2020-01-18, 23:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Självklart, men du vet säkert att också att "inre röst" betyder "dina tankar".... vi är födda med en förmåga att tänka själva. Det var det jag menade.
Det betyder i så fall att antingen är den inre rösten inte Gud eller så betyder det att vi är Gud.
Citera
2020-01-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det betyder i så fall att antingen är den inre rösten inte Gud eller så betyder det att vi är Gud.

Jag tänker att det är en förmåga som vi fått av Gud. Ungefär så. Vi ska tänka själva och använda våra hjärnor. Det är så vi är skapta och människan är en kreativ skapelse. På gott och ont. Vi behöver välja det som är bra. Vetenskapen går inte emot det.

Hur som helst. Det är mina tankar - är ej någon större bibelkännare.

Koranen och islam skulle aldrig intressera mig. Kulturer som växer kring islam blir ofta väldigt destruktiva, konfliktskapande, diktatoriska och destruktiva.
Citera
2020-01-19, 00:54
Medlem
8888zoom8888s avatar
...
Citera
2020-01-19, 00:55
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, Jesus heter inte bara Guds Ord, Jesus ÄR Guds ord. Det står t ex att läsa i Joh 1:1. Det står att Ordet BLEV kött och bodde ibland oss, inte att en människa blev uppkallad efter Ordet.

Läste du det jag citerade? Du får tänka på vad den yngre generationen har för förhållande till den äldre i bibeln. Själva poängen Jesus gör är ju just att Messias är något mer än bara Davids son. Att Messias var Davids herre redan på Davids tid. Det var ju ett citat från Psaltaren, som David skrev. Jesus är Davids son genom att Han föddes av Maria, men Han är också Davids herre eftersom han är Gud.

Den blir sann för att bibeln gör gällande att Fadern är Gud, Sonen är Gud, Den Helige Ande är Gud och att alla tre är distinkta. Treenigheten är ett begrepp som samlar dessa bibliska sanningar.

Nej, det gör det inte.

Det är du som strider emot det klara budskapet, för att du hellre litar på vad du anser vara förnuftigt än på vad som står i bibeln.

Jo, det gör det. Det står i klartext. Du gillar det inte, och försöker relativisera bort det, men det står uttryckligen och klart och utan utrymme för annan tolkning att Ordet fanns i begynnelsen och att det var ordet som blev kött.

Profeten David är en profet som skickas till Israels barn. Och hans son är profeten Salomo. Dessa skickades till Israels barn. Som alla böcker säger. Det nämndes i Koranen.
Vad gäller jungfru Maria. Hennes far kommer från familjen Imran. Gud älskade denna familj så mycket.
Jag vet inte hur denna information kom i Bibeln !!!
Citera
2020-01-19, 01:21
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om vi alla har en inre röst som inte är oss själva är vi alla schizofrena.

Du följer bara förnuft och logik. I dina tolkningar.
Kan du se hjärnan i ditt huvud?
Hur tror du att du har en hjärna och att du inte har sett den !!
Bevisa det vetenskapligt.
På samma sätt tror människor på Gud utan att se honom. Men du är säker på dess existens. Av hans handlingar. Och hans underverk. Och hans budskap. Vetenskapen vet ännu inte meningen med den mänskliga anden. Och hur skapade människan. Och hur det övervinner döden. Och åldrande.
Han vet inte vad som finns i långt rymden. Endast hypoteser. Men Koranen berättar vad som finns i rymden. Helt. På detta sätt upptäcker vi rymden. Från skaparen av direkt utrymme.
Visste du att det svarta hålet nämns i Koranen? Visste du att solen, månen och stjärnorna alla nämns i Koranen? Visste du att det finns sju himlar?
Visste du att det finns en stor stjärna som nämns i Koranen, vars storlek är lika stor som alla galaxerna tillsammans? Och bor ensam i den sjunde sky?
Det är omöjligt för människor att bara nå det andra sky, så hur kan de nå det sjunde sky!
På grund av denna stjärns storhet brukade Gud svära vid den .

Detta är den surah som Gud beskrev :

Surah Al-Tareeq
From the sky and the morning star (1) - Ah, what will tell you what the morning star is! (2) - The Piercing Star! (3)
Senast redigerad av 8888zoom8888 2020-01-19 kl. 01:35.
Citera
2020-01-19, 01:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
På samma sätt tror människor på Gud utan att se honom. Men du är säker på dess existens. Av hans handlingar. Och hans underverk. Och hans budskap. Vetenskapen vet ännu inte meningen med den mänskliga anden. Och hur skapade människan. Och hur det övervinner döden. Och åldrande.
Han vet inte vad som finns i långt rymden. Endast hypoteser. Men Koranen berättar vad som finns i rymden. Helt. På detta sätt upptäcker vi rymden. Från skaparen av direkt utrymme.
Visste du att det svarta hålet nämns i Koranen? Visste du att solen, månen och stjärnorna alla nämns i Koranen? Visste du att det finns sju himlar?
Visste du att det finns en stor stjärna som nämns i Koranen, vars storlek är lika stor som alla galaxerna tillsammans? Och bor ensam i den sjunde sky?
Det är omöjligt för människor att bara nå det andra sky, så hur kan de nå det sjunde sky!

Surah Al-Tareeq
From the sky and the morning star (1) - Ah, what will tell you what the morning star is! (2) - The Piercing Star! (3)

Finns ännu äldre civilisationer med människor som har producerat liknande och betydligt mer detaljerade och genomtänkta antagen, inget speciellt med andra ord.
Visste du att Siddartha Guatama (buddha) exempelvis beskrev i sin kosmologi att det existerade galaxer, oändligt många världar och parallella universum?
Eller diverse greker i antiken som i princip skapade atomfysiken?

"Mr. 60 minutes, tell me something i don't know"
Citera
2020-01-19, 08:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Profeten David är en profet som skickas till Israels barn. Och hans son är profeten Salomo. Dessa skickades till Israels barn. Som alla böcker säger. Det nämndes i Koranen.
Vad gäller jungfru Maria. Hennes far kommer från familjen Imran. Gud älskade denna familj så mycket.
Jag vet inte hur denna information kom i Bibeln !!!
Det som händer i det stycket i Bibeln är att Jesus frågar vems son Messias är.
De svarar "Davids".
Då frågar Jesus varför David i Skriften (när David profeterade) kallar Messias för "herre", om nu Messias är hans son, alltså av Davids ätt.
Jesus är av Davids ätt, det säger Bibeln i tex Uppenbarelseboken.

Jesus menar att Messias är Guds son. Som jag tidigare skrev betyder det detsamma som en direkt skapelse av Gud.

Det är i själva verket evangeliet Jesus lyfter fram i det stycket:
Han är den nya skapelsen OCH av Davids släkt.
Citera
2020-01-19, 08:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Surah Al-Tareeq
Bibeln säger:
Begrunda det profetiska ordet tills morgonstjärnan går upp i era hjärtan.

Och den stjärnan är Jesus!
Det säger Han själv i Uppenbarelseboken.

Det är sådant här som gör att jag vet att Koranen är Guds Ord! Jag hör ju att den vittnar om Jesus, men den gör det genom att berätta om världen på ett visst sätt.

Koranen bekräftar Skriften för dem som hört Skriften, verkligen.
Citera
2020-01-19, 08:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är din lära som är falsk. Och treenigheten finns överallt i bibeln. Däremot inte ordet treenighet. Det är ett ort för att sammanfatta bibelns teologi om vem Gud är.

David sjöng inte "Herren kommer säga till min herre" utan "Herren sade till min herre". Men det spelar ingen roll för poängen, för oavsett hur du och jag tolkar stycket, så ser vi i stycket i Matteus jag tidigare hänvisade till hur Jesus tolkade det.
Ja, Jesus tolkar det som att Messias är Guds son, som jag skrev till Zoom. Sedan läser du in att David måste menat att Jesus (Davids herre) måste funnits då David profeterade, men nej.
Läs tex Apostlagärningarna 2:22-36 så ser du hur profetior funkar.
Senast redigerad av LadySweden 2020-01-19 kl. 09:08.
Citera
2020-01-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Kan lova dig att Islam inte är våld, hot, terror. Islam är renare än vatten.
Ja så kanske det är men finns det något land i Världen där Islam råder som är demokratiskt & alla har samma rättigheter? Tack för mig. Religion är som opium för folket.
Citera
2020-01-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Islam har den rimligaste synen på Gud. Till skillnad från kristendomen som påstår att Gud är tre och att Gud blev till genom kvinnans vagina, bland blod och var, som sedan dessutom dog på korset, menar Islam att Gud är unik, en allena, finns inget som kan linas vid honom. Låter rimligt eftersom ursprunget till alltet ska vara unikt, orimligt om skaparens attribut helt och hållet återfanns i skapelsen också. Skaparen måste stå över skapelsen, vilket är den ärligaste bilden.

Kristendomens syn är felaktig eftersom den säger att döden hade makt över Gud över om Gud i slutändan besegrar döden, låter hela berättelsen orimlig. Döden kan inte ha makt över Gud.

Islam är inkluderande. Det spelar ingen roll om du är svart, vit, gul, fattig, rik, lång, smal ful, vin. Tron förenar alla muslimer och de är som syskon. Till skillnad från judendomen som endast accepterar judar.

Avgudadyrkare vilket omfattar buddhismen, hinduismen, soldyrkare, elddyrkare osv låter orimligt eftersom dessa finns i tid och rum och påverkas av yttre omständigheter därför kan de inte vara Gud.

Islam innehåller alla andra religioner inklusive kristendomen och judendomen men också avgudadyrkarnas religioner och tro. Islam uppmanar muslimer att tro på alla profeter från Adam till Muhammed inklusive Jesus, Moses men också innehåller Islam och uppmanar muslimer att hålla avstånd från avgudadyrkare tex buddhismen, hinduismen osv.

Med Islam skulle frågor om rasism, etnicitet, sociala, kulturella, ekonomiska, militära frågor lösas enkelt. Vi skulle få en betydligt fredligare värld och säkra en evighet i lycksaligheter.

Gud den vise säger i koranen:

Säg: ”Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”1

Er Gud är en Gud – det finns ingen annan gud än Han och Han omfattar allt med Sin kunskap!2
Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och som låter regn falla från skyn för att därmed frambringa frukter för er försörjning; [det är Han] som har gett er skepp, som seglar över haven på Hans befallning, och som har skapat floderna till er nytta, och [det är Han] som har gett er solen och månen, som löper [i sina banor] utan att förtröttas, och [Han] som har gett er natten och dagen för era behov.3
Gud är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står. Lyktan är [omsluten] av glas och glaset lyser med en stjärnas glans. [Det är en lykta] tänd [med olja] från ett välsignat träd, ett olivträd som varken tillhör öst eller väst och vars olja nästan lyser utan att eld har rört vid den. Ljus över ljus! Gud leder till Sitt ljus den Han vill och därför framställer Han liknelser för människorna. Gud har kunskap om allt.4
Gud skapar er i ett tillstånd av svaghet; därefter låter Han svagheten följas av styrka [och] därefter låter Han styrkan följas av svaghet och gråa hår. Han skapar vad Han vill – Han är Den som har kunskap om allt, Den som är mäktig allt.5
Han är Gud; ingen gudom finns utom Han! Han känner allt det som är dolt för människor liksom det som de kan bevittna – Han, den Nåderike, den Barmhärtige.6
Han är Gud, det finns ingen gud utom Han. Honom tillkommer allt lov och pris i denna värld och i evigheten. Domen är Hans och till Honom skall ni föras åter.7

Vad hindrar människan att ta detta enkla och lättförståeliga budskap till sig?
Först och främst, fy fan vilket dravel. pisslam vill ha underkastelse och en jävla massa konstiga regler och gissa vad jag vill inte underkasta mig.
Citera
2020-01-19, 09:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Bibeln säger:
Begrunda det profetiska ordet tills morgonstjärnan går upp i era hjärtan.

Och den stjärnan är Jesus!
Det säger Han själv i Uppenbarelseboken.

Det är sådant här som gör att jag vet att Koranen är Guds Ord! Jag hör ju att den vittnar om Jesus, men den gör det genom att berätta om världen på ett visst sätt.

Koranen bekräftar Skriften för dem som hört Skriften, verkligen.
"The piercing star" <3

Stjärnan som for upp genom alla himlar för att uppfylla allt är konungen som Gud upphöjde till sig själv.
Så judarna har fel:
De korsfäste och dödade bara Jesu bild, "köttet", inte Jesus. Jesus upphöjdes till Guds härlighet.
Läs Johannesevangeliet kapitel 17!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in