2020-01-18, 07:26
  #86545
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Helt galet att de stora tidningarna och SVT/tv4 fortfarande inte nämnt ett skit om att SD för första gången är störst i Sifo.

Nej och de stora tidningarna fokuserar på att Vänsterpartiet är störst sedan 18 år. Kunde ju ha med SD störst med om man ville.

Alltid intressant att följa rubriksättningar.
2020-01-18, 08:00
  #86546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det här var trevlig läsning! Vilka siffror.

Frågan är hur SD kan dra nytta av det här? Om man är störst i LO bland medlemmar men inte är tillåtna i ”toppen”?
Det är här den fortsatta potentialen finns bland sossarnas väljare. Alltså svenskar som jobbar och finansierar dårskapen. Utan att få så mycket för det.

Plus hos kommunals medlemmar. Som slavar för låga löner och får en usel pension.
2020-01-18, 08:13
  #86547
Medlem
SD är nu för första gången någonsin största parti i den PK-certifierade Mätningarnas Mätning (Göteborgs universitet).

SD 24,4
S 24,1

https://datastory.org/sv/data-stories/poll-of-polls-sweden
2020-01-18, 08:52
  #86548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som är så bra är att Löfvén har noll förtroende kvar, både för svenska folket och för partiets väljare.

Så om han säger färre asylsökanden så tror ingen som redan lämnat S på honom att så kommer ske. Plus att han inte nämner anhöriginvandring eller arbetskraft.

Så om han sitter till valet 2022 så är det hejdå till S efter att det blir ännu sämre tider. SD kan mycket väl nå 30% inom kort om det fortsätter såhär.
Ja, SD kan nå 30 procent. Men som jag påpekat tidigare, och som vi märkt de senaste dagarna, så är inrikespolitik och OU färskvara.
2020-01-18, 09:20
  #86549
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som är så bra är att Löfvén har noll förtroende kvar, både för svenska folket och för partiets väljare.

Så om han säger färre asylsökanden så tror ingen som redan lämnat S på honom att så kommer ske. Plus att han inte nämner anhöriginvandring eller arbetskraft.

Så om han sitter till valet 2022 så är det hejdå till S efter att det blir ännu sämre tider. SD kan mycket väl nå 30% inom kort om det fortsätter såhär.

Sossarna har blivit överkörda gång på gång med att majoriteten inte vill ha invandring längre. Man har ignorerat detta under lång tid samtidigt som landet går in i en besvärlig ekonomisk period varmed man riskerar att bli ett litet parti. Problemet för sossarna är dock att det är försent. De kan inte vara med i den nya konservativa falangen och ska man ta stöd av Lööf och vänstern så riskerar man att bli ännu mindre.

Sossarna levde länge på att kalla moderaterna för inhumana kapitalister. Sedan blev det SD som man kallade för fascister. Nu har verkligheten kommit ikapp och godhetshyckleriet biter inte längre. Det är bara mp, v och c som vinner på att köra med den här allt åt alla och godhetsretoriken. Det är ca 15 till 20 procent av väljarna. Fler är det inte. Men det är dem som S trott ska ha varit många fler.

Även om SD bara har 23 till 25 procent i opinion så tycker kanske runt 70 procent som SD i deras huvudfråga. Alltså kan SD förvänta sig en fortsatt ökning medan S bara en sänkning. SD har sugit fast S i den spiralen.
2020-01-18, 09:40
  #86550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sossarna har blivit överkörda gång på gång med att majoriteten inte vill ha invandring längre. Man har ignorerat detta under lång tid samtidigt som landet går in i en besvärlig ekonomisk period varmed man riskerar att bli ett litet parti. Problemet för sossarna är dock att det är försent. De kan inte vara med i den nya konservativa falangen och ska man ta stöd av Lööf och vänstern så riskerar man att bli ännu mindre.

Sossarna levde länge på att kalla moderaterna för inhumana kapitalister. Sedan blev det SD som man kallade för fascister. Nu har verkligheten kommit ikapp och godhetshyckleriet biter inte längre. Det är bara mp, v och c som vinner på att köra med den här allt åt alla och godhetsretoriken. Det är ca 15 till 20 procent av väljarna. Fler är det inte. Men det är dem som S trott ska ha varit många fler.

Även om SD bara har 23 till 25 procent i opinion så tycker kanske runt 70 procent som SD i deras huvudfråga. Alltså kan SD förvänta sig en fortsatt ökning medan S bara en sänkning. SD har sugit fast S i den spiralen.

Delar din uppfattning. Men man får inte glömma att Socialdemokraterna har den demografiska trenden på sin sida. De slickar sig redan om munnen och smider planer på hur de ska kunna fösa sitt bruna guld till valurnorna.

Så på längre sikt så verkar deras planer gå i lås. Allt handlar om att behålla de svenskar som finns kvar till dess.
2020-01-18, 10:20
  #86551
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Delar din uppfattning. Men man får inte glömma att Socialdemokraterna har den demografiska trenden på sin sida. De slickar sig redan om munnen och smider planer på hur de ska kunna fösa sitt bruna guld till valurnorna.

Så på längre sikt så verkar deras planer gå i lås. Allt handlar om att behålla de svenskar som finns kvar till dess.

Nackdelen dock är att S har svårt att fånga den yngre generationen kvinnor trots att man är för invandring, Klimatalarmism, feminism m.m.

De väljer hellre MP,C och V.

Sen deras nya demografi kommer inte heller vilja rösta på partiet längre när de inte får sjukvård och annat som förr.

Så allt talar för att S kommer fortsätta nedåt långsiktigt.

Lite OT dock eftersom vi ska prata om SD men när S sjunker ökar SD.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-01-18 kl. 10:22.
2020-01-18, 10:35
  #86552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Delar din uppfattning. Men man får inte glömma att Socialdemokraterna har den demografiska trenden på sin sida. De slickar sig redan om munnen och smider planer på hur de ska kunna fösa sitt bruna guld till valurnorna.

Så på längre sikt så verkar deras planer gå i lås. Allt handlar om att behålla de svenskar som finns kvar till dess.

De slickar sig redan om munnen? Sverige har haft invandrare som röstar övervägande (s) i över 50 år. Alltså minst fem decennier, ett halvt sekel. Ordet redan passar inte riktigt känner jag.

(s) minskade förra valet. Detta är inte att ha trenden på sin sida. De är inte längre största parti enligt en del OU. Detta är enligt dig en "plan som går i lås"?
2020-01-18, 10:51
  #86553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
De slickar sig redan om munnen? Sverige har haft invandrare som röstar övervägande (s) i över 50 år. Alltså minst fem decennier, ett halvt sekel. Ordet redan passar inte riktigt känner jag.

(s) minskade förra valet. Detta är inte att ha trenden på sin sida. De är inte längre största parti enligt en del OU. Detta är enligt dig en "plan som går i lås"?

Det är först vid det kommande valet som merparten av menaiterna kan gå till valurnorna och rösta i riksdagsvalet. De beviljas PUT med extra allt (medborgarskap) i rask takt.

Men vi får se om de lyckas mobilisera sina menaitiska flockar till de kommande valen. Min tro är att menaiterna inte går att nå med de vanliga metoder som opinionsundersökningar använder. Vad vi kan göra är att spekulera - vilket jag alltså gör.
2020-01-18, 11:04
  #86554
Medlem
mikeymikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
SD är nu för första gången någonsin största parti i den PK-certifierade Mätningarnas Mätning (Göteborgs universitet).

SD 24,4
S 24,1

https://datastory.org/sv/data-stories/poll-of-polls-sweden

Känns som många underifrån, alltså ungdomar röstar SD.
Och inte för att vara sådan men många äldre har ju röstat sossarna hela livet och är dom äldre dör så tappar ju sossarna röster.
2020-01-18, 11:31
  #86555
Medlem
Jag har analyserat och tänkt igenom siffrorna och försökt sticka ut tentaklerna för att fånga upp trender. Jag kommer till lite överraskande resultat. Det som överraskar mig just nu är att listige Uffe-effekten börjar komma. Ni ser att M återhämtar sig och jag tror att på sikt blir dom parti nummer 2 i Sverige. Listige Uffe är trots allt den vuxne i rummet, jag försöker vara opartisk även när jag är SD-sympatisör. Som största parti ser jag SD på mellan 23%---24%, sedan följer M och S på nära 21%. Sossarna är så körda, dom pressas i framtiden av nya partier, kan vara NYANS. Sossarna har inte längre någon ideologiskt grund att stå på.

Jag hoppas dock att SD blir större än vad jag förutspått nu, men det är bra ändå att vara största parti. Jag är imponerad över hur Jimmie till och med klarar debatter om klimat, utan några som helst förberedelser, karln är ett geni utan att utnyttja hela sin kapacitet. SD har många duktiga politiker bakom Jimmie.
2020-01-18, 11:34
  #86556
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Känns som många underifrån, alltså ungdomar röstar SD.
Och inte för att vara sådan men många äldre har ju röstat sossarna hela livet och är dom äldre dör så tappar ju sossarna röster.

Unga kvinnor (18-34) är SDs klart svagaste grupp. Det är precis så att de hade kommit in i riksdagen om man kollar senaste SCB siffror från november. Jag tror det handlar om att man inte har ansvar och ett barn man behöver vara orolig för, när de blir mammor är det nog andra bullar.

Unga män däremot är en stark SD-grupp. Antagligen för att man är emot etablissemanget och många killar har fått uppleva mycket otrevligheter och är inte rädda att gå emot strömmen (grupptryck) som kvinnor är. Unga män mår generellt ofta dåligt med, konkurrensen blir hårdare om kvinnorna/jobben och svårare att få egen bostad.

SD har faktiskt börjat locka fler kvinnor de senaste, framförallt äldre. Antagligen de som jobbar inom sjukvård, skola m.m. Där man nu drar ner rejält. Då står valet mellan V och SD.

SDs största grupp är väl arbetare och framförallt äldre. De som snart blir pensionärer och är rädda för sin pension. Det är också denna grupp som vet hur bra Sverige har varit och hur mycket det spårat ur, det förstår inte de yngre i samma grad. Äldre följer ju medier och samhällsutvecklingen betydligt mer än yngre väljare som röstar efter vad deras influensers säger. Många äldre väljare har erfarenhet och visheten att förstå vad den förda politiken leder till.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-01-18 kl. 11:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in