2020-01-19, 16:44
Medlem
Stilichios avatar
Angående spekulationer om gärningsmän:

Följde för en tid sedan en annan tråd om stölden av Riksregalierna i Strängnäs. I början av tråden var det många som tidigt började peka ut gärningsmän. Det pratades om ”hejsan-hejsare” och ryska oligarker. Eftersom det var guld så var flera övertygade om att det var Romer. Sedan visade det sig vara vanliga småkriminella svenskar från Åkersberga. Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att peka ut speciella grupper innan man har mera kött på benen.

Just det, dessutom använde Öbögarn stulna cyklar vid kuppen, men inte f-n drar jag några paralleller där.
Citera
2020-01-19, 16:47
Medlem
SibirienKalles avatar
Hittades cyklarna 300 meter från huset? Då tycker jag att man ska vara litet försiktig med att dra slutsatsen att de har med dubbelmordet att göra.

Det slängs litet av varje både här och där. Vad är det som talar för att cyklarna använts av mördarna?

Skogsområdet bakom huset är för övrigt rätt litet. 300 meter norrut ligger Lindö Golfbana och åt de andra hållen kommer man antingen ut på fält eller ut på någon större väg.
Citera
2020-01-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Han är absolut ett orginal, knappast mer utbildning än nio år i grundskolan. Levt på gården hela sitt liv och fick tag i en assistent utan barn vid 50 års ålder som endast får husera på adressen med en c/o adress.

Kanske hon tagit hand/assisterat hans gamla föräldrar på gården till att börja med och tycke uppstod. När dog föräldrarna?

Klart tennissnubben är kollad, det jag menade var att det var underligt att just han anmälde henne som försvunnen och inte nära vänner eller arbetsplatsen. Som sagt var tennistränaren kan inte vara henne allt för nära då han endast bott i vallentuna i 9 veckor.

Kvinnan ser försiktig ut och en herre som säkert är ökänd i vallentuna som ett orginal behöver säkert en grådaskig kvinna som anammar mannens rutiner och pappershögar.

Ja det skulle definitivt vara roligt att höra mera om detta orginal men det lär väl komma fram med tiden. De som arrenderat av honom verkar växlat, dom kanske börjar snacka såsmåningom

Kanske han jagat bort en massa balter från grannen, svart arbetskraft accepterar nog inte den här mannen. Han kanske kommit i olag med en massa öststatare och anmält dessa för att arbeta illegalt. Säkert en påhittig herre detta som kanske inte har den mesta erfarenheten av livet då han huserat på en gård hela sitt liv.
Denne stendöde man ska jagas, långt bortom sin död. Så inihelvetes lågt!!
Kan ni inte snart oxå komma fram till, att ert Original även regelbundet hade passerat alldeles invid klientelet på vargmötet, under sina cykelturer till centrum??
Samt att han nog varit för närgången där, dragit på sig ryssarnas blickar??
Citera
2020-01-19, 16:50
Medlem
Mooseknuckles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Du är medveten om att Vallentuna inte angränsar till Sollentuna? Troligare Brottby eller Lindholmen. Sett till grovt våld är Vallentuna väldigt lugnt på senare tid. Även om det händer ibland såklart.

Om man kör Frestavägen kan man på en kort sträcka befinna sig i Täby Kommun, Vallentuna, Upplands Väsby Kommun och Sollentuna Kommun. Från Sollentuna Kommun är det inte långt med Frestavägen till den vägen där offren bodde.
Citera
2020-01-19, 16:51
Medlem
T34Panzers avatar
15 januari 17:51, Mord/dråp, Vallentuna
”Uppdatering I en tunnel i Vallentuna har polisen idag vid lunchtid och sökt efter ölburkar,fimpar och andra saker som kan föra dubbelmordet i Vallentuna vidare.

Enligt uppgifter har ett vittne noterat 2 män i 35 årsåldern med baltiskt ursprung uppehålla sig på platsen med 2 cyklar innan morden uppdagades. Vi har tidigare rapporterat om dom 2 cyklar polisen nu har beslagtagit som hittades ca 300 m öster brottsplatsen som ingår i utredningen. Vi har sökt polisen men ingen vill uttala och hänvisar till förundersökningssekretess. Cyklarna känns som ett hett spår. #vallentuna #upplandsväsby #mord ”

https://instagram.com/p/B7gCfIHneuS#0
Senast redigerad av T34Panzer 2020-01-19 kl. 16:58.
Citera
2020-01-19, 16:53
Medlem
SibirienKalles avatar
Jag har svårt att tro att någon som letar förutsättningslöst efter någon rik person att råna skulle stöta på just detta par; i Storstockholmsområdet finns det gott om folk som säljer bostäder för stora belopp eller som tjänat stora pengar på annat sätt. Sannolikheten att man stöter på just detta par om man letar i listorna torde vara rätt liten. Dessutom betyder inte en större försäljning att man har gott om pengar; det är snarare regel än undantag att fastigheter är hårt belånade.

Jag tror det är troligare att det antingen var ett ”vanligt” inbrott som gick snett, eller att dådet utförts av några som hade hyfsat god kännedom om det mördade paret och som var ute efter något specifikt.
Citera
2020-01-19, 16:59
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag har svårt att tro att någon som letar förutsättningslöst efter någon rik person att råna skulle stöta på just detta par; i Storstockholmsområdet finns det gott om folk som säljer bostäder för stora belopp eller som tjänat stora pengar på annat sätt. Sannolikheten att man stöter på just detta par om man letar i listorna torde vara rätt liten. Dessutom betyder inte en större försäljning att man har gott om pengar; det är snarare regel än undantag att fastigheter är hårt belånade.

Jag tror det är troligare att det antingen var ett ”vanligt” inbrott som gick snett, eller att dådet utförts av några som hade hyfsat god kännedom om det mördade paret och som var ute efter något specifikt.

Fast vad jag vet är det otroligt ofta just informationen om att det finns något kommit ryktesvägen och inte att man sitter och läser taxeringskalendern. Sen bor rika ofta i mer tättbefolkade områden, BO bodde enskilt.

Man har ju ägt fastigheten länge så den har stigit i värde, den har antagligen väldigt lite inteckningar eftersom BO inte verkar spendera pengar heller.
Citera
2020-01-19, 17:07
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Fast vad jag vet är det otroligt ofta just informationen om att det finns något kommit ryktesvägen och inte att man sitter och läser taxeringskalendern. Sen bor rika ofta i mer tättbefolkade områden, BO bodde enskilt.

Man har ju ägt fastigheten länge så den har stigit i värde, den har antagligen väldigt lite inteckningar eftersom BO inte verkar spendera pengar heller.
Ryktesvägen är inte omöjligt. Och fel personer kan få väldigt konstiga idéer.

De bodde inte ensligt, enskilt ute i skogen. Finns rätt gott om villor i närområdet, inte minst golfvillorna vid Lindö Golf, och det är bara en kilometer eller två till Vallentuna Centrum. I området finns med all säkerhet en del folk som har minst samma ekonomi som det mördade paret.
Citera
2020-01-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hade det varit polacker kunde man sett det på lacken.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Balter är förmodligen lettare att identifiera.
Ouch… Hahaha!
Nå, jag antar att de pratade med varandra och någon kände igen språket.
Citera
2020-01-19, 17:13
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
15 januari 17:51, Mord/dråp, Vallentuna
”Uppdatering I en tunnel i Vallentuna har polisen idag vid lunchtid och sökt efter ölburkar,fimpar och andra saker som kan föra dubbelmordet i Vallentuna vidare.

Enligt uppgifter har ett vittne noterat 2 män i 35 årsåldern med baltiskt ursprung uppehålla sig på platsen med 2 cyklar innan morden uppdagades. Vi har tidigare rapporterat om dom 2 cyklar polisen nu har beslagtagit som hittades ca 300 m öster brottsplatsen som ingår i utredningen. Vi har sökt polisen men ingen vill uttala och hänvisar till förundersökningssekretess. Cyklarna känns som ett hett spår. #vallentuna #upplandsväsby #mord ”

https://instagram.com/p/B7gCfIHneuS#0
Men morden begicks förmodligen på lördagen, fyra dygn innan morden uppdagades, och av den där formuleringen får jag intrycket att iakttagelsen i tunneln gjorts på tisdagen eller onsdagen. Då lär inte mördarna ha hållit till där, om de inte är alldeles dumma i huvet.
Citera
2020-01-19, 17:15
Medlem
L.Kollbergs avatar
[quote=T34Panzer|69976883] 2 män i 35 årsåldern med baltiskt ursprung

Hur kunde man säkerställa männens baltiska ursprung? Pratade de litauiska eller lettiska eller estniska? Det finns stora skillnader mellan dessa språk. Balter på cyklar i skogen? Påminner lite grand om Henning Mankells roman "Mördare utan ansikte", men då var det 2 tjecker som mördare.
Citera
2020-01-19, 17:16
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ryktesvägen är inte omöjligt. Och fel personer kan få väldigt konstiga idéer.

De bodde inte ensligt, enskilt ute i skogen. Finns rätt gott om villor i närområdet, inte minst golfvillorna vid Lindö Golf, och det är bara en kilometer eller två till Vallentuna Centrum. I området finns med all säkerhet en del folk som har minst samma ekonomi som det mördade paret.

Jo men det är ju en del träd runt fastigheten. Tycker du inte att det är mer enskilt än ett vanligt villaområde?

Citat:
Men morden begicks förmodligen på lördagen, fyra dygn innan morden uppdagades, och av den där formuleringen får jag intrycket att iakttagelsen i tunneln gjorts på tisdagen eller onsdagen. Då lär inte mördarna ha hållit till där, om de inte är alldeles dumma i huvet.

Håller med, vi får väl hoppas att observationen är från innan morden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in