2020-01-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Men konstigt? Postnord är ju riktiga jävla klåpare... hur kan man ens finnas i en servicebransch utan att kunna service?

Schenker, DHL, UPS osv blir man alltid behandlad bra av, dom är trevliga när man hämtar ut paket, hjälper till på alla möjliga vägar, kollar upp saker på riktigt om ett paket mot förmodan försvunnit eller kommit sent...

Har haft folk från DHL, Schenker osv som stannat kvar på terminalen pga att leveransen var försenad och jag inte kunde vänta till dagen efter. ALLTID 100% service!!

Prova hämta ut ett paket på Postnord "företagscenter" eller vadfan det heter, totalt KAOS!!! Tillslut ber dom bara en dra åt helvete

Ombuden är oftast bra men det är ju ett annat företag då, typ Ica eller Konsum.
Vem tror du levererar paketen till ombuden?
Citera
2020-01-19, 22:39
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Alltså Sverige behöver ett postföretag som kan dela ut till alla hushåll i hela landet. Även om breven har minskat senaste 15 -20 åren så måste ju någon kunna leverera det som faktiskt skickas. Bring och Citymail delar inte ut i hela landet vad jag vet.

Själv skickar jag nu mera paket via Schenker då de har mycket bra priser och avtal när jag säljer på Tradera. Postnord har jag inte haft några problem med förutom vid enstaka tillfällen då jag handskrivet adressetiketten men det kan jag inte belasta Postnord för. När jag beställt något och det skickats med Postnord har alltid kommit inom utlovad tid.
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Alla klagar och vill ha bort PostNord.

Varför var det inga som krävde det vardagarna efter Black Friday?????

Natten mellan måndag och tisdag efter Black Friday så sorterade PN över 1 miljon!!!!!!!
försändelser.....

Jojo, lägg ned skiten så kan du, som det ser ut nu, glömma allt vad e-handel handlar om.

Men det är bra, då kanske city-butiker blir lönsamma och vi får levande stadskärnor igen.
Det handlar om att postnord hela tiden måste göra nedskärningar för att gå runt med nuvarande priser (det är därför du läser artiklar om anställda som beter sig ovarsamt/illa. De är missnöjda).

Problemet är att postnord är låsta av dansksidan för att göra de förändringar som krävs för att fungera normalt.

Det vi svenskar betalat för nuvarande tjänster är egentligen ca 2 miljarder för mycket per år. Och då går det inte runt. Anledningen är att de 2 miljarderna går till den ruttna dansksidan som går med förlust. Hade vi slopat danskarna hade postnord till o med gått med vinst med nuvarande anställningsvillkor. De hade till och med kunnat vara schysstare mot sina anställda och fortfarande gått med vinst.

Ja de levererar en massa paket och därför känner du dig nöjd. Grejen är att du har normaliserat nuläget och därför ser du inte problemet.
Citera
2020-01-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
"Statliga Postnord går så dåligt ekonomiskt att en konkurs finns i riskzonen om inte staten ingriper, enligt en tidigare okänd rapport beställd av svenska regeringen, skriver Dagens Nyheter."

Kommer du sakna postnord?

Knappast, de vet ju inte ens hur man lägger rätt post i rätt brevlåda för f*n...
Citera
2020-01-20, 01:07
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Som jag skrev som även gällde de andra aktörerna att man inte klarade av sitt uppdrag och att service var ett främmande begrepp.

Det finns flera apotek idag, på flera ställe, så många har fått närmre till ett. Bättre och långa öppettider utspritt och inte bara enstaka jourapotek i större städer på t.ex. kvällar. Konkurrens om kunderna vilket gör att service, utbud och bemötande avgör var de handlar.

Priser har sjunkit på mycket, tyvärr inte på receptbelagda läkemedel då staten förbjuder det. Receptbelagda läkemedel kostar alltså mer än nödvändigt för kunden då apoteken gärna skulle ge mängdrabatt. Staten hindrar alltså fortfarande apoteken att bli ännu bättre.

Ingen bransch mår bra av monopol men vissa område är svårare att helt konkurrensutsätta som elledning, vattenledning, avloppsledning, vägar, järnvägar. Det hindrar dock inte att man kan ta anbud på att utföra olika tjänster. Vem vill ha tillbaka öppettider som gamla Posten hade?

Det är inte främst kostnader för medicin jag tänker på utan att det efter avskaffandet av monopolet sällan finns medicin i lager på apoteken. Det är mer regel än undantag att du får vänta några dagar (eller mer) på receptbelagd medicin för att det måste beställas. Och här är alla apotek lika undermåliga. Så vad gäller receptbelagd medicin är det inte service, utbud eller bemötande som avgör för min egen del utan jag går dit medicinen finns, OM den öht gör det. Hade i ärlighetens namn hellre tagit lite kassa öppettider och färre apotek mot att det var enklare att få ut medicin när man behöver det.

Sedan har utbudet av apotek ökat i större städer. På mindre orter har inte fler apotek poppat upp, snarare tvärtom. Så alla har ju inte fått närmare till apotek med bra öppettider.
Citera
2020-01-20, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Det är inte främst kostnader för medicin jag tänker på utan att det efter avskaffandet av monopolet sällan finns medicin i lager på apoteken. Det är mer regel än undantag att du får vänta några dagar (eller mer) på receptbelagd medicin för att det måste beställas. Och här är alla apotek lika undermåliga. Så vad gäller receptbelagd medicin är det inte service, utbud eller bemötande som avgör för min egen del utan jag går dit medicinen finns, OM den öht gör det. Hade i ärlighetens namn hellre tagit lite kassa öppettider och färre apotek mot att det var enklare att få ut medicin när man behöver det.

Sedan har utbudet av apotek ökat i större städer. På mindre orter har inte fler apotek poppat upp, snarare tvärtom. Så alla har ju inte fått närmare till apotek med bra öppettider.
Att det saknas medicin på apotek och ibland även i Sverige eller världen har inget med att Sverige tagit bort monopolet. Detta hände även tidigare, lokalt, så det är ingen nyhet. Jag vet inte varför affärsdrivande globala företag inte kan leverera sådant det finns köpare för. Det är ju liksom deras affärsidé.

Jag bor inte i en storstad, bor i Lund, och jag har fått flera nya apotek närmre än vad jag hade innan. Dessutom den som bor i riktig glesbygd och även vi andra kan beställa och få det levererat av ingen mindre än Postnord, ända fram till dörren. Men om de nu besökt en läkare, kanske akut, så finns det säkert ett apotek i närheten de även kan besöka.
Citera
2020-01-20, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är där det bor "eremiter" som vattenkraft och skog står och skapar intäkter.
Fast det är knappast "eremiterna" som skapat det?
Citera
2020-01-20, 06:02
Medlem
Johan As avatar
Postleverans ska drivas av staten för att garantera alla medborgare postutdelning.
Detta är infrastruktur och ska inte drivas av privata vinstintressen. Samma sak med t ex apotek, vägar, vattenförsörjning, vård, skola omsorg, el och så vidare.
Att vi sedan behöver nya politiker överallt är ytterligare en sida av samma mynt...
Svenska folk...VAKNA!!!
Citera
2020-01-20, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Citymail är väl uppköpta av den ene eller andra? Det står Bring på deras cykel ivf.

De har nog inte råd att lacka om dem.
Citera
2020-01-20, 08:14
Medlem
CalzoneItalias avatar
Nu tycker Postnords VD att de skall få tre dagar på sig att dela ut ett brev
Citera
2020-01-20, 09:29
Medlem
Tyvärr har jag extremt dålig erfarenhet av Postnord och jag är väldigt beroende av att det funkar med leverans dagen efter. Använder nu andra alternativ.
Allan Larssons alternativ att låta det gå i konkurs och sedan köpa ut den svenska delen låter väl vettigt?
Citera
2020-01-20, 09:33
Medlem
Låt skiten gå i kk. Sen omstrukturering och skär bort de som går dåligt. Som den danska delen och sparka ledningen. Ta bort B-post och ekonomibrev. Inget som någon kommet sakna.
Citera
2020-01-20, 09:41
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tyvärr har jag extremt dålig erfarenhet av Postnord och jag är väldigt beroende av att det funkar med leverans dagen efter. Använder nu andra alternativ.
Allan Larssons alternativ att låta det gå i konkurs och sedan köpa ut den svenska delen låter väl vettigt?

Tycker jag också.
Gamla Posten var pålitligheten själv som jag minns, det är i o m Postnord det spårat ur.
Maud Olofsson borde sitta i fängelse för allt hon ställt till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in