Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Stulen bil. Det är ett lokalt pundarslang men om GM färdats på cykel dit tvekar jag på att det är pundare dock. Självklart kan pundare cykla men de brukar väl vara lite halvparanoida och helst göra inbrott där de presumerar att ingen är hemma, de kan kanske inte räkna med att bil då ska finnas där som de kan ge sig av i. Så om de åker på cykel för att stjäla så tänker de sig inget speciellt skrymmande. Jag vet inte hur många pundare som räknar med att folk har pengar hemma nuförtiden. Kategorier av tänkbara rånoffer med tillgångar där det möjligt finns kassaskåp som är överkurs och vapen som ofta finns på landet då många jagar vill de väl inte gärna att någon är hemma där de gör inbrott?
Dagens tjuvar bryr sig inte så mycket om folk är hemma eller inte verkar det som, är med i en sån där grannsamverkansgrupp i närheten av där offren bodde, vilket betyder att jag får mängder med mail där polisen informerar om inbrott i området och i närområdena. Statistiken verkar ha gått upp mycket på senare tid och det märkliga är att från de hus och lägenheter som haft larm (vilket är väldigt många) så är det två tidpunkter som sticker ut klockan sex på kvällen och runt klockan tolv på natten, den senaste två månaderna när jag läst dessa mail har jag börjat fundera på om det är några som har gjort det till en sport att göra inbrotten när folk är hemma eller så nära som möjligt när folk ska komma hem. Det har ju tillomed gått så långt att de stjäl kamerorna till larmen på kvällar. Vilket gör att man börjar tänka i en annan riktning än just pundare.
Förr var åtminstone inbrottstjuvarna ärligare i den meningen att de såg till att göra saker när det var minst risk att folk skulle vara hemma.