2020-01-18, 17:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Förstår inte ett dyft av Draifos svammel. ”Otrohetsaffären””?!?!
Som om det skulle vara utomäktenskapliga affärer skulle vara olagligt...

Är den ”uppdelad i två delar” så tror jag att det handlar om:

1: Kvinnofridskränkning, Olaga förföljelse (stalkning), Kränkande fotografering, Olaga horn och i den första delen (upptakten till mordet),

2. Mord i den andra delen
Nix!
Enkelt hor, där ena parten redan var gift med någon annan är inte straffbart längre.

Varför ska du alltid ifrågasätta det som var motorn i det dysfunktionella förhållandet mellan LW och SD nämligen knullandet bakom ryggen på alla och alla i flera år och kalla det svammel?

Förstår inte varför grunden till dom starka känslorna som orsakade LWs död är så känsligt för dig. Är ni incel tanter allihopa?

Att bli så kåt så man skiter i att man vigt det oemotståndliga objektet för sin åtrå är nog så ovanligt att det inte ens i äldre tider finns som rubricering.

Dock fanns detta gällande kyrkans ämbetsmän vari LW kunnat räknat sig.(om hon inte varit kvinna)
Citat:
Den särskilda kyrkotuktens bestraffningsgrader (som alltså gällde kyrkans ämbetsmän) var: 1) varningar, 2) suspension, 3) avsättning. Förseelserna var: 1) fel i lära, 2) förseelser i levernet, 3) särskilda ämbetsförseelser.

Bestraffningarna för dessa förseelser bestod i sex varningsgrader. Visade sig den tredje varningen (inför biskop och konsistorium) fruktlös, inträdde det så kallade "mindre bannet", som bestod däri att den felande på viss tid förbjöds åtnjutande av nattvarden. Visade sig alla sex varningsgraderna kraftlösa, inträdde det "större bannet": fullständigt uteslutande ur Guds församlings gemenskap tills den felande gjorde "sann bot och bättring".
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kyrkotukt
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-18 kl. 18:15.
Citera
2020-01-18, 18:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, det är väl där det brister i hans omdöme.

SD måste begripa att eftersom han är misstänkt för mordet på barnets mor, barnet ligger hemma och sover med öppen ytterdörr, medan mamman har lockats ner en bit från hemmet för att bli bestialiskt mördad.
Han vaknar upp på sin födelsedag, ser ofärdiga paket på bordet, dörren på glänt (?) och förstår att det inte står rätt till när mamman inte kan hittas....

Exakt på årsdagen av mordet går den misstänkte mördaren inte bara till mordplatsen, utan också till sonens cache för att laga den.

Detta skriver han dessutom ut för beskådan...

Är detta ett sätt att hedra offret?
Är detta ett sätt att göra gott åt barnet som har förlorat sin mor?

Om han är oskyldig:
Nej.
Det är ett beteende som visar att han har noll koll på vad respekt är för människors lidande.

Vad han hade kunnat ha gjort var att besöka platsen utan att skriva om det.
Om cachen behövde lagas (och det behövde den), kunde han bett någon inom geocachingen som var en mer neutral person i förhållande till honom själv att göra det. Och definitivt inte på sonens födelsedag/dödsdagen. Men jag tycker att han kunde ge sjutton i cachen helt och hållet. Jag fattar inte varför just denna cache, när det finns massor av andra.
Cachen är ju också hårt förbunden till sonen av L*ena, då den var en gåva från henne till honom på hans födelsedag.

Om han är skyldig:
Nej.
Han borde förstå att det är kränkande att han besöker dessa platser.
Och det får mig att dra den slutsatsen att SD gör detta antingen för att han totalt saknar empati.

Men mest tror jag att han gör det för att förnedra L*ena ytterligare. Han kan bara inte låta bli.

Värsta sortens människa.

Man kan tyvärr inte säga att SD borde och måste förstå vad som är lämpligt och olämpligt.

Det finns grupper i samhället som absolut inte kan förstå sociala koder och vanligt sunt förnuft. Det kan de inte rå för.
Citera
2020-01-18, 18:29
Medlem
HAX, Si//en, m g l och hans kona var ute och klippte en serie cacher i skogarna runt Vallentuna förra helgen. Undrar om de rörde sig i närheten av gården där det mördade paret hittades? Döden följer i HD:s närhet...
http://coord.info/GL10J6QFB
Citera
2020-01-18, 18:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, det är väl där det brister i hans omdöme.

SD måste begripa att eftersom han är misstänkt för mordet på barnets mor, barnet ligger hemma och sover med öppen ytterdörr, medan mamman har lockats ner en bit från hemmet för att bli bestialiskt mördad.
Han vaknar upp på sin födelsedag, ser ofärdiga paket på bordet, dörren på glänt (?) och förstår att det inte står rätt till när mamman inte kan hittas....

Exakt på årsdagen av mordet går den misstänkte mördaren inte bara till mordplatsen, utan också till sonens cache för att laga den.

Detta skriver han dessutom ut för beskådan...

Är detta ett sätt att hedra offret?
Är detta ett sätt att göra gott åt barnet som har förlorat sin mor?

Om han är oskyldig:
Nej.
Det är ett beteende som visar att han har noll koll på vad respekt är för människors lidande.

Vad han hade kunnat ha gjort var att besöka platsen utan att skriva om det.
Om cachen behövde lagas (och det behövde den), kunde han bett någon inom geocachingen som var en mer neutral person i förhållande till honom själv att göra det. Och definitivt inte på sonens födelsedag/dödsdagen. Men jag tycker att han kunde ge sjutton i cachen helt och hållet. Jag fattar inte varför just denna cache, när det finns massor av andra.
Cachen är ju också hårt förbunden till sonen av L*ena, då den var en gåva från henne till honom på hans födelsedag.

Om han är skyldig:
Nej.
Han borde förstå att det är kränkande att han besöker dessa platser.
Och det får mig att dra den slutsatsen att SD gör detta antingen för att han totalt saknar empati.

Men mest tror jag att han gör det för att förnedra L*ena ytterligare. Han kan bara inte låta bli.

Värsta sortens människa.

Han kanske var förälskad 😍? Då beter man ju sig inte rationellt.
Citera
2020-01-18, 18:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Rätt åtgärder"... som andra beroendeförhållanden vare sig till droger eller andra beteenden som spelmissbruk är det väl till syvende och sist en beteendeförändring som måste göras där hästjobbet måste göras av den beroende själv. I någon mån handlar det om ett omvänt förhållningssätt, istället för att låta känslan bestämma beteendet så gör man på motsatt sätt "act as if". Du blir inte på bättre humör för att du låter nedstämd känsla bestämma ditt beteende. Men anstränger du dig för att agera som om du vore nöjd och välmående finns en ansenlig chans att du snart mår bättre. Det låter som hokus pokus men funkar i förvånansvärt hög utsträckning. Det är det jag menar med "hjärntvätt", jag menar inte den vanliga negativa innebörden som vanligtvis avses för begreppet utan att skifta perspektiv och tankemönster.

Men det är inte en "åtgärd" som direkt kan sättas in likt en lobotomering. Däremot att få professionell hjälp för att sålla igenom sitt känslo-, tanke- och beteendemönster och att hitta lämplig strategi är väl till stor hjälp. Men själva jobbet till förändring måste personen själv slita med.

Om man respekterar sin egen integritet är det också lättare att respektera andras. Man placerar ut gränser för sig själv, och andra. Gränser är inte givna, de är valda, eller konventionella, i betydelsen icke givna i och för sig utan upprätthållna.
Citera
2020-01-18, 19:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan tyvärr inte säga att SD borde och måste förstå vad som är lämpligt och olämpligt.

Det finns grupper i samhället som absolut inte kan förstå sociala koder och vanligt sunt förnuft. Det kan de inte rå för.
Så är det. Hon förstod inte bättre. Men som vuxen har man ändå ett ansvar som inte preskriberas för att man blir offer för våld. Snarare tvärt om då det med största säkerhet är motivet.
Citera
2020-01-18, 20:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hade hon svåra skallskador så må ju skriken avgetts före just dessa skador (för att tysta skriken?). Men det verkar ändå nästan mer dumdristigt än kyligt om GM blir kvar medan hon skriker utan att bry sig i det, med bostäder relativt nära?
Eller så hade han bestämt sig för att hon skulle tystas för alltid? Skriken kan ha gjort honom än mer ursinnig; ett blint raseri som tog överhand och förmörkade det lilla omdöme som ännu fanns kvar.

Fetad text: ja, det mest logiska i sammanhanget är att skriken föregick dödsmisshandeln.
Var brottet planerat kan något ha gått snett; han räknade inte med att hon skulle bjuda på så starkt motstånd? Hon kan t ex ha fattat misstankar tidigare än förväntat och försökt fly.
Vad han ändå var medveten om var klockans tickande och att han snabbt därpå måste avlägsna sig och vara hemma inom några minuter för att skaffa sig alibi. - Tog han vägen västerut parallellt med R*ttarevägen för att kravla sig uppför slänten och in bland vegetationen efter 130 m?
Citat:
Det var därför jag tänkte om hon möjligtvis tuppat av av misshandel och GM ger sig av, kanske tror hon är död rentav? Men att hon sedan kvicknar till ett tag, svårt skadad i armar och ben utan förmåga att själv förflytta sig och då skriker något antal gånger innan hon förblöder?
Postaren Strof nämner att hennes digitala kontakter pågår normalt fram tills kl 23.20. Media uppger tidpunkten 23.30, men det borde här röra sig om ungefärlig tid.

Dalaan på andra sidan motorvägen har mera exakt koll och uppger kl 23.28-23-29. Tidsspannet mellan sista digitala kontakt och påbörjan skrik uppgår då till endast 8 min. Max. - Är det SD som ringer upp för att be henne komma ut?

Din hypotes om förloppet är i sig inte omöjlig men skulle i sådana fall förutsätta att överfallet och flykten från platsen skett inom ung 8 min. Samt att hon haft kraft att fylla sina lungor i omgångar under flera minuter; varför inte använda sina sista krafter till att försöka röra sig bort från platsen? Och varför nämner då Dalaan inget om avtagande styrka på de stötvisa skriken.
En cirkulationssvikt som du är inne på, leder till sänkt medvetandetillstånd.
Citera
2020-01-18, 20:10
Medlem
Citat:
"Rätt åtgärder"... som andra beroendeförhållanden vare sig till droger eller andra beteenden som spelmissbruk är det väl till syvende och sist en beteendeförändring som måste göras där hästjobbet måste göras av den beroende själv. I någon mån handlar det om ett omvänt förhållningssätt, istället för att låta känslan bestämma beteendet så gör man på motsatt sätt "act as if". Du blir inte på bättre humör för att du låter nedstämd känsla bestämma ditt beteende. Men anstränger du dig för att agera som om du vore nöjd och välmående finns en ansenlig chans att du snart mår bättre. Det låter som hokus pokus men funkar i förvånansvärt hög utsträckning. Det är det jag menar med "hjärntvätt", jag menar inte den vanliga negativa innebörden som vanligtvis avses för begreppet utan att skifta perspektiv och tankemönster.

Men det är inte en "åtgärd" som direkt kan sättas in likt en lobotomering. Däremot att få professionell hjälp för att sålla igenom sitt känslo-, tanke- och beteendemönster och att hitta lämplig strategi är väl till stor hjälp. Men själva jobbet till förändring måste personen själv slita med.
Instämmer i allt du skriver i saken. Om L och S hade haft både självrespekt och ett metaperspektiv på hur deras kommande handlingar, val och beslut skulle påverka alla inblandade destruktivt, innan de gick in i affären, hade allt varit annorlunda nu.

Har inget drogperspektiv på saken, men känner väl till suget på annat område. Därför vet jag också att det går att välja att avstå, man behöver inte vara slav under sina känslor. Styrd av exp. passion. Som med de flesta prövningar, lockelse och frestelser går de över om man väntar ut dem. Man behöver "isoleras på avvänjning" tills man ser nyktert och rationellt på saken.
Citera
2020-01-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Misstänker du att SD ligger inom autismspektrum?
Citera
2020-01-18, 20:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eller så hade han bestämt sig för att hon skulle tystas för alltid? Skriken kan ha gjort honom än mer ursinnig; ett blint raseri som tog överhand och förmörkade det lilla omdöme som ännu fanns kvar.

Fetad text: ja, det mest logiska i sammanhanget är att skriken föregick dödsmisshandeln.
Var brottet planerat kan något ha gått snett; han räknade inte med att hon skulle bjuda på så starkt motstånd? Hon kan t ex ha fattat misstankar tidigare än förväntat och försökt fly.
Vad han ändå var medveten om var klockans tickande och att han snabbt därpå måste avlägsna sig och vara hemma inom några minuter för att skaffa sig alibi. - Tog han vägen västerut parallellt med R*ttarevägen för att kravla sig uppför slänten och in bland vegetationen efter 130 m?

Postaren Strof nämner att hennes digitala kontakter pågår normalt fram tills kl 23.20. Media uppger tidpunkten 23.30, men det borde här röra sig om ungefärlig tid.

Dalaan på andra sidan motorvägen har mera exakt koll och uppger kl 23.28-23-29. Tidsspannet mellan sista digitala kontakt och påbörjan skrik uppgår då till endast 8 min. Max. - Är det SD som ringer upp för att be henne komma ut?

Din hypotes om förloppet är i sig inte omöjlig men skulle i sådana fall förutsätta att överfallet och flykten från platsen skett inom ung 8 min. Samt att hon haft kraft att fylla sina lungor i omgångar under flera minuter; varför inte använda sina sista krafter till att försöka röra sig bort från platsen? Och varför nämner då Dalaan inget om avtagande styrka på de stötvisa skriken.
En cirkulationssvikt som du är inne på, leder till sänkt medvetandetillstånd.

Hon kanske försökt släpa sig därifrån, någon uppgift fanns ju om att hon låg på mage då de fann henne, benen var smutsiga, vilket kanske är förändringar och likfläckar samt att hon legat ute några dagar. Men kanske på grund av att hon försökt kravla sig fram men benen inte fungerar,kanske blivit sparkad på och skadat ryggen väldigt illa.
Jo, jag tror nog skrikande kan trigga GM men om hon nu skrek upprepade gånger, vore det ändå inte lätt att relativt snabbt, efter första skriket, få tyst på henne? Om hon då var misshandlad. Eller så hade GM hunnit ge sig av, hörde henne och återvände?

Eller så skrek hon under inledande flyktförsök som du är inne på. Men jag funderar är det inte svårt att ge full hals om man måste springa för livet i bokstavlig mening.
Citera
2020-01-18, 20:29
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
HAX, Si//en, m g l och hans kona var ute och klippte en serie cacher i skogarna runt Vallentuna förra helgen. Undrar om de rörde sig i närheten av gården där det mördade paret hittades? Döden följer i HD:s närhet...
http://coord.info/GL10J6QFB

Och på det senaste eventet som HD deltog i har järngängets PC*brio kläckt ur sig den, i sammanhanget, aningen olustiga loggtexten:

Citera
2020-01-18, 20:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hon kanske försökt släpa sig därifrån, någon uppgift fanns ju om att hon låg på mage då de fann henne, benen var smutsiga, vilket kanske är förändringar och likfläckar samt att hon legat ute några dagar. Men kanske på grund av att hon försökt kravla sig fram men benen inte fungerar,kanske blivit sparkad på och skadat ryggen väldigt illa.
Jo, jag tror nog skrikande kan trigga GM men om hon nu skrek upprepade gånger, vore det ändå inte lätt att relativt snabbt, efter första skriket, få tyst på henne? Om hon då var misshandlad. Eller så hade GM hunnit ge sig av, hörde henne och återvände?

Eller så skrek hon under inledande flyktförsök som du är inne på. Men jag funderar är det inte svårt att ge full hals om man måste springa för livet i bokstavlig mening.
Här kommer hypotesen om repet in; han oskadliggör henne genom att invid trädet lägga en hand över hennes mun medan han med den andra plockar fram ett rep (avsett för geocaching). För varje varv måste han, till en början, tillfälligt ta bort handen från munnen för att slå någon slags knut på repet; för detta krävs två fria händer. Ett starkt motstånd kan då ha gjort att det har tagit viss tid innan han har skaffat sig full kontroll över situationen.
Tanken är att hon passar på att skrika när hon ges tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in