2020-01-18, 22:19
Medlem
Alla som röstar för privatisering, se hur bra det funkade med att privatisera bilprovningen... har aldrig varigt så dyrt att besiktiga som nu, och att avsluta en besiktning istället för en 2a i protokollet är vanligt förekommande men det är som vanligt när man ska tjäna pengar, varför bara ta betalt för en efterkontroll när man kan ta dubbelt betalt med en ny besiktning.
Privatisering av Postnord innebär ökat porto och bor man inte i stadsregion blir det utdelning en gång i månaden(om det inte har snöat, brev kunde inte levererats p.g.a oplogat oframkomligt, vid en cm nysnö... att folk i detta läget får betalningsanmärkning och till slut hamnar hos kronkalle rör inte Postexpress eller vad nu miljardinvesterarna får för sig att kalla bolaget, dom får ju ännu mera brev att leverera...
Citera
2020-01-18, 22:24
Medlem
Med ett eget kapital på 5,14 miljarder så är det uteslutet med en konkurs.
Företagsledningen har lön efter möda med en bonus kopplad till omsättning inte
resultatet. Vore politikerna hyfsat vakna så ger dom Postnord tulltjänstemanna status.
Stoppa knarket vid gränsen-PostNord.
Citera
2020-01-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dredden
Alla som röstar för privatisering, se hur bra det funkade med att privatisera bilprovningen... har aldrig varigt så dyrt att besiktiga som nu, och att avsluta en besiktning istället för en 2a i protokollet är vanligt förekommande men det är som vanligt när man ska tjäna pengar, varför bara ta betalt för en efterkontroll när man kan ta dubbelt betalt med en ny besiktning.
Privatisering av Postnord innebär ökat porto och bor man inte i stadsregion blir det utdelning en gång i månaden(om det inte har snöat, brev kunde inte levererats p.g.a oplogat oframkomligt, vid en cm nysnö... att folk i detta läget får betalningsanmärkning och till slut hamnar hos kronkalle rör inte Postexpress eller vad nu miljardinvesterarna får för sig att kalla bolaget, dom får ju ännu mera brev att leverera...
Kanske dyrare med besiktning, men nu finns det ju faktiskt tider att besiktiga på. Jag minns när man fick vänta minst en månad på en tid. Nu finns det samma vecka. Dessutom på yttre ställen i stan i stället för på ett enda i andra änden.
Citera
2020-01-18, 22:32
Medlem
bl1nks avatar
Frågan är hur alla företag som säljer saker på nätet (Zalando, Boozt m.m.) klarar sig om Postnord går i konkurs. Hur mycket är de beroende av postnätet. Hur stor ökning av porto klarar de?
Citera
2020-01-18, 22:39
Medlem
Vilken tur att man iallafall bolagiserade det så VD:n kan få en årslön på nästan 10 miljoner kr, tidigare fungerade Posten hur bra som helst.
Citera
2020-01-18, 22:59
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Rätt - men den svenska delen går sämre och sämre också. Det är liksom oundvikligt eftersom marknaden för brev kommer att försvinna mer eller mindre samtidigt som Postnord inte får avsäga sig brevdelen (då det är ett samhällsuppdrag) och bara koncentrera sig på paket.

Hopslagningen med Danmark har skyndat på processen betydligt men den var ändå oundviklig i det långa loppet.
Är inte problemet är att de samtidigt som de har ett samhällsansvar och att det ska fungera i hela landet (gungor och karuseller du vet). Samtidigt som de konkurrerar med andra bolag som helt fritt kan välja att bara ta de lönsamma jobben?
Det är ju helt döfött! Kommer ju aldrig att fungera. Antingen får man kapa den olönsamma glesbygden eller så får staten gå in och subventionera den, om vi inte ska skapa postmonopol igen.
Citera
2020-01-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
... jag känner starkt för Postnord. ... jag skickar ALDRIG ngt.
Du stöder dem alltså inte som kund, men känner likväl för dem, märkligt stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Kan du nämna någon privatisering som gjort verksamheten bättre?
Apotek, Fordonsbesiktning, Taxi, Paketutdelning/förmedling för att nämna några. Alla krav på att få branscher konkurrensutsatta som tidigare varit monopol är för att man inte klarat av uppgiften eller förstått vad service är!

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag postar för 150.000 kr per år i mitt lillaföretag. Från början allt med Posten. Sedan ca 2005 när DHL och schenker lyckligtvis kom in i marknaden så gick jag genast över till dhl och halverade mina paketkostnader för paket över 3 kg. Det visade sig att posten hade absurt höga taxor som väl fungerande företag som dhl genast kunde slå OCH gå med vinst.

Nu verkar problemen vara Brev. På bara några år har brevportot ökat från 5 kr till 11 kr. Vilket annat företag har mer än fördubblat priset på sin vara de senaste 5 åren? Som företagare har jag stora rabatter ca 50%, men nu när dhl ännu en gång SÄNKTE mina taxor så kan jag posta 3 kg för 48 kr + MOMS med dhl. Och då ingår en liten försäkring och avsierings-SMS till kunden. Detta är billigare än postnord brev 500 gram, som kan ta flera dagar, saknar avsiering, saknar försäkring.

Så klart som korvspad att jag sakta men säkert helt lämnat postnord för dhl. Tidningsartiklar att postnord är nära konkurs ökar naturligtvis min hastighet att lämna dem.

För övrigt så verkar alla kunder ha vant sig vid att hämta ut även små paket/brev via sin mini-livs, och gillar SMS-avsiering. Så det visar sig att postnord satsat på fel koncept.

Vill också påpeka att det är postnord som sjäva drivit på att bli av med brevlådor på landet och i lägenheter. Vilket gör att postnord inte längre har den fördelen mot dhl att brevet kommer ända hem i hallen. Postnord förstörde alltså för sig själva.

Ännu längre sedan, ca år 2000, så var det postnord som började avveckla sina postkontor. Som också var en oerhörd fördel eftersom kunderna gick dit och därmed hade en mycket nära relation till posten. När kontoren försvann så försvann postens fördel med paketutlämning. De gav bort sitt försprång till dhl och schenker. Som vad jag förstår tjänar någon miljard per år i Sverige, i konkurrens med postnords högre priser som ändå ger förlust.
Bra exempel på hur man inte klarar av sin uppgift och likväl vill ha mer betalt samtidigt som man vill försämra servicen. Bring eller någon annan tar säkert över deras uppdrag för en ersättning för en bråkdel av deras.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns tyvärr ingen gräns för hur mycket pengar en icke-fungerande organisation kan kosta. I DDR så kostade en Trabant, en bil i plast med gräsklipparmotor, lika mycket som en BMW i Västtyskland.
Ytterligare bra jämförelse där man dessutom fick vänta hela 7 år på att få sin beställda bil bli levererad. Monopol, men likväl usel service!

Citat:
Ursprungligen postat av Hex30
Haha danskarna blåste oss fett i den affären.
Danskarna blåser alltid svensken i affärer.

Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Hoppas skiten kånkar så kanske man återförstatliga.
Både Postverket, Posten och Postnord har alla varit statliga. Det är det som är problemet. De är krångliga, byråkratiska samt saknar service och utveckling!
Citera
2020-01-18, 23:13
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Bara jag som typ aldrig haft problem med PostNord? Och då har jag ändå beställt jävligt mycket via nätet genom åren. Men men... Kanske bara haft tur.

Jag använder PostNord väldigt flitigt både privat och i firman. Funkar otroligt bra.
Citera
2020-01-18, 23:49
Medlem
Zoologens avatar
Kul för dem som använder PostNord och är nöjda. Jag använder dem också, men bara om jag är piskad därtill. Har fått tillräckligt många paket bortslarvade för att känna mig trygg med dem. Man kan ju undra hur en avi kan lämnas ut, men så finns det inget paket på utlämningsstället. Grejor kan ju inte gå upp i rök?

Undrar hur det var med den "gamla" posten, om det var bättre då.
Citera
2020-01-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Så länge som företaget hette posten och körde runt i sina gula postbilar så gick allting bra. Men så fort man slog sig ihop med danskarna och målade eller folierade bilarna blå, så började allt gå åt helvete. Som vanligt så får andra betala för politikers korkade beslut

Som med allt annat konsulter har satt sin prägel på, effektiviserat och sedan har verksamheten fungerat allt sämre och ingen kan pekas ut som ansvarig.

Det är enbart idioter uppe i toppen, förutom när det är renodlad privat verksamhet.
Citera
2020-01-19, 00:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det är helt otroligt att Postnord var så senfärdiga när det kom till digital brevlåda. https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_brevl%C3%A5da Postnord startade sin tjänst TRE ÅR efter Kivra och det är bara 60 privata bolag som skickar brev till kunders digital brevlåda hos Postnord medan Kivra har > 15000 företag.

Hur i helvete kunde Postnord missa det tåget?

Det beror på ett tidigare beslut av styrelsen där man beslöt att bara inrikta sig på sin kärnverksamhet och inte satsa mer på elektronisk post och tillhörande tjänster.
Citera
2020-01-19, 00:57
Medlem
Inte konstigt alls då man fick inte privata aktörer som budade till sig viktig post och kvar stod Postnord med vanliga brev. Utkonkurrerade och utmanövrerade vilket många blir när det blir konkurrens.
Så nu får dom antingen lägga in pengar eller slå igen skiten. Bring har alla skattsedlar tex, och Postnord vill inte dela ut post alla dagar i veckan utan reklam som dom får betalt för.
Nä, fan posten var allt bättre tidigare än nu. Det vimlar av såna här exempel där buden går ner och företag får inte ihop det och kan inte lägga sig lägre så det är konkurs som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in