2020-01-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
2030 är garanterat. Pengarna i pyramidspelet kommer sina, sakta men säkert, finns inte tillräckligt med folk som kan få lån på dessa nivåer och tillföra nyskapta pengar till pyramidspelet.
Man kommer ju att försöka hålla liv i detta på alla möjliga sätt. Man ska ha i åtanke att många lever gott på att detta vansinne rullar vidare; byggbranschen, alla hantverkare, finansbranschen och inte minst fler invandrare håller ner lönerna, ger en ny väljarbas för de som sitter i makten nu, samt håller folket tämligen i schack.
Nästa nya grej till att försöka hålla liv i bubblan är att hävda på att marknadshyror är bra för att få bort den reglerade hyresmarknanden, alltså den som är grunden till att hela BRF startades en gång i tiden. Det som händer om man tar bort reglerade hyror är att priserna kommer att öka och folk som bor i dessa kommer att få panik och drivas in på BRF. Detta kommer igen att pressa upp priserna. Det kommer inte heller att bli massa tomma dyra hyresrätter för dessa kommer läggas beslag på via socialen och gå till nyanlända som nu sitter fast i olika tillfälliga boende. Detta kommer ju också att öka socialkostnaderna och göra så att välfärden kommer bli ännu sämre. Jag håller ivarjefall tummarna för att det inte blir verklighet, men inget förvånar mig längre.

Läs denna intressanta artikel om hur det fungerade med marknadshyror i Sverige för 100 år sedan.
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-19/sista-bostriden-ar-har
Senast redigerad av Kammadaj 2020-01-18 kl. 21:09.
2020-01-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Man kommer ju att försöka hålla liv i detta på alla möjliga sätt. Man ska ha i åtanke att många lever gott på att detta vansinne rullar vidare; byggbranschen, alla hantverkare, finansbranschen och inte minst fler invandrare håller ner lönerna, ger en ny väljarbas för de som sitter i makten nu, samt håller folket tämligen i schack.
Nästa nya grej till att försöka hålla liv i bubblan är att hävda på att marknadshyror är bra för att få bort den reglerade hyresmarknanden, alltså den som är grunden till att hela BRF startades en gång i tiden. Det som händer om man tar bort reglerade hyror är att priserna kommer att öka och folk som bor i dessa kommer att få panik och drivas in på BRF. Detta kommer igen att pressa upp priserna. Det kommer inte heller att bli massa tomma dyra hyresrätter för dessa kommer läggas beslag på via socialen och gå till nyanlända som nu sitter fast i olika tillfälliga boende. Detta kommer ju också att öka socialkostnaderna och göra så att välfärden kommer bli ännu sämre. Jag håller ivarjefall tummarna för att det inte blir verklighet, men inget förvånar mig längre.

Läs denna intressanta artikel om hur det fungerade med marknadshyror i Sverige för 100 år sedan.
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-19/sista-bostriden-ar-har

Ja, sitter du som etnisk svensk på en hyresreglerad hyresrätt bör du hålla fast vid den. För det är dina föräldrar och mor- och farföräldrar som gått ett helt liv och betalat in för att det ska finnas ett allmännyttigt bostadsbestånd åt avkomman.

Hela jävla tråden skjuter bredvid målet. Dårhuset med skuldsättning och brist inom bostadssvängen är till 100 % orsakat av en vansinnig invandringspolitik.

Eller för att korta ner det till två siffror:

Folkmängd den 31/12 1985 8 358 000

Folkmängd den 31/12 2018 10 230 000

Hade vi avstått denna vansinnesimport av folk hade det varit överskott på bostäder och minskande privat skuldsättning.

Och den mest akuta åtgärder för att få stopp på galenskaperna är att slå igen luckan omedelbart.
Senast redigerad av Perkulatorkaffe 2020-01-18 kl. 21:49.
2020-01-19, 12:10
Medlem
vnc-s avatar
10 år har passerat och många väntar fortfarande på att bubblan ska spricka. Det här börjat bli ett praktexemplar på varför man aldrig ska försöka timea marknaden.

Låt säga att bubblan nu faktiskt kommer att spricka, säg 2030 när priserna innanför tullarna ligger på 150ksek/m2, bubblan spricker och priserna faller med 30%. Nisse som tyckte att 50ksek/m2 var helt galet 2010 kan nu äntligen efter 20 års väntan få köpa samma lägenhet för 100ksek/m2 istället. 100% dyrare, inflationen under dessa 20 år kommer upp till runt 48%. En riktig förlustaffär, för att inte tala om miljonerna som slösats på svindyra hyresrätter.

Det skulle inte förvåna mig om vi ser 10 år till av samma trötta argumentation för varför priserna inte kan stiga mer.

Det absolut tröttaste argumentet är att bostadsmarknaden skulle vara ett isolerat pyramidspel. Har det undgått er hur otroligt många lukrativa sätt det finns att tjäna pengar på i dagens QE ekonomi? Det är väl samma personer som kör med "varför skulle det vara annorlunda nu?" trots att ekonomin har genomgått enorma förändringar.
Senast redigerad av vnc- 2020-01-19 kl. 12:15.
2020-01-19, 12:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Troll!
Sa hen som var helt utan argument.

Citat:
Finns inte en chans att du skulle gå all-in på bostadsmarknaden nyprod nu, du har åkt räkmacka sedan du flyttade hemifrån, sitter nu trygg och fet med låg boendekostnad a la Kim Jung un. Försöker med en dåres envishet haussa upp priser för att suga ut folket (som du ser som dina förtryckta undersåtar) och göra en exit på ålderns höst. Men sorry, fundamenta pekar åt motsatt riktning!
Och så kom det en salig röra av personangrepp och förvirrat svammel. Fullt på Trillske nivå, med den lilla skillnaden att Trillske har mer grova personangrepp och än mindre substans i inläggen.

Jag kommer definitivt att hjälpa mina barn att köpa BR. Och det är dags nu.
Dock skulle jag inte göra det på en ort där inte nyproduktion driver priserna.

Så centralt som möjligt i Stockholm. Gärna nyproduktion. Om 40 år är vi en miljon till här. Och det innebär 1 miljon till som vill bo så centralt som möjligt och betalar för det. Det kommer driva upp centrala markpriser mer. Och även i dagens förorter.

Orter där bara låga räntor och bankers kreditgivning håller uppe priserna, leder till priser som ligger på kanske halva produktionskostnaden. Det kan ju vara lyckat om man tror att orten skall vända och börja växa. Men det ser ju inte jag kommer.

Folk som gaggar om bostadsbubbla verkar inte gnälla så mycket över priserna i stagnerande orter där priserna är på halva produktionskostnaden. Och framförallt inte vara det minsta villiga att själv bygga bostäder och sälja till de priserna. Hur kan det då vara en bubbla?

I stället hittar de några attraktiva markplattar och gråter blod över att de (bubbelpratarna) inte kommer över dessa markplättar till lägre pris än vad andra är villiga att betala.
Det är ju inte speciellt seriöst om man säger så.
2020-01-19, 12:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Ja, sitter du som etnisk svensk på en hyresreglerad hyresrätt bör du hålla fast vid den. För det är dina föräldrar och mor- och farföräldrar som gått ett helt liv och betalat in för att det ska finnas ett allmännyttigt bostadsbestånd åt avkomman.

Hela jävla tråden skjuter bredvid målet. Dårhuset med skuldsättning och brist inom bostadssvängen är till 100 % orsakat av en vansinnig invandringspolitik.

Eller för att korta ner det till två siffror:

Folkmängd den 31/12 1985 8 358 000

Folkmängd den 31/12 2018 10 230 000

Hade vi avstått denna vansinnesimport av folk hade det varit överskott på bostäder och minskande privat skuldsättning.

Och den mest akuta åtgärder för att få stopp på galenskaperna är att slå igen luckan omedelbart.
Nej.
Utan folkökning hade det byggts ungefär lika mycket som det gjorts.

Däremot skulle det finnas mycket mer ödegårdar. Och mycket fler bostadshus skulle ha rivits.
2020-01-19, 12:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Han är inte ett troll, han är förståndshandikappad. Det skriver jag inte som något elakt menat, utan det är så det är. Så fort alla har märkt det skapar han nya konton, så kolla in hans andra konton om historiken på detta inte räcker.

Hur svårt det än är bör alla undvika att svara, annars hamnar nivån efter den förståndshandikappade. Kanske finns något fint i det, men det är inte produktivt.

Å andra sidan har det gått rätt bra för dem som gjort på det sätt som du anser är förståndshandikappat. Värre har det gått för dem som följt dina bedömningar.
2020-01-19, 13:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Å andra sidan har det gått rätt bra för dem som gjort på det sätt som du anser är förståndshandikappat. Värre har det gått för dem som följt dina bedömningar.

Liksom-fb försöker iaf nu att tillföra tråden info. Säger ärligt att liksom-fb ska hjälpa sina barn att köpa ett boende. Det är en av mina poänger till framtiden, att det inte kommer finnas folk som kan hjälpa för folk kommer inte ha samma värdeökningar. Allt stannar upp nu, nyprod kämpar trots att föräldrar har gigantiska värdeökningar att ta med sig till nytt boende, eller kan hjälpa sina barn med.

Låga räntan har inte mer stöd att ge till bostadsmarknaden att hålla priser uppe.

Skriv istället indikatorer som tyder på att priser kommer höjas istället för att sänkas, jag ser inga att de kan höjas.
2020-01-19, 13:40
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Liksom-fb försöker iaf nu att tillföra tråden info. Säger ärligt att liksom-fb ska hjälpa sina barn att köpa ett boende. Det är en av mina poänger till framtiden, att det inte kommer finnas folk som kan hjälpa för folk kommer inte ha samma värdeökningar. Allt stannar upp nu, nyprod kämpar trots att föräldrar har gigantiska värdeökningar att ta med sig till nytt boende, eller kan hjälpa sina barn med.

Låga räntan har inte mer stöd att ge till bostadsmarknaden att hålla priser uppe.

Skriv istället indikatorer som tyder på att priser kommer höjas istället för att sänkas, jag ser inga att de kan höjas.

Har du missat att det finns väldigt många fler sätt att få in pengar på än sin bostad? Folk kommer ha råd även om det inte är genom värdeökning på sin bostad.
2020-01-19, 13:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Inlägg som sa precis detta har skrivits ända sedan tråden startade för 10 år sedan och kommer förmodligen skrivas i ytterligare 10 år.
2020-01-19, 13:47
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Har du missat att det finns väldigt många fler sätt att få in pengar på än sin bostad? Folk kommer ha råd även om det inte är genom värdeökning på sin bostad.

Nej, du kan inte hustla, trixa och fixa om du ska ha banklån till låg ränta för miljoner. Du behöver ha fast anställning med hög inkomst.
2020-01-19, 13:47
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24

Länkar till en ekonom som år 2012 sa sig vara säker på att den svenska bostadsbubblan snart skulle spricka https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/VRjjg4/svenske-dr-doom-saker-pa-bostadsbubbla. Slutsats: Ingen människa kan säkert spå om framtiden.
2020-01-19, 14:14
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Nej, du kan inte hustla, trixa och fixa om du ska ha banklån till låg ränta för miljoner. Du behöver ha fast anställning med hög inkomst.

Du sa att föräldrar inte kommer ha råd att köpa lägenheter till sina barn längre för att deras värdeökning inte kommer vara så hög som den historiskt har varit. Det jag menade var att bostäder bara är en av många möjligheter till att tjäna pengar. Stagnerar bostadsmarknaden finns det gott om andra sätt för att tjäna pengar och fortfarande ha möjlighet att köpa lägenhet till sina barn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in