2020-01-19, 19:03
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Citymail är väl uppköpta av den ene eller andra? Det står Bring på deras cykel ivf.

Citymail har varit en del av bringkoncernen men inte längre.
För tillfället ägs de av ett tyskt investmentbolag.
Citera
2020-01-19, 19:45
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Apotek, Fordonsbesiktning, Taxi, Paketutdelning/förmedling för att nämna några. Alla krav på att få branscher konkurrensutsatta som tidigare varit monopol är för att man inte klarat av uppgiften eller förstått vad service är!

Halvt off topic men exakt vad har blivit bättre med apoteken sedan monopolet försvann? Det enda som blivit bra är ju att friska människor som aldrig behöver medicin kan köpa värktabletter, godis och schampo när dom vill på dygnet i princip. Dom som däremot är beroende av apoteken för att få tag på medicin skulle nog dock inte säga att det varit särskilt lyckat.
Citera
2020-01-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minilivs
Är ung och jobbat inom Postnord sedan gymnasietiden. Jobbar i en mellanstor stad. Många gånger funderat på hur mycket minus Postnord går när jag jobbat som brevbärare på landsbygden. Flera kilometer ibland mellan brevlådorna. Under en vecka delar man kanske ut 5 brev. Resterande brev är från myndigheter till privatpersoner.

Svenska sidan av PostNord går fantastiskt mycket plus, det är de danska brevbärarna som har en superfallskärm och får full lön i typ tre år efter sparken.

Personligen har jag aldrig haft några bekymmer med PostNord, jag väljer dock privata aktörer när priset är = eller lägre.
Citera
2020-01-19, 20:14
Medlem
Korv-Bajss avatar
Finns det några alternativ till Postnord?
Bring?
Skickas all myndighetspost med Postnord.

Vad händer om all postservice som handhar myndighetspost kollapsar?

Slipper jag deklarera?

Slipper jag betala skatt?
Citera
2020-01-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Halvt off topic men exakt vad har blivit bättre med apoteken sedan monopolet försvann? Det enda som blivit bra är ju att friska människor som aldrig behöver medicin kan köpa värktabletter, godis och schampo när dom vill på dygnet i princip. Dom som däremot är beroende av apoteken för att få tag på medicin skulle nog dock inte säga att det varit särskilt lyckat.
Som jag skrev som även gällde de andra aktörerna att man inte klarade av sitt uppdrag och att service var ett främmande begrepp.

Det finns flera apotek idag, på flera ställe, så många har fått närmre till ett. Bättre och långa öppettider utspritt och inte bara enstaka jourapotek i större städer på t.ex. kvällar. Konkurrens om kunderna vilket gör att service, utbud och bemötande avgör var de handlar.

Priser har sjunkit på mycket, tyvärr inte på receptbelagda läkemedel då staten förbjuder det. Receptbelagda läkemedel kostar alltså mer än nödvändigt för kunden då apoteken gärna skulle ge mängdrabatt. Staten hindrar alltså fortfarande apoteken att bli ännu bättre.

Ingen bransch mår bra av monopol men vissa område är svårare att helt konkurrensutsätta som elledning, vattenledning, avloppsledning, vägar, järnvägar. Det hindrar dock inte att man kan ta anbud på att utföra olika tjänster. Vem vill ha tillbaka öppettider som gamla Posten hade?
Citera
2020-01-19, 20:43
Medlem
Dammigs avatar
Postnord är hyfsat urusla och har inget på marknaden att göra. Sändning från främmande land (USA, UK och Spanien) tar 1 dag att komma till Sverige. 4 dagar senare efter stort sökarbete får man åka till någon stad långt hemifrån för att hämta sin sändning. Då är emballaget kraschat och det är omöjligt att reklamera på plats. Svaret: Öhh, jag kör truck. Snacka med någon annan. Det är Post Nord.
Citera
2020-01-19, 20:48
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
"Statliga Postnord går så dåligt ekonomiskt att en konkurs finns i riskzonen om inte staten ingriper, enligt en tidigare okänd rapport beställd av svenska regeringen, skriver Dagens Nyheter."

Kommer du sakna postnord?

Postnord är ju faktiskt bara dåliga på det enda de håller på med. Företag med den visionen går ofta snabbt mot finansiell undergång.

Postnord kommer att sluta dela ut brev där det inte är lönsamt och kräva att skattebetalarna går in och täcker deras förluster där. Det blir lite politiskt småbråk och sedan får skattebetalarna betala notan som vanligt.

Dock kommer hjälpen från staten med krav om nedskärningar så servicen till kunderna från Postnord kommer att bli ännu sämre framöver om det ens är möjligt.

Snart kommer postlådorna i glesbygden att vara uppskruvade på väggen vid närmsta mataffär med utlämningsställe för Systembolaget så är ju problemet löst.
Citera
2020-01-19, 20:49
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Finns det några alternativ till Postnord?
Bring?
Skickas all myndighetspost med Postnord.

Vad händer om all postservice som handhar myndighetspost kollapsar?

Slipper jag deklarera?

Slipper jag betala skatt?

Det blir som i Danmark att allt kommer elektroniskt. Kivra typ. De ändrar snart lagen ska du se.
Citera
2020-01-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Postnord är hyfsat urusla och har inget på marknaden att göra. Sändning från främmande land (USA, UK och Spanien) tar 1 dag att komma till Sverige. 4 dagar senare efter stort sökarbete får man åka till någon stad långt hemifrån för att hämta sin sändning. Då är emballaget kraschat och det är omöjligt att reklamera på plats. Svaret: Öhh, jag kör truck. Snacka med någon annan. Det är Post Nord.

Du kanske bor i inre Norrland? Vad jag vet lämnas alla typer av paket ut på företagscenter om de är för stora för att lämna ut på ombud. Det finns i alla städer och typ alla kommuner utom kanske de allra minsta. Självklart ska du kunna reklamera skador.

Att det tar längre tid i Sverige än i USA beror högst troligt på att det är i Sverige som det behöver tullhanteras. Från UK och Spanien antar jag att du räknar tiden det tog från det registrerades som att det lämnat landet? Sedan går det på lastbil som ju tar några dagar på sig att nå fram till dig.
Citera
2020-01-19, 21:35
Medlem
Alla klagar och vill ha bort PostNord.

Varför var det inga som krävde det vardagarna efter Black Friday?????

Natten mellan måndag och tisdag efter Black Friday så sorterade PN över 1 miljon!!!!!!!
försändelser.....

Jojo, lägg ned skiten så kan du, som det ser ut nu, glömma allt vad e-handel handlar om.

Men det är bra, då kanske city-butiker blir lönsamma och vi får levande stadskärnor igen.
Citera
2020-01-19, 22:04
Medlem
Alltså Sverige behöver ett postföretag som kan dela ut till alla hushåll i hela landet. Även om breven har minskat senaste 15 -20 åren så måste ju någon kunna leverera det som faktiskt skickas. Bring och Citymail delar inte ut i hela landet vad jag vet.

Själv skickar jag nu mera paket via Schenker då de har mycket bra priser och avtal när jag säljer på Tradera. Postnord har jag inte haft några problem med förutom vid enstaka tillfällen då jag handskrivet adressetiketten men det kan jag inte belasta Postnord för. När jag beställt något och det skickats med Postnord har alltid kommit inom utlovad tid.
Citera
2020-01-19, 22:16
Medlem
fittas avatar
Men konstigt? Postnord är ju riktiga jävla klåpare... hur kan man ens finnas i en servicebransch utan att kunna service?

Schenker, DHL, UPS osv blir man alltid behandlad bra av, dom är trevliga när man hämtar ut paket, hjälper till på alla möjliga vägar, kollar upp saker på riktigt om ett paket mot förmodan försvunnit eller kommit sent...

Har haft folk från DHL, Schenker osv som stannat kvar på terminalen pga att leveransen var försenad och jag inte kunde vänta till dagen efter. ALLTID 100% service!!

Prova hämta ut ett paket på Postnord "företagscenter" eller vadfan det heter, totalt KAOS!!! Tillslut ber dom bara en dra åt helvete

Ombuden är oftast bra men det är ju ett annat företag då, typ Ica eller Konsum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in