Citat:
Ursprungligen postat av
maratonmaniker
... jag känner starkt för Postnord. ... jag skickar ALDRIG ngt.
Du stöder dem alltså inte som kund, men känner likväl för dem, märkligt stöd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arvid-Kriklund
Kan du nämna någon privatisering som gjort verksamheten bättre?
Apotek, Fordonsbesiktning, Taxi, Paketutdelning/förmedling för att nämna några. Alla krav på att få branscher konkurrensutsatta som tidigare varit monopol är för att man inte klarat av uppgiften eller förstått vad service är!
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag postar för 150.000 kr per år i mitt lillaföretag. Från början allt med Posten. Sedan ca 2005 när DHL och schenker lyckligtvis kom in i marknaden så gick jag genast över till dhl och halverade mina paketkostnader för paket över 3 kg. Det visade sig att posten hade absurt höga taxor som väl fungerande företag som dhl genast kunde slå OCH gå med vinst.
Nu verkar problemen vara Brev. På bara några år har brevportot ökat från 5 kr till 11 kr. Vilket annat företag har mer än fördubblat priset på sin vara de senaste 5 åren? Som företagare har jag stora rabatter ca 50%, men nu när dhl ännu en gång SÄNKTE mina taxor så kan jag posta 3 kg för 48 kr + MOMS med dhl. Och då ingår en liten försäkring och avsierings-SMS till kunden. Detta är billigare än postnord brev 500 gram, som kan ta flera dagar, saknar avsiering, saknar försäkring.
Så klart som korvspad att jag sakta men säkert helt lämnat postnord för dhl. Tidningsartiklar att postnord är nära konkurs ökar naturligtvis min hastighet att lämna dem.
För övrigt så verkar alla kunder ha vant sig vid att hämta ut även små paket/brev via sin mini-livs, och gillar SMS-avsiering. Så det visar sig att postnord satsat på fel koncept.
Vill också påpeka att det är postnord som sjäva drivit på att bli av med brevlådor på landet och i lägenheter. Vilket gör att postnord inte längre har den fördelen mot dhl att brevet kommer ända hem i hallen. Postnord förstörde alltså för sig själva.
Ännu längre sedan, ca år 2000, så var det postnord som började avveckla sina postkontor. Som också var en oerhörd fördel eftersom kunderna gick dit och därmed hade en mycket nära relation till posten. När kontoren försvann så försvann postens fördel med paketutlämning. De gav bort sitt försprång till dhl och schenker. Som vad jag förstår tjänar någon miljard per år i Sverige, i konkurrens med postnords högre priser som ändå ger förlust.
Bra exempel på hur man inte klarar av sin uppgift och likväl vill ha mer betalt samtidigt som man vill försämra servicen. Bring eller någon annan tar säkert över deras uppdrag för en ersättning för en bråkdel av deras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det finns tyvärr ingen gräns för hur mycket pengar en icke-fungerande organisation kan kosta. I DDR så kostade en Trabant, en bil i plast med gräsklipparmotor, lika mycket som en BMW i Västtyskland.
Ytterligare bra jämförelse där man dessutom fick vänta hela 7 år på att få sin beställda bil bli levererad. Monopol, men likväl usel service!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hex30
Haha danskarna blåste oss fett i den affären.
Danskarna blåser alltid svensken i affärer.
Citat:
Ursprungligen postat av
tranflatek
Hoppas skiten kånkar så kanske man återförstatliga.
Både Postverket, Posten och Postnord har alla varit statliga. Det är det som är problemet. De är krångliga, byråkratiska samt saknar service och utveckling!