Citat:
Ursprungligen postat av
gatyftf
Det är inte främst kostnader för medicin jag tänker på utan att det efter avskaffandet av monopolet sällan finns medicin i lager på apoteken. Det är mer regel än undantag att du får vänta några dagar (eller mer) på receptbelagd medicin för att det måste beställas. Och här är alla apotek lika undermåliga. Så vad gäller receptbelagd medicin är det inte service, utbud eller bemötande som avgör för min egen del utan jag går dit medicinen finns, OM den öht gör det. Hade i ärlighetens namn hellre tagit lite kassa öppettider och färre apotek mot att det var enklare att få ut medicin när man behöver det.
Sedan har utbudet av apotek ökat i större städer. På mindre orter har inte fler apotek poppat upp, snarare tvärtom. Så alla har ju inte fått närmare till apotek med bra öppettider.
Att det saknas medicin på apotek och ibland även i Sverige eller världen har inget med att Sverige tagit bort monopolet. Detta hände även tidigare, lokalt, så det är ingen nyhet. Jag vet inte varför affärsdrivande globala företag inte kan leverera sådant det finns köpare för. Det är ju liksom deras affärsidé.
Jag bor inte i en storstad, bor i Lund, och jag har fått flera nya apotek närmre än vad jag hade innan. Dessutom den som bor i riktig glesbygd och även vi andra kan beställa och få det levererat av ingen mindre än
Postnord, ända fram till dörren. Men om de nu besökt en läkare, kanske akut, så finns det säkert ett apotek i närheten de även kan besöka.