Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Är inte problemet är att de samtidigt som de har ett samhällsansvar och att det ska fungera i hela landet (gungor och karuseller du vet). Samtidigt som de konkurrerar med andra bolag som helt fritt kan välja att bara ta de lönsamma jobben?
Det är ju helt döfött! Kommer ju aldrig att fungera. Antingen får man kapa den olönsamma glesbygden eller så får staten gå in och subventionera den, om vi inte ska skapa postmonopol igen.
Ja, det är såklart helt galet att ha samhällsansvar samtidigt som andra aktörer tillåts på marknaden. Det är en del av problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hero997
Nej det håller inte. Orsaken är inte att man skickar färre brev... det skickas vansinnigt mycket mer paket som resultat av internethandeln ökar. Men här tar Schenker, DHL och UPS andelar av Postnord eftersom de envisas med att alltid vara dyrast och sämst.
Men det spelar ingen roll. En organisation ska klara av att anpassa sin storlek efter behovet. Problemet med posten är att alla hundratals onödiga mellanchefer som inte gör ett skit ska ha kvar sina superviktiga jobb.
Men så här då; alla nivåer går ner och paketsidan väger inte upp detta (bland annat på grund av konkurrens som du skriver). Det har funnits ett problem med nödiga chefer absolut men det är knappast deras lön som gör att posten går dåligt (alla som har koll på vad en lägre chef i Postnord faktiskt tjänar inser snabbt att löneposter inte är en särskilt stor utgift).
Att anpassa sin storlek efter behovet är lätt för de flesta företag men eftersom Postnord har ett samhällsuppdrag i att varje dag åka till varje postlåda och leverera oavsett om volymerna är som de var 2001 eller 2019 uppstår problem. Visst brevbärarnas distrikt är ofta dubbelt så stora nu (i extremfall tredubbelt större) men de måste ändå till varenda postlåda. Utgifterna per skickat brev blir därför mycket större idag än 2001 samtidigt som intäkterna sjunker.
Det enda de kan göra är att höja portot men där finns någon form av pristak som regleras i lagen tror jag. Jämfört med andra produkter de senaste 20 åren har priset på frimärken höjts ganska lite.
Jag tror att det finns lite olika lösningar.
* En skulle vara att ta bort samhällsansvaret, men det skulle leda till initialt kaos och jag tror det skulle riskera för mycket.
* En annan är att förlänga leveranstiden på brev (vilket kommer att göras under 2020 om jag fått rätt info). Det betyder varannandagsutdelning istället för varje dag.
* En tredje som jag funderar på är att man avsäger sig (oadresserad) reklamutdelning. man drar visserligen in pengar på reklam men frågan är hur mycket man skulle kunna skära ner om man valde att inte hantera reklam alls. Lokalkostnader, arbetskraft och tid. Idag när brevvolymerna är så små är det en markant skillnad att brevbära en reklamdag jämfört med en utan reklam. Om alla dagar skulle vara utan reklam skulle det visserligen innebära mycket större distrikt men det skulle vara en lättare arbetsbörda för brevbärare (utom möjligen vid vinterväder) och de skulle kunna dela ut många fler hushåll på samma tid som det idag tar för ett distrikt med reklam.
* Vi får inte glömma att CityMail också går dåligt och de har lagt ner verksamheten här och där vilket har inneburit stora volymändringar för de lokala postkontoren. Om de lägger ner helt får vi plötsligt en annan marknad igen.