2020-01-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag pratar om sammanhängande vatten. Att vatten i olika sänkor som inte sitter ihop alltid är lika har jag aldrig påstått.

Jag pratar om hur vatten som släpps fritt alltid lägger sig plant.

Vart tror du rakvatten kommer ifrån?

Så du har ingen som helst förklaring till hur "sammanhängande vatten" hittar sin platthet?

Det där snacket om att "water will always finds it's level" är så jävla korkat så man baxnar. Det innebär ju dels att vatten skulle ha någon slags medvetenhet om platthet och dels att vatten kan kommunicera med vatten på långa avstånd. Typ att östra Atlanten snackar ihop sig med södra, norra och västra Atlanten om vad som är den rätta "level".

Den vetenskapliga förklaringen på det hela är gravitation och att vätskor rinner nedåt. Och med nedåt så menas nedåt sfärens gravitationscentrum.
Citera
2020-01-19, 16:00
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det gick inte så bra för dig i den där lektionssalen va?

Nä det var mest destruktivt för min utveckling har jag insett på senare år.
Citera
2020-01-19, 16:02
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Om man har mätt avståndet men inte du eller jag så. Ja, tillbaks till vet inte.

Jag har mätt avståndet till månen och jag kom fram till att månen är 400000 km bort.
Citera
2020-01-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du har ingen som helst förklaring till hur "sammanhängande vatten" hittar sin platthet?

Det där snacket om att "water will always finds it's level" är så jävla korkat så man baxnar. Det innebär ju dels att vatten skulle ha någon slags medvetenhet om platthet och dels att vatten kan kommunicera med vatten på långa avstånd. Typ att östra Atlanten snackar ihop sig med södra, norra och västra Atlanten om vad som är den rätta "level".

Den vetenskapliga förklaringen på det hela är gravitation och att vätskor rinner nedåt. Och med nedåt så menas nedåt sfärens gravitationscentrum.

Du verkar inte ha byggt så många hus du.
Klart vatten hittar en sorts rak universalregel. Hur vet jag inte men den är inbyggd i denna värld.
Citera
2020-01-19, 16:03
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Om nu jorden är platt; hur kan det vara möjligt att det är olika årstider på jorden samtidigt? Nu är det vinter här i Sverige men sommar i Australien. Och om några månader är det tvärtom. Hur rör sig solen för att uppnå detta? Hur förklarar plattjordarna detta?

Citat:
De jag sett förklarar att solen cirkulerar runt den platta jorden i en spiral som rör sig inåt, utåt.

Och hur menar du att detta påverkar årstiderna? Och hur får du ihop detta med dag och natt?
Citera
2020-01-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har mätt avståndet till månen och jag kom fram till att månen är 400000 km bort.

Ok. Lät som ett lite för jämnt nummer för att tro på dig. Men skriv gärna ner hela processen och filma exakt hur du gör och räknar ut varje moment så ska jag ta det till mig.
Citera
2020-01-19, 16:07
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Hur snabbt reser radiovågor och hur har man uppmätt det?

Och jag vet inte om du förstår den här flat earth grejen. Men du svarar inom den ramen såhär ungefär.
Fråga nån som har blivit lurad så får du veta.

Och du måste förstå att vi vet om mycket av det vetenskapen säger och det är ganska tröttsamt att vara tillbaks i nån sorts lektionsal och höra allt igen.
Jag håller just nu på att utforska en ny teori där allt sådant förkastas. Testa det är ganska underhållande.
Du behöver inte glömma bort det du vet, det är bara att gå tillbaks när man hittar det överväldigande beviset för en sfär.

Har du gått ur högstadiet med godkänt i matte och fysik? Lasermätare som mäter avstånd är verifierade mot referensmetern i Paris. De är också beroende av SI tidsenheten sekunder som man definierat sedan länge. Resten är högstadiematte.

Om du förnekar lasermätare och radiopejling måste du förneka avstånd och tid helt och hållet. Är det så det ligger till? Du börjar behandla enkla fysikaliska samband som könsidentitet hos vänstern. Man kan ha det lite som man vill utan att vara säker.
Citera
2020-01-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Och hur menar du att detta påverkar årstiderna? Och hur får du ihop detta med dag och natt?

Om solen rör sig i en cirkel över jorden så är det väl inte så svårt att tänka sig dag och natt?

Och om den rör sig inåt och utåt och stannar längre in eller ut över jorden kan det väl förklara årstider?
Citera
2020-01-19, 16:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ok. Lät som ett lite för jämnt nummer för att tro på dig. Men skriv gärna ner hela processen och filma exakt hur du gör och räknar ut varje moment så ska jag ta det till mig.

Dåre. Ta det i era älskade miles då: 238 855 miles. Tillräckligt ojämn för att det ska vara ok?
Citera
2020-01-19, 16:10
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha byggt så många hus du.
Klart vatten hittar en sorts rak universalregel. Hur vet jag inte men den är inbyggd i denna värld.

Nej så funkar inte ett vattenpass. Vattenpasset mäter vad som är lodrätt - det mäter inte platthet. Och det roliga med det hela är att lodrätt inte är samma riktning i t.ex Kiruna och Malmö. Vilket är ett strålande bevis för att jorden inte är platt.
Citera
2020-01-19, 16:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om solen rör sig i en cirkel över jorden så är det väl inte så svårt att tänka sig dag och natt?

Och om den rör sig inåt och utåt och stannar längre in eller ut över jorden kan det väl förklara årstider?

Varför går det inte att se solen på natten då, ens med teleskop?
Citera
2020-01-19, 16:11
Medlem
Citat:

Processen finns förklarad här:
https://www.scienceinschool.org/content/moon-and-back-reflecting-radio-signal-calculate-distance

Citat:
Ok. Lät som ett lite för jämnt nummer ...

Det du kallar jämt nummer är ett avrundat nummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in