2020-01-14, 13:09
Medlem
Finns det anledning att sätta likhetstecken mellan en övervakningsgrupp och en attentatetsgrupp? Jag tror inte det fanns någon attentatetsgrupp.
Citera
2020-01-14, 14:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Finns det anledning att sätta likhetstecken mellan en övervakningsgrupp och en attentatetsgrupp? Jag tror inte det fanns någon attentatetsgrupp.

Vid ett nej på utlämnande av övervaknings - PM fick jag gruppens existens bekräftad. Men också svaret att det inte rörde sig om en mördargrupp.
Citera
2020-01-14, 17:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, jag undrar som sagt varför han anger ett så otydligt signalement på GM som han såg.
Han är inte otydligt, som Inge Morelius, säger han att det inte var keps men mörk stickad mössa.

Mordplatsvittnena är inte alls överens om hur gammal gärningsmannen kan tänkas ha varit. Uppgifterna varierar kraftigt. Någon säger 25-30 år och andra säger 35-45 år.

Inge Morelius: "Det är svårt och säga, det törs jag inte svara på. På det avståndet, han kan ha varit mellan 25 - 45 år" (FUP 361)

Anna Hage: "han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring" (FUP 238)

GM:s kropp och sättet han rör sig på är konstigt, det är därför vittnen inte kan avgöra GM:s ålder.
Senast redigerad av 299792458 2020-01-14 kl. 17:22.
Citera
2020-01-14, 17:19
Medlem
Basfaktas avatar
Snöade in lite på det här med Grandmannens otidsenliga klädsel och den eventuella kopplingen till Östeuropa.

Den tyska/märkliga tyska/holländska som några vittnen i Gamla stan tyckte sig höra kan då vara den tyska som talades i östra Tyskland eller i de delar av andra östländer som hade/har en liten tysk befolkning. Råkar ha en tysk bekant och när han pratar "östtyska" förstår man att det är en dialekt som avviker tydligt mot högtyskan. Även i baltländerna finns det tysktalande personer.

Vittnet Mare R tyckte att WT-mannen hon såg på Västerlånggatan såg ut som en tysk/österrikare. Vittnet Jarl N talar om schweizertyska. Riksdagsvaktmästaren vittnade om att de tre männen nära Palmes bostad talade tyska. Vittnet på tunnelbanan som såg tre mystiska män angav tyska som språk. Sen har vi ju den mer osäkra Skelleftehamnsmannen.

Nästa fråga blir då förstås vilket eventuellt motiv exempelvis Stasi skulle ha till att mörda Palme? Bofors-vapnen var väl något DDR ville ha även i fortsättningen och Palme var ju den som godkänt exporten. Palmes DDR-vänlighet är omvittnad.

Vad hände med DDR-exporten efter Palmes död, stoppades den eller tog någon annan i s-toppen vid?

Om Stasi eller andra tyskar från Östeuropa sköt Palme så tycks det som att de sköt sig själva i foten om uttrycket tillåts.

Även om de fått veta att Palme var på väg att stoppa vapenexporten till DDR så bör de i så fall ha fått garantier för fortsatt DDR-export från Sverige? Hade Boforsledningen lovat fortsatt export?
Citera
2020-01-14, 17:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han är inte otydligt, som Inge Morelius, säger han att det inte var keps men mörk stickad mössa.

Mordplatsvittnena är inte alls överens om hur gammal gärningsmannen kan tänkas ha varit. Uppgifterna varierar kraftigt. Någon säger 25-30 år och andra säger 35-45 år.

Inge Morelius: "Det är svårt och säga, det törs jag inte svara på. På det avståndet, han kan ha varit mellan 25 - 45 år" (FUP 361)

Anna Hage: "han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring" (FUP 238)

GM:s kropp och sättet han rör sig på är konstigt, det är därför vittnen inte kan avgöra ålder.

Jo om du läser min sammanställning från förhören med JÅS ser du otydligheten. Mössan kunde exempelvis även vara barhuvad. Jackans längd osäker. GM:s längd, ålder och kroppsbyggnad osäker. Etc.
Citera
2020-01-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
En rad i Hages bok ser ut att berätta det.

Det har tagits upp i tråden:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Det är ju inte osannolikt att det rör sig om Maj W i det fallet, men eftersom hon inte nämnts vid namn kan vi bara tro.

Maj W är däremot omnämnd i ett annat sammanhang i boken, och då är det en kritik mot åklagaren som kallat Anders Björkman och inte Anna Hage som som ”såg mordet från första parkett”

Den artikeln av Maj W publicerades i DN 89 06 17.

Nu tror ju jag att detta med ”första parkett” är en sanning med modifikation.

Kallad blev hon ändå, men inte av åklagaren utan av försvaret.
Citera
2020-01-14, 17:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Går man igenom vittnesmål från Grand, Sveavägen,mordplats,flyktväg, så kan man ringa in en "halvlång mörkblå täckjacka av äldre modell". (några säger annat materiel, typ, poplin, tenson) Men i stora hela så kokar det nog ned till en täckjacka av äldre modell. En halvlång och mörkblå. En halvlång täckjacka kan förstås tas för en kortare rock i mörkret och på lite avstånd. En halvlång täckjacka kan fladdra.

Ja en "icke-bullig" tunnare täckjacka i rak modell som gick till mitten på låret/ i knähöjd. Troligen mörkblå. Stora sydda rutor. Fladdrade lite men inte mycket. Äldre modell. Vildmarksjacka, seglarjacka, sportjacka, tunnare tyg, Tensonjacka mm förekommer i vittnesmålen rörande Grandmannen, GM och den flyende mannen. Oklart förstås om det var samme man.

Men i GM:s fall landar även jag i äldre mörkblå täckjacksliknande längre jacka i tunnare tyg. Knähöjd/lårets mitt. Troligen inte kapuschong men kanske en högre krage. Huvudet "satt på axlarna".
Citera
2020-01-14, 18:32
Medlem
Hur kunde gm komma så nära OP att han kunde skjuta OP i ryggen på 30 centimeters avstånd?
Varför hann varken OP eller LP reagera?

LP säger ju att hon upplevde hotbilden mot OP ökat tiden strax före mordet.
Paret Palme visste att de saknade livvaktsskydd den kvällen.
De visste att det var löningshelg och mer människor i omlopp än vanliga dagar.

Var gm väldigt skicklig på att smyga sig fram utan att väcka uppmärksamhet?
Hade det före skottet förekommit någon kontakt mellan gm och paret Palme som gjorde att paret Palme inte upplevde personen som ett hot?
Var paret Palme bekanta på något sätt med personen och därför inte upplevde personen som något hot.

Varför var LP så motsträvig och satte upp olika villkor för sin medverkan?
Citera
2020-01-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vid ett nej på utlämnande av övervaknings - PM fick jag gruppens existens bekräftad. Men också svaret att det inte rörde sig om en mördargrupp.

Då tycker man att de bör ha blivit hörda åtminstone "off the record". Inte omöjligt att spaningarna är kända redan innan mordet, kan man tycka.
Citera
2020-01-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo det verkar ha gått ruskigt fort alltsammans, snabbare än vi nog kan föreställa oss när vi i efterhand sitter och betraktar skeendet sekund för sekund.

Det jag reagerar över när det gäller JÅS är att han är så anmärkningsvärt vag. Andra mordplatsvittnen försöker i alla fall beskriva saker mer ingående. Leif L pratar om "knegarjackan med de stora sydda rutorna", IM poängterar rockens raka modell och Gökboet-mössan, AB berättar ingående om den stickade mössan med den upprullade kanten, AD försöker beskriva huvudbonaden och rocken, någon talar väl om lågskor etc.

JÅS undviker närmast att vara distinkt på någon punkt utom när han säger att GM "kan ha varit en yngre person". På mig låter "yngre person" som 25-30 år men det får vi nog betrakta som felaktigt i relation till vittnesmålen totalt sett. Där är åldern snarare cirka 40 år.

I och med att förutsättningarna för mordplatsvittnena är så usla är det högst förståeligt att vissa av dem lämnar knapphändig information. Nästan så att man är benägen att ifrågasätta ett vittne ju mer det gräver fram i förhören som följer. Är det tjänstvillighet som styr?
Citera
2020-01-14, 19:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur kunde gm komma så nära OP att han kunde skjuta OP i ryggen på 30 centimeters avstånd?
Varför hann varken OP eller LP reagera?

LP säger ju att hon upplevde hotbilden mot OP ökat tiden strax före mordet.
Paret Palme visste att de saknade livvaktsskydd den kvällen.
De visste att det var löningshelg och mer människor i omlopp än vanliga dagar.

Var gm väldigt skicklig på att smyga sig fram utan att väcka uppmärksamhet?
Hade det före skottet förekommit någon kontakt mellan gm och paret Palme som gjorde att paret Palme inte upplevde personen som ett hot?
Var paret Palme bekanta på något sätt med personen och därför inte upplevde personen som något hot.

Varför var LP så motsträvig och satte upp olika villkor för sin medverkan?

Både Olof och Lisbeth reagerade när GM tog tag i Olofs axel och drog honom bakåt. Lisbeths uttalande om att skotten var det första hon reagerade på, är fel. I alla sina uttalanden distanserar Lisbeth, sig och Olof från GM.
Senast redigerad av 299792458 2020-01-14 kl. 19:03.
Citera
2020-01-14, 19:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Appropå klädsel.

Säg att GM skulle vara en man med viss jaktbakgrund. Denne ser Palme gå in på bion utan livvakter. Han har även sett Palme utan livvakter vid tidigare tillfälle, få svurit över att han inte hade revolvern med sig för svinet. Men NU kommer chansen, Palme måste ju ta sig hem igen.

GM tar sig hem och laddar revolvern. Vore det inte då logiskt tänka att man kanske ska ha lite förklädnad. Tar fram en gammal jacka han inte brukar använda, rotar fram någon gammal jägarhuvudbonad.

För några månader sedan när skribenter här letade huvudbonad som kunde se ut som Sherlock-mössa, gubbkeps och stickad mössa (och kanske även barhuvat) beroende på vinkel googlade jag jägarfoton från 60- och 70-tal. Det finns många konstiga som kan passa in.

Säg att YN såg GM på David Bagares gata. Den mannen håller på med en liten väska. Vad finns i väskan? Knappast vapnet. Är det huvudbonaden som tas av, byts eller tas på? Är det ens en väska? Det kanske är själva huvudbonaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in