2020-01-22, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9-5
Den röda traktorn kan vara hans. Han står som ägare till en gammal husbehovstraktor, Ferguson 135, och det ser ut som en sådan.

Aha, tack. Så det är det 3:e fordonet, från 1966.
Och så är det en till traktor där.

Någon som hjälper till? Eller sköter han allt själv?
Det ser ut som att någon har med släp tagit dit gödsel? Och kan den lyfta upp gödselsäckarna på behållaren som är bakom den blå traktorn?

Och ska den blå Ferguson traktorn gödsla åkern sedan?

Ser ingen annan person i bild, men han kan ju göra allt själv med hjälp av lån av traktor från annan. Han bor ju nära så gångavstånden kräver ingen bil till och från.

Bildinsamlingen är från april -19. När var det gården såldes? För ett halvt år sedan?

Då borde detta varit några månader före försäljningen?

Han borde alltså veta att han snart ska få in pengar. Men han jobbar på/lejer folk att sköta marken ändå.
Citera
2020-01-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, Carl Bondes väg i Norrtälje anges som fyndplats, ligger dock intill Flygfyren, ofrånkomligt.

Ett tips är att knappa in namn på platser i till exempel Google Maps så hittar man ganska lätt, även i Jordanien.

Ska försöka vara lite mer disciplinerad vid platsangivning, bra att du opponerar dig.

Vad vet vi om medspelaren, bor?

Säljare av fastigheten är i alla fall en PH på LRF konsult, kanske tvåa på den?

Bara så att inte någon blir förvirrad; PH är alltså mäklaren.
Citera
2020-01-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det ser ut som att någon har med släp tagit dit gödsel? Och kan den lyfta upp gödselsäckarna på behållaren som är bakom den blå traktorn?

Ser ingen annan person i bild, men han kan ju göra allt själv med hjälp av lån av traktor från annan. Han bor ju nära så gångavstånden kräver ingen bil till och från.

Bildinsamlingen är från april -19. När var det gården såldes? För ett halvt år sedan?

Han borde alltså veta att han snart ska få in pengar. Men han jobbar på/lejer folk att sköta marken ändå.

Men den här åkern som traktorn kör ut på ägde han vid sin bortgång, den tillhör fastigheten Sursta 1:16. Så den kunde han ha pysslat med i många år om inte detta tragiska hade hänt.
Citera
2020-01-22, 17:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Men den här åkern som traktorn kör ut på ägde han vid sin bortgång, den tillhör fastigheten Sursta 1:16. Så den kunde han ha pysslat med i många år om inte detta tragiska hade hänt.

Ja, det visar att han levde ett ganska vanligt liv och vårdade sin gård.
Citera
2020-01-22, 18:06
Medlem
PeterNosters avatar
Genom mina släktforskningar kom jag över följande:

Lars morfar bodde först i Sursta men senare finns han med familj i Foderby öster om Sursta. Sen tillbaks i Sursta. Lars mor och syskon är alltså födda i Foderby. Släktgård?

Liten lustighet:
Lars mor är född i ett förråd!!!!

Den som har tolkat handstilen i kyrkboken har sett fel för det står Församl.
Hon är alltså född i församlingen och inte i ett förråd.
Citera
2020-01-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
LGWP tror som flertalet i tråden alltså, knappast någon högoddsare.

Gärningen fullkomligt skriker öststatsmänniskor, frågan är ju om det går att få tag på dem.

Undrar vad de kom över egentligen, fanns det något av värde i huset, mannen hade ju sålt fastigheter men sådana affärer brukar ju sällan vara kontant.

GW har haft fel förut, dessutom ofta. Fast när han fått facit så heter det "det bryter mot det normala" för någon vecka sedan var han inne på att bomben på Östermalm skulle vara högerextremister. Idag häktades en man kopplad till Bandidos. En kriminell MC kultur som fullständigt skiter i vem styr eller vad som händer i landet. Dom lever sitt liv oavsett! Han börjar svamla för mycket. Så ni som fastnat på Östadsspåret ligg lite lågt innan ni sträcker på er! Sedan är jag Imponerad över att så många lägger ner tid att få fram vilka traktorer BO äger! Hoppas det ger svar på någonting?
Citera
2020-01-22, 18:13
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
GW har haft fel förut, dessutom ofta. Fast när han fått facit så heter det "det bryter mot det normala" för någon vecka sedan var han inne på att bomben på Östermalm skulle vara högerextremister. Idag häktades en man kopplad till Bandidos. En kriminell MC kultur som fullständigt skiter i vem styr eller vad som händer i landet. Dom lever sitt liv oavsett! Han börjar svamla för mycket. Så ni som fastnat på Östadsspåret ligg lite lågt innan ni sträcker på er! Sedan är jag Imponerad över att så många lägger ner tid att få fram vilka traktorer BO äger! Hoppas det ger svar på någonting?
Ingen som sträcker på sig än, men det är fullt logiskt att öststatsspåret diskuteras mest. Andra teorier får såklart, och har, lyfts fram men ännu ingen som har låtit särskilt rimlig.
Citera
2020-01-22, 18:36
Medlem
Om det nu är ett rån. Så kan man utgå att någon bör haft en vetskap om att det fanns något av värde bevarades i bostaden. Snöa inte in på att BO sålt något för 14 miljoner. Inte ens en idiot skulle tro att den summa skulle kunna rånats på i hemmet. Om syftet vore att tvinga mannen att föra över pengar till något konto, varför då röja i bostaden? För att det skulle se ut som ett rånmord? Man hade väl i så fall vunnit mer tid på att inte göra det. Ja utesluter inte "rån", men tror GM i så fall är betydligt närmre paret. Någon som vet lite om deras rutiner och hur dom lever, och vet något av värde i bostaden som gör gärningen värd att utföra.
Senast redigerad av Grannen007 2020-01-22 kl. 18:51.
Citera
2020-01-22, 18:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ingen som sträcker på sig än, men det är fullt logiskt att öststatsspåret diskuteras mest. Andra teorier får såklart, och har, lyfts fram men ännu ingen som har låtit särskilt rimlig.

Jag förmodar att GW spekulerar utifrån den information som finns i media. Möjligt att han har någon informationskälla på sidan om, men det är ju utredningssekretess.

Om inte bilen hade varit parkerad i Norrtälje, hade man kunnat tänka sig att mannen misshandlat kvinnan och sedan skjutit sig. Men plastpåsen runt kvinnans huvud gör att det spåret känns konstigt förutom bilen då.

Nu förmodar jag att polisen har sett tecken som tyder på rån, eftersom det var det man gick ut med ganska tidigt. Oreda i huset, men vet man på vilket sätt? Omkullvälta möbler, utdragna lådor?
Har man tagit värdeföremål, mobiler, datorer, försökt överföra pengar, tagit kontokort.
Kan det ha funnits rykten om att paret investerat i något värdefullt, kassaskåp?

Inget av detta vet vi. Inte mycket annat heller.
Jag förmodar att man inte hade pratat om rån om det funnits tecken på sexuellt våld. Hur var de mördade klädda? Morgonrock och pyjamas, eller klädda i vanliga kläder?

Annars kan man tänka sig att det kan handla om ett sexuellt brott.
Plasten runt huvudet på kvinnan är anmärkningsvärt. Mest tror jag att det har använts som hot mot mannen.

Men det skulle kunna ha varit ett sadistiskt sexualbrott. Och mannen sköts när han råkade komma hem, eller direkt när gärningsmannen kom in.

En person som känt sig kränkt av någon av personerna som blivit mördade? Då lämnar man inte vapnet kvar.

Psykiskt sjuk? För mycket planering som inte stämmer med psykiskt sjuk, men jag tänker lite på dubbelmorden i Hudiksvall (Simon). Även dubbelmordet i Mjölby (Edvin), även om gm inte var psykisk sjuk där.

Men , medhavt(?) skjutvapen, bilen i Norrtälje, låst dörr, sms till kvinnans tennispartner, vapen kvarlämnat tyder tycker jag på att det är fler inblandade och att det finns en plan och hämtning av gärningsmän i Norrtälje (troligen). Lämnar landet.

Man vill bara ha fördröjning av upptäckten och sedan tror man att det inte kommer att gå att koppla personerna till DNA spår, skjutvapen till någon i Sverige.

Hur lyckades man spåra Gerts (hetta han så?) mördare? De som mördade en äldre man som hade varit hos frisören och blev kidnappad med sin Volvo?
De flydde landet, men båda är gripna väl?
Citera
2020-01-22, 19:20
Medlem
1)
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

2)
Citat:

1) På den röda Fergusontraktorn sitter en konstgödselspridare av centrifugaltyp, den blå (som jag tror är en New Holland) har framgafflar med vilka säckarna på vagnen lyfts och flyttas för fyllning i spridaren. Det behövs två traktorer för hanteringen. Är väl troligt att han hoppar emellan och sköter båda själv.

2) Ja, det verkar som att den här lilla fastigheten är en annan än den sålda och antagligen den han odlade/skulle odla i nutid.
Citera
2020-01-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9-5
1)

2)

1) På den röda Fergusontraktorn sitter en konstgödselspridare av centrifugaltyp, den blå (som jag tror är en New Holland) har framgafflar med vilka säckarna på vagnen lyfts och flyttas för fyllning i spridaren. Det behövs två traktorer för hanteringen. Är väl troligt att han hoppar emellan och sköter båda själv.

2) Ja, det verkar som att den här lilla fastigheten är en annan än den sålda och antagligen den han odlade/skulle odla i nutid.

Vad vill ni få fram med detta? Jag ser dessa som helt ointressanta uppgifter, eller var kommer detta in i eran teori om brottet?
Citera
2020-01-22, 19:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Det finns ingen gatubelysning och det finns inga trottoarer samt att det är inte frekvent med busshållplatser. Det är en ren överlevnadsstrategi att ha ficklampa med sig i mörkret.

Ja det är sant i mitt grannskap går de flesta med pann-eller ficklampa, även jag om man går ut om kvällen. Jag tror inte det finns en hundägare som inte har pannlampa. Eljest lär man ju snubbla och snava stup i kvarten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in