2020-01-20, 20:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Din bostad ökar ju inte i pris om alla andras bostäder sjunker i pris bara för att du lyckas betala ränta med din kapitalinkomst.

Sluta rök svampar, ingen har påstått detta.
2020-01-20, 20:33
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Återigen gör du samma fel, du kan inte jämföra en vanlig konsult som jobbar åt typ Tieto eller ÅF som fakturerar 850sek/h med erfarna management konsulter och systemarkitekter, dessa kan fakturera 1600kr/h utan problem och står nästan aldrig utan uppdrag. Dessa jobbar heller inga 40h i veckan, de flesta fakturerar minst 60h.

Subprime-krisen så var det en liten andel dåliga lån som gav tsunami-vågor i hela den finansiella infrastrukturen.

Så jag förstår inte varför du väljer att kolla på den övre kvartilen som det går bra för. Ärligt talat. "Ekonomiska grundkunskaper"
2020-01-20, 20:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är du senil. Mitt kapital och kapitalinkomster påverkar i mycket hög utsträckning min förmåga att köpa en bostad men det styrs inte av landets bytesbalans. Du är helt snurrig.
Nu ser jag att du jiddrar. Svensken i gemen har inte särskilt stora kapitalinkomster
Citat:
https://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/statistikochhistorik/skattpakapital/fysiskapersonerskapitalinkomster.4.3152d9ac158968e b8fd2940.html
Överskott kapital 89195 kr
Underskott kapital 14491 kr
Källa: Uppgifterna kommer från Skatteverkets underlag från inkomstbeskattningen
Senast uppdaterat: 2019-12-19
Om medelsvensken sparar alla kapitalvinster under 10 år så får han loss 750.000 kr. I medel. Skulle tro att miljardärerna får det mesta. Oavsett så räcker det bara till handpenningen på en 5:a. Med 10 års sparande.
2020-01-20, 20:34
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Subprime-krisen så var det en liten andel dåliga lån som gav tsunami-vågor i hela den finansiella infrastrukturen.

Så jag förstår inte varför du väljer att kolla på den övre kvartilen som det går bra för. Ärligt talat. "Ekonomiska grundkunskaper"

Vilken kvartil bör man kolla på om man ska avgöra vad som är rimligt pris för bostäder där de säg 5% rikaste bor?
2020-01-20, 20:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Och du tog inte ens med kapitalet eller kapitalinkomsterna som folk har. Du beaktade inte heller att vi bor väldigt stort i Sverige så att kvadratmeterpriserna kan dra iväg kraftigt om vi bara går ner till mer normal nivå. Du tog heller inte med den ökande otryggheten i samhället som gör att folk vill betala mer för ett tryggare boende, bara för att peka på några faktorer som du helt missade.
Precis som du inte tog med de faktorer som jag tittat på...
2020-01-20, 20:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu ser jag att du jiddrar. Svensken i gemen har inte särskilt stora kapitalinkomster

Om medelsvensken sparar alla kapitalvinster under 10 år så får han loss 750.000 kr. I medel. Skulle tro att miljardärerna får det mesta. Oavsett så räcker det bara till handpenningen på en 5:a. Med 10 års sparande.

När vi pratar om bostäderna i det högre prissegmentet duger det inte med att kolla på genomsnitt det förstår du väl?
2020-01-20, 20:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Återigen gör du samma fel, du kan inte jämföra en vanlig konsult som jobbar åt typ Tieto eller ÅF som fakturerar 850sek/h med erfarna management konsulter och systemarkitekter, dessa kan fakturera 1600kr/h utan problem och står nästan aldrig utan uppdrag. Dessa jobbar heller inga 40h i veckan, de flesta fakturerar minst 60h.
Nu pratar vi om en elit på kanske 10.000 eller så i hela Sverige, varav de flesta bor i Stockholm och Göteborg. När jag skrev "på 1960-talet betalade man av sin Danderyds-villa på 15 år" så gällde det lärare, sjuksköterskor, affärsägare osv.
2020-01-20, 20:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Precis som du inte tog med de faktorer som jag tittat på...

Jag utgår från marknadens bedömning efter den tar med allt.
2020-01-20, 20:38
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Sluta rök svampar, ingen har påstått detta.
du påstod att det var korkat att bortse från kapitalinkomster för att avgöra gemene mans förmåga att betala på lån.

Jag påpekade att det visst inte är så korkat eftersom bytesbalansen för landet som helhet sjunker ner mot 0. Där enstaka individers värde på dennes tillgångar är beroende av hur det går för resten av marknaden. Individens förmåga att betala lån med kapitalinkomst har ju ingen direkt påverkan på marknaden som helhet.

Nationalekonomi kompis. "Ekonomiska grundkunskaper". Kanske dags ni börjar leverera.
2020-01-20, 20:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
När vi pratar om bostäderna i det högre prissegmentet duger det inte med att kolla på genomsnitt det förstår du väl?
Jag pratar om den genomsnittliga lägenheten i Stockholms innerstad. Möjligen kan man också prata om den genomsnittliga lägenheten i hela Sverige. Att plötsligt säga "jag pratar om det högre prissegmentet" känns som halmgubbe. Vad är det, Östermalmslägenheter på 20 mkr? De lever ett eget liv, finns bara en handfull sådana som säljs per år. Det såldes bara 10 villor och lägenheter över 10mkr i Lund 2019 t.ex.
2020-01-20, 20:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag pratar om den genomsnittliga lägenheten i Stockholms innerstad. Möjligen kan man också prata om den genomsnittliga lägenheten i hela Sverige. Att plötsligt säga "jag pratar om det högre prissegmentet" känns som halmgubbe. Vad är det, Östermalmslägenheter på 20 mkr? De lever ett eget liv, finns bara en handfull sådana som säljs per år. Det såldes bara 10 villor och lägenheter över 10mkr i Lund 2019 t.ex.

Ja om du fokuserar på Stockholm som tillhör det högre prissegmentet kan du förstås inte utgå från genomsnitt för inkomst eller kapital.
2020-01-20, 20:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag utgår från marknadens bedömning efter den tar med allt.
Marknadens bedömning har gett dagens priser. Men vi diskuterar en bubbla, dvs försöker förutspå morgondagens priser. Du kan inte ta hjälp av marknaden för att förutspå framtiden. Bubblan sprack t.ex i USA 2008 fast det sades vara omöjligt, i Danmark 2010.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in