2020-01-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo men om de räknar med att ingen ska vara hemma så räknar de väl inte att bilen heller är hemma? Om man pratar om genomsnittspundare, som dessutom brukar vara lite halvparanoida, och det till en lantligt belägen fastighet där det finns markant chans att någon är jägare och vapen finns i huset?
Är bilen hemma så är folket hemma, så det måste de förstått redan när de kom. Om inte bilen stod i något uthus/garage. När det var folk hemma så blev planerna drastiskt förändrade. Nu blev det mord, stulen bil - cykla ifrån ett mordscenario känns ju lite märkligt - och nu är de jagade för mord. Vilket de kanske inte räknat med. Fan vet - jag är ingen mördare, det mest brottsliga jag gjort är att snatta ett tuggummi när jag var 12 bast. Svårt att se scenariot alltså.
Citera
2020-01-17, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kom på morgonen? Eller efternatten innan solen gått upp. De kan ha levt i flera timmar, hållits gisslan, innan de mördades.

En skräckscen är att en har mördats direkt och den andra bundits och försetts med munkavle och lämnats.
Den ena dödad för att den personen inte hade viktiga uppgifter att göra eller lämna, den andre har misshandlats för att få ut uppgifterna. Sedan lämnats att dö.

Hoppas att lidandet var kortvarigt.

Minns en äldre man som blev fastbunden vid en stol i sitt hem under ett rån. Han kvävdes av munkavlen. Glömmer det aldrig...
Citera
2020-01-17, 21:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Är bilen hemma så är folket hemma, så det måste de förstått redan när de kom. Om inte bilen stod i något uthus/garage. När det var folk hemma så blev planerna drastiskt förändrade. Nu blev det mord, stulen bil - cykla ifrån ett mordscenario känns ju lite märkligt - och nu är de jagade för mord. Vilket de kanske inte räknat med. Fan vet - jag är ingen mördare, det mest brottsliga jag gjort är att snatta ett tuggummi när jag var 12 bast. Svårt att se scenariot alltså.

Ja, en ny bil kanske man ställer in. Men om det är någon organiserad stöldliga så kan de haft en lastbil, cyklat till BP och tanken var att någon skulle komma med last- eller skåpbilen. Men så skedde mordet och den planen fick överges?

Edit: å andra sidan när jag tänker efter så har folk på landsbygd även bättre bilar än BOs utomhus trots att de har carport eller garage, kanske delvis för att visa att någon är hemma?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-17 kl. 21:51.
Citera
2020-01-17, 21:46
Moderator
OYs avatar
Hur kommer det sig att någon sms:ade med kvinnans mobil till tennisklubben, hur visste NN att kvinnan skulle spela tennis, och varför sms:a öht?

EDIT; Insider, kände paret mycket väl?
Senast redigerad av OY 2020-01-17 kl. 21:50.
Citera
2020-01-17, 21:47
Medlem
Citat:
Inte omöjligt. Om folk knackar på så öppnar man. De hade antagligen inte fått någon förvarning om hot eller så. Tyvärr gör jag så själv, öppnar utan att alltid titta genom tittögat. Och de hade kanske inte något tittöga. Öppnade de dörren så kan mördarna i princip vräkt in den som öppnade och de hade inte en chans.

Nej, det gör man inte numera om man bor i en villa i ytterförort till Sthlm. Men man gjorde det förr, för 5 år sedan, inte nu. Om man är det minsta "streetsmart".
Citera
2020-01-17, 21:50
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kommer det sig att någon sms:ade med kvinnans mobil till tennisklubben, hur visste NN att kvinnan skulle spela tennis, och varför sms:a öht?
Det är långtifrån säkert, att mördaren/mördarna kände till något.
Min tanke är, att de första sms:en/samtalen kom utifrån, från hennes dubbelpartner. När det "gick över en gräns", så var hon tvungen att svara på samtalen/sms:en. Gränsen kan ha varit akut bestämd av mördarna. Eller att mördarna själva svarade på sms:en, om hon 1) redan var likviderad 2) saknade lösen till sin mobil.
Senast redigerad av Mandelbrot 2020-01-17 kl. 21:55. Anledning: Lade till lite
Citera
2020-01-17, 21:50
Medlem
Citat:
Tror jag föreslagit det tre gånger nu sista två timmarna: Någon från tennisklubben kanske messade henne först och frågade om hon var på väg. Och då var hon tvungen att svara med ett sms - dvs blev tvingad att svara.
Citera
2020-01-17, 21:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tror jag föreslagit det tre gånger nu sista två timmarna: Någon från tennisklubben kanske messade henne först och frågade om hon var på väg. Och då var hon tvungen att svara med ett sms - dvs blev tvingad att svara.

Ja ja, så kan det vara, och jag har inte ens tillbringat en enda timme med fallet, visste inte vad du har föreslagit.

Då bör det ju handla om att GM tog tid på sig, inget snabbrån precis, om man ser ett behov av att fördröja omgivningens misstankar om att det inte stod rätt till hos paret.
Citera
2020-01-17, 21:57
Medlem
Har det framkommit var i Norrtälje bilen hittades?
Citera
2020-01-17, 21:58
Medlem
Citat:
Så var det troligen och hennes/mördarens svar var ovanligt och väckte misstankar som senare ledde till att man kallade polis till bostaden. Tyvärr för sent.
Citera
2020-01-17, 21:58
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:

Om det är en gisslansituation så är det helt naturligt att offren tvingas säga om det kommer besök eller om något annat är planerat. Inte många som vågar ljuga under vapenhot.

SMSa i förebyggande syfte, man vill ju inte att någon ska komma och undra vad som hänt.

Tesen som andra driver att samtal ringts motsägs av att smset kom en timme innan det skulle börja. I tidningen står inget om att man försökt höra av sig till BO.

EDIT: läste inte artikeln ordentligt, står om kontaktförsök och att SMS kom en timme innan första matchen. Läste en timme innan allt började. Det jag skriver är inte så troligt isf.
Senast redigerad av seriouslyfuckedup 2020-01-17 kl. 22:03.
Citera
2020-01-17, 21:59
Medlem
Citat:

Men.....det var ett svar till tennisklubben. På en fråga var hon och gubben var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in