2020-01-14, 18:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Och varje gång ska man själv betala en viss summa för denna service? Antar det inte är något man återfår vid återköp? Rena vinsten då alltså.

Man undrar ju då hur det fungerar med omdömen och kundrecensioner som iaf tidigare varit så otroligt viktigt att hålla en hög nivå på? Får man in så många 10/10 betygsättande kunder som inte fått något som krånglar så alla andra som behövt mer service än köpa produkten dränks bort? Väldigt ofta man ser på prisjakt.se hur "omdömen är gjorde på företagets hemsida" är bara högvis med maxbetyg där man skriver typ "fick produkten, inga problem 10a!" eller "snabb leverans 10/10". Sen så fort man kommer till prisjakts egna recensioner så är dom alltid mer kritiska eller dom ända som ger mindre än 9/10 stjärnor.

Någonting har i alla fall ändrats där man anser det är mer lönande att ge usel service för att spara in pengar än att ta en smällen för något som annars hade gett ett gott intryck. På något sett har dom satt det i system utan att det biter dom tillräckligt i arslet efteråt.

Man blir återbetalningsskyldig om de inte hittar något fel på den.
Annars slipper man betala.

På det inlämningsställe jag använder.

Så var det även då jag köpt hos Telia.

Och där löste de aldrig felet. Till slut fick jag den lagad på Samsung, direkt hos operatören. Det var några år sen, och då var det ett mer diffust fel (att den laddade ur snabbt).

Folk får mycket bättre service med Apple har jag hört, men jag vägrar att bli livegen deras produkter. Dessutom så har ju folk skrivit trådar här hur hopplöst det är med att få ut reservdelar där då det gäller datorer och sånt. De har tydligen också blivit mer kundovänliga.

Du har aldrig haft strul med mobil själv?

Jag har haft mobiler mellan varven, som jag använt till de tagit slut (utan att behöva reparera därför att det varit fel på dem redan vid köpet), men sen har jag haft sämre tur med andra, och råkat ut för dessa otrivsamma kundbemötande.

Citat:
Man undrar ju då hur det fungerar med omdömen och kundrecensioner som iaf tidigare varit så otroligt viktigt att hålla en hög nivå på?

Ja, exakt. Då vi vuxit upp i samhället, så har serviceminded och trevligt kundbemötande varit A och O i butiker. Och samtidigt har även försäljare verkligen kunnat trivas i sitt yrke och tyckt om just kundkontakten (var ju någon artikelserie för ett par år sen om hur de anställda trivdes bra på Åhlens tex)
Jag begriper inte hur dessa arrogant, uttråkade och otrevligt-kundbemötande-försäljare står ut med sig själva?
De är så ignoranta så man flyr stället ju.

Man flyr in på Kjell och Company t ex. Jättetrevlig personal.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-14 kl. 19:21.
Citera
2020-01-14, 19:03
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Man blir återbetalningsskyldig om de inte hittar något fel på den.
Annars slipper man betala.

På det inlämningsställe jag använder.

Så var det även då jag köpt hos Telia.

Och där löste de aldrig felet. Till slut fick jag den lagad på Samsung, direkt hos operatören. Det var några år sen, och då var det ett mer diffust fel (att den laddade ur snabbt).

Folk får mycket bättre service med Apple har jag hört, men jag vägrar att bli livegen deras produkter. Dessutom så har ju folk skrivit trådar här hur hopplöst det är med att få ut reservdelar där då det gäller datorer och sånt. De har tydligen också blivit mer kundovänliga.

Du har aldrig haft strul med mobil själv?

Jag har haft mobiler mellan varven, som jag använt till de tagit slut (utan att behöva reparera därför att det varit fel på dem redan vid köpet), men sen har jag haft sämre tur med andra, och råkat ut för dessa otrivsamma kundbemötande.

Du nämnde man skickade in den 3 gånger, jag tänkte då att man hittar "automatiskt" inget fel de första 2 gångerna och därav får pröjsa för dom men inte det tredje. Därav kan dom försöka snika av dig dom 2 första avgifterna.

Apple har världens grinigaste officiella kundservice. Har du problem med antennsignaler men fram eller baksidan är "tillräckligt repig" så skyller dom på oaktsamhet från kundens sida och vägrar serva på garanti. Dessutom får man punga ut en standardsumma utanför garantin oavsett fel och hur billigt det än kan lösas då man får en "ersättningsenhet" vilket är en begagnad mobil som fått ny utsida som gärna har andra problem.

Mobilmarknaden öht verkar hård dock, säkerligen delvis pga mycket hyss från kunder som du säger men att betala ett av världens största företag för en lyxprodukt som nästan alltid kostar mer än deras konkurrenter och ändå få kass service och uppenbara problem från tillverkningen är knappast något man bör tolerera.
Citera
2020-01-14, 19:17
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Du nämnde man skickade in den 3 gånger, jag tänkte då att man hittar "automatiskt" inget fel de första 2 gångerna och därav får pröjsa för dom men inte det tredje. Därav kan dom försöka snika av dig dom 2 första avgifterna.

Apple har världens grinigaste officiella kundservice. Har du problem med antennsignaler men fram eller baksidan är "tillräckligt repig" så skyller dom på oaktsamhet från kundens sida och vägrar serva på garanti. Dessutom får man punga ut en standardsumma utanför garantin oavsett fel och hur billigt det än kan lösas då man får en "ersättningsenhet" vilket är en begagnad mobil som fått ny utsida som gärna har andra problem.

Mobilmarknaden öht verkar hård dock, säkerligen delvis pga mycket hyss från kunder som du säger men att betala ett av världens största företag för en lyxprodukt som nästan alltid kostar mer än deras konkurrenter och ändå få kass service och uppenbara problem från tillverkningen är knappast något man bör tolerera.

Jag vet inte hur det funkar med de där 3 gångerna. De säger nu på mail hos operatören att de skickat efter reservdelar. Så de har ju hittat felen? Hoppas de kan lösa båda två felen.
Sen får man väl hem den och så får jag väl se om de lyckats laga den. Har de inte lyckats laga den, så måste jag alltså ge verkstan två gånger till på att försöka laga felen (enligt operatören) sen, kan operatören fakturera Elgiganten phonehouse för kostnaden och jag kan få en ny telefon.
Så är gången.

Citat:
Mobilmarknaden öht verkar hård dock,

Japp. Den är hård. Och jag tycker det är förkastligt när det är ett medel som samhällsmedborgare är så beroende av.

Jag tycker synd om de många äldre kunder t ex som haltar in på Teliabutiken (som de tänker att det är det gamla goda rejäla företaget som hade monopol på telefoner så länge) och så sitter de där med sina rullatorer för att bemötas av kass service.

Vi får ju fler och fler äldre i samhället, som dels kanske inte har fysisk kapacitet att springa fram och tillbaka till verkstan, och sen så kanske de behöver lite hjälp med det tekniska,
men det är ju totalt att glömma hos leverantörer.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-14 kl. 19:20.
Citera
2020-01-14, 21:38
Medlem
dialektikers avatar
Googlade in på omdömen på Trustpilot https://se.trustpilot.com/review/www.phonehouse.se och kan inte se annat än att phonehouse Elgiganten är extremt hatade. Och jag hatar dem också.

Bara för det tittar jag nu på säljsekten om Phone House (innan Elgiganten köpte upp dem) om deras osunda företagskultur. https://www.youtube.com/watch?v=0QDTVTLJdsg
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-14 kl. 21:51.
Citera
2020-01-15, 00:28
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Här står det om Elgigantens sammanslagning med phone house. Det är dessa butiker jag pratar om.

https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-gar-samman-med-phone_house/sammanslagning-med-phone-house/

Ja, det var ju det jag skrev. Då fick du det från två håll. Så bra för dig.
Citera
2020-01-17, 07:10
Bannlyst
Elgiganten är samma skit. Köpte en TV där för ett tag sedan, försäljaren skulle bestämma vilken TV jag skulle ha, eftersom det gav honom bättre kickback... Phonehoure har inga Svenskar kvar, utan det är bara skäggiga muhammedaner som uppträder oproffsigt.

Sista telefon köpte jag kontant., bli billigare än att köpa telefon av operatören.
Citera
2020-01-17, 07:23
Bannlyst
Omdöme säger inte ett skit. T.ex Trustpilot är köpta omdömen. Bättre kolla på andra parametrar, hur gamla är företaget. Finns det någon anmälan hos ARN? Är personalen kunnig? Är det MENA invandrare som är personalen?

Citat:
Och varje gång ska man själv betala en viss summa för denna service? Antar det inte är något man återfår vid återköp? Rena vinsten då alltså.

Man undrar ju då hur det fungerar med omdömen och kundrecensioner som iaf tidigare varit så otroligt viktigt att hålla en hög nivå på? Får man in så många 10/10 betygsättande kunder som inte fått något som krånglar så alla andra som behövt mer service än köpa produkten dränks bort? Väldigt ofta man ser på prisjakt.se hur "omdömen är gjorde på företagets hemsida" är bara högvis med maxbetyg där man skriver typ "fick produkten, inga problem 10a!" eller "snabb leverans 10/10". Sen så fort man kommer till prisjakts egna recensioner så är dom alltid mer kritiska eller dom ända som ger mindre än 9/10 stjärnor.

Någonting har i alla fall ändrats där man anser det är mer lönande att ge usel service för att spara in pengar än att ta en smällen för något som annars hade gett ett gott intryck. På något sett har dom satt det i system utan att det biter dom tillräckligt i arslet efteråt.
Citera
2020-01-19, 18:00
Medlem
Fina Gubbens avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2020-01-19, 22:04
Medlem
Bäst är väl att köpa mobilen där det är billigast och sedan lämna den till tillverkaren om den behöver lagas.

Exempelvis Samsungs eget repaircenter i Malmö kan ofta laga den medan man väntar.

Operatören blandar jag inte in i mina telefonköp alls precis som elleverantören inte har med mitt kylkåp, internetleverantörrn med min dator eller kabeltvbolaget har med min tv att göra.
Citera
2020-01-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Bäst är väl att köpa mobilen där det är billigast och sedan lämna den till tillverkaren om den behöver lagas.

Exempelvis Samsungs eget repaircenter i Malmö kan ofta laga den medan man väntar.

Operatören blandar jag inte in i mina telefonköp alls precis som elleverantören inte har med mitt kylkåp, internetleverantörrn med min dator eller kabeltvbolaget har med min tv att göra.
Är det ett garantiärende får man väl gå till försäljaren?
Citera
2020-01-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loodiver
Är det ett garantiärende får man väl gå till försäljaren?

Ja, det får man men de lagar ju inte telefonen själva utan kommer skicka den till någon verkstad som tillverkaren anvisar. Vill du få den lagad snabbt och smidigt kan du hoppa över den mellanhanden som försäljaren utgör.
Citera
2020-01-20, 19:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det får man men de lagar ju inte telefonen själva utan kommer skicka den till någon verkstad som tillverkaren anvisar. Vill du få den lagad snabbt och smidigt kan du hoppa över den mellanhanden som försäljaren utgör.

Exakt. De skickar den ändå dit.

Och nu har jag fått min telefon lagad, genom just Samsungbutiken (servicecenter).
Och personalen där var helt normala.
Men alla bor ju inte så nära tillverkarnas servicebutiker och måste alltså vända sig till återförsäljarna som tex phonehouse och liknande (eller man kanske kan skicka in sin mobil direkt till tillverkarens verkstad? Det har jag inte tänkt på?).

Men som sagt phonehouse försäljare hatar kunder överhuvudtaget.
Deras uppsyn är att de är extremt uttråkade och de bemöter kunder arrogant och avmätt (detta beteende hos dem är omvittnat, har jag nu sett på nätet).

För mig är det gåtfullt att man kan arbeta som försäljare när man hatar kundkontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in