2020-01-17, 22:22
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Som jag tolkar det har kontaktförsök gjorts från Ulr*ka. Dessa har sedan besvarats vid niotiden med att Su*anne är magsjuk. Sedan kan ytterligare kontaktförsök ha gjorts. Det har jag ingen aning om.

Jo det borde rimligen vara så man menar, men det känns inte helt klart. Egentligen spelar det ingen roll, det viktiga är att SMS:et inte alls behöver betyda att man känner offret, finns två möjliga förklaringar. Tror mer på er vill jag tillägga.
Citera
2020-01-17, 22:22
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Ja, matchen skulle spelas klockan 10 och hon sms:ade en timme innan.
(FB) Misstänkt dubbelmord, Vallentuna, 2020-01-15
Tack! Om de haft besök av rånarna redan på morgonen, i fullt dagsljus, så har de varit ytters järva.
Att komma cyklande vid den tidpunkten är ju en oerhörd risk att bli sedd dessutom. Jag har fått en uppgift att det var mellan 0 och +5 grader lördagen den 11.1 så man kan ju hoppas att det finns gott om fotspår/skoavtryck om jorden var lite moddig
Citera
2020-01-17, 22:25
Medlem
Märklig adress att dumpa en bil. Tycker man ska plocka in filmerna från bussarnas övervakningskameror under den tidsperioden som framkommit. Tror fortfarande att GM kände eller va bekant med BO. Det skrivs om mycket trafik i området för brottet. Kan det varit i samband med försäljning av "släkt gården" i så fall inte så konstigt. Vad jag förstått så har dom närstående grannarna inte märkt något konstigt till den aktuella brottsplatsen. Det går fort här i tråden och inte hunnit att uppdatera mig riktigt. Tycker det verkar långsökt att affären på på 10-14 mille skulle vara anledningen till ett rånmord. Däremot om det funnits vetskap om att paret alltid har en ansenlig summa kontanter hemma. Sedan kan det naturligt vis har föranlett till en utpressning, men vart skulle pengarna föras över till då? Ett anonymt konto eller...nä tror inte man behöver krångla till det så mycket.
Citera
2020-01-17, 22:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På något sätt får jag för mig att de ville att bo skulle vara hemma.
Annars sticker man väl därifrån.

Jag tror att paret själva öppnat dörren, eftersom dörren var låst.

"– På tisdagen var det ett par som var ute vid deras hus. Dörren var låst och bilen var borta. Vi hoppades att det var något naturligt. Dagen efter fick vi veta att hon inte hade varit på jobbet heller och då var det en av oss som ringde polisen, säger Niclas Berglund."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/

Ja, jag tror också det. "Normaltjuven" brukar väl reka i syfte om att förvissa sig om att ingen är hemma. Dels mer besvär om man är där i syfte för inbrott plus att det då klassas som rån vilket kostar mer i straffvärde jämfört med stöld och hemfridsbrott.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-17 kl. 22:29.
Citera
2020-01-17, 22:26
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Ett gym?? Ok finns det mer specifikt?

Friskis och svettis vid sportcentrum
Citera
2020-01-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Friskis och svettis vid sportcentrum
Är det något du vet (läst i media eller någon annan källa) eller spekulerar du?
Citera
2020-01-17, 22:29
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är det något du vet (läst i media eller någon annan källa) eller spekulerar du?

https://www.norrteljetidning.se/logga-in/mordade-parets-bil-hittades-i-norrtalje-polisen-soker-vittnen

Finns bara ett i norrtälje och känner igen entren
Citera
2020-01-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Märklig adress att dumpa en bil. Tycker man ska plocka in filmerna från bussarnas övervakningskameror under den tidsperioden som framkommit. Tror fortfarande att GM kände eller va bekant med BO. Det skrivs om mycket trafik i området för brottet. Kan det varit i samband med försäljning av "släkt gården" i så fall inte så konstigt. Vad jag förstått så har dom närstående grannarna inte märkt något konstigt till den aktuella brottsplatsen. Det går fort här i tråden och inte hunnit att uppdatera mig riktigt. Tycker det verkar långsökt att affären på på 10-14 mille skulle vara anledningen till ett rånmord. Däremot om det funnits vetskap om att paret alltid har en ansenlig summa kontanter hemma. Sedan kan det naturligt vis har föranlett till en utpressning, men vart skulle pengarna föras över till då? Ett anonymt konto eller...nä tror inte man behöver krångla till det så mycket.

Att jag ältat det är för att tidningarna tagit upp det. Det är ingen större konst att skicka pengarna utomlands, speciellt om GM är utlänningar. Att en släktgård säljs betyder ofta låg belåning och att det finns riktigt med stålar. Sen är det ju tacksamt att råna folk i villa på landet ist för Östermalm.

Varför skulle det vara långsökt med affären? Kanske inte affären i sig men den indikerar pengar. De flesta som bor i området är inte lika förmögna så vilken lyckoträff i så fall om man bara tog ett ensligt hus.
Citera
2020-01-17, 22:33
Medlem
Valet av brottsoffer tyder väl på en viss kännedom om området och vilka som bor där. Man väljer ut ett par som bor lite avsides och som saknar barn som skulle kunna drälla in när som helst, och som har haft goda inkomster men utan att glänsa utåt med sin rikedom. Det tyder antingen på en viss lokalkännedom alternativt systematisk kartläggning av möjliga brottsoffer.
Om den mördade mannen ägt flera fastigheter med byggnader är det väl stor möjlighet att han anlitat hantverkare för att ställa i ordning dem inför försäljningen? Det ger goda möjligheter att spana i trakten efter sådana som verkar ha gott om pengar.
Dörrknackning bland kringboende borde kunna ge en del svar. Hoppas de lagt märke till och antecknat regnr på de okända bilar som setts i trakten.
Citera
2020-01-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
https://www.norrteljetidning.se/logga-in/mordade-parets-bil-hittades-i-norrtalje-polisen-soker-vittnen

Finns bara ett i norrtälje och känner igen entren
Det gick inte att missta sig på! :-)
Citera
2020-01-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Valet av brottsoffer tyder väl på en viss kännedom om området och vilka som bor där. Man väljer ut ett par som bor lite avsides och som saknar barn som skulle kunna drälla in när som helst, och som har haft goda inkomster men utan att glänsa utåt med sin rikedom. Det tyder antingen på en viss lokalkännedom alternativt systematisk kartläggning av möjliga brottsoffer.
Om den mördade mannen ägt flera fastigheter med byggnader är det väl stor möjlighet att han anlitat hantverkare för att ställa i ordning dem inför försäljningen? Det ger goda möjligheter att spana i trakten efter sådana som verkar ha gott om pengar.
Dörrknackning bland kringboende borde kunna ge en del svar. Hoppas de lagt märke till och antecknat regnr på de okända bilar som setts i trakten.

Ja, jag får för mig att det är öststatare som har jobbat hos honom som har fått nys om pengar. Sen att bilen är i Norrtälje föranleder misstanken om att man tagit färja österut. Det är inte något som svenskar gör i första ledet vill jag påstå, om man ser på liknande historiska fall.
Citera
2020-01-17, 22:38
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Tack! Om de haft besök av rånarna redan på morgonen, i fullt dagsljus, så har de varit ytters järva.
Att komma cyklande vid den tidpunkten är ju en oerhörd risk att bli sedd dessutom. Jag har fått en uppgift att det var mellan 0 och +5 grader lördagen den 11.1 så man kan ju hoppas att det finns gott om fotspår/skoavtryck om jorden var lite moddig
De kanske kan ha kommit mitt i natten eller i arla morgonstund, när det ännu var kolsvart ute. Jag vet inte men jag hoppas på fotspår och dna-spår på cyklarna, i huset och i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in