2020-01-22, 00:42
Medlem
Basfaktas avatar
Skam till sägandes så har jag av någon anledning aldrig sett filmen "Sista kontraktet" med Mikael Persbrandt i huvudrollen och med Kjell Sundvall som regissör.

Filmen är baserad på en roman skriven av en okänd författare, pseudonymen John W Grow.

Inom kort kommer jag att se filmen och det blir mkt intressant. Vet att den är omtalad. Här lite mer fakta från Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Sista_kontraktet

Storyn i korthet enligt Wikipedia:

Roger Nyman (Persbrandt) är en engagerad och envis polis och tvåbarnsfar som i hemlighet värvas till Säkerhetspolisen där han får börja med att utreda ett rutinmässigt tips om en okänd person, som tagit sig in i Sverige under falskt namn. Rogers efterforskningar leder honom på spåren och det verkar som om personen har planer på att mörda Sveriges statsminister på uppdrag av en affärsman som ser ut att konspirera med någon icke angiven säkerhetstjänst i USA.

Min fråga med anledning av filmen Sista kontraktet är om någon i tråden har några tankar/tips om vem denne affärsman ska ha varit?

Jag vet att vi talar om fiktion men det är ändå intressant att se om det kan vara en person som förekommer i mina egna små utredningar av Palmemordet. Behöver inte betyda något annat än att andra personer än jag kommit till samma slutsats.

Någon som vet detta eller har någon teori om vem affärsmannen kan ha varit?
Citera
2020-01-22, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ett annat alternativ är att GM släpps söder om Tunnelgatan och korsar Sveavägen där. Väldigt tunnsått med iakttagelser där överhuvudtaget.
Ja, det är tänkbart när det gäller GM.
Man kan ju tänka sig att både GM och mannen i beige (om han nu haft något alls med saken att göra) ursprungligen kom från samma håll, men delat upp sig.
Oavsett vem han var undrar man ju hur den beige klädde hamnade där?
Det är nästan en lika stor gåta som GM.
Att AB precis skiljts från sina kompisar är min huvudhypotes, så de borde inte hunnit så långt, men hur långt är frågan.
LL:s intryck av diffusa figurer som kommit i rörelse i olika riktningar, NF:s grupp av människor som han ser från sin position.
Det passerande festgänget som kan ha passerat mordplatsen bara 15 sekunder innan mordet.
De är många om budet.
Citera
2020-01-22, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Dina beräkningar och slutsatser är bra, om än lika bra som Palmegruppens då de helt gjordes utifrån Lars egna minnesbilder och tidsuppfattningar. Jag värjer mig dock emot vad detta vittne säger sig ha sett (långt efteråt) då han påstår att han kände Christer Pettersson och kunde säga att det inte var honom han såg springa uppför trappan. Inte just för att han avfärdar Pettersson, utan för att jag helt enkelt inte tror på att han såg någonting av mördaren mer än (möjligtvis) en siluett... Han stod och tryckte som en livrädd liten skit bakom barackerna så han kan omöjligt ha sett mer än en siluett eller ryggtavla. Vittnet har dessutom korrigerat vad han såg genom åren vilket gör att han förlorar i trovärdighet. Däremot så tror jag att hans tidslinje stämmer hyggligt.

Beträffande Christer Andersson så stämmer denne bättre in som gärningsman - på flera punkter - gentemot Pettersson. Ta bara en sån sak som huvudbonad, som vissa vittnen envisades med att mördaren hade, och som Pettersson aldrig använde. Anderssons brist på alibi är lika illa som Petterssons brist på alibi. Jag kan inte fatta hur Andersson kunde gå under radarn på Palmegruppen, och i synnerhet inte när man ska provskjuta alla vapen av typen som var aktuell och Andersson inte dyker upp med sitt vapen trots flera uppmaningar... Sanslöst. Såvitt jag vet så är ej heller ”Sucksdorffvapnet” testat. Det stals på 70-talet och har därefter aldrig synts till, men kan rent teoretiskt ha vandrat runt i kriminella kretsar och tillslut hamnat hos Cedergren i form av likvida medel för en knarkaffär. Det lär vi aldrig få veta... Det ska ha funnits en hotbild på Petterson vilket gjorde att han skulle lånat just en Magnumrevolver av Cedergren för att skydda sig. Detta ska ha varit hösten 1985, eller runt årskiftet 85/86. ”Jag kanske måste släcka en gubbe för att gå säker” - som Pettersson lär ha sagt - ska ha åsyftats två bröder ur ”Juggemaffian”... Trovärdighet? Vet ej.

Den mest sannolika gärningsmannen är enl. mig CA. Han hade var öppet palmehatare, bodde nära mordplatsen, hade en magnumrevolver, stämmer väldigt bra in på vittnesmål om GM:s utseende. Han hade dessutom inget alibi, påstod att han var förkyld hemma. Har troligtvis sett OP på bion under en promenad, kollat upp ungefär när bion slutade. Gått hem och hämtade revolvern. Väntade utanför bion, sen vet vi vad som hände. Efter mordet gick runt en bit och sen hem
Citera
2020-01-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Skam till sägandes så har jag av någon anledning aldrig sett filmen "Sista kontraktet" med Mikael Persbrandt i huvudrollen och med Kjell Sundvall som regissör.

Filmen är baserad på en roman skriven av en okänd författare, pseudonymen John W Grow.

Inom kort kommer jag att se filmen och det blir mkt intressant. Vet att den är omtalad. Här lite mer fakta från Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Sista_kontraktet

Storyn i korthet enligt Wikipedia:

Roger Nyman (Persbrandt) är en engagerad och envis polis och tvåbarnsfar som i hemlighet värvas till Säkerhetspolisen där han får börja med att utreda ett rutinmässigt tips om en okänd person, som tagit sig in i Sverige under falskt namn. Rogers efterforskningar leder honom på spåren och det verkar som om personen har planer på att mörda Sveriges statsminister på uppdrag av en affärsman som ser ut att konspirera med någon icke angiven säkerhetstjänst i USA.

Min fråga med anledning av filmen Sista kontraktet är om någon i tråden har några tankar/tips om vem denne affärsman ska ha varit?

Jag vet att vi talar om fiktion men det är ändå intressant att se om det kan vara en person som förekommer i mina egna små utredningar av Palmemordet. Behöver inte betyda något annat än att andra personer än jag kommit till samma slutsats.

Någon som vet detta eller har någon teori om vem affärsmannen kan ha varit?

Har du läst boken? Om inte så gör det. Den har givits ut på samma förlag som Svartenbrandts självbiografi. Kolla upp det.
Senast redigerad av Cianneli 2020-01-22 kl. 08:06.
Citera
2020-01-22, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är tänkbart när det gäller GM.
Man kan ju tänka sig att både GM och mannen i beige (om han nu haft något alls med saken att göra) ursprungligen kom från samma håll, men delat upp sig.
Oavsett vem han var undrar man ju hur den beige klädde hamnade där?
Det är nästan en lika stor gåta som GM.
Att AB precis skiljts från sina kompisar är min huvudhypotes, så de borde inte hunnit så långt, men hur långt är frågan.
LL:s intryck av diffusa figurer som kommit i rörelse i olika riktningar, NF:s grupp av människor som han ser från sin position.
Det passerande festgänget som kan ha passerat mordplatsen bara 15 sekunder innan mordet.
De är många om budet.

Om mannen i beige är inblandad kan ett alternativ vara att han stått gömd i Dekorimas varuintag, där han troligen inte skulle bli uppmärksammad av förbipasserande.
Senast redigerad av cherryfive 2020-01-22 kl. 08:17.
Citera
2020-01-22, 08:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Den mest sannolika gärningsmannen är enl. mig CA. Han hade var öppet palmehatare, bodde nära mordplatsen, hade en magnumrevolver, stämmer väldigt bra in på vittnesmål om GM:s utseende. Han hade dessutom inget alibi, påstod att han var förkyld hemma. Har troligtvis sett OP på bion under en promenad, kollat upp ungefär när bion slutade. Gått hem och hämtade revolvern. Väntade utanför bion, sen vet vi vad som hände. Efter mordet gick runt en bit och sen hem
Jag tror att skälet till att CA inte kom till PU för att hans vapen skulle provskjutas 1989/90 var att han inte hade revolvern 1989/90 Inte att han hade skjutit Palme med en revolver registrerat på sig själv. CAs revolver är förmodligen mordvapnet.
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 08:37.
Citera
2020-01-22, 08:40
Medlem
Filters version av mordet har verkligen stått sig tyst.
Att sedan Palmegruppen sjäva går ut och säger att detta är dess huvudspår är ju beklagligt.
Citera
2020-01-22, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Att sedan Palmegruppen sjäva går ut och säger att detta är dess huvudspår är ju beklagligt.

Det är inte palmegruppen som sagt det.
Citera
2020-01-22, 09:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Var/när säger Palmegruppen, SE är dess huvudspår ?
Citera
2020-01-22, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är inte palmegruppen som sagt det.

Ah, ok, det var kanske ett påstende. MEn ja har mig till minnes att det uttalats att det var så.

Men det är ju för väl.

Det sägs att i en mordutredning så förekommer allt som oftast mördarens namn inom den.
Så jag antar att så är fallet även i detta fall.

Den nya palmegruppen hävdar att de tror att mördaren kommer att bli fälld. Jag fröstår inte vad de skulle gå på då? Det har gått så lång tid sedan mordet, att mördaren t.o.m kan vara död.
Citera
2020-01-22, 09:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ah, ok, det var kanske ett påstende. MEn ja har mig till minnes att det uttalats att det var så.

Men det är ju för väl.

Det sägs att i en mordutredning så förekommer allt som oftast mördarens namn inom den.
Så jag antar att så är fallet även i detta fall.

Den nya palmegruppen hävdar att de tror att mördaren kommer att bli fälld. Jag fröstår inte vad de skulle gå på då? Det har gått så lång tid sedan mordet, att mördaren t.o.m kan vara död.
Mördaren är inte död. Palmegruppen har nya tekniska bevis.
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 09:29.
Citera
2020-01-22, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Mördaren är inte död. Palmegruppen har nya tekniska bevis.

Jaha. Om de säger att mördaren inte är död, det är ju väldigt modigt att säga så.
Är de 100% bombsäkra då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in