2020-01-20, 15:33
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tippar att professorn var Johan Rockström...

Det jag har sett av Johan Rockström är inte vidare bra. Väljer ut data och pratar mestadels om saker inom områden som han har endast baskunskaper om. Hans forskning inom "klimatologi" är obefintligt. De flesta väljer honom för att bara presentera just vad de vill höra.

Undrar vad de pratade om? Hur man vattnar blommor effektivast?
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-20 kl. 15:35.
2020-01-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leifhooker
Jag har forskat själv och har arbetar mycket med data in och ut som du säger. Jobbat i labb tre år.
Kan du visa mig en klipp där Greta pratar om datan? Eller när Greta pratar som "forskare" eller med en forskare överhuvudtaget.

Konstigt. Allt jag har sett hittills var som att ALLA pratade med en mindre begåvad lågstadie-elev som har missat en hel del i skolan. Men jag kan ha fel och missat något. Visa gärna nånting där man ser Greta "prata som en forskare" Visa något där man ser hur klok Greta är!

Precis,jag har en 30-årig forskarkarriär bakom mig och har ännu inte sett något i Gretas tal eller uttalanden som tyder på att hon talar som en insatt forskare.
2020-01-20, 15:44
Medlem
Citat:
Jag har forskat själv och har arbetar mycket med data in och ut som du säger. Jobbat i labb tre år.
Kan du visa mig en klipp där Greta pratar om datan? Eller när Greta pratar som "forskare" eller med en forskare överhuvudtaget.

Konstigt. Allt jag har sett hittills var som att ALLA pratade med en mindre begåvad lågstadie-elev som har missat en hel del i skolan. Men jag kan ha fel och missat något. Visa gärna nånting där man ser Greta "prata som en forskare"
Det var professor Johan Rockström som nyligen sa i en intervju, att det kändes som att tala med en yngre forskare, när han talade med Greta. Greta själv har sagt, att hon vill ogärna visa allt som hon kan offentligt, och sa att hon är rädd för, att hon då ska ses som konstig!

Jag misstänker att hon som vissa andra verkligt begåvade barn även blev anklagad av olämpliga lärare för att fuska, när hon bara visade sina mycket goda kunskaper. Det kan också handla om att Greta är rädd för att börja skildras som ett underbarn, och då få svårare att väcka förtroende, särskilt hos de unga.

Vet att det finns verkligt mattebegåvade unga, som ändå tvekar över att bli matematiker, för att de är rädda att då inte bli riktigt respekterade i samhället och då bli betraktade som nördar.

Överbegåvade barn blir också ofta retade av jämnåriga för att tala på ett vuxet sätt, när de använder många avancerade uttryck! Detta problem hade säkert Greta också. Hon har sagt att hon blev svårt mobbad i skolan.

Jag vet att Greta kan tala mycket avancerat, men jag vet också att hon ogärna vill visa det offentligt. Hur kan vi göra Greta mera trygg!?

P S Professor Johan Rockström är en av Gretas mera officiella rådgivare. Greta har också inofficiella rådgivare.
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-20 kl. 15:47.
2020-01-20, 15:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Gretas stora problem är just detta. Innan hon funderar på en nationell och/eller internationell politisk karriär, behöver hon få en bättre hälsa!

-Nu får hon som hon själv säger, en extrem uppmärksamhet från massmedia, men priset för detta är att hon får lite tid och energi över, för att tänka på sig själv och få en bättre hälsa.

Greta fick ju någon sorts krampanfall i Italien under en stor klimatdemonstration, vilket man till exempel kan få om man har väldigt lågt blodsocker! Är rädd för att hon varken hunnit äta frukost eller lunch den dagen på grund av alla intervjuer. Greta får ofta jäkta från det ena mötet till det andra mötet, och säger själv att hon har ofta svårt att förstå hur hon egentligen orkar.

Vad Greta dock inte gärna vill tala om är, att även om man är mycket ung, får kroppen efter ett tag betala ett pris för det höga varvtalet.

Positiv stress som Greta har av stimulerande och intressanta arbetsuppgifter, är på sätt och vis värre än negativ stress av icke engagerande arbetsuppgifter, för då märker man oftast först betydligt senare att man är utmattad.

Unga har oftast betydligt mer energi än vuxna, men när de väl blir trötta, blir de trötta snabbt!
Hopades att hon skulle ta det lugnare och ta hand om sig själv, första halvan av året.
Som du säger, är det nog svårare att hejda sig om man brinner för det man gör.
Hon är bara 17 år, hinner även om hon saktar ned.
Vad som dock är bråttom, är att äta så pass mycket att tillväxten inte hotas, snart är det för sent.
Var också någon, kanske du, som skrev att hon tog väl hand om det lilla barnet under senaste seglingen, synd att förneka sig föräldraskap då.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-01-20 kl. 15:57.
2020-01-20, 15:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Varför skäller alarmisterna egentligen?

Bara att kolla IPPC:s tidigare modeller och simuleringar. Ingenting stämmer. temperaturen stiger inte. De bara ändrar. nu de 5 senaste åren varmaste hittills. eller senaste dekaden.

Hur många år utan rekordvärme räcker det för att lugna ner Panik-Greta tro?

1. Modellerna har varit påfallande exakta, enligt en färsk undersökning som publicerades nyligen:

2. Och den globala medeltemperaturen stiger hela tiden:

Förra året var det varmaste år som uppmätts i Europa. Och det näst varmaste år som uppmäts på hela jorden. Fast man måste naturligtvis titta på minst 5-års perioder för att se tendensen tydligt, och då ser man att den globala medeltemperaturen har stigit oavbrutet sedan mitten på 60-talet.

Så Greta behövs mer än någonsin. Helt klart så pågår det saker med klimatet. Greta är helt rätt ute i tiden.

Och i Davos har de förstått hur viktig Greta är. Hon kommer att ha en nyckelroll där:

Citat:
Greta Thunberg har nyckelroll i Davos – här är tungviktarna som deltar

Donald Trump kommer, prins Daniel och finansminister Magdalena Andersson likaså. Men framför allt kommer klimataktivisten Greta Thunberg, som i år när Världsekonomiskt forum i Davos fyller 50 år spelar en nyckelroll.

Av organisatörernas hemsida att döma rankar de högre att Greta Thunberg kommer än att den amerikanska presidenten gör det, artiklar om och bilder på henne har legat i topp i veckor – och gör det fortfarande. Hon får också sällskap i Davos av flera andra tonåriga aktivister, klimathjältar kallas de.

https://www.di.se/nyheter/greta-thunberg-har-nyckelroll-i-davos-har-ar-tungviktarna-som-deltar/

2019 var året då klimatproblemen uppmärksammades på riktigt (mycket tack vare Greta). Vi får hoppas att 2020 blir året då man börja vidta riktiga åtgärder.

Om lite över ett halvår börjar Greta skolan igen. Jag hoppas hon hinner med allt hon ska göra innan dess. Sedan kommer studier att ta upp mycket av hennes tid.
Senast redigerad av -Info- 2020-01-20 kl. 16:18.
2020-01-20, 16:06
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Precis,jag har en 30-årig forskarkarriär bakom mig och har ännu inte sett något i Gretas tal eller uttalanden som tyder på att hon talar som en insatt forskare.

Det är precis det motsatta jo! Man kan krossa nästan alla hans "klimat"-propaganda hur lätt som helst. I forskarvärlden skulle han bli endast utskrattad!

Då förstår du detta med - ROCKSTRÖM ÄR FULL AV SKIT! -BEVIS!

Citat:
Det var professor Johan Rockström som nyligen sa i en intervju, att det kändes som att tala med en yngre forskare, när han talade med Greta. P S Professor Johan Rockström är en av Gretas mera officiella rådgivare. Greta har också inofficiella rådgivare.

Rockström stryker vi. Ge en klipp med Greta det klokaste hon analyserar/säger.
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-20 kl. 16:16.
2020-01-20, 16:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tippar att professorn var Johan Rockström...
Citat:
Det var professor Johan Rockström som nyligen sa i en intervju, att det kändes som att tala med en yngre forskare, när han talade med Greta. Greta själv har sagt, att hon vill ogärna visa allt som hon kan offentligt, och sa att hon är rädd för, att hon då ska ses som konstig!

Professor Kevin Anderson sa något liknande också:

Citat:
In conversations with her, he (Kevin Anderson) often had the impression that he was talking to a younger research colleague, not a teenager. Greta manages to summarize tons of information into concise, simple, honest messages. In doing so, she takes no account of the sensitivities of interest groups or politicians. "Greta doesn't care what others think of her.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Kevin Anderson (born 28 June 1962) is Professor of Energy and Climate Change, holding a joint chair in the School of Engineering at the University of Manchester (UK) and in Centre for Sustainability and the Environment (CEMUS) at Uppsala University (Sweden).
2020-01-20, 16:19
Medlem
leifhookers avatar

ROCKSTRÖMS PROPAGANDA -DET HAR VARIT VARMARE - mycket varmare!

Vi existerar endast tack vare den varma period som vi befinner oss i. Utan den skulle neandertalarna dominera istället! Att temperaturen stiger 1grad/100år, havet stiger 3cm/10år -> INGEN PANIK ALLS! Och för 25.000 år sedan var det 8-9 grader kallare!!

De vet det, men de målar upp som om det ska hända om 12 år. (så som de unga uppfattar det)

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

som sagt, visa det klokaste när Greta pratar...helst debatterar!
Hon ska ju ha en nyckelroll i Davos! +så många tidningar som skriver om henne!
Snälla visa nåt!!! HON ÄR JU FÖR HELVETE ÅRETS PERSON!!! Jag vill veta varför!! VISA!
Eller ljuger de för att Greta måste vara en ikon????
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-20 kl. 16:42.
2020-01-20, 16:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja det är nog Kevin som menas i fallet.
2020-01-20, 16:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

ROCKSTRÖMS PROPAGANDA -DET HAR VARIT VARMARE - mycket varmare!

Vi existerar endast tack vare den varma period som vi befinner oss i. Utan den skulle neandertalarna dominera istället! Att temperaturen stiger 1grad/100år, havet stiger 3cm/10år -> INGEN PANIK ALLS! Och för 25.000 år sedan var det 8-9 grader kallare!!

De vet det, men de målar upp som om det ska hända om 12 år. (så som de unga förstår)

som sagt, visa det klokaste när Greta pratar...helst debatterar!
Hon ska ju ha en nyckelroll i Davos! Inte kan det vara så många tidningar skriver om henne!
Snälla visa nåt!!! HON ÄR JU FÖR HELVETE ÅRETS PERSON!!! Jag vill veta varför!! VISA!
Eller ljuger de för att Greta måste vara en ikon????
Man får tacka för dina genomtänkta inlägg, man får en flashback till hemsnickrade rättshaveristiska konspirationshemsidor från internets begynnelse, lila bakgrund och gul text med Caps lock. Tack.

Greta verkar vara sjuk. Dagens program med Unite behind the science har ställts in.
Hoppas det inte är nåt allvarligt och att hon kryar på sig snart.
Hon bör vara försiktig med mat som hon stoppar i sig, vem som lagat den och så.
På den nivån hon lever nu så är det nog lika bra att köra ett Arafatupplägg på säkerheten.
Trump kan hitta på nåt för och jävlas med henne. Better safe than sorry.
2020-01-20, 16:46
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Man får tacka för dina genomtänkta inlägg, man får en flashback till hemsnickrade rättshaveristiska konspirationshemsidor från internets begynnelse, lila bakgrund och gul text med Caps lock. Tack.

Greta verkar vara sjuk.

Konspiration? Det är ju 100% fakta. Det är bara att motbevisa då! Ring Rockström...eller "A+Greta"

Rockström är ändå professor medan Panik-Greta är ett skämt. Hon har inte gjort ett skit, utan bara gjort korta dramatiska teaterpjäser några gånger och börjat hota mer och mer.

Panik-Greta är sjuk men om 12h är hon tydligen frisk. Och tänk att hon ifjol tältade i Davos när det var -18C! samt klarade sig över Atlanten 2gg. Kanske hon är rädd att prata med riktiga forskare eller rädd att skämma bort sig???

Kanon! Nu när Panik-Greta kommer åter att repetera samma skit utan att säga nånting klokt...bara att förklara bort med att hon är sjuk.
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-20 kl. 16:57.
2020-01-20, 16:54
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Gretas stora problem är just detta. Innan hon funderar på en nationell och/eller internationell politisk karriär, behöver hon få en bättre hälsa!

-Nu får hon som hon själv säger, en extrem uppmärksamhet från massmedia, men priset för detta är att hon får lite tid och energi över, för att tänka på sig själv och få en bättre hälsa.

Greta fick ju någon sorts krampanfall i Italien under en stor klimatdemonstration, vilket man till exempel kan få om man har väldigt lågt blodsocker! Är rädd för att hon varken hunnit äta frukost eller lunch den dagen på grund av alla intervjuer. Greta får ofta jäkta från det ena mötet till det andra mötet, och säger själv att hon har ofta svårt att förstå hur hon egentligen orkar.

Vad Greta dock inte gärna vill tala om är, att även om man är mycket ung, får kroppen efter ett tag betala ett pris för det höga varvtalet.

Positiv stress som Greta har av stimulerande och intressanta arbetsuppgifter, är på sätt och vis värre än negativ stress av icke engagerande arbetsuppgifter, för då märker man oftast först betydligt senare att man är utmattad.

Unga har oftast betydligt mer energi än vuxna, men när de väl blir trötta, blir de trötta snabbt!

Om det är så att Greta reagerar hårt på låga blodsockernivåer, så kanske de ska överväga att skaffa en blodsockermätare. Det finns att köpa både mätare och teststickor på apoteken, det är inte bra när man kommer i den situationen att blodsockret faller så snabbt.

Det är för hennes bästa att hålla det inom gränser så kroppen mår bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in