2020-01-18, 13:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, mitt låneinstitut har sänkt pyramidspelvärdet på mitt boende från 3,3 mille till 2,9 mille, så det är full fart nedåt.

Jaha jag visste inte att det var de som bestämde marknadsvärdet på bostäderna och valueguard verkar inte hålla med: https://www.valueguard.se/indexes
2020-01-18, 15:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha jag visste inte att det var de som bestämde marknadsvärdet på bostäderna och valueguard verkar inte hålla med: https://www.valueguard.se/indexes

Ok, kollade även värdeindikation på Booli nu, där är det 3,6 mille. Säljs lite, 40/50-talister som sitter och trycker i husen fortf så SBABs värdering har för lite data säkerligen, vet inte riktigt vad de pysslar med.

Ingen bubbla sprucken då. Dröjer lite till innan tidigare värdeökningar inte längre kan hålla uppe priserna.

Edit: Riktigt bra site Booli, skoj att leka runt med kartan och se vad folk betalat.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-01-18 kl. 15:32. Anledning: Korrigering
2020-01-18, 15:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok, kollade även värdeindikation på Booli nu, där är det 3,6 mille. Säljs lite, 40/50-talister som sitter och trycker i husen fortf så SBABs värdering har för lite data säkerligen, vet inte riktigt vad de pysslar med.

Ingen bubbla sprucken då. Dröjer lite till innan tidigare värdeökningar inte längre kan hålla uppe priserna.

Edit: Riktigt bra site Booli, skoj att leka runt med kartan och se vad folk betalat.

Okej jag får kanske återkomma om ytterligare 10 år och kolla läget då, år 2030 har kanske bubblan spruckit?
2020-01-18, 15:36
Medlem
liksom-fbs avatar
10 års jubileum minsann.

Har det under dessa 10 år retts ut vad som skall menas med bostadsbubbla?
Blir ju lite svårt att svara TS om det inte är klart.

Tittar jag i Skellefteå (som kommit på tal ang Northvolt anläggningen) så ser bostadspriserna ut att ligga på ungefär halva produktionskostnaden.

Skulle väl i så fall betyda en inverterad bubbla då. Dvs att priserna snart när bubblan pyser ur fördubblas. Fast det låter ju tveksamt. Varför skulle det hända?

Fastighetsprisindex har iaf stigit med 57% de senaste redovisade 10 åren.

Så jag förstår inte vilken definition på bubblan man skulle ha använt för att sluta sig till att det var en bubbla för 10 år sedan.

Citat:
Haha, Nordkorea!! Herregud vilket troll du är.
Nej, jag bara klargör för dig vilken politik du driver. Av din kommentar att döma inser du inte det själv.
2020-01-18, 15:44
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
10 års jubileum minsann.

Har det under dessa 10 år retts ut vad som skall menas med bostadsbubbla?
Blir ju lite svårt att svara TS om det inte är klart.

Tittar jag i Skellefteå (som kommit på tal ang Northvolt anläggningen) så ser bostadspriserna ut att ligga på ungefär halva produktionskostnaden.

Skulle väl i så fall betyda en inverterad bubbla då. Dvs att priserna snart när bubblan pyser ur fördubblas. Fast det låter ju tveksamt. Varför skulle det hända?

Fastighetsprisindex har iaf stigit med 57% de senaste redovisade 10 åren.

Så jag förstår inte vilken definition på bubblan man skulle ha använt för att sluta sig till att det var en bubbla för 10 år sedan.

Nej, jag bara klargör för dig vilken politik du driver. Av din kommentar att döma inser du inte det själv.

Troll! Finns inte en chans att du skulle gå all-in på bostadsmarknaden nyprod nu, du har åkt räkmacka sedan du flyttade hemifrån, sitter nu trygg och fet med låg boendekostnad a la Kim Jung un. Försöker med en dåres envishet haussa upp priser för att suga ut folket (som du ser som dina förtryckta undersåtar) och göra en exit på ålderns höst. Men sorry, fundamenta pekar åt motsatt riktning!
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-01-18 kl. 16:30.
2020-01-18, 15:49
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Okej jag får kanske återkomma om ytterligare 10 år och kolla läget då, år 2030 har kanske bubblan spruckit?

2030 är garanterat. Pengarna i pyramidspelet kommer sina, sakta men säkert, finns inte tillräckligt med folk som kan få lån på dessa nivåer och tillföra nyskapta pengar till pyramidspelet.
2020-01-18, 15:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
2030 är garanterat. Pengarna i pyramidspelet kommer sina, sakta men säkert, finns inte tillräckligt med folk som kan få lån på dessa nivåer och tillföra nyskapta pengar till pyramidspelet.

Det lät ju rätt garanterat år 2010 när tråden startade också men nu har vi väntat i 10 år, när ska den här kraschen komma egentligen?
2020-01-18, 16:06
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Det lät ju rätt garanterat år 2010 när tråden startade också men nu har vi väntat i 10 år, när ska den här kraschen komma egentligen?

Haha, ja tar tid, mycket värdeökningar (och arv av dessa) som rullar fortfarande i pyramidspelet. Totalt blodbad 2030 som du förutspår är rimligt.
2020-01-18, 16:12
Medlem
Intressant podd med Maria Pleiborn, en aktiv bostadspolitisk debattör och konsult, som jag följt länge och som jag tycker är en horribel människa. I podden är hon inne på ett resonemang om att vi inte använder våra bostadsytor ekonomiskt. Hon ondgör sig över gamla kärringar som bor stort. I genomsnitt över 100 kvm. Framgår inte hur många det är och om man tvingade de som bor stor att flytta till mindre vilken effekt skulle det ha.

Det här är precis sånt som statistik är så dålig på. En änka som kolavippade ifjol bodde i en 7 rummare BRF. Hon drog säkert upp statistiken. Hur många sådana finns det? Skulle det ha någon effekt på "bristen" om man tvingade henne att sälja och skala ned så fort gubben dött? Skulle inte tro det.

Men det är sådana toktotalitära människor som Pleiborn som formar debatten och påverkar policys. Och lyfts fram i medierna utan att de får några skarpa frågor. Mycket av våra "bostadsproblem" skulle försvinna om man inte gav luft åt sådana som hon.

http://kreditvarden.se/108-vi-flytt-int/
2020-01-18, 16:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Haha, ja tar tid, mycket värdeökningar (och arv av dessa) som rullar fortfarande i pyramidspelet. Totalt blodbad 2030 som du förutspår är rimligt.

Oj nu låter du nästan lite osäker, bara "rimligt" alltså?
Men vi ska väl ner en bra bit under nivåerna som gällde år 2010 i alla fall, annars hade väl de fel då?
2020-01-18, 16:47
Medlem
Swebbteves intervjuade Klaus Bernpaitner
reder ut laeget.
2020-01-18, 20:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Troll!
Han är inte ett troll, han är förståndshandikappad. Det skriver jag inte som något elakt menat, utan det är så det är. Så fort alla har märkt det skapar han nya konton, så kolla in hans andra konton om historiken på detta inte räcker.

Hur svårt det än är bör alla undvika att svara, annars hamnar nivån efter den förståndshandikappade. Kanske finns något fint i det, men det är inte produktivt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in