2020-01-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Att jag ältat det är för att tidningarna tagit upp det. Det är ingen större konst att skicka pengarna utomlands, speciellt om GM är utlänningar. Att en släktgård säljs betyder ofta låg belåning och att det finns riktigt med stålar. Sen är det ju tacksamt att råna folk i villa på landet ist för Östermalm.

Varför skulle det vara långsökt med affären? Kanske inte affären i sig men den indikerar pengar. De flesta som bor i området är inte lika förmögna så vilken lyckoträff i så fall om man bara tog ett ensligt hus.

Det där kan du glömma! Skicka pengar utomlands. Vad jag förstår är det bara en av offret som blivit skjuten. En "liga" utanför Sverige hade väl skjutit båda.
Citera
2020-01-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är bilen hemma så är folket hemma, så det måste de förstått redan när de kom. Om inte bilen stod i något uthus/garage. När det var folk hemma så blev planerna drastiskt förändrade. Nu blev det mord, stulen bil - cykla ifrån ett mordscenario känns ju lite märkligt - och nu är de jagade för mord. Vilket de kanske inte räknat med. Fan vet - jag är ingen mördare, det mest brottsliga jag gjort är att snatta ett tuggummi när jag var 12 bast. Svårt att se scenariot alltså.
Ett annat händelseförlopp kan vara att de åkte och handlade och blev attackerade vid affären, blev tvingade att köra hem och där utfördes brottet. Men då passar inte cyklarna in och inte heller vittnesuppgifter att det snokat. .
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Det där kan du glömma! Skicka pengar utomlands. Vad jag förstår är det bara en av offret som blivit skjuten. En "liga" utanför Sverige hade väl skjutit båda.

Jag säger inte att man lyckades, men att planen fanns. Lite konstigt sammanträffande va? Någon har sålt en fastighet och har förmodligen mycket likvida medel. Sedan blir rånmördad.

Såvitt jag vet så har man inte dödsorsak på andra offret, kan också vara mördad.

Förklara varför en öststatsliga skulle skjuta. Idiotiskt att skjuta, det kanske man gjort av misstag. Sen mördar man den andra ljudlöst.
Citera
Medlem
Tror polisen har en klar bild av det hela. Tror vi bara behöver vänta ett par dagar till så har dom någon häktad.
Citera
2020-01-17, 22:43
Medlem
Citat:
Tror polisen har en klar bild av det hela. Tror vi bara behöver vänta ett par dagar till så har dom någon häktad.
DNA finns säkert från förövarna. Men är de inte kända av polisen sen tidigare för grövre brott så finns inte dna i registren. Då blir det plötsligt mycket svårare.
Citera
2020-01-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ja, jag får för mig att det är öststatare som har jobbat hos honom som har fått nys om pengar. Sen att bilen är i Norrtälje föranleder misstanken om att man tagit färja österut. Det är inte något som svenskar gör i första ledet vill jag påstå, om man ser på liknande historiska fall.
Risken är väl stor att de har en hel veckas försprång. Men bra att bilen hittats, det betyder DNA.
Citera
2020-01-17, 22:48
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ett annat händelseförlopp kan vara att de åkte och handlade och blev attackerade vid affären, blev tvingade att köra hem och där utfördes brottet. Men då passar inte cyklarna in och inte heller vittnesuppgifter att det snokat. .
Finns det vittnesuppgifter om att det har snokats kring huset?
Citera
2020-01-17, 22:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Märklig adress att dumpa en bil. Tycker man ska plocka in filmerna från bussarnas övervakningskameror under den tidsperioden som framkommit. Tror fortfarande att GM kände eller va bekant med BO. Det skrivs om mycket trafik i området för brottet. Kan det varit i samband med försäljning av "släkt gården" i så fall inte så konstigt. Vad jag förstått så har dom närstående grannarna inte märkt något konstigt till den aktuella brottsplatsen. Det går fort här i tråden och inte hunnit att uppdatera mig riktigt. Tycker det verkar långsökt att affären på på 10-14 mille skulle vara anledningen till ett rånmord. Däremot om det funnits vetskap om att paret alltid har en ansenlig summa kontanter hemma. Sedan kan det naturligt vis har föranlett till en utpressning, men vart skulle pengarna föras över till då? Ett anonymt konto eller...nä tror inte man behöver krångla till det så mycket.

Håller i stort med. Fastighetsaffären kanske mer var indirekt relevant, om det nu inte finns någon djupare osämja kring det. Man kanske tänkt sig att paret någon tid efter affären införskaffat saker med lite värde som klockor, smycken ifall nu affären gett god vinst om det var ett rån som var avsikten?
Citera
2020-01-17, 22:49
Medlem
Citat:
Jag säger inte att man lyckades, men att planen fanns. Lite konstigt sammanträffande va? Någon har sålt en fastighet och har förmodligen mycket likvida medel. Sedan blir rånmördad.

Såvitt jag vet så har man inte dödsorsak på andra offret, kan också vara mördad.

Förklara varför en öststatsliga skulle skjuta. Idiotiskt att skjuta, det kanske man gjort av misstag. Sen mördar man den andra ljudlöst.

Av misstag?! Om det skulle vara någon form av organiserad GM. Så tror jag inte man gör några större misstag. Då kanske vi ska avvakta tills vi vet dödsorsaken på andra offret. Som sagt tror inom den "inre kretsen" bekant, släkting inom olika områden. Det här kommer polisen klara upp. Varför skulle en liga dumpa bilen i Norrtälje? Vad vinner man för tid på det? Ta båten från Kapellskär?
Citera
2020-01-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
DNA finns säkert från förövarna. Men är de inte kända av polisen sen tidigare för grövre brott så finns inte dna i registren. Då blir det plötsligt mycket svårare.
Men det kan också gå att få träff via släktingar som finns i DNA-registren om man har lite tur. Om inte annat så ska de aldrig känna sig säkra för regler kan komma att ändras.
Citera
2020-01-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Risken är väl stor att de har en hel veckas försprång. Men bra att bilen hittats, det betyder DNA.

Håller med och det är bara amatörer som lämnar DNA. Det är någon som försöker vilseleda polisen geografiskt. En "liga" hade bränt ut skiten. För skulle det av någon anledning finnas vittne som pekar ut någon så bör det inte finnas något DNA att kunna hänvisa till. Det här är något som börjat med lugna samtal som sedan gått över styr och slutade i tragedi. Att paret hade mycket pengar kan mycket väl vara en anledning, men behöver inte vara det. Lätt att man snöar in på villovägar på grund av deras senaste försäljning och förmögenhet.
Citera
2020-01-17, 22:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kommer det sig att någon sms:ade med kvinnans mobil till tennisklubben, hur visste NN att kvinnan skulle spela tennis, och varför sms:a öht?

EDIT; Insider, kände paret mycket väl?

Eller att bo under hot sa att de kommer att sakna mig. Ska vara på klubben kl 08.30 senast för att värma upp...
De kommer att undra var jag är...
Hon tvingades messa, och sedan kunde hon inte göra något mer.

"En timme innan den första matchen fick hennes medspelare ett kortfattat sms om att hon var magsjuk. Efter det lämnades alla kontaktförsök från tenniskamraterna obesvarade."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in