2020-01-21, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Sveriges armé består inte av 12-åringar som du

Jag är inte 12 år gammal, däremot tycker jag att lättare vapen är något som är bättre att använda i krig, om dom är lika effektiva som det tyngre vapnet så varför inte?
Citera
2020-01-21, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Har inte nationella insatstyrkan det vapnet?

Colt har nyligen lanserat nya versioner av det vapnet, och jag antar att nationella insatsstyrkan har köpt in vissa av dom därefter:

https://cornucopia.cornubot.se/2016/11/mop-nytt-ny-m4-baserad-automatkarbin.html
Citera
2020-01-21, 18:48
Medlem
Det är inte aktuellt att ersätta AK5 med ett vapen utvecklat på 1950-talet, nej.

USA är i full färd med att byta vapensystem från 5,56mm till 6,8mm. Det USA väljer lär bli NATO-standard, så vi bör ta rygg på dem i så fall och välja samma.
Citera
2020-01-21, 18:52
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Haha shit.. du har Inte många rätt ..
Nej ar15 varianter är inte "bannat" någonstans i usa, och de skjuter en kaliber som inte ens är designat för att döda , utan designat för att skada mere og döda mindre , av skäl som du antagligen inte ens fattar om man förklarar dom för dig..
Där är ungefär 1 kilo skillnad i vikt på en ak5 o en m4 , klarar du inte av det skall du inte va soldat
De dödar/skader exakt lika lätt och skjuter exakt samma ammunition , samma magasinkapacitet osv

Ak5 är billigare än en colt m4 , en ak5 kostar försvarsmakten ca 4000kr , en colt m4 till LEAF kunder kostar nog mer

En colt ar15 är ett semiautomatiskt vapen och därmed ointressant för försvaret
Med att skada så är vi ju även inne på det gamla beprövade att kan man bara skadestjuta en soldat så måste det avsättas 2 soldater som bär ut den sårade ut ur slagfältet och görs det 10 eller 100 gånger om dagen så går det ju åt mer manskap.
Citera
2020-01-21, 19:29
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
Varför köper inte Sveriges militär in Colt M4 Carbine vapen från USA? Dom är lättare att hantera än dom sverige har för tillfället, och lättare att döda med.

Är det på grund av att USA inte vill sälja eller är det sverige som inte har råd? Vår militär borde utrustas med bättre vapen, och dom vapnen är väldigt bra.

Frågeställning:

Behöver sverige köpa in Colt M4 Carbine vapen till militären eller är det bara onödigt?

Jag tycker att dom borde köpa två par nya trosor till alla istället. Bättre investering.

Är du anställd inom försvaret? Undrar eftersom du verkar vara både analfabet och efterbliven.
Senast redigerad av Krocketklubba 2020-01-21 kl. 19:32.
Citera
2020-01-21, 19:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Han stephen paddock i USA använde sig av det vapnet, och det är väldigt effektivt vapen.

Mattias Flink dödade 7 personer i falun med en AK5, han var full som ett vårdike, rent psykospackad, under processen, hade han haft fler mål hade han dödat fler.

Det var en skicklig polis, som själv påstår att gud styrde hans handlingar och att gud dessutom styrde kulan i dess bana, som hindrade Flink från att döda fler.

AK5, med varianter, är specialkonstruerad för svenska förhållanden, bland annat är den stadig som fan och ska tåla kyla och snö bättre än många andra automatkarbiner.
Citera
2020-01-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ak5C är inget bra vapen, Colt Ar15 som diskussionen handlar om är mycket bättre och enklare att bära, men jag antar att Sverige inte vill ta dom vägarna än.

Hur kunde stephen paddock döda så många med just det vapnet då? Den väger ingenting heller jämfört med AK5:an.

Paddock sköt in i en massa, till och med du (antar att du är ca. 12 år gammal) skulle kunna döda med vilket vapen som helst då, du är inte påläst läs mer och kom tillbaka
Citera
2020-01-21, 19:49
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Sen undrar jag ärligt talat om en kaliber mellan 5,56 och 7,62 skulle ge så enormt mycket högre prestanda att det skulle försvara den ökade kostnaden?

Det handlar väl mer om logistik? En (1) mellankaliber som klarar av de olika användningsområdena som automateld i en AK och i prickskyttarnas vapen kanske vi har underkalibrig ammo. Samt understödsvapen som har kräm även på långa håll.
Citera
2020-01-21, 19:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Varför köper inte Sveriges militär in Colt M4 Carbine vapen från USA? Dom är lättare att hantera än dom sverige har för tillfället, och lättare att döda med.

Är det på grund av att USA inte vill sälja eller är det sverige som inte har råd? Vår militär borde utrustas med bättre vapen, och dom vapnen är väldigt bra.

Frågeställning:

Behöver sverige köpa in Colt M4 Carbine vapen till militären eller är det bara onödigt?
Det är bra onödigt. Nio av tio befattningar skulle klara sig utmärkt med Ag 42!
Citera
2020-01-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
AK5, med varianter, är specialkonstruerad för svenska förhållanden, bland annat är den stadig som fan och ska tåla kyla och snö bättre än många andra automatkarbiner.
Ak5a är i och för sig ett ganska odugligt vapen, och C-varianten gillade jag inte alls den enda gång jag skjutit med den.

Men någon större skillnad på landets försvarsförmåga gör det inte. Å andra sidan är det inte någon jättekostnad att byta ut vapnet. I synnerhet inte om man nöjer sig med att byta på de förband som mest skulle vinna på det. Alltså typ lätt infanteri som måste bära all skit de har med sig.
Citera
2020-01-21, 20:17
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Har inte nationella insatstyrkan det vapnet?

Citat:
Colt har nyligen lanserat nya versioner av det vapnet, och jag antar att nationella insatsstyrkan har köpt in vissa av dom därefter:

https://cornucopia.cornubot.se/2016/11/mop-nytt-ny-m4-baserad-automatkarbin.html

Nej, nej, nej. Det är inte Colt och det är inte en M4. Tillverkaren är LWRC International, och den har fundamentala skillnader i mekanismen.

Det är som att säga att en Volvo PV och en XC90 T8 är samma bil, "det är ju en Volvo - en sån som polisen använder".

Det finns massvis olika tillverkare av AR-derivat - här har du några exempel på tillverkare/modeller som inte heller är Colt M4 Carbine - även om de för en tolvåring som hetsrunkat till COD och CS:GO och tror att AWP och Desert Eagle är världens bästa "snajpervapen" - kan tyckas se likadana ut på bilder.

Barrett REC7
Bushmaster XM-15
Carbon 15
Daniel Defense DDM4
DPMS Panther Arms Tactical Rifle
Heckler & Koch MR556
Lewis Machine & Tool Company CQB16
LWRC International IC series
Mossberg MMR Tactical
Olympic Arms K series
Palmetto State Armory
Patriot Ordnance Factory rifles and carbines
Remington R5 RGP
Rock River Arms LAR-15
Ruger SR-556
Savage Arms MSR-15
SIG Sauer SIG516
SIG Sauer SIGM400
Smith & Wesson M&P15
Stag Arms STAG-15
Taurus T4SA
Wilson Combat Tactical Rifle
Senast redigerad av frange 2020-01-21 kl. 20:21.
Citera
2020-01-21, 20:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Ak5a är i och för sig ett ganska odugligt vapen, och C-varianten gillade jag inte alls den enda gång jag skjutit med den.

Men någon större skillnad på landets försvarsförmåga gör det inte. Å andra sidan är det inte någon jättekostnad att byta ut vapnet. I synnerhet inte om man nöjer sig med att byta på de förband som mest skulle vinna på det. Alltså typ lätt infanteri som måste bära all skit de har med sig.

Jag har inget emot AK5 C eller D för den delen heller. C är väl lite tung, men det finns fördelar med det också, den går ju faktisk rätt skapligt att skjuta automateld med. AK5A är jag grundutbildad på och jag tycker den duger.

Jag har bara skjutit nåt magasin vardera med G36, M16, AK47, så huruvida AK5 är en duglig bössa är ju lite av en bjälke i mitt öga, jag har inte provat så mycket annat för att kunna uttala mig.

För all del, byt gärna ut till nåt modernare vapen efter hand, men låt det ha samma ammunition och magasin som AK5 för då blir det en mjuk snygg övergång tills alla har samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in