Citat:
Ursprungligen postat av
Retornofde
Jag har inte jättestor erfarenhet av just Elvanse utan köpt dom svart ett par gånger i 70mgs kapslar. Eftersom jag just inte hade någon erfarenhet av dom ville jag vara på säkra sidan och öppnade kaspeln och hällde ut en del av innehållet, och det är enda sättet jag ätit elvanse. Jag la pulvret direkt på tungan och svalde med en klunk vatten. Tyckte mest det smakade sött, inte alls något man reagerade på. Har inte ätit Lyrica så vet inte hur det jämförs.
Hade faktiskt aldrig hört talats om det ämnet tidigare och var tvungen att googla. Konstigt att använda ett E-ämne som är cancerframkallande inom läkemedelsindustrin för något så banalt som färga en kapsel. Läste också att ämnet enbart är godkänt att användas till coctailbär och kanderade körsbär. Nu tror jag inte att halten erytrosin är så pass hög i kapsel så att det är någonting att oroa sig för men självklart kan man ifrågasätta användningen då det går lika bra att använda rödbetor om man nu måste ha en röd färg på en kapsel. Efter närmare googling på övriga ämnen i de olika kapslarna förstår jag om du hellre vill strunta i kapseln då samtliga kapslar innehåller lite luddiga konstgjorda ämnen.
Vad har läkaren för anledning till ditt byte av medicin? Kan tyvärr inte svara på Attentin då jag inte har någon erfarenhet av det läkemedlet.
Ja. Det är märkligt. Det är så med många läkemedel. Särskilt psykofarmaka. Jag förstår principen av att de behövs identifieras enkelt genom olika färger för att underlätta hantering. Men som du säger så finns det säkrare sätt att göra det på för människor, djur och miljö.
Det skulle vara intressant att höra hur läkemedeltillverkare resonerar kring det. Jag tror inte att det endast handlar om exempelvis hållbarhetstid eftersom andra mediciner med potatisstärkelse, laktos och magnesiumstearat m. fl. och mer naturliga ämnen kan ha längre hållbarhet. Dold agenda maybe? Skulle duga fint som konspirationsteori.
Fick en ny läkare som kör sitt eget race på vuxna med neuropsykiatrisk problematik och tidigare missbruk. En sådan som bestämt hävdar att snabbverkande aldrig ska ges till fd. missbrukare eller ens ges centralstimulerande läkemedel överhuvudtaget. Av den anledningen så skulle jag tydligen vara väldigt tacksam över att bli tilldelad Elvanse istället för ingenting alls. Vederbörande tar inte in att jag inte har haft ett enda återfall under alla år men varit ett hopplöst fall innan attentin. Jag har behandlats lika hårt som en LARO-patient och aldrig felat. Blod - och urinalyser utan anmärkning. Ja, du fattar. Så frekventa att det var omöjligt i två års tid att ens tänka tanken på sidomossbruk.
Nu några månader senare när vardagen irriterar på riktigt var klivet till sprutor och blomster inte särskilt långt bort trots lång drogfrihet. På något sjukt sätt är jag stolt över mig själv att jag satte ner foten. Förändringar utan anledning är bara onödigt. Jag blev av med CS en gång för att guanfacin skulle vara lämpligare för att jag hade varit knarkare och det var inget kul experiment. Mådde uselt. Fullt upp med studier, jobb mm. Jag ledsnade på deras oplanerade utsvävningar.