2020-01-19, 18:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Jag förstod inte vad du menar.
Skillnaden mellan själ och själ?
Min översättning har samma betydelse. ?
Själen
Det är samma ord på arabiska men inte på grekiska (och Nya Testamentet är på grekiska).
På engelska är orden "soul" och "spirit". På svenska "själ" och "ande". På grekiska är orden väldigt förklarande.

Vilket ord Koranen menar är av avgörande betydelse. Meningen kan bara förstås via NT!

Tack för din hjälp!
Citera
2020-01-19, 19:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, du har inte kommit med några bra förklaringar utan snarare krystade undanflykter. Jesus säger att Han är preexistent för att Han är preexistent, det är den klart enklaste förklaringen.
Nu låter du som en ara i bur bara.
Citera
2020-01-19, 19:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det här är exakt allt jag försöker förklara för människor. För dagar sedan. Du är på rätt väg. Jag vill inte att folk ska gå till helvetet. Vänligen förmedla denna information till människor. Det finns många bra människor här. Tyvärr tror de att Kristus är Gud och dyrkar honom. Du har god kunskap om Bibeln. Snälla, snälla hjälp med att sprida sanningen. Ingen kan uthärda tortyr i helvetet.
Jag hoppas att alla kommer in i paradiset
Det är en fin vilja.

... Men människor gör som de vill. Gud drar alla hela tiden, om de nu bara vill följa med. Men vill människor inte så blir Gud istället en snara för dem.

Jag kan inte rädda någon, bara Gud kan rädda. Och det gör Han genom Ordet, som är Jesus.
Citera
2020-01-19, 19:16
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är en fin vilja.

... Men människor gör som de vill. Gud drar alla hela tiden, om de nu bara vill följa med. Men vill människor inte så blir Gud istället en snara för dem.

Jag kan inte rädda någon, bara Gud kan rädda. Och det gör Han genom Ordet, som är Jesus.
Jaså. OK, har varit utanför en försa...
Har Gud nåt emot mig nu för tiden? Fråga Gud det Lady, jag får aldrig svar.
Sitter som i en frysbox. Har han inget att säga mig?
Jag har ju försökt, ser han mig inte längre?

...Försöka, försökER. Nutid, dåtid. Jag tycker han verkar ogilla mig. Faktiskt. Jag får den känslan.
Jag kan INTE ha en dialog med Gud. Jag tänker inte sitta här och hymla om saker, jag vill ha svar.

Han kan väl säga nåt rakt på sak Gud, varför denna nästan låtsas relation med Gud hela tiden.
Han har varit rakt på sak förut, jag vill veta. Jag vill ha nåt ord som är till MIG från den DÄR uppe!
Ska man behöva tjata på Gud hur länge?

Tack på förhand
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-19 kl. 19:25.
Citera
2020-01-19, 19:25
Medlem
Analfababetens avatar
OK nu har jag väntat länge nog.
Citera
2020-01-19, 19:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Jaså. OK, har varit utanför en försa...
Har Gud nåt emot mig nu för tiden? Fråga Gud det Lady, jag får aldrig svar.
Sitter som i en frysbox. Har han inget att säga mig?
Jag har ju försökt, ser han mig inte längre?

...Försöka, försökER. Nutid, dåtid. Jag tycker han verkar ogilla mig. Faktiskt. Jag får den känslan.
Är det inte du som inte hör Honom?

Vad tror du det är som drar i dig när du hör vad som är sant? Gud har ju skapat dig och drar dig när du säger "det var något i mig som sjöng till när jag hörde det där".

Knack knack! Vem där?
?
Gissa en gång!
Citera
2020-01-19, 19:39
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Det är en fin vilja.

Gud välsigne dig. Du har rätt
Citera
2020-01-19, 19:50
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Är det inte du som inte hör Honom?

Vad tror du det är som drar i dig när du hör vad som är sant? Gud har ju skapat dig och drar dig när du säger "det var något i mig som sjöng till när jag hörde det där".

Knack knack! Vem där?
?
Gissa en gång!
Jag kanske har syndat mot Gud på något sätt som gjort att Han vänt sig mot mig? Lite granna att Han gjort?
Vad vill Han att jag ska göra nu? Duger jag som jag är? Nåt Han vill att jag måste göra för att vara fortsatt frälst?
Hur är man säker på att vara frälst in i döden. Är jag det?
Jamen hur vet jag det då, han kanske ser mig som förtappad nu.
Jag vill ha lite försäkran om det går.
Kristendomen i MITT liv i alla fall blir för substanslöst och luddigt. Alla är vi i olika faser i livet och med olika livserfarenheter. Det är väldigt olika för alla. NÅT måste man kunna befästa det i förutom att kraschat liv.
Får lust att svära nu men håller mig.....

Ja vem som helst får förstås svara, inte mig emot.
Det här är knappast något "privat" samtal, vill bara ha lite faktiskt stöd från ovan där.
Inga svar (från Han\Gud då främst, i någon form), och det känns inte hållbart längre, får inte ihop det med mitt liv.
Allt glider mig ur händerna.

Mvh
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-19 kl. 20:09.
Citera
2020-01-19, 20:09
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Det är samma ord på arabiska men inte på grekiska (och Nya Testamentet är på grekiska).
På engelska är orden "soul" och "spirit". På svenska "själ" och "ande". På grekiska är orden väldigt förklarande.

Vilket ord Koranen menar är av avgörande betydelse. Meningen kan bara förstås via NT!

Tack för din hjälp!

Detta är några Koranvers med översättning. Och om du behöver hjälp med att översätta något. Berätta.

https://www.youtube.com/watch?v=t7RJnE9-AXU&t=43s

https://www.youtube.com/watch?v=B0jXUsGsQyo&t=1462s

https://www.youtube.com/watch?v=pQ5pjWxGy9A&t=2s
Citera
2020-01-19, 20:11
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Detta är några Koranvers med översättning. Och om du behöver hjälp med att översätta något. Berätta.

https://www.youtube.com/watch?v=t7RJnE9-AXU&t=43s

https://www.youtube.com/watch?v=B0jXUsGsQyo&t=1462s

https://www.youtube.com/watch?v=pQ5pjWxGy9A&t=2s
Vad är ditt syfte att skriva här? Om man får fråga.
Jag vill inte ens ha hit Islam och vad som kommer i dess....SLÄPTÅG.
Sverige har redan en religion, en statsreligion, vi behöver inte en till religion tack. Och inga minareter heller för den delen.

Får Kristna bygga kyrkor i Arabvärlden? Lägg ner ditt värvande till Allah här tack.
Jäkla smyg Islamifiering av Sverige med moskéer bekostade som byggs här, en fjärdedel av dom bekostat av SaudiArabien.

Vi är först och främst ett Kristet land, varför ta HIT en djupt liggande konflikt? Den kommer i Arabers kölvatten.
Invandrare ska anpassa sig till Sverige och inte tvärtom, Sverige ska inte bli nåt kalifat till Arabvärlden, det är en religiös, politisk fråga om makt pengar och kontroll. INTE GUD.

Fattar du inte det?
Assimilering, intergrering, och INTE att Islam får nån grogrund. Det är invasion inifrån.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-19 kl. 20:28.
Citera
2020-01-19, 20:23
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Vad är ditt syfte att skriva här? Om man får fråga.
Jag vill inte ens ha hit Islam och vad som kommer i dess....SLÄPTÅG.
Sverige har redan en religion, en statsreligion, vi behöver inte en till religion tack. Och inga minareter heller för den delen.

Får Kristna bygga kyrkor i Arabvärlden? Lägg ner ditt värvande till Allah här tack.

Jag har inget syfte, jag är svensk och muslim. Jag diskuterade med henne sökandet efter ordet själ. I Koranen. Jag har erfarenhet eftersom mitt språk är arabiska. Jag kan hjälpa till med det här. Och leta enkelt i Koranen efter betydelser.
Å andra sidan var mitt mål att definiera meningen med Gud. Och klargör Guds vackra ord. För människor. Jag tvingar ingen att läsa. Jag hjälper bara någon som vill hjälpa. Han tror på Gud, den Allsmäktige.
Citera
2020-01-19, 20:26
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Jag har inget syfte, jag är svensk och muslim. Jag diskuterade med henne sökandet efter ordet själ. I Koranen. Jag har erfarenhet eftersom mitt språk är arabiska. Jag kan hjälpa till med det här. Och leta enkelt i Koranen efter betydelser.
Å andra sidan var mitt mål att definiera meningen med Gud. Och klargör Guds vackra ord. För människor. Jag tvingar ingen att läsa. Jag hjälper bara någon som vill hjälpa. Han tror på Gud, den Allsmäktige.
Läs ovan igen, ordentligt.
Jag känner att vi är utsatta för hot, inifrån i dessa tider. Allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in