljer om ditt liv som du anger som sanning så då borde man även kunna ifrågasätta dem.
Citera
2020-01-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
För att i det stora hela är det fiffel. Det grova brottet är att vi har ett rättsväsende som har havererat. Är du uttalat vänster och dessutom nyadel (dvs av utom-europeiskt muslimskt ursprung) så lägger man locket på eventuella kriminella aktiviteter om det är möjligt.

En liten kort OT fråga tillbaka:
Du raljerade nyligen (inlägg #1179) att du varit gotlänning i 50 år. Tidigare har du angivit att du bott på Gotland i 20 år" (inlägg #8872). Vilken av dessa inlägg är lögn? Normalt sett så ifrågasätter man inte dylika uppgifter eftersom man är anonym. Men du har ju byggt upp en persona där du strösslar detaljer om ditt liv som du anger som sanning så då borde man även kunna ifrågasätta dem.

Ingen domstol i Sverige kan döma ut två års fängelse för "fiffel", varken i det stora hela eller det lilla sammanhanget.

20 år avser mantalsskrivet permanentboende, de 30 åren dessförinnan avser sommarboende - båda boendena visserligen på samma släktgård. Släktgårdar på Gotland har vad jag vet bara gotlänningar - Debbie Nujens "släktgård" är inte och kan aldrig bli någon riktig sådan. Detta har jag även skrivit i ett tidigare inlägg. Fortsätt gärna att ifrågasätta mig, men medge också när du har fel eller gör bort dig. Godnatt.
Senast redigerad av medianox 2020-01-22 kl. 20:42.
Citera
2020-01-22, 20:43
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ingen domstol i Sverige kan döma ut två års fängelse för "fiffel", varken i det stora hela eller det lilla sammanhanget.

20 år avser mantalsskrivet permanentboende, de 30 åren dessförinnan avser sommarboende - båda boendena visserligen på samma släktgård. Detta har jag även skrivit i ett tidigare inlägg. Fortsätt gärna att ifrågasätta mig, men medge också när du har fel eller gör bort dig. Godnatt.
Jag lovar! Sussa gott!
Citera
2020-01-22, 20:59
Medlem
Citat:

Dessa antaganden är troliga.

Özz Nujjen har som artist säkerligen haft jobb där hel-halvsvart bertalning förkommer.

Debbie Nujen har som advokat haft möjligheter att få extradusörer för att åta sig uppehållstillståndsansökningar och engagera sig extra i dem.

Har de haft någon som helst vett i huvudet har de försökt göra byggnationen utan banker inblandade men detta vet vi inte.

Däremot vet vi att ganska stor och omfattande byggnation genomförts utan att det varit ordentliga byggfirmor inblandade. Det är ju där byggnadsnämnden kunnat ge information till skattemyndigheter så de ber Nujens att lägga pappren på bordet. I det ögonblicket skattemyndihgheten frågar efter fakturor blir det nog inte så trevligt att heta Nujen.
Citera
2020-01-23, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Özz Nujjen har som artist säkerligen haft jobb där hel-halvsvart bertalning förkommer.

Debbie Nujen har som advokat haft möjligheter att få extradusörer för att åta sig uppehållstillståndsansökningar och engagera sig extra i dem.

Har de haft någon som helst vett i huvudet har de försökt göra byggnationen utan banker inblandade men detta vet vi inte.

Däremot vet vi att ganska stor och omfattande byggnation genomförts utan att det varit ordentliga byggfirmor inblandade. Det är ju där byggnadsnämnden kunnat ge information till skattemyndigheter så de ber Nujens att lägga pappren på bordet. I det ögonblicket skattemyndihgheten frågar efter fakturor blir det nog inte så trevligt att heta Nujen.

Nej, för tredje gången, Hannes. Miljö- och byggnämnden får inte ge någon "information" vare sig om inblandade byggfirmor eller misstänkta svartarbeten till Skatteverket. Däremot får nämndens tillsynsteam överlämna de efterfrågade (offentliga) handlingar som ingår i utredningen av de tre tillsynsärendena (bl.a. beslutsprotokoll, besiktningsprotokoll m.m.)

I Sveriges extremt kontantlösa samhälle förekommer knappt betalningar med kontanter längre, bortsett från de sedelbuntar som genereras genom knarkhandel och prostitution. Att Nujens skulle kunna få fram miljontals kronor till sina byggen genom svarta "extradusörer" är väl om något en vettlös spekulation.

Rättelse:
I mitt inlägg kl. 29:38 igår skrev jag av misstag "den olagliga hotell- och utredningsverksamheten" - det skall förstås stå "den olagliga hotell- och uthyrningsverksamheten"!
Senast redigerad av medianox 2020-01-23 kl. 05:45.
Citera
2020-01-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Klart att de har undvikit banköverföringara. Att ta med sig femtiotusen till Gotland är ingen match.

Att de inte vill ha några fakturor på vad de gör med svartpengarna är klart. Och exakt som du så kloktsäger blir det inte något muntert om myndigheterna vill se fakturor. Du har helt rätt där. Och det här med flyktingar kan ge svarta pengar också. Du har klokt insett fakta här.
Citera
2020-01-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Klart att de har undvikit banköverföringara. Att ta med sig femtiotusen till Gotland är ingen match.

Att de inte vill ha några fakturor på vad de gör med svartpengarna är klart. Och exakt som du så kloktsäger blir det inte något muntert om myndigheterna vill se fakturor. Du har helt rätt där. Och det här med flyktingar kan ge svarta pengar också. Du har klokt insett fakta här.

Nja, "fakta" kan du väl ändå inte kalla dina vilda spekulationer. Är du medveten om att ombyggnadsåtgärderna på de fyra husen i Tingstäde har uppskattats kosta omkring 13 miljoner kronor (vitt). Det blir många 50000-kronorsleveranser det, och varifrån tror du de "kontanta" svartmiljonerna har kommit flygande? Så klokt tänkt var det nog inte ändå.

Som jag upprepat några gånger nu så tyder allt på att svartbetalningarna har skett via internetbanker. Att Debbie Nujen och hennes advokat inte ville visa upp för Advokatsamfundets disciplinnämnd vilka mottagare som erhållit pengar från hennes och makens gemensamma privatkonto, styrker detta.
Senast redigerad av medianox 2020-01-23 kl. 09:06.
Citera
2020-01-23, 09:01
Medlem
Citat:
Nja, "fakta" kan du väl ändå inte kalla dina vilda spekulationer. Är du medveten om att ombyggnadsåtgärderna på de fyra husen i Tingstäde har uppskattats kosta omkring 13 miljoner kronor (vitt). Det blir många 50000-kronorsleveranser det, och varifrån tror du de "kontanta" svartmiljonerna har kommit flygande? Så klokt tänkt var det nog inte ändå.

Artister har får relativt ofta kontanter. Svart. Vet det för jag jobbar själv i branschen. Vad har du för erfarenhet av krogbranschen och underhållningsbranschen?

Så jag tror du klev på en mina där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in