2020-01-18, 13:15
Medlem
tigerrakets avatar
Eftersom det är den danska delen som alltid går minus, så är det inte mer än rätt att danskarna ska betala för sin totala oförmåga att bedriva postföretag.

Nä, svenska staten borde illa kvickt splitta på företagen igen. Detta blir bara pinsamt när Postnord tar ut allt högre utgifter, levererar sämre än konkurrenterna, samtidigt som våra skattepengar går åt att rädda företaget. Jag betalar alltså inte bara för deras värdelösa tjänster, utan jag betalar också för deras existens
Citera
2020-01-18, 13:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackguest100
Bor i Bollnäs Hälsingland och har egen firma jag driver hemifrån och brukar beställa saker från Holland till min hemadress. Oftast är man ju inte hemma och då får man hämta på utlämningsställe.

Edit. Kan tillägga att jag brukar sätta en lapp på dörren med telefonnummer och att dom kan ringa men det gör dom aldrig. Får även notiser i telefonen om någon ringer på dörren och det är ofta som man inte får notiser när dom försökt lämna paket.
Det kan vara bra att känna till att det går att skriva ett avtal med Posten att de kan lämna paketen på något avtalat ställe när du inte är hemma.

Det är verkligen inget de slår på stortrumman för. Efter att jag haft samma problem som du i decennier så fick jag av en tillfällighet reda på detta när jag var inne på ett av de fåtaliga kontor de fortfarande har kvar och grälade på dem för att de var så kassa. Då halade postiljonen fram en sönderkopierad avtalsblankett jag fyllde i, och sedan dess lägger de mina paket i ett av uthusen.
Citera
2020-01-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Som Kivra? Får all myndighetspost dit

Exakt. Har samma funktion, och den verkar fungera som den skall. Dock verkar inte många kommuner,
t ex Malmö anamma t ex Kivra. Väldigt smidig funktion i mitt tycke.
Citera
2020-01-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cokeer
Nej
Så du kommer inte sakna att få post?
Citera
2020-01-18, 13:57
Medlem
bithaxs avatar
Jävligt märkligt med tanke på att internethandeln bara ökar och att de tar 75 spänn för varje litet kina-rek som skickas till sverige.

Vad är det pengarna går till? Korruption?
Citera
2020-01-18, 14:01
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag postar för 150.000 kr per år i mitt lillaföretag. Från början allt med Posten. Sedan ca 2005 när DHL och schenker lyckligtvis kom in i marknaden så gick jag genast över till dhl och halverade mina paketkostnader för paket över 3 kg. Det visade sig att posten hade absurt höga taxor som väl fungerande företag som dhl genast kunde slå OCH gå med vinst.

Nu verkar problemen vara Brev. På bara några år har brevportot ökat från 5 kr till 11 kr. Vilket annat företag har mer än fördubblat priset på sin vara de senaste 5 åren? Som företagare har jag stora rabatter ca 50%, men nu när dhl ännu en gång SÄNKTE mina taxor så kan jag posta 3 kg för 48 kr + MOMS med dhl. Och då ingår en liten försäkring och avsierings-SMS till kunden. Detta är billigare än postnord brev 500 gram, som kan ta flera dagar, saknar avsiering, saknar försäkring.

Så klart som korvspad att jag sakta men säkert helt lämnat postnord för dhl. Tidningsartiklar att postnord är nära konkurs ökar naturligtvis min hastighet att lämna dem.

För övrigt så verkar alla kunder ha vant sig vid att hämta ut även små paket/brev via sin mini-livs, och gillar SMS-avsiering. Så det visar sig att postnord satsat på fel koncept.

Vill också påpeka att det är postnord som sjäva drivit på att bli av med brevlådor på landet och i lägenheter. Vilket gör att postnord inte längre har den fördelen mot dhl att brevet kommer ända hem i hallen. Postnord förstörde alltså för sig själva.

Ännu längre sedan, ca år 2000, så var det postnord som började avveckla sina postkontor. Som också var en oerhörd fördel eftersom kunderna gick dit och därmed hade en mycket nära relation till posten. När kontoren försvann så försvann postens fördel med paketutlämning. De gav bort sitt försprång till dhl och schenker. Som vad jag förstår tjänar någon miljard per år i Sverige, i konkurrens med postnords högre priser som ändå ger förlust.
Har bara haft bra erfarenheter med DHL. Schenker har jag inte skickat något med, en bekant säger däremot att de tar bra lång tid på sig för leverans till norrland. Postnord är dock inte mycket bättre än Schenker som också ska "sortera" paketen i Umeå (förut Ånge), för att sedan ta minst 1 dag till på sig för leveranser norr om Umeå.

DHL däremot fick jag paketet bara en dag efter leveransen då jag beställde tidigt dagen innan.
Citera
2020-01-18, 14:06
Medlem
Vansterpartiets avatar
Istället för att kasta pengar på problemet kan de ju sluta vara så stofila och anpassa sig till en digital värld, men det är ju väldigt osvenskt.

Pensionärer som lever för att få morgonposten kan väl betala för det själv.
Citera
2020-01-18, 14:16
Medlem
Rokushikis avatar
Folk har oerhört svårt att förstå att det är jävligt svårt att gå med vinst när allt färre brev skickas i Sverige samtidigt som dom måste köra ut brev till varenda kotte som bor mitt ute i ingenstans.

Samtidigt blir det ett jävla liv så fort Postnord börjar prata om realistiska idéer som till exempel att bara dela ut brev ett par gånger per vecka, eller att folk som bor mitt ute i ingenstans får köra till ett ombud eller liknande och hämta ut post istället.
Citera
2020-01-18, 14:17
Medlem
Så länge som företaget hette posten och körde runt i sina gula postbilar så gick allting bra. Men så fort man slog sig ihop med danskarna och målade eller folierade bilarna blå, så började allt gå åt helvete. Som vanligt så får andra betala för politikers korkade beslut
Citera
2020-01-18, 14:25
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Kan du nämna någon privatisering som gjort verksamheten bättre?

Inte på rak arm men det borde väl finnas någon.
Citera
2020-01-18, 14:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jävligt märkligt med tanke på att internethandeln bara ökar och att de tar 75 spänn för varje litet kina-rek som skickas till sverige.

Vad är det pengarna går till? Korruption?
Det finns tyvärr ingen gräns för hur mycket pengar en icke-fungerande organisation kan kosta. I DDR så kostade en Trabant, en bil i plast med gräsklipparmotor, lika mycket som en BMW i Västtyskland.
Citera
2020-01-18, 14:44
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur kan det gå så dåligt för ett företag som närmast har monopol på postutdelning?
PostNord har inte längre monopol, Norska Bring CityMail (de grönklädda brevbärarna) slog sig in på marknaden för några år sedan.

Innan man tog beslutet att slå ihop Posten AB med den danska motsvarigheten så sköt regeringen till de pengar som behövdes för att gå +-0. Allt fungerade kanon. Sedan bestämde sig Maud för att sälja hälften av Posten AB och man slog ihop sig med Danmark, nu bildas PostNord. Staten skjuter inte längre till pengar för att verksamheten ska gå runt. Vilket betyder effektiviseringar från PostNords sida.

Färre ska göra mer. Dagens postslingor är dubbelt så stora mot vad de var för bara 6-7 år sedan, p.g.a. att man inte har råd att anställa tillräckligt med folk. Förr så hade brevbäraren mellan 300-500 brevlådor att besöka, idag ligger siffran mellan 700-1000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in