• 2
  • 3
2020-01-23, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hyresvärd? Har du läst trådstarten?

Trapphuset är ingen del av din hemfridszon oavsett om du bor i HR eller BR så du kan inte avvisa någon därifrån.
Citera
2020-01-23, 07:25
Medlem
Kill bills avatar
Låter inte som ett stort problem. Tvivlar på att de är där mer än en gång per år. Tacka nej, stäng dörren, gå vidare med ditt liv.
Citera
2020-01-23, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Låter inte som ett stort problem. Tvivlar på att de är där mer än en gång per år. Tacka nej, stäng dörren, gå vidare med ditt liv.

Dörren till trapphuset är ju låst av en anledning - eller hur?

Man vill helt enkelt minimera antalet personer som springer i trapphuset. De som har ett ärende dit får tillgång via kod.

Antalet försäljare kan vara högt ibland och då blir följden att det blir mer okänt folk som springer i trapphusen.

Finns det porttelefoner? Om det gör det ser jag ingen anledning till att tillåta vilka försäljare som helst i trappuppgångarna.
Citera
2020-01-23, 12:21
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Dörren till trapphuset är ju låst av en anledning - eller hur?

Man vill helt enkelt minimera antalet personer som springer i trapphuset. De som har ett ärende dit får tillgång via kod.

Antalet försäljare kan vara högt ibland och då blir följden att det blir mer okänt folk som springer i trapphusen.

Finns det porttelefoner? Om det gör det ser jag ingen anledning till att tillåta vilka försäljare som helst i trappuppgångarna.

Jag har aldrig haft det problemet. Hur många försäljare pratar vi om? Vad är detta för ett område egentligen?
Om de installerat bredband och fått ok från BRF så förstår jag.
Citera
2020-01-23, 18:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja det känns som ett extremt trivialt "problem", att någon knackar på dörren och vill sälja något tar kanske en minut av mitt liv.
Jag säger bara nej tack jag är inte intresserad och så säger de ok och någon artighetsfras och går vidare till nästa person.

Nu handlar inte tråden om ifall jag personligen drabbas av dessa säljare. Den handlar om ifall en boende/medlem har rätt att avvisa icke boende/oönskade personer från trapphuset.

Jag tycker att det är en intressant juridisk fråga.
Senast redigerad av Sonny00 2020-01-23 kl. 19:14.
Citera
2020-01-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nu handlar inte tråden om ifall jag personligen drabbas av dessa säljare. Den handlar om ifall en boende/medlem har rätt att avvisa icke boende/oönskade personer från trapphuset.

Jag tycker att det är en intressant juridisk fråga.

Avvisa innebär bara att man ber någon lämna platsen, inget annat. Det får du göra.
Det får du göra på trottoaren mot vilken annan som helst också.

Däremot är det inget brott att inte lyda dig så du kan inte göra annat än att be dem gå därifrån.

Blir man däremot avvisad av polis eller ordningsvakt så kan det vara brottsligt att inte lyda eller leda till att man blir avlägsnad eller till och med omhändertagen.
Citera
2021-04-08, 01:17
Medlem
genusforskares avatar
JA! Så länge det är i trapphuset och då hinner få igen dörren är det att föredra..
Däremot får du bara använda våld i själv försvar. är dom flera som försöker kränga sig in och sälja så antar jag att du har rätt att göra som du vill. Du kan alltid hävda nöd värn...
Hur kan dom ens ha portkoden in??
Känns obehagligt när andra än vi som bor i en fastighet har kod. in...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in