Citat:
Ursprungligen postat av
YB-erin
Jag går i tankarna att hoppa av mina nuvarande ekonomistudier och hoppa på juristprogrammet i höst. På grund av div anledningar är jag närmare 30 år vilket jag i mina värsta stunder ser som en stor nackdel i framtida jobbsökande.
Hur ser åldrarna ut på programmet i de större städerna(SU, GU)?
Tacksam för svar
Citat:
Ursprungligen postat av
YB-erin
Jag skulle, vid examen, vara närmare 33-34 år. Nackdelen som jag ser det är att bolag ofta vill anställa yngre då de är mer formbara och familjeliv ligger längre bort i tiden jämfört med en 7 år äldre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Det är fortfarande inte särskilt gammalt, om du frågar mig. Räkna med att jobba 30-40 år efter det, spelar det då verkligen så stor roll om du blivit klar några år tidigare?
Vad gäller frågan om familjebildning, kan du väl lägga ord i mun på en framtida rekryterare och säga att du vill jobba dig upp ett par år, vilket minskar risken att bli bortsållad pga. att du befaras prioritera familjeliv?
En jurist kan jobba till han är 70, 80 och 90 år gammal. Det är inte som att jobba i gruvan eller vara målare.
Hellre en nyexad jurist på 33-34 än en på 25 år. 25-åringen ska festa, sjukskriva sig på måndagar, ha extra ledigt, resa med vänner. Sen ska de skaffa barn och VABBa. Unga människor byter ofta jobb också.
En 34-åring har kanske barn som är 12-15 år och är de sjuka klarar de sig själva. En 34-åring är det mindre risk att han måste sjukskriva sig för att han festat i tre dagar.