Citat:
Ursprungligen postat av
Fructiss
Ni som har läst assen på SU - vet ni hur många som brukar få 5 poäng på seminarierna? Skulle ni säga att det är svårt att få 5 poäng dvs max?
Om jag minns rätt kunde man få 0,1,3 eller 5. Vår seminarieledare upplyste om att de pratar ihop sig gällande hur många 5or som kan utdelas. Med det sagt fick jag 3 poäng trots att jag nyttjade den generella dispensen, då var jag aktiv och påläst inför varje seminarium men kanske inte aktivast i rummet utan mer i stil med att jag försökte komma till tals / redogöra för i vart fall minst någon fråga/rättsfall samt flika in då och då. Kör du ett liknande upplägg och skippar den generella dispensen har du goda möjligheter på 3-5p, frågorna som lyfts under seminarieserien utgjorde i princip hela tentamen sen så du vinner dubbelt på det.
edit: Speciellt seminariet som behandlade 8:42 ABL kan vara värt att lägga ner extra tid på, typiskt "tentafrågeseminarium".
Möjligheten att blanka föreligger bara på tentamenstillfället, vad som sker med den överskridande texten är att den ska bortses från. Dock kan strukturen på svaret förmodligen spela in hur det kan komma att behandlas, var det riktigt att ta med det överskjutande stycket kan det nog tas med; förbehållet att jag med säkerhet vet att minuspoäng har tilldelats svar som saknar stringens (fick nyligen ett avdrag på 0,5 poäng som enbart kan hänföras till en sådan situation, mitt resonemang var i princip identiskt med rättens i målet som frågan baserades på; med undantag för ett sista onödigt stycke vari jag tog upp en alternativ, knapphändig lösning.)