2020-01-11, 23:59
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ca hälften av mitt arbete sker på engelska, men inte så mycket muntligen. Jag jobbar dock främst med tvister. M&A-folket exempelvis skulle jag tro har en högre andel.

Nivån som "krävs" varierar. Det är inte alltid klienter och motparter håller särskilt hög nivå. Inte alla delägare heller, minst sagt. För mail, PM etc bör du klara dig rätt bra med något-över-normal-gymnasie-nivå. Avtalsskrivande är svårare, men man lär sig efterhand helt enkelt.

Tack för bra svar!
Citera
2020-01-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblegumbitch
Jag ska börja termin fem nu till våren och tycker att det mesta på utbildningen varit tråkigt. Har inte mycket motivation och pluggar inte så mycket. Har fått BA alla terminer. Är det någon som tyckte att juristprogrammet var tråkigt men att det blev roligt i arbetslivet, eller bör jag byta?

Om du inte en enda gång har tänkt "det här var ju verkligen intressant" eller fått någon som helst uppenbarelse ligger det kanske i grunden i din egen attityd. Jag tyckte det mesta var tråkigt och släpade mig igenom terminerna, men tände till på vissa frågor. Fick jobb redan innan examen och då blev det något helt annat, helt plötsligt såg man meningen med att ha en juridisk metod. Sen är det helt annorlunda att jobba (jag är på byrå). Det handlar inte bara om att "kunna juridiken" utan till stor del om att möta klienter på rätt nivå, kunna förmedla vad man vill säga, hushålla med tiden med mer med mer. Du kan ju fundera på vad du skulle vilja skriva kandidatuppsats om, kommer du inte ens på vilket rättsområde kanske du bör ta dig en funderare vad du ska använda din utbildning till.

Sen ska sägas att man kan jobba med så mycket mer än på byrå, så du behöver ju inte hoppa av det första du gör.
Citera
2020-01-14, 18:47
Medlem
peggypugs avatar
Jag undrar samma. Antar att de nämnda är grunden och vad jag förstått är resten bara upprepning..grundläggande rättigheter och juridisk metod kan dock vara bra har jag hört.
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Hur tänker ni som går SU inför tentan i statsrätt? Är det bara böckerna "statsrättens grunder" och boken om TF och YGL som är läsvärda? Hur ser ni på resten av kursfodran?
Citera
2020-01-16, 16:35
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Jag tror att jag överskred ordgränsen på tentan i statsrätt idag (SU). Stryks ett antal ord eller hela mitt svar på en fråga? Någon som vet ifall jag kan blanka tentan i efterhand?
Senast redigerad av QuadraticFormula 2020-01-16 kl. 16:39.
Citera
2020-01-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Jag tror att jag överskred ordgränsen på tentan i statsrätt idag (SU). Stryks ett antal ord eller hela mitt svar på en fråga? Någon som vet ifall jag kan blanka tentan i efterhand?

Rätt säker på att du inte kan blanka i efterhand. Jag tror varken att hela svaret eller några ord stryks men du riskerar eventuellt ett poängavdrag på frågan. Om du har kvar tentan borde det stå i informationen på första sidan.

Skrev ni inte på dator?
Citera
2020-01-16, 18:01
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Rätt säker på att du inte kan blanka i efterhand. Jag tror varken att hela svaret eller några ord stryks men du riskerar eventuellt ett poängavdrag på frågan. Om du har kvar tentan borde det stå i informationen på första sidan.

Skrev ni inte på dator?
Ja, tentan var skriven på dator. Det stod däremot inte vad som hände om man överskred ordgränsen.
Citera
2020-01-16, 18:18
Medlem
Fructisss avatar
Ni som har läst assen på SU - vet ni hur många som brukar få 5 poäng på seminarierna? Skulle ni säga att det är svårt att få 5 poäng dvs max?
Citera
2020-01-16, 23:17
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fructiss
Ni som har läst assen på SU - vet ni hur många som brukar få 5 poäng på seminarierna? Skulle ni säga att det är svårt att få 5 poäng dvs max?
Om jag minns rätt kunde man få 0,1,3 eller 5. Vår seminarieledare upplyste om att de pratar ihop sig gällande hur många 5or som kan utdelas. Med det sagt fick jag 3 poäng trots att jag nyttjade den generella dispensen, då var jag aktiv och påläst inför varje seminarium men kanske inte aktivast i rummet utan mer i stil med att jag försökte komma till tals / redogöra för i vart fall minst någon fråga/rättsfall samt flika in då och då. Kör du ett liknande upplägg och skippar den generella dispensen har du goda möjligheter på 3-5p, frågorna som lyfts under seminarieserien utgjorde i princip hela tentamen sen så du vinner dubbelt på det.

edit: Speciellt seminariet som behandlade 8:42 ABL kan vara värt att lägga ner extra tid på, typiskt "tentafrågeseminarium".

Möjligheten att blanka föreligger bara på tentamenstillfället, vad som sker med den överskridande texten är att den ska bortses från. Dock kan strukturen på svaret förmodligen spela in hur det kan komma att behandlas, var det riktigt att ta med det överskjutande stycket kan det nog tas med; förbehållet att jag med säkerhet vet att minuspoäng har tilldelats svar som saknar stringens (fick nyligen ett avdrag på 0,5 poäng som enbart kan hänföras till en sådan situation, mitt resonemang var i princip identiskt med rättens i målet som frågan baserades på; med undantag för ett sista onödigt stycke vari jag tog upp en alternativ, knapphändig lösning.)
Senast redigerad av Sandtag 2020-01-16 kl. 23:26.
Citera
2020-01-19, 13:28
Medlem
Apropå relevanta sommarjobb.. Har iofs långt till examen men är ändå tudelad inför sommaren. Å ena sidan behövs ju pengar som student medan man å andra sidan också vill man ett starkt CV med relevanta sommarjobb (utan betalt) när man väl ska söka jobb på riktigt. Hur hade ni resonerat? Ska man fokusera mer på studentekonomin de första två somrarna eller redan då ta relevanta sommarjobb?

Tacksam för svar!
Citera
2020-01-19, 14:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Apropå relevanta sommarjobb.. Har iofs långt till examen men är ändå tudelad inför sommaren. Å ena sidan behövs ju pengar som student medan man å andra sidan också vill man ett starkt CV med relevanta sommarjobb (utan betalt) när man väl ska söka jobb på riktigt. Hur hade ni resonerat? Ska man fokusera mer på studentekonomin de första två somrarna eller redan då ta relevanta sommarjobb?

Tacksam för svar!

Om vi pratar eftertraktade sommarjobb på större byråer krävs i princip uteslutande att du har läst 6 terminer. Det är säkert inte lika höga krav på allmänpraktiserande byråer, som dock inte torde erbjuda samma utbud av relevanta sommarjobb.

Mitt tips som snart färdig student är att du bör börja bry dig om relevanta sommarjobb efter termin 6.
Citera
2020-01-19, 19:14
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant

Tacksam för svar!

Nästan alla relevanta sommarjobb (exempelvis sommarnotarietjänst på domstol eller advokatbyrå) ger lön.
Citera
2020-01-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Nästan alla relevanta sommarjobb (exempelvis sommarnotarietjänst på domstol eller advokatbyrå) ger lön.

Tänkte mer att man skriver i sin ansökan/personliga brev att man kan tänka sig att jobba utan lön för att få edge gentemot andra? Någon som gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in