2020-01-21, 21:43
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Oh herregud vilken cirkelargumentation.

Sandlådenivå: nähä det kan du va själv..
Snarare en tautologi än cirkelargumentation. De som skaffar sig en uppfattning i vetenskapliga frågor med utgångspunkt från politisk hemvist, måste naturligtvis vara av uppfattningen att de som har annan uppfattning är av annan politisk hemvist.

Så är dock inte fallet eftersom det finns en näst intill oändlig mängd hemvister där denna vetenskapliga fråga bör utvärderas utifrån en vetenskaplig grund och inte politisk ståndpunkt.
Citera
2020-01-21, 21:46
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Den största orsaken till varför folk sätter sig emot klimathysterin är framförallt ledarnas sätt att ordna den, dvs ökade skatter och påslag på länder som släpper ut minst utsläpp.

Asien, Afrika och Sydamerika är de som släpper ut mest av alla och ingen påtalar deras ansvar att minska deras utsläpp. Dessa länder kan oförhindrat fortsätta i samma bana.

Om klimathotet varit riktigt hade världens ledare prioriterat dessa länders påverkan istället för att hårdbeskatta lilla Sverige som knappt har något utsläpp.

En liten reflektion från min sida som nödvändigtvis inte är fakta.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-01-21, 21:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du bekräftar TS. Lars Bern på swebbtvs Youtubekanal. Det är väldigt svårt att avgöra om du gör en parodi på klimatförnekelse eller inte här.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poe%27s_law

Det är väldigt långt ifrån vad TS utgår ifrån, publicerad fackgranskad vetenskap. Du går hellre på Swebbtvs youtubevideos i tron om, vad det framstår som, att det skulle ha någon vetenskaplig relevans.

TS har helt rätt. Källor som klimatförnekare frekventerar är i regel just youtubevideos och förnekarbloggar. Vilket mycket riktigt tyder på att mycket få förnekare vet vad vetenskap är eller var den vetenskapliga litteraturen kan hittas.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, jag får naturligtvis en bättre bild av verkligheten om jag ignorerar 10 000-tals forskare och lyssnar på Swebbtv istället...
Hör du inte själv hur det där låter?

Bla bla bla.Jag kommer inte ens jaga länkar åt er, så lite betyder för mig. Ni kan fortsätta tro att världen går under om det "eviga" 10 år. Lars Bern är tillräckligt meriterad för att vara en auktoritet i klimatfrågan. Förr eller senare kommer ni inse att ni blivit förda bakom ljuset. Är ni så tondöva att ni inte ens känner hur vindarna blåser? [pun intended]
Citera
2020-01-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du bekräftar TS. Lars Bern på swebbtvs Youtubekanal. Det är väldigt svårt att avgöra om du gör en parodi på klimatförnekelse eller inte här.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poe%27s_law

Det är väldigt långt ifrån vad TS utgår ifrån, publicerad fackgranskad vetenskap. Du går hellre på Swebbtvs youtubevideos i tron om, vad det framstår som, att det skulle ha någon vetenskaplig relevans.

TS har helt rätt. Källor som klimatförnekare frekventerar är i regel just youtubevideos och förnekarbloggar. Vilket mycket riktigt tyder på att mycket få förnekare vet vad vetenskap är eller var den vetenskapliga litteraturen kan hittas.

RudyardKipling tror också på fullt allvar att judarna styr världen och ligger bakom t.ex. Sveriges invandringspolitik...
Citera
2020-01-21, 22:09
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorreborre
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00111-7

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/2019JA027307

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/2019JA026985

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL082442

https://public.wmo.int/en/media/news/statement-wmo-secretary-general-petteri-taalas

https://solarisheppa.geomar.de/cmip6

Jag kan ge dig hur mycket du vill.
Men om du leker med tanken att jag har rätt så lovar jag dig att om du på riktigt lägger ner kanske 3timmar på att sätta dig in i den aktuella informationen så kommer du bli en bättre människa.
Jag föreslår att du själv tar dig igenom dessa länkar. Ingen av dem stödjer dina uttalanden.

Från wmo - länken:
Citat:
We have seen recording-breaking temperatures and greenhouse gas concentrations, the smallest amount of sea ice in the Arctic, melting mountain glaciers and rising sea levels.

It is highly important that we rein in greenhouse gas emissions, notably from energy production, industry and transport. This is critical if we are to mitigate climate change and meet the targets set out in the*Paris Agreement on climate change.

To stop a global temperature increase of more than 2 degrees Celsius above pre-industrial levels, the level of ambition needs to be tripled. And to limit the increase to 1.5 degrees, it needs to be multiplied by five.

Din sista länk handlar om CMIP6, där klimatkänsligheten för koldioxidfördubbling är högre (än tidigare CMIP5) och inte lägre pga, som du hävdade, partiklar från solen.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2019GL085782
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-01-21 kl. 22:13.
Citera
2020-01-21, 22:09
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bla bla bla.Jag kommer inte ens jaga länkar åt er, så lite betyder för mig. Ni kan fortsätta tro att världen går under om det "eviga" 10 år. Lars Bern är tillräckligt meriterad för att vara en auktoritet i klimatfrågan. Förr eller senare kommer ni inse att ni blivit förda bakom ljuset. Är ni så tondöva att ni inte ens känner hur vindarna blåser? [pun intended]

Jag har inget behov av att betyda något för dig, har inte nämnt några "10 år" och vad gäller blåsande vindar så är jag stolt delägare av ett vindkraftverk.
Lars Bern?
Pft!
Citera
2020-01-21, 22:10
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Då kan du kanske länka till en (1) vetenskaplig artikel som Bern fått publicerad inom relevant område för klimatet?
Citera
2020-01-21, 22:12
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
RudyardKipling tror också på fullt allvar att judarna styr världen och ligger bakom t.ex. Sveriges invandringspolitik...
Förvånar mig inte. Ser förmodligen sig själv som den intellektuella eliten också, som tänker själv och stoltserar med att han inte är politisk korrekt. Det brukar vara den typen av människor, dessa förnekare. Idioter.
Citera
2020-01-21, 22:51
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Det är sättet du skriver på. Men svara gärna på mina frågor i trådstarten. Hur förhåller du dig till peer review-processen och replikerbarhet? Och hur avgör du vilka tidskrifter som är pålitliga?

Peer-review-processen är rena tramset. Har själv varit s.k. referee för vetenskapliga tidskrifter (varav en var den tyngsta inom visst forskningsfält). En hel del av det som publiceras är rena nyset (vilket de flesta forskare också förstår).

Däremot så väger repeterbarheten mycket-mycket tungt för att kunna fastställa kunskap.

Vad "replikerbarhet" är det vet jag inte.

De flesta klimatförnekare är ungefär som Göran Lambertz som med det egna huvudet räknat ut att det är "över 99 procents sannolikhet för Quicks skuld". (Har för mig att Lambertz först kom fram till en sannolikhet på omkring 160 procent, men tonade sedan ner den saken efter viss kritik.) http://goranlambertz.se/articles/svar-pa-oisin-cantwells-angrepp-den-13-mars-2017/
Citera
2020-01-21, 23:11
Avstängd
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
För att ge ett enkelt svar på dina frågor:
Nej.

Även om 9999 av 10000 forskare lägger fram fakta så väljer förnekarna att lyssna på den siste som väljer att lägga fram en.....avvikande teori.
De tar bara till sig den information som de vill höra och som passar deras världsbild.
Dessa människor har alltid funnits, men min uppfattning är att de har ökat i antal de senaste årtiondena.
Tyvärr.
"De tar bara till sig den information som de vill höra och som passar deras världsbild". Du manifisterar alltså ett dömmande direkt från start?
Jaha...en klassisk globalist gör alltså den slutsatsen..?? "
Själv läser jag en hel del om jordens klimat bara av den anledningen att det är en av många ämnen jag tycker är intressant.
En första fråga till dej:
Hur förklarar du att det för ca 11000 år sedan var istid i Norden vilket bidrog till att det inte gick att leva här?
Citera
2020-01-21, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Med tanke på ditt svar så antar jag att du inte är speciellt insatt i hur forskning bedrivs.

Man får anslag om man kan bevisa mänsklig påverkan..
vad vill alla forskare ha? Jo pengar och nåt att göra
Tro fan att dom forskar om mänsklig påverkan.

Och det är egentligen rätt idiotiskt.
Mr arrhenius visste redan under sent 1800.tal att co2 har påverkan.

Så vi har det naturliga utsläppet av co2.
Och sen har vi det som kommer av att bränna fossilt bränsle. Eller ja Andas ut.

Sen tycker jag klimatförnekare är det dummaste ordet någonsin.. 7,3 gånger värre än hen
Finns väl inte en jävel som förnekar att vi har ett klimat haha.
Citera
2020-01-22, 01:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Problemet är att dagens klimatforskning med ökande temperaturer i fokus är baserade på modeller som inte är tillförlitliga. Ofta visar de minst x 2 av vad som senare uppmäts, vilket man kan se bara 10 år tillbaka. Det blev inte alls så varmt som modellerna trodde.

Sedan är satellitmätningar såklart mer tillförlitliga men ändå används fortfarande i första hand markmätningar gällande temperaturer.

Klimatalarmismen som vetenskapsfält är ideologiskt bunden, därav måste den strömlinjeformas åsiktsmässigt och får ej kritiseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in