2020-01-19, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jodå. Postnord är ett aktiebolag och alla aktiebolag kan enligt aktiebolagslagen gå i konkurs. Sedan är det en annan sak att staten kanske inte tillåter detta att hända utan skjuter till mer kapital.
Klart att det är ett aktiebolag. Det ägs till 40 % av den danska staten och till 60 % av den svenska staten. Dock har jag aldrig hört talas om att ett statligt ägda företag gått i konkurs. Möjligen har man likviderat bolaget men det är en annan femma. Jag uttryckte mig lite slarvigt men jag tror ändå att du förstod vad jag menade.
Citera
2020-01-19, 06:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag har mitt lokala ICA som ombud och jag har INGET att klaga på. Jag är gammal nog att minnas gamla posten och de sura kärringarna där. Liksom på ICA är det ung och trevlig personal och de prioriterar postdelen. Man får inte vänta länge på betjäning. OCH jag kan hämta ut paket på en söndag!

Det finns nog inte en ICA-butik som inte avskyr posthanteringen. Det finns ingen lönsamhet alls i den delen så fler och fler butiker väljer att inte förnya sina avtal när dom löper ut.

Ett säljargument som Posten hade när det först begav sig var att det kommer driva trafik till butiken med ökad omsättning till följd. Nu när många butiker slutat med posthanteringen så ser man att den omsättningsökningen var ytterst marginell och är inte i närheten av tillräcklig för att göra posthanteringen lönsam för butiken.
Senast redigerad av trazke 2020-01-19 kl. 06:05.
Citera
2020-01-19, 07:56
Medlem
Tack Maud Olofsson! Posten Sverige går bra den danska delen går dåligt!
Citera
2020-01-19, 08:40
Medlem
pazeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Enkel match för Postnord att gå med plus, bara höj avgiften för alla utlandspaket ( som vanligt även inom EU) till 150:-, en miljon paket ger då 150 miljoner, bara poff sådär.

En enorm mängd brev och paket varje dag, måste vara tröttsamt att hålla på, folk bor på så konstiga ställen med, varför inte lägga allt i en hög och låta folk själva få leta fram sina försändelser ur högen?

Vad fan svamlar du om?
Citera
2020-01-19, 08:54
Medlem
pazeras avatar
Personerna som jobbar på mitt lokala Ica där jag hämtar ut mina paket gör ett fantastiskt jobb. Sen undrar jag hur det eventuellt blir med utlandspaket som skickas. Jag skickar en del till Kina och det fungerar väldigt bra med postnord. Det går inte att skicka paket till Kina idag med privata aktörer utan att det hamnar i kinesiska statens händer och då tar det månader innan mottagaren kan hämta ut paketet med extra hittepå avgifter.
Citera
2020-01-19, 09:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
"Statliga Postnord går så dåligt ekonomiskt att en konkurs finns i riskzonen om inte staten ingriper, enligt en tidigare okänd rapport beställd av svenska regeringen, skriver Dagens Nyheter."

Kommer du sakna postnord?

Den dag myndigheterna gör som i Danmark och slutar med pappersbrev så är det godnatt för Postnord.
Citera
2020-01-19, 09:52
Medlem
Hur kan Postnord gå så dåligt när det så obscent dyrt att skicka grejer? Hur gör andra länder?
Citera
2020-01-19, 09:58
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Är inte problemet är att de samtidigt som de har ett samhällsansvar och att det ska fungera i hela landet (gungor och karuseller du vet). Samtidigt som de konkurrerar med andra bolag som helt fritt kan välja att bara ta de lönsamma jobben?
Det är ju helt döfött! Kommer ju aldrig att fungera. Antingen får man kapa den olönsamma glesbygden eller så får staten gå in och subventionera den, om vi inte ska skapa postmonopol igen.

Ja, det är såklart helt galet att ha samhällsansvar samtidigt som andra aktörer tillåts på marknaden. Det är en del av problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Nej det håller inte. Orsaken är inte att man skickar färre brev... det skickas vansinnigt mycket mer paket som resultat av internethandeln ökar. Men här tar Schenker, DHL och UPS andelar av Postnord eftersom de envisas med att alltid vara dyrast och sämst.
Men det spelar ingen roll. En organisation ska klara av att anpassa sin storlek efter behovet. Problemet med posten är att alla hundratals onödiga mellanchefer som inte gör ett skit ska ha kvar sina superviktiga jobb.

Men så här då; alla nivåer går ner och paketsidan väger inte upp detta (bland annat på grund av konkurrens som du skriver). Det har funnits ett problem med nödiga chefer absolut men det är knappast deras lön som gör att posten går dåligt (alla som har koll på vad en lägre chef i Postnord faktiskt tjänar inser snabbt att löneposter inte är en särskilt stor utgift).

Att anpassa sin storlek efter behovet är lätt för de flesta företag men eftersom Postnord har ett samhällsuppdrag i att varje dag åka till varje postlåda och leverera oavsett om volymerna är som de var 2001 eller 2019 uppstår problem. Visst brevbärarnas distrikt är ofta dubbelt så stora nu (i extremfall tredubbelt större) men de måste ändå till varenda postlåda. Utgifterna per skickat brev blir därför mycket större idag än 2001 samtidigt som intäkterna sjunker.

Det enda de kan göra är att höja portot men där finns någon form av pristak som regleras i lagen tror jag. Jämfört med andra produkter de senaste 20 åren har priset på frimärken höjts ganska lite.

Jag tror att det finns lite olika lösningar.

* En skulle vara att ta bort samhällsansvaret, men det skulle leda till initialt kaos och jag tror det skulle riskera för mycket.

* En annan är att förlänga leveranstiden på brev (vilket kommer att göras under 2020 om jag fått rätt info). Det betyder varannandagsutdelning istället för varje dag.

* En tredje som jag funderar på är att man avsäger sig (oadresserad) reklamutdelning. man drar visserligen in pengar på reklam men frågan är hur mycket man skulle kunna skära ner om man valde att inte hantera reklam alls. Lokalkostnader, arbetskraft och tid. Idag när brevvolymerna är så små är det en markant skillnad att brevbära en reklamdag jämfört med en utan reklam. Om alla dagar skulle vara utan reklam skulle det visserligen innebära mycket större distrikt men det skulle vara en lättare arbetsbörda för brevbärare (utom möjligen vid vinterväder) och de skulle kunna dela ut många fler hushåll på samma tid som det idag tar för ett distrikt med reklam.

* Vi får inte glömma att CityMail också går dåligt och de har lagt ner verksamheten här och där vilket har inneburit stora volymändringar för de lokala postkontoren. Om de lägger ner helt får vi plötsligt en annan marknad igen.
Citera
2020-01-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Istället för att kasta pengar på problemet kan de ju sluta vara så stofila och anpassa sig till en digital värld, men det är ju väldigt osvenskt.

Pensionärer som lever för att få morgonposten kan väl betala för det själv.
Hur menar du nu ditt kioskmongo?
Jag kanske kan sälla mig till skaran pensionär enligt dig, är ju 50+, och hänger med digitalt rätt så bra.
Men hur i helvete menar du att jag skall digitalisera tex bil och motorcykeldelar jag beställer från USA?
Vi som har ett någorlunda normalt liv utanför Flashback, tillskillnad från dig, vi är i behov av en fysisk posthantering, du vet det finns annat att posta än text och bilder, din idiot.
Citera
2020-01-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Hur menar du nu ditt kioskmongo?
Jag kanske kan sälla mig till skaran pensionär enligt dig, är ju 50+, och hänger med digitalt rätt så bra.
Men hur i helvete menar du att jag skall digitalisera tex bil och motorcykeldelar jag beställer från USA?
Vi som har ett någorlunda normalt liv utanför Flashback, tillskillnad från dig, vi är i behov av en fysisk posthantering, du vet det finns annat att posta än text och bilder, din idiot.
Men ditt omoderna helvete. Du får givetvis 3d-printa reservdelar till din rollator.
Citera
2020-01-19, 10:30
Medlem
Rätt så intressant detta med Postnord, kan inte förstå hur ett företag som sköts så illa som postnord görs får fortsätta år efter år i samma spår med troligtvis samma ledning.
Vilket företag som helst skulle antingen om formas med ny ledning rutiner osv för att överleva.
Har haft många duster med postnord genom åren, pga försvunnen post, paket, vidare har jag ett antal gånger försökt att få svar på den relativt nya avgiften på 75kr per enhet som kommer från utlandet.
Har än så länge inte fått ett vettigt svar på vad jag betalar 75kr för, den kallas intern på postnord för "postnord avgiften". När jag beställer tex bildelar från utlandet så betalar jag frakten i förväg och då betalar jag fram till min dörr inte till svenska gränsen, postnord får betalt för att frakta paketet hem till mig från avsändarlandets postverk, men ändå skall jag betala en "postnord avgift", märkligt.
Så nu har jag valt andra leverantörer, och tror även andra gör så för att slippa trubbel.
Vidare tar det i regel 4-5 dygn för ett paket att färdas från tex centrala USA via tyskland (för det mesta) till sverige, när det väl hamnat hos postnord så tar det 7-14 dagar innan paketet når mig.
Allt detta är ta mig fan oacceptabelt, de behöver en ny ledning, administration och arbetssätt, eller lägg ner skiten.
Citera
2020-01-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Men ditt omoderna helvete. Du får givetvis 3d-printa reservdelar till din rollator.
+++
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in