2020-01-22, 18:57
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, om han talade sanning så var han ju rädd att dras in i utredningen på godtyckliga grunder eftersom han sett hur PU behandlade VG och CP.

Det som vore mkt bra är om CA:s revolver kunde återfinnas och provskjutas. Även om inte han sköt Palme (vet ej givetvis) så kan den ändå vara av intresse. Det är inget bra med försvunna Magnumrevolvrar.
Jag tror att det är rätt revolver, men fel gärningsman.

OP var 173 cm lång
CA var 185 cm lång

"Björkman ser samtliga tre personer bakifrån på ett avstånd av ca 3-5 meter" (FUP 114)

"De såg alla ut att vara i samma längd" (FUP 104)

"den man som promenerade bredvid Palme var lika lång eller dom 2 var lika långa" (FUP 108)

"Han tyckte också att de tre var ungefär lika långa" (FUP 113)

"mannen verkade vara ungefär lika lång som den som föll omkull" (FUP 114)

Björkman var själv 173 cm lång

bild: https://ibb.co/N32MhMN
Citera
2020-01-22, 18:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, Alsén var lite överallt och vidarebefordrade sedan det mesta till PU.
Och som du är inne på så verkar det som att han även vidarebefordrade små (väl valda?) mängder av information till Krantz och Anér som de spann loss på...

Utpekandet av AA är ju ett sådant exempel:
Där en Per A. från gymet pekade ut AA inför Alsén.
....frågan är vilken information Anér sedan fick från detta, men han drog kopplingen att AA
var Dekorimamannen som de finska flickorna såg. (Ett utpekande som han 2017, tog tillbaka efter att ha läst "En oväntad vändning )
De finska flickorna har aldrig pekat ut de finska flickorna..
Och även om jag inte sett något sådant skrivet av Alsén, så är jag övertygad om att han konfronterade även dom med en bild på AA. Och hade det blivit träff där, så hade vi garanterat fått höra om det.
Vi har inga uppgifter om att de finska flickorna kunnat peka ut någon alls(?)
Och det är otroligt att polisen inte kunnat finna personen med tanke på de utmärkta förutsättningarna kring uppgifterna som finska flickorna lämnade om mannen.

Attackerna mot Anti Avsan kan vara bland de värsta övertrampen i MOPs kölvatten . Jag frågar mig vad det kan finnas för motiv till sådana anklagelser med vidföljande karaktärsmord.

Olle Alsén gör också anspelningar på att Olof Palme skulle varit bisexuell och även haft HIV. Han skriver det inte rakt ut, men antyder det. Detta gick vidare till Lars Krantz som inte var sen att sätta det på pränt i sina båda böcker om MOP.

Det ska sägas här att inget , absolut inget, har framkommit som tyder på att OP hade HIV. Detta kollades vid obduktionen och för mig finns det inte på kartan att Milan Valverius och andra obducenter skulle tigit om en sådan sak.

Med på obduktionen var också Elving Gruvedahl ,andre man på tekniska roteln. Om man läser den utmärkta bok han skrivit om MOP blir det otänkbart att se honom i en mörkläggning.
Citera
2020-01-22, 19:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Mördaren är inte död. Palmegruppen har nya tekniska bevis.

Vilka uttalanden är det som gör att du tror detta?
Vad skulle det tekniska beviset/bevisen kunna vara?
Citera
2020-01-22, 19:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror att skälet till att CA inte kom till PU för att hans vapen skulle provskjutas 1989/90 var att han inte hade revolvern 1989/90 Inte att han hade skjutit Palme med en revolver registrerat på sig själv. CAs revolver är förmodligen mordvapnet.

Det är väldigt osannolikt. Extremt
Citera
2020-01-22, 19:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
EP är det knappast, det faller som du säger på sin orimlighet.

HR var mer av en profilerad Palmemotståndare, och tvingades väl som många andra vidta åtgärder pga löntagarfonderna.
Pekades ut av svärdottern som för övrigt inte verkar ha något annat att gå på än en andrahandsuppgift som är mycket vag.
För att man varit en stor motståndare till Palme innebär det ju inte automatiskt att man varit delaktig i finansieringen eller planeringen av mordet.
Däremot kan ju de pengar som kom Alf Enerström till del via donationer använts på ett sätt som ingen av givarna räknat med.

EP var skuldsatt upp över skorstenen, och i realiteten var han knappast så rik som det totala värdet på aktierna angav. Långt därifrån.
Bofors reella ägande låg därför till betydande del i andras händer.
Framför allt kreditgivarnas.

May Thunholm och Antonia Axson Jonsson d ä(mamma till den mer kända Antonia) samlade hösten 1985 in pengar bland förmögna på Algarvekusten för ”att få bort Olof Palme”.

Fastighetsmäklaren Ragnar Bjurholm var en duon försökte tugga pengar av. Han var dock inte imponerad vilket han beskriver i sina memoarer. ”Jag slängde ut kärringarna” var RBs kärnfulla kommentar.

De båda överklassdamerna pekar rakt in i svenskt näringslivs toppskickt. När MT gick bort övertog maken Lars-Erik Thunholm Alf Enerströms maka Gio Petré vilket säger en del om den svenska ankdammen.
Citera
2020-01-22, 19:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jaha. Om de säger att mördaren inte är död, det är ju väldigt modigt att säga så.
Är de 100% bombsäkra då

PU har sagt varken bu eller bä i frågan. Lyssna inte på skribenterna som autism-tolkar uttalanden
Citera
2020-01-22, 19:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Attackerna mot Anti Avsan kan vara bland de värsta övertrampen i MOPs kölvatten . Jag frågar mig vad det kan finnas för motiv till sådana anklagelser med vidföljande karaktärsmord.

Olle Alsén gör också anspelningar på att Olof Palme skulle varit bisexuell och även haft HIV. Han skriver det inte rakt ut, men antyder det. Detta gick vidare till Lars Krantz som inte var sen att sätta det på pränt i sina båda böcker om MOP.

Det ska sägas här att inget , absolut inget, har framkommit som tyder på att OP hade HIV. Detta kollades vid obduktionen och för mig finns det inte på kartan att Milan Valverius och andra obducenter skulle tigit om en sådan sak.

Med på obduktionen var också Elving Gruvedahl ,andre man på tekniska roteln. Om man läser den utmärkta bok han skrivit om MOP blir det otänkbart att se honom i en mörkläggning.

Instämmer till fullo! Och har Elvings bok.

Det var också han som tog hand om både Olofs och Lisbets klädespersedlar på lördagen.
(B 1918)
Lisbeth
https://easyupload.io/8xuv66
Olof
https://easyupload.io/ksqz8k
Citera
2020-01-22, 19:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Hmm, ett offentligt avförande från PU alltså? Det hör inte till vanligheterna... Måste tolkas som att dessa ska vara hörda och anses ha fullgott alibi för mordtillfället då? Hur länge sedan var detta?

Det var ett svar på en direkt fråga när jag sökte namnen på övervakarna försommaren 2016. Stämde väl med vad som ryktats i mera inofficiella kanaler.

Tolkar det liknande som du men det skulle ändå vara väldigt intressant att prata med dessa för att få veta varför de övervakade Olof Palme och om dom gjorde några intressanta iakttagelser.
Citera
2020-01-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ja, Alsén var lite överallt och vidarebefordrade sedan det mesta till PU.
Och som du är inne på så verkar det som att han även vidarebefordrade små (väl valda?) mängder av information till Krantz och Anér som de spann loss på...

Utpekandet av AA är ju ett sådant exempel:
Där en Per A. från gymet pekade ut AA inför Alsén.
....frågan är vilken information Anér sedan fick från detta, men han drog kopplingen att AA
var Dekorimamannen som de finska flickorna såg. (Ett utpekande som han 2017, tog tillbaka efter att ha läst "En oväntad vändning )
De finska flickorna har aldrig pekat ut de finska flickorna..
Och även om jag inte sett något sådant skrivet av Alsén, så är jag övertygad om att han konfronterade även dom med en bild på AA. Och hade det blivit träff där, så hade vi garanterat fått höra om det.
Vi har inga uppgifter om att de finska flickorna kunnat peka ut någon alls(?)
Och det är otroligt att polisen inte kunnat finna personen med tanke på de utmärkta förutsättningarna kring uppgifterna som finska flickorna lämnade om mannen.
Hur kom de finska flickorna i kontakt med OA?
Skedde det på deras eget initiativ, eller var det någon tredje person som gjorde det?
Någon som de lagt ut storyn för på en båt?

OA blev ju som jag minns också måltavla för något annat bedrägeri av ett par skojare som spånat fram ett mordscenario och pekat ut någon främlingslegionär, som av vad som senare visade sig satt i finkan i mörkaste Afrika om jag minns rätt, Orkar inte googla eller söka i tråden.

Var även finskorna skojare av samma sort?
Varför sökte de sig till OA?
Citera
2020-01-22, 19:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Vilka uttalanden är det som gör att du tror detta?
Vad skulle det tekniska beviset/bevisen kunna vara?
Det finns ingen uttalanden det är "inside information" Det har hittats nya kriminaltekniska bevis på brottsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
PU har sagt varken bu eller bä i frågan. Lyssna inte på skribenterna som autism-tolkar uttalanden
KP har sagt att de har fokus på brottsplatsen, även jag har fokus på brottsplatsen
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 19:27.
Citera
2020-01-22, 19:30
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Citat:
Jag tror att skälet till att CA inte kom till PU för att hans vapen skulle provskjutas 1989/90 var att han inte hade revolvern 1989/90 Inte att han hade skjutit Palme med en revolver registrerat på sig själv. CAs revolver är förmodligen mordvapnet.
Det är väldigt osannolikt. Extremt

Vad är extremt osannolikt ?
Citera
2020-01-22, 19:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag tror att det är rätt revolver, men fel gärningsman.

OP var 173 cm lång
CA var 185 cm lång

"Björkman ser samtliga tre personer bakifrån på ett avstånd av ca 3-5 meter" (FUP 114)

"De såg alla ut att vara i samma längd" (FUP 104)

"den man som promenerade bredvid Palme var lika lång eller dom 2 var lika långa" (FUP 108)

"Han tyckte också att de tre var ungefär lika långa" (FUP 113)

"mannen verkade vara ungefär lika lång som den som föll omkull" (FUP 114)

Björkman var själv 173 cm lång

bild: https://ibb.co/N32MhMN

Det här med GM:s längd är som bekant en egen vetenskap.😊 Jag har efter flera års detaljstudier av vittnesmålen kommit fram till längden ca 180 cm, dvs inte så kort som 175 cm och inte så lång som 185 cm.

Om CA:s revolver var mordvapnet kan vi väl inte ha den minsta aning om? Eller?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in