Citat:
Ursprungligen postat av
leifhooker
Jag har forskat själv och har arbetar mycket med data in och ut som du säger. Jobbat i labb tre år.
Kan du visa mig en klipp där Greta pratar om datan? Eller när Greta pratar som "forskare" eller med en forskare överhuvudtaget.
Konstigt. Allt jag har sett hittills var som att ALLA pratade med en mindre begåvad lågstadie-elev som har missat en hel del i skolan. Men jag kan ha fel och missat något. Visa gärna nånting där man ser Greta "prata som en forskare"
Det var professor Johan Rockström som nyligen sa i en intervju, att det kändes som att tala med en yngre forskare, när han talade med Greta. Greta själv har sagt, att hon vill ogärna visa allt som hon kan offentligt, och sa att hon är rädd för, att hon då ska ses som konstig!
Jag misstänker att hon som vissa andra verkligt begåvade barn även blev anklagad av olämpliga lärare för att fuska, när hon bara visade sina mycket goda kunskaper. Det kan också handla om att Greta är rädd för att börja skildras som ett underbarn, och då få svårare att väcka förtroende, särskilt hos de unga.
Vet att det finns verkligt mattebegåvade unga, som ändå tvekar över att bli matematiker, för att de är rädda att då inte bli riktigt respekterade i samhället och då bli betraktade som nördar.
Överbegåvade barn blir också ofta retade av jämnåriga för att tala på ett vuxet sätt, när de använder många avancerade uttryck! Detta problem hade säkert Greta också. Hon har sagt att hon blev svårt mobbad i skolan.
Jag vet att Greta kan tala mycket avancerat, men jag vet också att hon ogärna vill visa det offentligt. Hur kan vi göra Greta mera trygg!?
P S Professor Johan Rockström är en av Gretas mera officiella rådgivare. Greta har också inofficiella rådgivare.