2020-01-22, 09:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jaha. Om de säger att mördaren inte är död, det är ju väldigt modigt att säga så.
Är de 100% bombsäkra då
Hur säkra dom är lär vi veta när någon åtalas för mordet.

2018 sa Krister Petersson "att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol"

Om han inte hittar tillräckligt med bevis innan mördaren dör, vill han presentera lösningen i en annan form.

Med andra ord blir det oavsett en lösning.
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 09:56.
Citera
2020-01-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Ah, ok, det var kanske ett påstende. MEn ja har mig till minnes att det uttalats att det var så.

Men det är ju för väl.

Kommentar från Gunnar Wall på dennes blogg:

Citat:
Göransson och Pettersson försäkrade att Skandiamannen var den nuvarande Palmeutredningens huvudspår. Jag ställde frågan hur säkra de var på det och fick svaret att de inte själva fått det beskedet utan att det var en slutsats de – och personer på SVT som de varit i kontakt med – dragit.

https://gunnarwall.wordpress.com/2018/05/24/ar-skandiamannen-losningen-pa-mordgatan/#comment-8059
Citera
2020-01-22, 11:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Aftonbladet intervjuade CA 8/11 1999:
Tror du att mordet kommer att klaras upp?

– Nej, jag tror att det har kallnat. Det ska ju finnas en beviskedja med olika länkar. Dels Palmes kropp, dels kulan, dels mordvapnet och dels gärningsmannen. Så i domen i hovrätten slog de ju ner på att det saknades teknisk bevisning. Kommer de inte upp med någon sådan är det nog kört. Och man kan ju inte gärna använda ögonvittnen efter 13 år. Det har varit en enda stor hönsgård från första början.

Han har helt rätt, förutom indiciekedjan behövs en teknisk beviskedja. Och det är en av de främsta orsakerna till att nu inte åtal väcks.

Annars är det tydligt i intervjun att han var rädd för att uppleva samma sak som Victor Gunnarsson och Christer Pettersson

CA: "De började ju med den där Gunnarsson, han satt ju länge innan han släpptes av åklagaren. Det var någon som hade pekat ut honom, men det visade sig att polisen hade visat vittnet ett fotografi först och sedan pekat ut honom. Och till Lisbet Palme hade de sagt på förhand att det var en uteliggare eller lodis och visat en video för henne till hon var säker på att det var han. Jag trodde inte att polisen fick arbeta så. De var ute efter att sätta dit någon."

Han reagerade starkt på att polisen spanade på honom 1994-96
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 11:34.
Citera
2020-01-22, 11:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Skam till sägandes så har jag av någon anledning aldrig sett filmen "Sista kontraktet" med Mikael Persbrandt i huvudrollen och med Kjell Sundvall som regissör.

Filmen är baserad på en roman skriven av en okänd författare, pseudonymen John W Grow.

Inom kort kommer jag att se filmen och det blir mkt intressant. Vet att den är omtalad. Här lite mer fakta från Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Sista_kontraktet

Storyn i korthet enligt Wikipedia:

Roger Nyman (Persbrandt) är en engagerad och envis polis och tvåbarnsfar som i hemlighet värvas till Säkerhetspolisen där han får börja med att utreda ett rutinmässigt tips om en okänd person, som tagit sig in i Sverige under falskt namn. Rogers efterforskningar leder honom på spåren och det verkar som om personen har planer på att mörda Sveriges statsminister på uppdrag av en affärsman som ser ut att konspirera med någon icke angiven säkerhetstjänst i USA.

Min fråga med anledning av filmen Sista kontraktet är om någon i tråden har några tankar/tips om vem denne affärsman ska ha varit?

Jag vet att vi talar om fiktion men det är ändå intressant att se om det kan vara en person som förekommer i mina egna små utredningar av Palmemordet. Behöver inte betyda något annat än att andra personer än jag kommit till samma slutsats.

Någon som vet detta eller har någon teori om vem affärsmannen kan ha varit?

Den affärsman som gestaltas i filmen har drag av Erik Penser, huvudägare i Boforskoncernen vid MOP, och liksom filmens affärsman boende i England. Med tanke på att Olof Palmes stöd var avgörande för Bofors indienaffär ter sig tanken på EP som anstiftare ologisk.
Citera
2020-01-22, 12:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den affärsman som gestaltas i filmen har drag av Erik Penser, huvudägare i Boforskoncernen vid MOP, och liksom filmens affärsman boende i England. Med tanke på att Olof Palmes stöd var avgörande för Bofors indienaffär ter sig tanken på EP som anstiftare ologisk.

Okej, tack.

Det finns en annan nyligen avliden affärsman som var bosatt i London som pekades ut av sin svärdotter. Så vitt jag förstått avskydde han Palme och flyttade i början av 1980-talet hela koncernen utomlands pga av Palmes politik.

Detta sagt utan koppling till Bofors.

En spekulation, jag vet. Vad tror du om den?

Affärsmannen var skolad av nationalekonomen Sven Rydenfeldt och god vän med debattören Bertil Häggman, medlem i tankesmedjan Interdoc, inbjuden av Palmehataren Carl Armfelt.

Medlem i Interdoc var även Birger Hagård, WACL-ordförande när Palme mördades.

Återigen. Spekulationer utifrån ett nätverk som fanns vid tiden för Palmemordet. Vill bara höra dina tankar kring detta.
Senast redigerad av Basfakta 2020-01-22 kl. 12:13.
Citera
2020-01-22, 12:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han har helt rätt, förutom indiciekedjan behövs en teknisk beviskedja. Och det är en av de främsta orsakerna till att nu inte åtal väcks.

Annars är det tydligt i intervjun att han var rädd för att uppleva samma sak som Victor Gunnarsson och Christer Pettersson

CA: "De började ju med den där Gunnarsson, han satt ju länge innan han släpptes av åklagaren. Det var någon som hade pekat ut honom, men det visade sig att polisen hade visat vittnet ett fotografi först och sedan pekat ut honom. Och till Lisbet Palme hade de sagt på förhand att det var en uteliggare eller lodis och visat en video för henne till hon var säker på att det var han. Jag trodde inte att polisen fick arbeta så. De var ute efter att sätta dit någon."

Han reagerade starkt på att polisen spanade på honom 1994-96

Ja, om han talade sanning så var han ju rädd att dras in i utredningen på godtyckliga grunder eftersom han sett hur PU behandlade VG och CP.

Det som vore mkt bra är om CA:s revolver kunde återfinnas och provskjutas. Även om inte han sköt Palme (vet ej givetvis) så kan den ändå vara av intresse. Det är inget bra med försvunna Magnumrevolvrar.
Citera
2020-01-22, 15:01
Medlem
ben-varfors avatar
Ruben Agnarsson för fram möjligheten att Schori och Elmér skulle
vara den duo av KGB-agenter som Frånstedt och Gordievskij nämnt.

http://www.inblick.se/nyheter/2017/10/19/elm%C3%A9r-utpekad-som-kgb-spion

En fråga blir då varför IB avslöjades om Elmér hade kontroll
över organisationen. Var inte IB det perfekta instrumentet?
Var Elmér oförmögen att styra IB tillräckligt effektivt?
Var IB-nätverken så svårstyrda att ett avslöjande var det
bästa alternativet? Var mötet med det svårstyrda SÄPO 1971
en del av en större manöver som misslyckades och ledde till
IB-affären?
Citera
2020-01-22, 15:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Skam till sägandes så har jag av någon anledning aldrig sett filmen "Sista kontraktet" med Mikael Persbrandt i huvudrollen och med Kjell Sundvall som regissör.

Filmen är baserad på en roman skriven av en okänd författare, pseudonymen John W Grow.

Inom kort kommer jag att se filmen och det blir mkt intressant. Vet att den är omtalad. Här lite mer fakta från Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Sista_kontraktet

Storyn i korthet enligt Wikipedia:

Roger Nyman (Persbrandt) är en engagerad och envis polis och tvåbarnsfar som i hemlighet värvas till Säkerhetspolisen där han får börja med att utreda ett rutinmässigt tips om en okänd person, som tagit sig in i Sverige under falskt namn. Rogers efterforskningar leder honom på spåren och det verkar som om personen har planer på att mörda Sveriges statsminister på uppdrag av en affärsman som ser ut att konspirera med någon icke angiven säkerhetstjänst i USA.

Min fråga med anledning av filmen Sista kontraktet är om någon i tråden har några tankar/tips om vem denne affärsman ska ha varit?

Jag vet att vi talar om fiktion men det är ändå intressant att se om det kan vara en person som förekommer i mina egna små utredningar av Palmemordet. Behöver inte betyda något annat än att andra personer än jag kommit till samma slutsats.

Någon som vet detta eller har någon teori om vem affärsmannen kan ha varit?

Jag är mest nyfiken vem som skrev boken filmen bygger på. Den är skriven under pseudonym och gavs ut på engelska. Mycket mystiska turer hur den ska vara översatt till engelska från svenska, och sen till svenska från engelska. Förmodligen för att dölja författaren identitet - författaren bör då vara känd svensk författare. Något svenskt original har aldrig setts till.
Citera
2020-01-22, 15:41
Medlem
Citat:
Okej, tack.

Det finns en annan nyligen avliden affärsman som var bosatt i London som pekades ut av sin svärdotter. Så vitt jag förstått avskydde han Palme och flyttade i början av 1980-talet hela koncernen utomlands pga av Palmes politik.

Detta sagt utan koppling till Bofors.

En spekulation, jag vet. Vad tror du om den?

Affärsmannen var skolad av nationalekonomen Sven Rydenfeldt och god vän med debattören Bertil Häggman, medlem i tankesmedjan Interdoc, inbjuden av Palmehataren Carl Armfelt.

Medlem i Interdoc var även Birger Hagård, WACL-ordförande när Palme mördades.

Återigen. Spekulationer utifrån ett nätverk som fanns vid tiden för Palmemordet. Vill bara höra dina tankar kring detta.

My thought on this:

"Medlem i Interdoc var även Birger Hagård, WACL-ordförande när Palme mördades.

Återigen. Spekulationer utifrån ett nätverk som fanns vid tiden för Palmemordet. Vill bara höra dina tankar kring detta."

Would be to review the "membership list" to see if there is any other "businessman" who also has an unregistered S&W.

I am aware of one, and I have first hand knowledge that he hated OP and that he had a S&W - is he on the list?
Citera
2020-01-22, 16:47
Medlem
Citat:
Vid ett nej på utlämnande av övervaknings - PM fick jag gruppens existens bekräftad. Men också svaret att det inte rörde sig om en mördargrupp.

Hmm, ett offentligt avförande från PU alltså? Det hör inte till vanligheterna... Måste tolkas som att dessa ska vara hörda och anses ha fullgott alibi för mordtillfället då? Hur länge sedan var detta?
Citera
2020-01-22, 17:05
Medlem
Citat:
EP är det knappast, det faller som du säger på sin orimlighet.

HR var mer av en profilerad Palmemotståndare, och tvingades väl som många andra vidta åtgärder pga löntagarfonderna.
Pekades ut av svärdottern som för övrigt inte verkar ha något annat att gå på än en andrahandsuppgift som är mycket vag.
För att man varit en stor motståndare till Palme innebär det ju inte automatiskt att man varit delaktig i finansieringen eller planeringen av mordet.
Däremot kan ju de pengar som kom Alf Enerström till del via donationer använts på ett sätt som ingen av givarna räknat med.

EP var skuldsatt upp över skorstenen, och i realiteten var han knappast så rik som det totala värdet på aktierna angav. Långt därifrån.
Bofors reella ägande låg därför till betydande del i andras händer.
Framför allt kreditgivarnas.
Citera
2020-01-22, 18:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tack själv för den intressanta artikeln om Olle Alsens förehavanden. Ännu en gång spär han på rykten med uppgifter som inte verkar bekräftade. Ibland får jag för mig att OA var den som med lämpliga pytsar fakta spädde Lars Krantz tilltagande paranoia.

Ja, Alsén var lite överallt och vidarebefordrade sedan det mesta till PU.
Och som du är inne på så verkar det som att han även vidarebefordrade små (väl valda?) mängder av information till Krantz och Anér som de spann loss på...

Utpekandet av AA är ju ett sådant exempel:
Där en Per A. från gymet pekade ut AA inför Alsén.
....frågan är vilken information Anér sedan fick från detta, men han drog kopplingen att AA
var Dekorimamannen som de finska flickorna såg. (Ett utpekande som han 2017, tog tillbaka efter att ha läst "En oväntad vändning )
De finska flickorna har aldrig pekat ut de finska flickorna..
Och även om jag inte sett något sådant skrivet av Alsén, så är jag övertygad om att han konfronterade även dom med en bild på AA. Och hade det blivit träff där, så hade vi garanterat fått höra om det.
Vi har inga uppgifter om att de finska flickorna kunnat peka ut någon alls(?)
Och det är otroligt att polisen inte kunnat finna personen med tanke på de utmärkta förutsättningarna kring uppgifterna som finska flickorna lämnade om mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in