2020-01-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men lugna ner dig. Att en fastighetsägare är "tvingad" att sälja behöver inte avse att hen är involverad i något fuffens som denne utpressas för. Det kan handla om förestående nödvändiga jobb eller investeringar som man inte mäktar med eller helt enkelt inte har lust med för "besväret" (besvär kan man ju tycka det är även om man har råd att anlita entrepenörer för utförandet). Exempelvis att man får nys om planer hos kommunen att visst område inom visst antal år ska måsta ansluta sig till kommunala avloppsnätet vilket kan bli ganska kostsamt utöver att det ska grävas. Eller liknande.
Just det. Och kan lika gärna vara så, i just detta fallet, att vederbörande lessnat på det bizarra landet och gjort förberedelser för att utflytta.
Källor jag har, i relativt närområde, säger mig att det mkt väl kan ligga till just så.
I så fall var det bara ren oflax, att BO inte hann verkställa sin utlandsflytt. Shit happens!
Citera
2020-01-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kan ju lika gärna varit så, att han totalt lessnat på skitlandet absurdistan?? Och avsåg att inom kort avflytta, till ett land långt borta??

Så jävla märkligt, att amatör mord utklarare klarar av att problematisera dessa brottsoffer.
Vad härnäst?
Eftersom du inte verkar fatta skall jag vara övertydlig.
Någon ser på taxerad förmögenhet att BO är "rik".
Som i de flesta fall är förmögenheten bunden i fasta egendomar.
Genom hot o dylikt kan möjligen GM pressat BO att sälja av delar för att sedan komma åt pengarna.
Det kan ha varit en lång process innan "urladdningen".
Tror BO är helt ärliga och reko: Inget misstänkliggörande alls!
Citera
2020-01-18, 12:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Känns fruktansvärt onödigt, men lokaltidningarna är väldigt beroende av sina läsare idag för sin överlevnad. Men det borde kännas tråkigt för lokaltidningen om försäljningen legat öppen som en nyhet, typ "dyraste".

Så är det, det är som jag skrev tveeggat.

Jag vänder mig lite mot att de ofta har det på förstasidan med ord som verkligen ska dra blickarna till sig dyrast, rekordpris etc. I dagens samhälle med ligor som inte längre drar sig för att göra inbrott när folk är hemma. Förstår inte heller de som deltar i hemma-hos-reportage, (ta tex https://www.na.se/bostadspuls) där folk visar upp sina hem som de är stolta över, inget ont i det men å andra sidan aningslöst. Det finns ju säkert personer som sitter och kollar efter stöldbegärligt gods.
Citera
2020-01-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Senast igår såg jag en artikel ”kvinnorna som tjänar mest i din kommun”

Vi kör med samma princip när det gäller blocket. Man kan inte vara nog försiktig idag
Det är obehagligt att samhället skall vara så otroligt transparent att vem som helst kan få veta vad som helst om andra människor. I detta fall vet jag inte om man haft vetskap om brottsoffrens status. Det känns lite märkligt alltihop. Jag undrar om det inte var ett vanligt inbrott som gick åt skogen. Men vad som talar emot det är att offren hölls som gisslan en tid, tvingades skicka sms - alt att bovarna skrev det. Tragiskt detta.
Citera
2020-01-18, 12:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Senast igår såg jag en artikel ”kvinnorna som tjänar mest i din kommun”

Vi kör med samma princip när det gäller blocket. Man kan inte vara nog försiktig idag

Ja, jag vet förkommer i alla kvällblaskor. Retar mig så fort jag ser det.

Det är verkligen usel journalistik att exponera enskilda personer för att marknadsföra sig själv!
Det kommer nog snart det också: ett mord som begåtts pga av rånmördare blivit inspirerade pga en sådan artikel. ”Medhjälp till rå”? Tror tyvärr inte dessa journalister tänker längre än näsan når.
Citera
2020-01-18, 13:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Javisst är det tveeggat. Som allting annat som är offentligt så kan det missbrukas.
Men de de har det gärna på startsidan och skriker ut det för att verkligen dra blickarna till sig med ord som ”DYRAST”, rekordsumma” etc.

Men det KAN vara ett sätt att luska reda på försäljningar där ägarna bor lite avsides.
Liksom rånare som riktade in sig på dyra klockannonser på Blocket. Efter dessa rån läggs det nog inte ut adresser eller mobilnummer på det sättet.

Kanske lite OT men numera när jag sålt prylar (ej större möbler såklart) på Blocket har jag alltid mött upp på en offentlig välbesökte plats aldrig hem till huset. Lämnar aldrig ut mitt mobilnr, utan använder deras tjänst ”tillfälligt nummer”. Allt detta pga av dessa rånarligor.

Jo, fast hade inte den typen av uppgifter funnits lättillgängligt kanske inte budgivningen på BOs gård ens nått upp till utgångspriset om 11 mille, utgångspriset hade antagligt satts väsentligt lägre om okunskap var utbredd om prisbilden för typen och området. Hade ägar- och inteckningsuppgifter till fastigheter varit sekretessade så hade räntorna varit avsevärt högre. De som skulle bli utsatta då vore väl seriösa hantverkare som skulle få krångel med att kontrollera att behörig person beställer jobb etc.

OT: Jag säljer eller köper aldrig på Blocket. Är en "traderare". Visserligen händer det väl någon gång att någon oseriös dyker upp där trots att man får legitimera sig med bank id för att skapa konto där nuförtiden men det är ändå hyfsat sällan. Har själv aldrig drabbats vare sig som säljare eller köpare.
Citera
2020-01-18, 13:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag tycker smset är intressant. Hon avbokade alltså ett event samma kväll som hon blev mördad och hon skrev inte som hon brukade.

Jag tycker det tyder på att mördaren är någon bekant. Någon som var där och bråkade och sedan spårade det ur. Någon bekant som tyckte det var orättvist att de fått så mycket för gården.

Har hon eller han några barn? Barnen ärver väl miljonerna nu i så fall...
Citera
2020-01-18, 13:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En skräckscen är att en har mördats direkt och den andra bundits och försetts med munkavle och lämnats.
Den ena dödad för att den personen inte hade viktiga uppgifter att göra eller lämna, den andre har misshandlats för att få ut uppgifterna. Sedan lämnats att dö.

Hoppas att lidandet var kortvarigt.

Minns en äldre man som blev fastbunden vid en stol i sitt hem under ett rån. Han kvävdes av munkavlen. Glömmer det aldrig...

Har heller aldrig kunnat glömma detta. Ett synnerligen grymt mord.

Det var i Kastberga, utanför Eslöv. 4 misstänkta, bara 1 dömdes.
Alla 4 är kusiner och av serbiskt ursprung LÄNK)
MEN sen i december sitter 2 av dessa återigen häktade och nu i denna vecka begärde Riksåklagaren resning till med för den den tilltalade, för den 4:e i inblandade som friades 2010.
Och det händer minsann inte ofta!
”Riksåklagaren begär resning” och ”Vittne trädde fram efter 12 år”

Tycker att detta fall är intressant med tanke på rånmord på boende på ensliga hus/gårdar.
Citera
2020-01-18, 13:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag tycker smset är intressant. Hon avbokade alltså ett event samma kväll som hon blev mördad och hon skrev inte som hon brukade.

Jag tycker det tyder på att mördaren är någon bekant. Någon som var där och bråkade och sedan spårade det ur. Någon bekant som tyckte det var orättvist att de fått så mycket för gården.

Det var på morgonen hon via sms avbokade en tävlingsmatch som som skulle börja kl 10.00
Citera
2020-01-18, 13:29
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det var på morgonen hon via sms avbokade en tävlingsmatch som som skulle börja kl 10.00

Okej, kanske hade den här personen varit där hela natten och bråkat. Hon var trött och irriterad och kände att hon var tvungen att avboka... tror fortfarande på någon bekant. Hennes exman kanske? Vet vi något om honom?
Citera
2020-01-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Någon har lånat pengar eller ville låna pengar?
Bråk om möbler eller annat föremål som kanske fått gå med försäljningen av släktgården (även om BO inte hade syskon kan kanske finnas mer avlägsna släktingar som minns morfars sekretär eller liknande)?

Precis! Det behöver ju inte vara så invecklat egentligen!
Citera
2020-01-18, 13:31
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Nej, vid niotiden på förmiddagen avbokade hon dubbelmatchen i tennis som skulle spelas klockan 10.00.

Jag är inte alls säker på att mördarna är några bekanta, tror snarare på några utländska hantverkare eller några för paret helt okända personer.

Det kan finnas barn men tråden har inte kommit fram till något sådant ännu.
Senast redigerad av Mandelbrot 2020-01-18 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in