Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Ingen som sträcker på sig än, men det är fullt logiskt att öststatsspåret diskuteras mest. Andra teorier får såklart, och har, lyfts fram men ännu ingen som har låtit särskilt rimlig.
Jag förmodar att GW spekulerar utifrån den information som finns i media. Möjligt att han har någon informationskälla på sidan om, men det är ju utredningssekretess.
Om inte bilen hade varit parkerad i Norrtälje, hade man kunnat tänka sig att mannen misshandlat kvinnan och sedan skjutit sig. Men plastpåsen runt kvinnans huvud gör att det spåret känns konstigt förutom bilen då.
Nu förmodar jag att polisen har sett tecken som tyder på rån, eftersom det var det man gick ut med ganska tidigt. Oreda i huset, men vet man på vilket sätt? Omkullvälta möbler, utdragna lådor?
Har man tagit värdeföremål, mobiler, datorer, försökt överföra pengar, tagit kontokort.
Kan det ha funnits rykten om att paret investerat i något värdefullt, kassaskåp?
Inget av detta vet vi. Inte mycket annat heller.
Jag förmodar att man inte hade pratat om rån om det funnits tecken på sexuellt våld. Hur var de mördade klädda? Morgonrock och pyjamas, eller klädda i vanliga kläder?
Annars kan man tänka sig att det kan handla om ett sexuellt brott.
Plasten runt huvudet på kvinnan är anmärkningsvärt. Mest tror jag att det har använts som hot mot mannen.
Men det skulle kunna ha varit ett sadistiskt sexualbrott. Och mannen sköts när han råkade komma hem, eller direkt när gärningsmannen kom in.
En person som känt sig kränkt av någon av personerna som blivit mördade? Då lämnar man inte vapnet kvar.
Psykiskt sjuk? För mycket planering som inte stämmer med psykiskt sjuk, men jag tänker lite på dubbelmorden i Hudiksvall (Simon). Även dubbelmordet i Mjölby (Edvin), även om gm inte var psykisk sjuk där.
Men , medhavt(?) skjutvapen, bilen i Norrtälje, låst dörr, sms till kvinnans tennispartner, vapen kvarlämnat tyder tycker jag på att det är fler inblandade och att det finns en plan och hämtning av gärningsmän i Norrtälje (troligen). Lämnar landet.
Man vill bara ha fördröjning av upptäckten och sedan tror man att det inte kommer att gå att koppla personerna till DNA spår, skjutvapen till någon i Sverige.
Hur lyckades man spåra Gerts (hetta han så?) mördare? De som mördade en äldre man som hade varit hos frisören och blev kidnappad med sin Volvo?
De flydde landet, men båda är gripna väl?