2020-01-17, 10:37
  #22321
Medlem
Ograsts avatar
Goda nyheter för Sveriges skogar, då färre träd behöver fällas för att producera ETC i Malmö.
Ännu en ETC redaktion lägger ner. Men om jag känner Ehrenberg rätt så dyker det väl snart upp två nya redaktioner i Skåne. En i Ystad och en i Trelleborg.

https://www.expressen.se/kvallsposten/dagens-etc-lagger-ner-redaktionen-i-malmo/
Citera
2020-01-17, 11:24
  #22322
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Bakom betalvägg men rubriken säger väl det mesta, undrar hur stor del av t ex DN:s prenumerationer som olika statliga institutioner står för?
Vad händer med media när kommuner och stat drar ner på antal prenumerationer?
Han vill att kommunen säger upp tidningar – för att spara pengar: "Inte meningen de ska sitta på jobbet och läsa tidningen"

Jag tror att förutom ekonomi kan ju SD-kommuner dra in på vänsterliberala tidningar och kanske allt oftare M-kommuner. Men alla myndigheter kommer man inte åt. Kanske vid ett regeringsskifte. Platsannonser och kungöranden kanske man kan lagstifta om att de måste vara i även alternativmedia? Där kan samnytt få in sköna skattekronor.
Citera
2020-01-17, 14:35
  #22323
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Platsannonser och kungöranden kanske man kan lagstifta om att de måste vara i även alternativmedia? Där kan samnytt få in sköna skattekronor.
Bättre att detta finns på regeringens hemsida. Det bör räcka.
Citera
2020-01-17, 15:48
  #22324
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Platsannonser och kungöranden kanske man kan lagstifta om att de måste vara i även alternativmedia? Där kan samnytt få in sköna skattekronor.

I sådana fall är jag helt övertygad om att de inte skulle valt just Samnytt.

Sin hemsida eller någon annan mer neutral aktör är nog det bästa man kan hoppas på.
Citera
2020-01-17, 15:51
  #22325
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
I sådana fall är jag helt övertygad om att de inte skulle valt just Samnytt.

Sin hemsida eller någon annan mer neutral aktör är nog det bästa man kan hoppas på.
Alla regeringens platsannonser & liknande bör ligga på deras egen hemsida. Regeringen propaganda, i form av Public Service, bör ligga på en Youtube-kanal. PS-skatten skall givetvis avskaffas.
Citera
2020-01-17, 16:37
  #22326
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/stopp-for-metro-hogsta-domstolen-tar-inte-upp-overklagan/
Citat:
Stopp för Metro – Högsta domstolen tar inte upp överklagan

I slutet av december överklagade Metro Svea hovrätts beslut om att stoppa företagets rekonstruktion.
Beslutet överklagades till Högsta domstolen som nu har beslutat att inte ge Metro något prövningstillstånd. Det innebär att Hovrättens avgörande står fast.

Metros rekonstruktör Helena Ståbi har tidigare varnat för att om rekonstruktionen stoppas kan borgenärerna gå miste om sina pengar.
– Om Skatteverket får sin vilja igenom och rekonstruktionen avbryts förblir Metros skulder som de är – och då väntar högst troligt konkurs i stället. I ett sådant fall är det sannolikt att borgenärerna går miste om alla sina pengar, sade Metros rekonstruktör Helena Ståbi, i en tidigare intervju med Dagens Media.

Helt otroligt att den här farsen har fått rulla på så länge.

Men nu är det väl förhoppningsvis slut på den här skittidningen och dess sverigefientliga verksamhet.

Inte en dag för tidigt.
Citera
2020-01-17, 18:40
  #22327
Medlem
HejaFinlands avatar
100 miljoner i skuld. Många underleverantörer som blir blåsta av fake-news, regeringspropaganda-media.

https://www.friatider.se/metros-skulder-over-100-miljoner-kronor
Citera
2020-01-17, 18:41
  #22328
Medlem
Jag noterar med stor glädje att Tidnings Aktiebolaget Metro har obetalda skulder till Bold Printing, ägt av Bonnierkoncernen, på 15,5 MSEK. Och därtill 2,6 MSEK till Premo, hälftenägt av samma smutsföretag.
Mer ekonomiska motgångar till Bonnier!
Citera
2020-01-17, 19:16
  #22329
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Dagens ETC lägger ner sin redaktion i Malmö

Dagens ETC:s Malmöredaktion läggs ner, skriver Journalisten. Orsaken är att tidningen inte klarat att öka prenumerationerna enligt prognos.

Totalt försvinner sex tjänster, varav tre i Malmö. De övriga nerdragningarna drabbar redaktionen i Göteborg.

– Det är tråkiga förändringar. Vi tycker att det behövs en redaktion i Malmö för att bevaka Skåne, säger Sanna Arbman Hansing, tf ordförande i journalistklubben på Dagens ETC.

https://omni.se/dagens-etc-lagger-ner-sin-redaktion-i-malmo/a/zGP7EK
Citera
2020-01-17, 21:23
  #22330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Jag noterar med stor glädje att Tidnings Aktiebolaget Metro har obetalda skulder till Bold Printing, ägt av Bonnierkoncernen, på 15,5 MSEK. Och därtill 2,6 MSEK till Premo, hälftenägt av samma smutsföretag.
Mer ekonomiska motgångar till Bonnier!

Vilket fredagsmys!

Tänk vad många shekel de ser rinna ut ur sina giriga fingrar. Visst, hos den drabbade folkgruppen finns det ju att ta av men 18 millar är ändå inte småpengar.

Det blir till att hälla upp ett glas gott vin och skåla för fler ekonomiska bakslag.
Citera
2020-01-18, 10:47
  #22331
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Alla regeringens platsannonser & liknande bör ligga på deras egen hemsida. Regeringen propaganda, i form av Public Service, bör ligga på en Youtube-kanal. PS-skatten skall givetvis avskaffas.

Jag håller med dig.

Med "neutral aktör" avsåg jag offentliga myndigheter. T.ex. att det skapas någon hemsida som "Sidan för offentliga kungörelser" el. likn. som drivs av en eller flera myndigheter, t.ex. SKL (Sveriges kommuner och landsting). Eller t.ex. platsannonser på Arbetsförmedlingen o.likn. Privata dagstidningar är definitivt inte det jag avsåg med "en neutral aktör", de är tvärtom dess raka motsats. Dessutom är det en onödig kostnad att betala för annonser i papperstidningar. Att de en gång i tiden "var tvugna" att annonsera i papperstidningarna förstår jag, men detta kan inte ses som ett rimligt agerande idag då alla har tillgång till nätet.
Citera
2020-01-18, 10:51
  #22332
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag håller med dig.

Med "neutral aktör" avsåg jag offentliga myndigheter. T.ex. att det skapas någon hemsida som "Sidan för offentliga kungörelser" el. likn. som drivs av en eller flera myndigheter, t.ex. SKL (Sveriges kommuner och landsting). Eller t.ex. platsannonser på Arbetsförmedlingen o.likn. Privata dagstidningar är definitivt inte det jag avsåg med "en neutral aktör", de är tvärtom dess raka motsats. Dessutom är det en onödig kostnad att betala för annonser i papperstidningar. Att de en gång i tiden "var tvugna" att annonsera i papperstidningarna förstår jag, men detta kan inte ses som ett rimligt agerande idag då alla har tillgång till nätet.

Det fanns sedan 1645. Skapades under Axel Oxenstierna, dödades under Fredrik Reinfeldt. Som resten av landet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Post-_och_Inrikes_Tidningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in